چاوشی‌فر: باید نگاه‌ها المپیکی شود

ملی پوش شنای ایران با انتقاد از وضعیت حاکم بر رشته های پایه گفت: حمایت‌های موجود کافی و در حد تیم ملی نیست.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ کاپیتان تیم ملی شنای ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا، با بیان اینکه اول باید کاشت تا بتوان برداشت کرد خاطر نشان کرد: اگر کسب سهمیه المپیک می خواهیم باید ابتدا نگاه ها و نظرها المپیکی باشد. نظرهای کارشناسی درست بین بزرگان و مسئولان مخصوصا برای رشته ی شنا خیلی محدود است و بیشتر بر این باور هستند که ابتدا باید افتخاری جهانی به دست آوریم تا بعد از آن حمایت شویم. در صورتی که این نظر در دنیا مردود است و هیچ جای دنیا به این صورت شنا را توسعه نمی دهند. با این نگاه مسلماً نتیجه به دست نمی آوریم.

به گفته‌ی چاوشی فر بسیاری از کشور هایی که در سطح شنای ایران نیز نیستند بدون هیچ چشم داشتی هزینه می کنند به امید اینکه یک سالی شاید موفق شوند ولی در کشور ما اول کسب مدال می خواهند واین کار را سخت می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه فدراسیون با مشکلات مالی مواجه است تصریح کرد: فدراسیون نتوانست برنامه کادر فنی را اجرا کند ولی در صدد است در فرصت باقیمانده در خارج از کشور کمپ تمرینی خوبی برگزار کند تا ملی پوشان در فرصت باقیمانده شانس خود را برای کسب سهمیه امتحان کنند ولی در کل حمایت ها از تیم ملی قدری کم رنگ است.

او در خوشبینانه ترین حالت دو سهمیه را شانس ملی پوشان عنوان کرد و افزود:” با توجه به زمان محدود باقیمانده برای کسب سهمیه، سایر بازیکنان و من تمام تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم سهمیه را به دست آوریم، سخت است اما امیدواریم بتوانیم.

ملی پوش شنا در شرایط حاضر مربیان ایرانی را بهترین گزینه دانست و گفت: جذب مربیان خارجی با توجه به برنامه هایشان نیاز به هزینه ی سنگینی دارد در حال حاضر این امکان وجود ندارد و بهترین گزینه که می تواند به تیم ملی کمک کند کمپ های تمرینی خارجی است تا در این کمپ ها بتوانیم در حین تمرین مسابقه نیز برگزار کنیم، این کمک می کند بازیکنان و مربیان علم روز دنیا را به دست آورند و با شرایط تمرینی ورزشکاران تاپ جهانی هماهنگ شوند.

چاوشی فر که در مسابقات دبی نتوانست سهمیه المپیک را به دست آورد، افزود: تقریبا به کسب سهمیه نزدیک هستم، یک ثانیه فاصله دارم تا سهمیه المپیک را کسب کنم. همانطور که می‌دانید صدم های ثانیه هم مهم است. کسب سهمیه سخت است ولی انسان به امید زنده است و من نیز امیدوار به کسب سهمیه تا این اتفاق بیافتد، اگر هم رخ نداد کاهش رکورد برای شنای ایران و خود ورزشکاران مهم است و به ورودی و رکورد های جهانی نزدیک می شویم و این گام کوچکی نیست.

چاوشی فر سطح مسابقات رده ی سنی بزرگسالان در مسابقات دبی را بالا ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه این رقابت ها با مسابقات کشور های عربی همزمان بود سطح خوبی داشت و شناگران قوی حضور داشتند، کشورهای مصر و الجزایر توانستند سهمیه A المپیک را به دست آورند، برای بازیکنان نیز خوب بود چرا که توانستیم سطح خودمان را بسنجیم و برای مربیان نیز بازتاب خوبی از فعالیت ها داشت تا برای برنامه ریزی در آینده در تمرینات نکان لازم را به کار ببرند.

وی در ادامه اظهار کرد: ۹۰ درصد مدال های کسب شده در این مسابقات در رده های سنی بود سطح رقابت ها معمولی و پایین بود حتی سطح مسابقات قهرمانی کشور ایران بالاتر از این رقابت ها بود، در بزرگسالان یک مدال برنز در ۵۰ متر کرال پشت به دست آمد و این خیلی خوب است.

در پایان کاپیتان تیم ملی گفت: کادر فنی برنامه خوبی قبل از اعزام به مسابقات دبی داشت. تمرینات در کمپ های ارتفاع از نظر هوازی خیلی می توانست به ما کمک کند. همچنین تمرین در کمپ های خارجی و برگزاری چند مسابقه پیش بینی شده بود تا بتوانیم در دبی شرکت کنیم ولی متاسفانه هیچ کدام از این اتفاق ها عملی نشد. اگر بتوانیم در کمپ های خوب تمرین کنیم خیلی موثر تر است تا اینکه در استادیوم آزادی در محیط بسته، از لحاظ روحی سخت و اثر گذار است، ولی با همه محدودیت ها پیشرفت داشتیم و به سهمیه نزدیک شدیم. امیدوارم در زمان باقیمانده بتوانیم کسب سهمیه کنیم.

بنا بر این گزارش تیم ملی شنا ۱۶ تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری در ششمین دوره مسابقات بین المللی دبی شرکت کرد. نمایندگان ایران موفق به هشت بار جابجایی رکورد ملی و کسب ۳۱ مدال رنگارنگ شدند. شناگران تهرانی در این رقابت ها با کسب ۲۳ مدال در مجموع کل مسابقات به مقام پنجم رسید. شناگران سرزمین موجهای آبی هم علاوه بر کسب هشت مدال، هشت بار رکوردهای ملی ایران را ترقی دادند. با این حال سهمیه المپیک در این رقابت ها محقق نشد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب