پرچم سفید را بالا نبریم/ «کرونا» برای قزاق‌ها خوشبختی می‌آورد؟

تیم ملی واترپلو ایران همانند بازی های آسیایی جاکارتا برای حضور در رقابت های انتخابی المپیک با چالش مواجه شده و اگر مسئولان حمایت نکنند سر واترپلو بریده خواهد شد.

ساناز سلیمان آبادی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری مهر، داستان خیلی پیچیده نیست. تیم ملی واترپلوی قزاقستان تصمیم دارد بدون زحمت در لیست تیم‌های شرکت کننده در بازی‌های المپیک توکیو قرار بگیرد. قزاق‌ها برای این که بدون دردسر راهی المپیک شوند بهانه جالبی را مطرح کردند و با استناد به این که ویروس کرونا در کشور چین مشاهده شده است مسابقات واترپلوی انتخابی المپیک را کنسل کرده اند.

بهانه‌ای که دست قزاقستان را به عنوان قهرمان بازی‌های آسیایی باز نگه داشته است. آنها مدعی شدند شرایط میزبانی مهیا نیست و باتوجه به کمبود وقت بلیت بازی‌های المپیک را به نام قزاقستان (قهرمان بازی‌های آسیایی) صادر کنند. اتفاقی نادر و البته نابه حق. اما فدراسیون جهانی شنا نیز در برابر پیشنهاد قزاق‌ها مقاومتی نشان نداده است.

این در حالی است که طبق قوانین فینا ۱۲ تیم که به المپیک می‌روند طبق روال مشخصی انتخاب می‌شوند. اولین سهمیه برای کشور میزبان است. ۱۱ تیم دیگر از مسابقات مشخص انتخاب می‌شوند. یک تیم از مسابقات جام جهانی سال قبل از المپیک، ۲ تیم از مسابقات قهرمانی جهان سال قبل از المپیک، ۵ تیم از مسابقات قهرمانی قاره‌ای (۵ قاره) و ۳ تیم باقی مانده از انتخابی که فدراسیون جهانی برگزار می‌کند راهی المپیک می‌شوند. برای سه سهمیه آخر فدراسیون جهانی یک انتخابی برای همه کشورهای باقی مانده برگزار می‌کند که تنها دو تیم از آسیا می‌توانند در آن شرکت کنند.

حتی اگر مسابقات قاره‌ای به هردلیلی لغو شود باید دو تیم برتر آسیا مسابقه به صورت رفت و برگشت و در کشور بی طرف برگزار کنند. که با توجه به میزبانی ژاپن (تیم دوم بازی‌های آسیایی) در توکیو این رقابت باید بین قزاقستان (قهرمان بازی‌های آسیایی) و ایران (تیم سوم بازی‌های آسیایی) برگزار شود. قانون صریح و مشخصی که در روز روشن در حال زیر پا گذاشته شدن است. فدراسیون ایران به دنبال پیشنهاد نابه حق فینا نامه اعتراضی خود را ارسال کرده است، این در حالی که فینا برای این که نشان بدهد به دنبال اجرای عدالت است در برابر نامه اعتراض ایران پیشنهاد داده که تیم ایران در انتخابی فدراسیون جهانی که در ماه مارس در هلند برگزار می‌شود شرکت کند.

photo_2018-08-26_15-21-15

 

مسابقاتی که یک درصد هم شانس موفقیت نه تنها برای ایران بلکه هیچ تیم آسیایی وجود ندارد. راه حل پیشنهادی که بیشتر شبیه از سرخود باز کردن است تا اجرای عدالت! اما دراین میان فدراسیون ایران به دنبال نامه نگاری با فدراسیون جهانی است تا شاید پیگیری‌هایش راه به جایی ببرد. نامه‌ای که هنوز پاسخ شفافی به آن داده نشده است. البته با توجه به نفوذی که قزاق‌ها در فدراسیون جهانی دارند رسیدن به یک پاسخ عادلانه دراین شرایط فرض بعیدی خواهد بود. باتوجه به فضای موجود انتظار می‌رود حداقل مسئولان ورزش کشور همه جانبه از فدراسیون (شنا، شیرجه، واترپلو) حمایت کنند و دراین مسیر رفتار منفعلانه ای نداشته باشند و تمرینات طاقت فرسای ملی پوشان واترپلو را فراموش نکنند.

اگرچه رسماً خبری از سوی فدراسیون جهانی شنا به ایران مخابره نشده است اما از پیشنهاد مطروحه فینا می‌توان به خوبی درک کرد که امیدی برای المپیکی شدن تیم ملی واترپلوی ایران نیست.

باتوجه به داستانی که قزاقستان در خصوص مسابقات کسب سهمیه المپیک عنوان کرده است و حمایت غیر موجهه فدراسیون جهانی از قزاق‌ها برای قرار گرفتن تیم ملی این کشور در لیست بازی‌های المپیک می‌توان به خوبی درک کرد که نجنگیده باید پرچم سفید را به نشانه تسلیم نشان بدهیم. در شرایطی که تیم ملی واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا اثبات کرد که مردان روزهای سخت هستند. مردانی که در بازی‌های اسیایی جنگیدند و روسفیدمان کردند.

تیمی که پس از دو دوره غیبت از بازی‌های آسیایی در شرایطی که کم ترین امید برای کسب مدال داشتند، مدال با ارزش برنز را پس از ۴۴ سال برای ایران به ارمغان آورد.

این اندیشه که ایران شانسی برای کسب سهمیه ندارد نباید دلیلی شود تا مسئولان پیگیری لازم را انجام ندهند و  همین باعث شود تا خارجی‌ها به راحتی سر واترپلو را ببرند و در آینده نیز به چنین اقداماتی ادامه دهند با این اندیشه که واترپلو ایران تنها است.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب