چالش استخرهای سرپوشیده پس از مجوز بازگشایی!

بازگشایی استخرهای سرپوشیده یکی از مواردی است که باید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا با نگاه بلندمدت‌تری نسبت به آن تصمیم‌گیری شود، چراکه در این زمینه به دلیل مسائل و شاخص‌های فنی، نمی‌توان به صورت هفتگی و مانند سایر مشاغل، فعالیت‌ها را پیش برد و برنامه‌ریزی کرد.

نیما علیپور/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ ایسنا نوشت: طبق جدول گروه‌های شغلی، استخرهای سرپوشیده در گروه شغلی سه و چهار تعیین شده‌اند و در هر شهر یا استانی که مشمول محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد، فعالیت استخرهای سرپوشیده غیرقانونی است، در غیر این صورت اما امکان فعالیت برای آن ها وجود دارد و می توانند در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت کنند.

طبق جدول گروه‌های شغلی، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی در گروه شغلی دو، استخرهای سرپوشیده به عنوان گروه شغلی سه و باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو و نیز باشگاه ورزشی سالنی به عنوان گروه شغلی چهار تعیین شده‌اند و از زمان تشکیل ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش، به صورت هفتگی وضعیت شهرهای مختلف کشور از نظر شیوع ویروس کرونا به رنگ های قرمز، نارنجی و زرد تقسیم بندی می شود و بر همین مبنا شاهد صدور مجوز فعالیت یا غیرقانونی بودن فعالیت مشاغل مختلف از جمله ورزش هستیم.

فعالیت استخرهای ورزشی سرپوشیده از جمله مشاغلی است که در نقاط قرمز و نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا با تعطیلی طولانی مدت روبرو شده است، مسئله ای که اقتصاد این بخش را با چالش جدی مواجه کرده است و باید تدابیر حمایتی و مالی لازم و کافی از سوی وزارت ورزش و جوانان در این بخش اندیشیده شود چرا که علاوه بر صاحبان استخرها، معیشت کارکنان استخرهای سرپوشیده نیز تحت الشعاع قرار گرفته است.

در رابطه با استخرهای سرپوشیده نسبت به سایر رشته های ورزشی، مسائل و نکات ظریفی وجود دارد که باید به آن توجه جدی داشت؛ مهم ترین مسئله این است که باید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ورزش، نگاه بلندمدتی نسبت به بازگشایی ها در این رابطه وجود داشته باشد و فعالیت در این رشته ورزشی به گونه ای نیست که بتوان به صورت هفتگی در مورد آن تصمیم گیری کرد؛ چراکه به طور مثال ممکن است وضعیت یک شهر از نظر شیوع ویروس کرونا طی یک هفته یا چند هفته زرد اعلام شود و در هفته یا هفته های بعدی به رنگ نارنجی یا قرمز تغییر یابد که همین اتفاق به منزله بازگشایی یک یا چند هفته ای استخرهای سرپوشیده و پس از آن تعطیلی مجدد این مجموعه های ورزشی است.

در مورد استخرهای سرپوشیده شهرهای مختلفی از جمله تهران که مدت طولانی است در وضعیت قرمز یا نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند باید خاطرنشان کرد که شاهد تعطیلی در این بخش هستیم و از روز گذشته (شنبه) به دلیل تبدیل وضعیت شیوع ویروس کرونا در پایتخت، امکان بازگشایی استخرهای ورزشی سرپوشیده فراهم شده است، اما نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که صاحبان استخرهای سرپوشیده چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی نمی دانند که در هفته آینده چه وضعیتی از نظر شیوع ویروس کرونا در شهری نظیر تهران وجود خواهد داشت.

چالش های فنی استخرها

بر همین اساس صاحبان استخرهای سرپوشیده به دلیل شاخص های فنی در این بخش، نمی دانند که باید چه تصمیمی در مورد بازگشایی و فعالیت این دسته از مجموعه های ورزشی اتخاذ کنند؛ صدها متر لوله کشی آب، اقدام به سیرکوله آب، تعویض شیرآلات صنعتی به دلیل امکان رسوب آب در گلوگاه ها، ترک خوردن کاسه آب در صورت خالی بودن از آب، ترک خوردن کاشی ها به دلیل از دست رفتن رطوبت محیط از مهم ترین چالش هایی است که صاحبان استخرهای سرپوشیده در این بخش با آن مواجه هستند.

در این رابطه اگر ستاد ملی مقابله با کرونا، نسبت به فعالیت های استخرهای سرپوشیده اطلاعات فنی لازم را ندارد، به نظر می رسد که باید از سوی مسئولان و متولیان ورزش کشور این آگاهی ایجاد شود و در صورت تشکیل مجدد ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش این مسئله به مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل و از طریق آن ها در ستاد ملی مقابله با کرونا طرح شود.

تاکید ویژه به رعایت پروتکل های بهداشتی در استخرهای سرپوشیده

این درحالی است که چندی پیش رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی در مراکز ورزشی و استخرها در مناطق و شهرهای که دارای مجوز فعالیت هستند از سوی مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مقابله با کرونا در ورزش مورد توجه قرار گرفت و در ۲۵ بند اعلام شد.

در این رابطه اما از سوی مسئولان، به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و استفاده کنندگان استخرهای سرپوشیده به منظور مقابله با گسترش کرونا تاکید ویژه ای شده است و باید اهمیت بسیاری نسبت به سلامت خود و دیگر مراجعان قائل شوند و از رفتارهای پرخطر که منجر به انتقال ویروس می شوند پرهیز کرده و با دقت نکات تعیین شده در رابطه با رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی در مراکز ورزشی و استخرهای سرپوشیده را مدنظر قرار دهند. همچنین نظارت و برخورد حداکثری از سوی متصدیان امر در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی در استخرهای سرپوشیده دیگر نکته ای است که باید به طور جدی در این مجموعه های ورزشی مدنظر قرار گیرد، چرا که سلامت استفاده کنندگان از هر موضوع دیگری مهم تر است.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.