چالش های پیش روی برگزاری لیگ برتر واترپلو

در گفت و گو با کارشناسان و متولیان واترپلو، چالش های پیش روی برای برگزاری لیگ برتر واترپلو بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ خبرگزاری ایسنا پیرامون موضوع برگزاری لیگ برتر واترپلو به انتشار گفتگوهای متفاوت با افراد درگیر مسابقات پرداخت و در این راستا با هادی بیک مسئول سازمان لیگ، علیرضا شهیدی پور و ابوالفضل باغستانی از مربیان این رشته مصاحبه کرد.

هادی بیک: بدون مجوز ستاد مبارزه با کرونا کاری پیش نمی رود

هادی بیک مسئول سازمان لیگ فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در گفت و گو با ایسنا، در مورد برگزاری لیگ واترپلو و شنا اظهار کرد: همانطور که می‌دانید تا وزارت ورزش و فدراسیون پزشکی ورزشی مجوز برگزاری ندهد نمی‌توان کاری انجام داد. در حال حاضر که استخرهای سرپوشیده هم تعطیل است. تا جایی که اطلاع دارم تنها چند ملی‌پوش شنا تمریناتشان را جست و گریخته انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی استخرها فاصله میان تمرینات زیاد شده و این ضربه خواهد زد. بحث لیگ هم هست برخی از ورزشکاران به نوعی وابسته به همان چندرغازی بودند که از لیگ دریافت می‌کردند. در حال حاضر هیچ کس از نظر روحی و جسمی شرایط خوبی ندارد.

هادی بیک

بیک افزود: این ویروس منحوس که کل دنیا را درگیر کرده است سبب تعطیلی خیلی از مشاغل شده و همه کسب و کارها را بهم ریخته است. در واترپلو هم که درگیری زیاد است، با آب هم سروکار دارند و خوب شرایط سخت‌تر می‌شود. ما خودمان هم ماندیم. هیچ چیزی هم درباره برگزاری لیگ مشخص نیست. لیگ‌های فوتسال، والیبال، بسکتبال، فوتبال و پینگ پنگ همه در حال انجام است اما در شنا بحث آب مطرح است. به خاطر درگیری و بحث انتقال ویروس از طریق آب فکر می‌کنم خیلی زود است که بخواهیم در این خصوص صحبتی داشته باشیم.

پیشکسوت واترپلو در مورد عواقب برگزار نشدن مسابقات لیگ برتر گفت: با توجه به حضور چیریچ در این رشته داشتیم به یک اهدافی می‌رسیدیم. چریچ علم به روز داشت و ورزشکاران از گروه سنی پایین (زیر ۱۷ سال) با مربیگیری او رشد می‌کردند. آینده بسیار خوبی برای این رشته رقم خورده بود و تحول بزرگی در حال صورت گرفتن بود. متاسفانه با شیوع کرونا و فاصله‌ای که ایجاد شد و عدم تمرینات منسجم همه چیز بهم خورد و در حال حاضر اصلا ما نمی‌دانیم که ورزشکاران چه شرایطی دارند.

وی افزود: ورزشکاران به صورت انفرادی تمریناتی را در استخرها دارند. من خودم نماینده فدراسیون در استان خوزستان هستم. جست و گریخته می‌شنوم که برخی از استخرها هم زیرآبی می‌روند و باز هستند. آن‌ها خیلی متضرر شدند و به دنبال اهداف مالی هستند و ورزشکاران و مربیان هم به دنبال اینکه تمرین کنند تا عقب نمانند اما نمی دانند که اگر خدای نکرده اتفاقی برای یک نفر بیفتد چه خواهد شد.

مسئول سازمان لیگ در مورد آسیب‌هایی که در پی برگزار نشدن لیگ رخ خواهد داد گفت: محل درآمد ورزشکاران همن لیگ است. البته بیشترین مبلغ برای یک سال یک ورزشکار در این رشته ۴۰ میلیون تومان است که مبلغ بسیار کمی نسبت به سایر رشته‌ها مثل بسکتبال، والیبال و فوتبال عاید ورزشکاران این رشته می شود. اصلا از این بابت قابل مقایسه با سایر رشته‌ها نیستند اما دلخوشی ورزشکاران به همین مسابقات و تمرینات بود.

بیک گفت: در حال حاضر برخی از ورزشکاران ۳۵ هزار تومان می‌پردازند و به استخر روباز می‌روند.  البته مبلغ ورودی استخر ۴۵ هزار تومان است که با رایزنی فدراسیون ۱۰ هزار تومان به ورزشکاران ملی تخفیف داده شده است. قطعا در این شرایط تعطیلی تمرینات گروهی و مشخص نبودن تکلیف لیگ ضربه بزرگی هم به لحاظ جسمی و هم روحی به ورزشکاران واترپلو وارد خواهد شد.

 

شهیدی پور: برگزاری لیگ در این شرایط هزینه بر است

در ادامه علیرضا شهیدی پور یکی از مربیان با سابقه واترپلو در مورد احتمال برگزار نشدن لیگ برتر به دلیل شیوع کرونا به ایسنا گفت: شیوع کرونا معضل بزرگی برای ورزش‌های آبی شد. با توجه به سرایتی که ممکن است این بیماری در محیط‌های آبی و مرطوب داشته باشد، ممکن است نتوانیم در این سال لیگ برتر و مسابقات را داشته باشیم. از این بابت این ورزش‌ دچار آسیب می‌شود و عوارض آن را ما در سال‌های آتی خواهیم دید.

شهیدی پور 01

شهیدی‌پور در ادامه گفت: وقفه در تمرینات، برگزار نشدن مسابقات و لیگ‌ها و عدم تمرین گروهی اثرات مخربی را در بلند مدت بر روی این رشته خواهد داشت. بالاخره بازیکنان جوان، نوجوان و سایر مقاطع سنی متاسفانه چندین ماه از تمرینات محروم مانده‌اند و این قطعا پیامدش را در سال‌های آتی نشان خواهد داد.

کارشناس واترپلو در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان با پروتکل‌های خاص برگزاری لیگ را شاهد باشیم گفت: برای برگزاری مسابقات هزینه‌های زیادی بابت تست‌های پزشکی و قرنطینه کردن نیاز است. حال باید فدراسیون تعیین کند که این موارد و مبالغ را چه کسی باید تامین کند، فدراسیون، بازیکنان یا باشگاه‌ها. با توجه به این شرایط، کمی بعید می‌دانم بتوان این مسابقات برگزار شود و به آن نتایجی که می‌خواهیم برسیم. عدم حضور تماشاچیان و افرادی که همیشه در کنار تیم حامی بوده‌اند پیامدهای خود را خواهد داشت.

شهیدی فر در پایان گفت: ما در شنا، شیرجه و واترپلو همانند همه ورزش‌ها دوستار این هستیم که تمهیداتی برای ما اندیشیده شود تا به شرایط قبل از شیوع کرونا بازگردیم. یا حداقل با شرایطی محدودتر ورزشکاران بتوانند تمریناتشان را داشته باشند و مسابقاتمان انجام شود. بلاخره ما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم تا ببینیم مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت‌هایمان را صادر می‌کنند یا خیر.

باغستانی: ورزشکاران به شدت افت کردند

ابوالفضل باغستانی مربی واترپلو استان یزد در خصوص برگزاری لیگ برتر واترپلو و شنا اظهار کرد: طبق پروتکل‌های بهداشتی که از سوی فدراسیون اعلام شده محیط استخر نا امن است و قابل بازگشایی نیست. بعید می‌دانم به این زودی استخرها بازگشایی شود، مخصوصا برای رشته‌ای همچون واترپلو که بازیکنان نزدیک به هم هستند و برخوردها در محیط آبی زیاد است. از طرفی استخرها مسقف هستند و با توجه به سرد شدن هوا در ایران امکان استفاده از استخرهای روباز هم وجود ندارد. بعید می دانم با این شرایط حداقل ظرف چند ماه آینده امکان برگزاری لیگ واترپلو وجود داشته باشد.

باغستانی

باغستانی در ادامه گفت: ۸ ماهی است که استخرها تعطیل است و شناگران هیچ تمرینی نداشته اند. متاسفانه خیلی افت کرده‌اند و شرایط خوب نیست. منبع درآمدی تعداد زیادی از افراد همین لیگ‌ها بوده است که با انجام نشدنش قطع خواهد شد و زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در خصوص آسیب‌های احتمالی ناشی از تعطیلی لیگ واترپلو و شنا به سبب شیوع کرونا اظهار کرد: متاسفانه این تعطیلات اولین ضربه را به تیم‌های پایه در تمامی استان‌ها وارد کرده است. ورزشکاران آبی در حال حاضر تنها تمرینات بدنسازی را در خشکی انجام می‌دهند و متاسفانه مدت زیادی است که هیچ تمرینی در آب نداشته اند و در این زمینه خیلی تحلیل رفته‌اند. در بحث استعدادیابی هم که هر ساله انجام می‌شده متاسفانه در این شرایط نتوانستیم کاری انجام دهیم.

مربی واترپلو در ادامه در خصوص وضعیت رشته‌های آبی در یزد گفت: در یزد هم همانند همه استان‌ها طبق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده استخرهای سرپوشیده تعطیل است و هیچ استخری مجوزی برای بازگشایی ندارد. در یزد تا جایی که می‌دانم هیچ استخری هم فعالیت نمی‌کند و اگر فعالیتی وجود داشته باشد اداره ورزش و جوانان یزد برای پلمپ آن اقدام خواهد کرد.

باغستانی در ادامه گفت: از استان یزد چند ورزشکار در تیم ملی داشتیم. سه نفر در رده سنی زیر ۱۷ سال بودند که خود من مربی تیم بودم و مقام آسیایی نیز کسب شد. در رشته زیر ۲۰ سال هم ملی‌پوشانی داشتیم. با پیشگامان یزد هم در لیگ‌ها شرکت داشتیم که به دلیل شیوع کرونا هنوز امسال موفق نشده‌ایم تمرینات تیم را در محیط آبی آغاز کنیم.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.