ورزش شنای ایران و المپیک ۲۰۲۰ توکیو

سرانجام بازی های المپیک 2020 توکیو با یک سال تاخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، البته در غیاب تاسف  بار حضور صدها هزار تماشاگر پر شور و ورزش دوست جهت تماشای زنده رقابتهای فوق، این مهم ترین رویداد ورزشی جهان از اوایل مرداد ماه آغاز شده و کماکان ادامه دارد .

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ کاروان ورزشی ایران نیز همانند سایر کشورها، با بهره گیری از ورزشکاران برجسته و منتخب کشور در رشته های  مختاف ورزشی و از جمله شنا پا به این بازی ها گذاشت  تا  ملی پوشان ایرانی با موفقیت در این رویداد مهم ، بتوانند برگ های زرین دیگری را بر ورزش کشور افزوده و لبخندی هر چند کمرنگ را در این شرایط کرونایی بر لبان مردم ورزش دوست کشور بنشانند.

جدا از نتایجی که نمایندگان ورزش ایران در سایر رشته های ورزشی  اعزامی به المپیک ۲۰۲۰ بدست اورده اند ، متین بالسینی جوان پر آتیه شنای کشور و تنها نماینده ورزش های آبی ایران در توکیو موفق شد با ثبت زمان ۱.۵۹.۹۷ در ماده ۲۰۰ متر پروانه رکود ملی خود را کاهش داده و به قول خود به جامعه ورزش کشور در زمینه کسب رکورد زیر دو دقیقه در رشته تخصصی خود ،جامه عمل بپوشاند .

اما جدا از اینکه متین بالسینی نتوانست بر روی سکوهای برتر رقابتهای  شنای المپیک توکیو قرار گیرد اما برگزاری این المپیک برای ورزش های ابی کشورمان دستاوردهای خاصی را  به همراه داشت که به تعدادی از انها اشاره میشود :

۱_تقریبا تمامی صاحب نظران ورزشی داخلی بر این امر اتفاق نظر دارند که ورزشهای ابی بالاترین و بیشترین آسیب و صدمه را از شیوع بیماری کرونا در کشور متحمل شد و همین امر که علیرغم شرایط تاسف بار فوق باز، هم شناگران ایرانی توانستند در رقابتهای مختلف کسب سهمیه در کشورهای مختلف حضور پیدا کرده و رکورد شکنی کنند خود فی نفسه یک موفقیت برای ورزش شنای ایران تلقی شده و می شود .

۲_مهرشاد افقری نماینده شنای کشورمان در مسابقات شنای انتخابی المپیک توکیو در بلغارستان ،قبل از پایان یافتن  تمامی رکورد گیری های شناگران سایر کشور ها برای حضور در المپیک توکیو ،موفق شد حد نصاب رکورد ورودی B المپیک را کسب کند و  علیرغم اینکه وی بدلیل افزایش تعداد کسب کنندگان سهمیه B  المپیک از سایر کشورها، در نهایت نتوانست در المپیک توکیو حضور یابد اما همین موفقیت اولیه در کسب حد نصاب B المپیک هم بسیار مهم بوده و نوید روزهای خوبی را برای شنای کشور با بهره گیری از امثال مهرشاد افقری ها می دهد.

۳_ متین بالسینی به عنوان تنها نماینده شنای ایران در رقابتهای المپیک  علیرغم تمامی مشکلات ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی استخرها ،موفق شد از فروردین ۱۴۰۰ تا زمان حضور در المپیک توکیو ،بیش از چهار بار رکورد ملی خود را در رشته  شنای۲۰۰ متر پروانه را دررقابتهای مهم انتخابی کشورهای امارات ، صربستان و حتی  رقابتهای اصلی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کاهش دهد که این امر نشانگر عزم جدی این شناگر و امثال وی برای حضور در رده های بالای رقابتهای شنای جهانی و منطقه ای است.

۴_مسابقات شنای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو، تنها رقابتهای شنای در تاریخ حضور کشورمان در  المپیک بود که ایران هفت شناگر را در کورس گرفتن سهمیه المپیک با رکورد های بسیار نزدیک داشت ، این تعداد در رقابتهای پیشین المپیک به یک و یا حداکثر دو شناگر محدود می شد که این  افزایش تعداد بالای پنج نفر میتواند موید این باشد که با حمایت ها و توجه بیشتر مسئولان ورزش کشور به رشته ورزشی شنا  میتوان ملی پوشان ایرانی را بر سکوهای برتر شنای قاره اسیا مشاهده کرد .

۵_دستیابی متین بالسینی، مهرشاد افقری . سایر ملی  پوشان به رکوردهای جدید در مسیر راهیابی به المپیک توکیو ،در زمانی اتفاق افتاد که مسئولان فدراسیون شنا سیاست جدید خود را مبنی بر ارائه محوز به شناگران ملی پوش جهت برگزاری تمرینات  مستقل زیر نظر  مستقیم مربی خود را به تصویب رسانده و اجرایی کردند که این سیاست قطعا نوید بخش روزهای بهتری برای شناگران ایران در رقابتهای برون مرزی خواهد بود.

۶_ ثبت حد نصاب رکورد ورودی B المپیک توسط مهرشاد افقری در مسابقات انتخابی بلغارستان میتواند خبر بسیار خوبی در زمینه استعداد یابی و پشتوانه سازی ورزش شنا در استان های مختلف کشور باشد که اگر به این امر تاسیس اجباری مدارس شنا در تمامی استخرهای ایران و همچنین اختصاص حداقل یک استخر به هیات های شنای  سراسر استانها را اضافه کنیم دورنما قطعا بسیار روشن خواهد بود.

۷_در زمان برگزاری بازیهای المپیک توکیو ،مسئولان  کمیته ملی وفدراسیون شنا ایران ، با حسین المسلم ریاست فدراسیون جهانی شنا ملاقات کردند و در این دیدار وی قول داد از بورسیه شناگران ایرانی در دوره ای اکادمیک علمی و ورزشی فدراسیون جهانی شنا  حمایت کند که این امر یک موفقیت بسیار مهمی برای ورزش شنای کشور محسوب میشود.

۸_همکاری کامل با فدراسیون شنای ایران در جهت استخدام یک مربی سرشناس شنای جهان برای حضور در ایران و تمرین با ملی پوشان کشور، قول دیگری بود که ریاست فدارسیون جهانی شنا  بر اجرایی کردن ان تاکید کرد که این امر قطعا تاثیرات بسیار سرنوشت سازی را در رشد سطح مربیگری و روند تمرینات ملی پوشان شنای کشور خواهد گذاشت.

۱۰_ و بالاخره اینکه همکاری فدراسیون جهانی شنا با فدراسیون شنای کشورمان در جهت برگزاری دیدارهای مهم و ارزشمند تدارکاتی بین تیم ملی واترپلوی ایران با تیم های واترپلوی  مطرح و رده اول  سایر کشور های جهان، از دیگر دستاوردهای ملاقات مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون ایران با حسین المسلم ریاست فدراسیون جهانی شنا بود که انشالله این مورد هم اجرایی شده و ما شاهد تداوم موفقیتهای تیم ملی واترپلو در قرار گرفتن بر سکوهای برتر واترپلوی قاره پهناور آسیا باشیم.

image_printپرینت مطلب