پایان رسمی بهترین مسابقات تاریخ فینا

شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان فینا به میزبانی کازان روسیه، دیشب (یکشنبه) با قهرمانی چین و برگزاری مراسم اختتامیه رسما به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان ورزش های آبی (کازان ۲۰۱۵) به بهترین شکل ممکن به پایان رسید. میزبانی روس ها به قدری بی نقص و دلچسب بود که “دکتر خولیو مگلیونه” رئیس فدراسیون جهانی ورزش های آبی (فینا) در مراسم اختتامیه از آن به عنوان بهترین مسابقات قهرمانی جهان فینا در طول تاریخ نام برد. این مسابقات پس از المپیک بدون شک بزرگترین و مهم ترین رویداد ورزش های آبی است. جایی که در آن بزرگان شش سبک ورزشی زیر نظر فینا با تمام قوا برای کسب افتخار، رکوردشکنی و مدال آوری حاضر می شوند. مسابقات امسال با رکورد حضور ۱۸۹ کشور از ۲ تا ۱۸ مرداد به میزبانی کشور روسیه در کازان برگزار شد.

امسال هم مثل سال گذشته این رقابت ها در شش رشته پیگیری شد. شنا، شیرجه، واترپلو، آب های آزاد، شنای موزون و شیرجه از ارتفاع زیاد (High Diving) رشته های رقابتی امسال بودند. مثل همیشه چینی ها در شیرجه، روس ها در شنای موزون و آمریکایی ها در شنا بی رقیب بودند و در هر رشته به مقام نخست رسیدند. جام طلای واترپلوی این دوره هم به صربستانی رسید که چند وقتی است در این رشته بی رقیب است.

رقابت های این دوره پس از برگزاری مراسم چشم نواز دو ساعت و سی دقیقه‌ای در روز جمعه (دوم مرداد ۱۳۹۴) افتتاح شد. نمایشی که در آن رابطه اساسی بین زمین و آب به عنوان عنصر حیاتی آن با سنت های قدیمی روسیه در هم آمیخته شد. این نمایش از سناریوهای متعددی تشکیل شده بود که تیم برگزاری به خوبی آن را با شش رشته ورزشی رقابتی فینا درهم آمیخت. در ادامه اهمیت این رشته های ورزشی مورد توجه  قرار گرفت اما مهم ترین پیام این افتتاحیه بدون شک بحث حفاظت از آب و منابع محدود آن در جهان بود.

مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره مسابقات جهانی فینا
مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره مسابقات جهانی فینا

 

پس از پایان مراسم افتتاحیه، مسابقات شیرجه آغاز شد. رشته ای که طبق پیش بینی ها همچنان در سلطه چینی هاست. چین در این رشته از ۱۳ ماده رقابتی، ۱۰ طلا، سه نقره و دو برنز گرفت تا در همان روزهای ابتدایی مسابقات به صدر جدول رده بندی صعود کنند و دیگر پایین نیاید.

پس از شیرجه و در دومین روز مسابقات، رقابت های  آب های آزاد و شنای موزون آغاز شد. شنای موزون هم همچنان با قدرت نمایی روس ها دنبال می شود. روسیه در ۹ماده رقابتی این رشته ۸ طلا و یک نقره گرفت تا نشان دهد همچنان در شنای موزون دست نیافتنی است. آمریکا هم به لطف یک طلا و یک نقره توانست در جایگاه دوم این رشته بایستد. البته چینی ها با شش مدال نقره و یک برنز در این رشته خود را به عنوان ناکام بزرگ و سومین تیم برتر معرفی کردند.

در مسابقات آب های آزاد پراکندگی مدال بیشتر بود. در این رشته آمریکایی ها دو طلا گرفتند و شناگران کشورهای آلمان، برزیل، فرانسه، آفریقای جنوبی و ایتالیا هر کدام موفق به کسب یک نشان طلا شدند. در این رشته آمریکا، آلمان و برزیل اول تا سوم شدند.

آب های آزاد

 

رقابت های واترپلو چهارمین رشته مسابقه ای کازان بود. واترپلوئیست های زن و مرد در قالب چهار گروه چهار تیمی با هم به رقابت پرداختند. بخش مردان این رقابت ها با قدرت نمایی صرب ها دنبال شد. صربستان که چند وقتی است در واترپلو بی رقیب به نظر می رسد پس از چند قهرمانی پیاپی در لیگ جهانی ، جام جهانی، قهرمانی اروپا و باری های اروپایی اینبار جام طلا را در مسابقات قهرمانی جهان فینا و در روسیه بالای سر برد. صرب ها که از ابتدای مسابقات با اقتدار تمامی رقیبان خود را یکی پس از دیگری شکست دادند در دیدار فینال به مصاف کرواسی رفتند. کرواسی تیم بدون شکست این دوره از رقابت ها که عنوان قهرمانی المپیک ۲۰۱۲ لندن را هم به یدک می کشید، نتوانست در مقابل مردان صرب حرفی برای گفتن داشته باشد و با نتیجه ۱۱ بر ۴ مغلوب شد. در بخش زنان هم آمریکایی ها شانس اول قهرمانی بودند. دیدار فینال بین هلند و آمریکا برگزار شد. این مسابقه پایاپای با نتیجه ۵ بر ۴ به سود آمریکایی ها به پایان رسید تا این تیم به عنوان نخستین تیم تاریخ لقب گیرد که همزمان مدال طلای لیگ جهانی، جام جهانی، مسابقات قهرمانی جهان فینا و المپیک را در دست دارد.

صربستان قهرمان واترپلو مردان فینا
صربستان قهرمان واترپلو مردان فینا

 

پس از این چهار رشته نوبت به شنا و شیرجه از ارتفاع بالا رسید. رقابت‌های جذاب و پرطرفدار High Diving با تقسیم دو مدال طلا تمام شد. رقابتی که آمریکا و انگلستان در بخش زنان و مردان موفق به کسب مقام نخست شدند. آمریکایی ها هم به لطف یک نقره بیشتر در این رشته اول شدند.

آخرین رقابت‌های کازان هم به شنا اختصاص داشت. شنایی که به دلیل تقسیم ۴۲ سری مدال می‌توانست تأثیر بسزایی در معرفی برترین تیم تورنومنت داشته باشد. این دوره از مسابقات شنا هم بار دیگر با معرفی آمریکا به عنوان تیم برتر به پایان رسید. آمریکایی ها در این مسابقات ۸طلا، ۱۰ نقره و ۵برنز گرفتند تا بالاتر از استرالیا و چین در این رشته هم به مقام نخست دست یابند. امسال در رشته شنا ۱۲ رکورد جهان و هفت رکورد مسابقات قهرمانی جهان فینا شکسته شد. “کیت لدکی” از آمریکا  و “سان یانگ” از چین به عنوان بهترین شناگران زن و مرد معرفی شدند. “لدکی” در این مسابقات عملکرد فوق العاده ای داشت و توانست پنج مدال طلا بدست آورد و سه بار هم رکورد جهان را بهبود بخشد.

آمریکا با مجموع 23 مدال (8ط - 10ن - 5ب) به مقام نخست مسابقات شنای کازان دست یافت
آمریکا با مجموع ۲۳ مدال به مقام نخست مسابقات شنای کازان دست یافت

 

این مسابقات در مجموع با قهرمانی چین به پایان رسید. چینی ها در این رقابت ها ۱۵ طلا از شیرجه و شنا گرفتند و بالاتر از آمریکا با ۱۳ مدال طلا ایستادند. آمریکا هم با وجود اول شدن در رشته های آب های آزاد، شیرجه از ارتفاع زیاد، واترپلو بانوان و شنا در مجموع نتوانست چین را پشت سر گذارد و از عنوان قهرمانی اش در دوره پیش دفاع کند.

شانزدهمین دوره مسابقات جهانی ورزش های آبی دیشب (یکشنبه) با برگزاری مراسم پر زرق و برق اختتامیه پایان یافت. مراسمی که در آن “دمیتری مدودف” نخست وزیر روسیه، “دکتر خولیو مگلیونه” رئیس فدراسیون جهانی شنا، “ویکتور اوربان” نخست وزیر مجارستان و “رستم مینیخانوف” از جمهوری تاتارستان حضور داشتند. در این مراسم و پس از برگزاری آتش بازی، “مدودف” و “دکتر مگلیونه” صحبت هایی از میزبانی خوب کازان کردند و بش از همه جمله “متشکریم کازان” از این دو شنیده شد. رئیس فدراسیون جهانی فینا هم به قدری تحت تأثیر میزبانی بی نقص روس ها بود که در سخنرانیش این مسابقات را بهترین مسابقات قهرمانی جهان فینا در طول تاریخ اعلام کرد. پس از این سخنرانی ها پرچم ۱۸۹ کشور حاضر در این مسابقات به اهتزاز در آمد. در ادامه تصاویر منتخب هر یک از رشته های رقابتی د محل مراسم اختتامیه به نمایش در آمد و با اهدا پرچم فینا به نسخت وزیر مجارستان این مراسم به پایان رسید. شهر بوداپست مجارستان در دوره بعدی این مسابقات (۲۰۱۷) میزبان این رقابت ها خواهد بود. کاری که بدون شک با عملکر خوب روس ها بسیار دشوار خواهد بود.

 

رژه 189 پرچم نمادی از تیم های شرکت کننده در مسابقات
به اهتزاز در آمدن ۱۸۹ پرچم کشورهای شرکت کننده در مراسم اختتامیه

 

تیم های برتر شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان فینا (کازان۲۰۱۵):

ردیف شنا (طلا -نقره- برنز) شیرجه واترپلو شنای موزون آب های آزاد فراشیرجه مجموع
۱ آمریکا؛ ۸-۱۰-۵ چین؛ ۱۰-۳-۲ صربستان – آمریکا روسیه؛ ۸-۱-۰ آمریکا؛ ۲-۱-۰ آمریکا؛ ۱-۱-۰ چین؛ ۱۵-۱۰-۱۰
۲ استرالیا؛ ۷-۳-۶ انگلستان؛ ۱-۰-۳ کرواسی – هلند آمریکا؛ ۱-۱-۰ آلمان؛ ۱-۱-۲ انگلستان؛ ۱-۰-۰ آمریکا؛ ۱۳-۱۴-۶
۳ چین؛ ۵-۱-۷ ایتالیا؛ ۱-۰-۲ یونان – ایتالیا چین؛ ۰-۶-۱ برزیل؛ ۱-۱-۱ مکزیک؛ ۰-۱-۰ روسیه؛ ۹-۴-۴
۴ انگلستان؛ ۵-۱-۳ کره شمالی؛ ۱-۰-۱ اسپانیا؛ ۰-۱-۱ ایتالیا؛ ۱-۰-۲ بلاروس – روسیه؛ ۰-۰-۱ استرالیا؛ ۷-۳-۸
۵ فرانسه؛ ۴-۱-۱ کانادا؛ ۰-۴-۰ ژاپن؛ ۰-۰-۴ فرانسه – آفریقای جنوبی ۱-۰-۰ انگلستان؛ ۷-۱-۶

 

رکوردهای جهانی ثبت شده در شنا:

  • “سارا سوستروم” از سوئد- ۱۰۰متر پروانه زنان؛ ۵۵.۷۴
  • “سارا سوستروم” از سوئد- ۱۰۰متر پروانه زنان؛ ۵۵.۶۴
  • “کیت لدکی” از آمریکا- ۱۵۰۰متر آزاد زنان؛ ۱۵.۲۷.۷۱
  • “کیت لدکی” از آمریکا- ۱۵۰۰متر آزاد زنان؛ ۱۵:۲۵.۴۸
  • “کیت لدکی” از آمریکا- ۸۰۰متر آزاد زنان؛ ۸:۰۷.۳۹
  • “کاتینکا هوسزو” از مجارستان- ۲۰۰متر مختلط انفرای زنان؛ ۲:۰۶.۱۲
  • “کمرون وندربرگ” از آفریقای جنوبی- ۵۰متر قورباغه مردان؛ ۲۶.۶۲
  • “آدام پتی” از انگلستان- ۵۰متر قورباغه مردان؛ ۲۶.۴۲
  • روسیه- ۴ در ۱۰۰متر مختلط تیمی میکس؛ ۳:۴۵.۸۷
  • آمریکا-  ۴ در ۱۰۰متر مختلط تیمی میکس؛ ۳:۴۲.۳۳
  • آمریکا-  ۴ در ۱۰۰متر آزاد تیمی میکس؛ ۳:۲۳.۰۵
  • انگلستان-  ۴ در ۱۰۰متر مختلط تیمی میکس؛ ۳:۴۱.۷۱

 

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.