چگونه فوک در حال انقراض دریای خزر به مسابقات فیناترافی نرسید؟

در شرایطی که قرار بود فوک دریای خزر نماد مسابقات فیناترافی شود اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات این جانور از حضور در مسابقات جهانی توسعه واترپلو باز ماند.

حامد عبدالملکی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو، خبرگزاری تسنیم نوشت:

یوز ایرانیِ در حال انقراض به روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران رفت تا همگان از اوضاع وخیم این جانور مطلع شوند. اتفاقی خوب که به سبب توجه ویژه‌ای که رسانه‌های کشور به ورزش دارند، باعث شد تا مردم ایران از وضعیت وخیم این جانور مطلع شوند و حواس‌شان بیش از پیش به محیط زیست‌شان باشد.

فدراسیون شنای ایران هم بعد از قبول میزبانی فیناترافی بدش نمی‌آمد کار فرهنگی هم انجام بدهد، بنابراین مسئولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از پیشنهاد دفتر حفاظت محیط زیست راه‌اندازی شده در وزارت ورزش برای حمایت از فوک دریای خزر استقبال کردند. بر همین اساس مکاتباتی بین وزارت ورزش و جوانان با سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد و مقرر می‌شود که فوک دریای خزر که در آستانه انقراض قرار دارد به عنوان نماد مسابقات فیناترافی معرفی شود.

مسئولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو طی تماسی با سازمان محیط زیست بر اساس مکاتبات صورت گرفته وزارت ورزش و جوانان با این سازمان وارد عمل می‌شوند و سازمان محیط زیست یک انجمن مردم نهاد را به برای این کار به فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو معرفی می‌کند. این نهاد مردمی به فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو اعلام می‌کند که برای بنر، طراحی لوگو، احداث یک غرفه در استخر و غیره مبلغ ۳۲۰ میلیون ریال را باید به حساب این بخش واریز کند.

فدراسیون شنای ایران با بخشی از مبلغ درخواستی موافقت می‌کند اما این نهاد مردمی با تعلل زیاد باعث می‌شود که عکس و نامی از فوک دریای خرز در لوگوی رسمی مسابقات قرار نگیرد. دلیل این امر هم نظر فدراسیون جهانی شنا بوده، چرا که آنها زمانی را برای فدراسیون شنای ایران جهت طراحی لوگو مقرر کرده بودند که طراحی فوک در زمان مقرر به دست فدراسیون شنای ایران نمی‌رسد. طبیعتا وقتی این کوتاهی صورت می‌گیرد فدراسیون شنا ایران نمی‌تواند طرحی از این جانور در حال انقراض را در لوگوی رسمی مسابقات قرار بدهد.

بحث حمایت از فوک دریای خزر در اینجا به پایان نمی‌رسد و مسئولان این نهاد بدون بیان دلیلی خاص به صورت کامل از حضور فوک دریای خزر در مسابقات جهانی توسعه واترپلو منصرف می‌شود. بر همین اساس نه تنها خبری از فوک دریای خزر در رقابت‌های فوق‌الذکر نیست، بلکه این حیوان یک گام دیگر به انقراض نزدیک می‌شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.