پرویز هدایت: بدون امکانات نمی توان انتظار معجزه داشت/ اقدامات ارزنده ای در شنا انجام شده است

پرویز هدایت رئیس اسبق فدراسیون شنا ایران گفت: فدراسیون شنا با هوشمند کردن سیستم آموزش خود، حرکت بسیار ارزنده ای را در جهت اعتلای علمی ورزش های آبی انجام داد که جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ پرویز هدایت از پیشکسوتان و چهره های شاخص رشته های سه گانه ورزش های آبی است که سالهاست در زمینه مدیریتی و آموزش فنی این رشته ها بخصوص شنا فعالیت دارد. وی در سال ۱۳۳۷ با سمت دبیری ورزش فعالیت های خود را در صحنه ورزش کشور رسما اغاز کرد، فعالیت هایی که کماکان ادامه داشته و شاهد حضور وی در بخشهای مختلف مدیریتی و آموزش رشته شنا  بوده و هستیم.

او سپس در سال ۱۳۴۹  مدرک لیسانس  تربیت بدنی  خود را دریافت کرده وحضورش در کلاس بین المللی اموزش شنا با مدرسی پرفسور بریدر نیز در سال ۱۳۵۰ ، باعث رشد بسیار زیاد آموخته های علمی و فنی این پیشکسوت ارزنده ورزش های آبی می شود.

وی سپس در سال ۱۳۵۶ همکاری خود را با دانشکده تربیت بدنی به عنوان هیات علمی آغاز کرده و در طی سالهای متمادی تدریس خود در این دانشکده، شاگردانی چون دکتر سجادی، دکتر گایینی و دکتر حمیدی را تربیت میکند، چهره هایی که هر کدام از آنها در حال حاضر در صحنه ورزش کشور دارای اعتبار بوده و به فعالیت مشغول هستند.

پرویز هدایت همچنین اولین رییس فدراسیون شنای ایران بعد از انقلاب بوده که سه دوره در این سمت فعالیت داشته است، وی چهار سال در هیات رییسه کنفدر اسیون شنای آسیا نیز عضو بوده و این تلاش های همه جانبه موجب می شود که وی تجربیات بسیاری را در زمینه آموزش و مدیریتی شنا بدست آورده و از این تجربیات و ارتباطات بین المللی در صحنه ورزش شنای کشور بهره برداری کند.

برای آگاهی از نقطه نظرات مختلف و تخصصی این چهره با سابقه و ارزنده ورزش شنای کشور پیرامون مسائل مختلف ورزشهای آبی ،  با وی به گفتگو نشستیم  که آن را میخوانید:

پرویز هدایت درابتدای گفتگوی خود در  رابطه با چگونگی توسعه و تعمیم بیشتر و گسترده تر ورزش شنا در کشور گفت :برای رسیدن به اهداف مهم و ارزشمند ورزشی در رشته هایی مثل شنا، داشتن ابزار لازم بسیار بسیار مهم است و اگر  این ابزار در اختیار مسئولان قرار داده نشود نمی توان از آنها انتظار داشت تا بتوانند گامهای مهم و سرنوشت سازی را در راستای اعتلای ورزش شنا بردارند .

وی سپس از اختصاص حداقل یک استخربه هر کدام از  هیات های شنای استانی ،به عنوان یکی از مهم ترین ابزار برای تقویت ورزش شنا در سطح کشور نام برد و گفت : وقتی هیات شنای استانها حتی یک استخر را نه به صورت کرایه ای بلکه به صورت اختصاصی و البته رایگان در اختیار نداشته باشند بالطبع نمی توانند در استان خود استعدادیابی کرده و چهره های آینده داری را به تیم های ملی ورزشهای ابی بخصوص شنا معرفی کنند.

وی افزود : داشتن پشتوانه مالی مناسب و کافی هم از دیگر ابزارهای تعیین کننده برای توسعه همگانی و قهرمانی ورزشهای آبی محسوب می شود  و هیات های شنای استانها فقط با در اختیار داشتن بودجه مناسب مالی میتوانند برنامه های خود را اجرایی کرده و به ثمر برسانند. فدراسیون شنا  هم در صورت دارا بودن بودجه مالی کافی میتواند برای این استعدادهای نوپا و معرفی شده از سوی استانها ،برنامه ریزی های داخلی و برون مرزی کرده و در جهت تقویت تیم های ملی شنا ،شیرجه و واترپلو تلاش کند.

هدایت تایید کرد: البته باید در همین جا  بر این نکته تاکید کرد که اردو های “مقطعی” نیز به هیچوجه نمی توانند در روند رشد واقعی و کیفی تیم های ملی شنا تاثیر گذار باشند بلکه به نظر من بایستی یک کمپ واقعی و دائمی در طول سال برای شناگران ایجاد شود که این امر هم قطعا به پشتوانه مالی و بودجه ای بسیار گسترده ای نیاز دارد و باید این بودجه  در اختیار فدراسیون و هیات های شنا ی تابعه آن قرار گیرد.

پدر علم نوین ورزش شنا سپس در رابطه با فعالیت های مسئولان کنونی فدراسیون شنا گفت: نظر من نسبت به نحوه فعالیت و تلاشهای مسئولان کنونی فدراسیون شنا بسیار بسیار مثبت است و معتقدم محسن رضوانی و همکارانش، با  تمام توان در تلاش هستند که حرکتهای بسیار ارزنده ای را در روند موفقیتهای رشته های شنا شیرجه و واترپلو ایجاد کنند که کسب مقام سومی ملی پوشان واترپلوی کشورمان در بازیهای آسیایی جاکارتا از جمله این موفقیت‌ها است که قطعا در سایه تلاش های شبانه روزی مسئولان فدراسیون و مدیران بخشهای مختلف آن بدست امده و امکان پذیر شده است .

این پبشکسوت ورزشهای آبی افزود : البته نباید فراموش کنیم که رقبای تیم های ورزشهای آبی کشور مان در سطح آسیا قطعا بیکار ننشسته و برای کسب کرسی‌های رده اول آسیا در رشته های فوق در حال برنامه ریزی و فعالیت هستند و ما هم برای انکه از آنها عقب نمانیم باید به صورت مداوم نسبت به برگزاری اردوها و مسابقات داخلی و برون مرزی اقدام کرده و در جهت امادگی ملی پوش برای مقابله با مدعیان سایر کشور ها تلاش کنیم.

این چهره شاخص ورزش شنای کشور همچنین با اشاره به اهمیت بخش اموزش در ورزش گفت: آموزش هر قدر و کیفی تر شده و مدارس شنا در سراسر کشور ایجاد شوند، می توان امید داشت که شنا شیرجه و واترپلو کشورمان از لحاظ کمی و کیفی رشد کرده و به صورت یک مدعی جدی در جهت کسب سکوهای برتر رشته های ورزشهای آبی در قاره آسیا ،خود را نشان دهیم.

وی ادامه داد : فدراسیون شنا با هوشمند کردن سیستم آموزش خود ،حرکت بسیار ارزند ه ای را در جهت اعتلای علمی ورزش های آبی انجام داده است که جای تقدیر و تشکر بسیار دارد .این نوآوری نشانه توجه خاص و ویژه مسئولان فدراسیون به امر اموزش ،بخصوص در شرایط کرونایی  است که برای همه دست اندرکاران در این بخش ارزوی موفقیت دارم .

پرویز هدایت سپس در بخش دیگری از گفتگوی خود از حمایت های مسئولان فدراسیون از پیشکسوتان ورزش های آبی کشور تقدیر و تشکر کرد و گفت: متاسفانه در ماههای اخیر ورزشهای شنا شیرجه و واترپلو چهره ای شاخص و ارزنده ای مانند منصور گروسی ، حیدر شنجانی و مرتضی شریعت را از دست داد که هر کدام نقش مهم و ارزنده ای را در  موفقیتهای ملی پوشان ورزشهای ابی داشتند  که کمبود انها بشدت احساس می شود .

پیشکسوت ارزشمند ورزش های ابی سپس در بخش پایانی گفتگوی خود را به انتخاب حسین المسلم به عنوان ریاست فدراسیون جهانی شنا اشاره کرد و گفت : حسین المسلم در دهه هفتاد بارها و بارها به ایران مسافرت داشته و آشنایی کاملی باوضعیت رشته های  سه گانه ورزش های آبی در ایران دارد و با توجه به اینکه وی از چهره ای قدیمی و شناخته شده ورزشهای آبی در قاره پهناور آسیا محسوب میشود امیدواریم که توجه بیشتری به فدراسیون های شنای فعال در کنفدرسیون شنا آسیا داشته و گامهای مثبتی در جهت تقویت و حمایت از این فدراسیو نهای آسیایی بردارد .

وی افزود: برای حسین المسلم  و همکارانشان در فدراسیون شنا ی جهانی ارزوی موفقیت داشته و به امید اجرایی کردن برنامه ای مطروحه وی در دوران انتخابات ریاست فدراسیون شنا در زمینه توسعه کمی و کیفی ورزشهای ابی،در سطح اسیا و جهان، مینشینم.

 

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.