چیریچ:خیلی خوشحالم می‌توانم به همکاری‌ام با ایران ادامه دهم

سرمربی تیم ملی واترپلوی ایران گفت: خیلی خوشحالم که می‌توانم به همکاری‌ام با ایران ادامه دهم، در این مدت علاقه من به ایران زیاد شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری فارس، الکساندر چیریچ که یکی از مربیان مطرح و طراز اول در دنیای واترپلو به شمار می‌رود، از مردادماه ۱۳۹۴ هدایت تیم ملی واترپلوی ایران را به‌عهده دارد. تیم ایران با حضور چیریچ توانست پس از ۴۴ سال در بازی‌های آسیایی مدال برنز کسب کند. چیریچ، سرمربی تیم ملی واترپلو ایران قرارداد خود را به عنوان سرمربی تیم ملی به مدت ۴ سال دیگر با فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو تمدید کرد.

چیریچ که عناوین قهرمانی پرشماری به عنوان بازیکن و مربی در کارنامه‌اش دارد، متولد ۳۰ دسامبر ۱۹۷۷ (۹ دی ۱۳۵۶) در شهر بلگراد صربستان است. ملی پوش سابق تیم‌ ملی‌ واترپلو صربستان علاوه بر سوابق بی‌نظیر ورزشی به پیشرفت‌های علمی و تخصصی رشته واترپلو  هم کمک‌های شایانی کرده‌ است. او کارشناس مدیریت ورزش با تخصص لیسانس مربیگری واترپلو از دانشگاه مدیریت ورزش بلگراد است. عنوان پایان نامه این مربی طریقه دفاع در مقابل ضد حمله بود.

الکساندر از سال ۱۹۹۲  تا ۲۰۱۵ در تیم‌های مختلفی از کشورهای صاحب واترپلو بازی کرده است. او در سال ۱۹۹۲ با تیمی از شهر زادگاهش کارش را آغاز کرد و  علاوه بر حضور در بهترین تیم‌های صربستان در کشورهایی مانند ایتالیا، مونته‌نگرو، ترکیه و اسپانیا به طور حرفه‌ای ورزشش را ادامه داد. حالا او در ایران است و هدایت تیم ملی را برعهده دارد.

خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به سراغ «چیرو» رفته و نظرش را درمورد مسائل مختلف جویا شده است. متن صحبت‌های چیریچ با خبرگزاری فارس را در ادامه می‌خوانید:

* در شرایط کنونی مشغول انجام چه کاری هستید؟

در حال حاضر رقابت‌های لیگ برتر واترپلو را تماشا می‌کنم و در جریان شرایط بازیکنان قرار می‌گیرم. ضمن اینکه با مدیریت فدراسیون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تمام رده‌های سنی برای دوره جدید بتوانند در مسیر پیشرفت قرار بگیرند.

* از سطح و نحوه برگزاری لیگ برتر رضایت دارید؟

حضور بازیکنان جوان در لیگ برتر ایران بسیار خوب است. باید حواس‌مان به همه جوانان باید و از آنها مراقبت کنیم تا در این رشته پیشرفت کنند. در جریان پروسه جدید فقط روی بازیکنان تمرکز نداریم، بلکه برای مربیان و داوران هم برنامه خواهیم داشت تا سیستم واترپلو متحدالشکل شود. ضمن اینکه یک آدم بسیار مطرح در جهان واترپلو را هم به ایران خواهیم آورد تا در این مسیر به ما کمک کند.

* این آدم مهمی که قرار است به ایران بیاید، به چه عنوان و سمتی در ایران فعالیت خواهد کرد؟

فعلاً نمی‌توانم چیز زیادی بگویم. فقط بگویم که او آدم بسیار مهم و تاثیرگذاری در جهان واترپلو است. او مهمان خواهد بود و نام بسیار بزرگی دارد. مهمانی که به ایران می‌آید قرار نیست به صورت دائم اینجا باشد، بلکه چیزی شبیه کلینیک راه‌اندازی خواهد کرد تا به پیشرفت واترپلو در ایران کمک کند. حضور وی در ایران قطعی است، اما زمان دقیق حضورش هنوز مشخص نیست. در تلاش هستیم تا وی پیش از نوروز به ایران بیاید.

* برنامه‌های تدارکاتی تیم ملی مشخص شده است؟

ما مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک را درپیش داریم. همین الان هم برای برنامه‌ریزی خیلی زود نیست. تیم‌های زیادی برای برگزاری بازی دوستانه و اردوی تدارکاتی اعلام آمادگی کرده‌اند. سنگاپور خواهان برگزاری اردوی مشترک با ایران شده است. همچنین باشگاه آستانا در روسیه که یکی از تیم‌های قدرتمند این کشور است هم پیشنهاداتی را مطرح کرده؛ تیم ملی گرجستان هم مثل همیشه که تعامل خوبی با آنها داشته‌ایم مذاکراتی را با فدراسیون ایران داشته است. اگر بتوانیم مثل سال گذشته به چین هم برویم خیلی خوب خواهد بود. تمام این برنامه‌ها قطعی خواهند شد، اما زمان دقیق آنها مشخص نیست.

* با توجه به مسابقات حساسی که درپیش داریم همین تعداد اردو و بازی تدارکاتی کافی خواهد بود؟

بله؛ به نظرم اگر تمام این موارد نهایی شود، برای آماده‌سازی تیم کافی خواهد بود.

* گاهاً انتقادهایی درخصوص وحید رضایی، مربی تیم ملی مطرح می‌شود. آیا تغییری در کادر فنی تیم ایجاد خواهد شد یا خیر؟

وقتی چیزی خوب است چرا باید آن را تغییر بدهم؟ مگر ماشین خوب را تغییر می‌دهند؟ توجهی به حرف‌ها ندارم و به کار با وحید ادامه می‌دهم. می‌توانیم نفرات جدیدی را اضافه کنیم تا سایرین هم نکاتی را یاد بگیرند، اما چرا باید وحید را تغییر دهم؟ فکر می‌کنم برای شما عجیب است که دو نفر اینقدر طولانی با هم کار می‌کنند و گویا عادت دارید که هر ۶ ماه شاهد تغییرات باشید.

* مسابقات انتخابی المپیک بسیار مهم است و واترپلو هم بعد از کسب مدال در بازی‌های آسیایی توقعات را بالا برده است. این رقابت‌ها را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

فضای پیش‌روی ما مشخص است. ژاپن به دلیل میزبانی مستقیماً راهی المپیک می‌شود. ضمن اینکه آنها در سال المپیک بودجه خود را ۲ برابر می‌کنند. درمورد قزاقستان هم باید بگویم که مراحل انتخابی المپیک را آنها برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین بازیکنان قزاق در لیگ روسیه بازی می‌کنند و آنها برای مسابقات مختلف دو بازیکن صربستانی را هم به ترکیب خود اضافه می‌کنند. چینی‌ها از جریان بازی‌های آسیایی چندین میلیون سرمایه‌گذاری کردند و در لیگ اسپانیا بازی کردند. همچنین قرار است تمرینات خود را در لیگ یونان ادامه دهند. این شرایط حریفان ایران است. به هر حال تیم‌ها هزینه‌های زیادی می‌کنند. مسابقات انتخابی المپیک با بازی‌های آسیایی متفاوت است و ما با توجه به داشته‌هایمان خودمان را آماده می‌کنیم. من هیچ قولی نمی‌دهم، اما تمام تلاش خود را برای کسب بهترین نتیجه به کار خواهیم گرفت.

* چند بازیکن ایرانی همچون حامد ملک‌خانبانان، ارشیا الماسی ومهدی‌ یزدانخواه اخیراً لژیونر شده‌اند؛ نظرتان درمورد این اتفاق چیست؟

من شرایط آنها را پیگیری می‌کنم و در جریان اوضاع آنها هستم. همین که در اروپا درخصوص بازیکنان ایرانی صحبت می‌کنند نکته بسیار مهمی است. در اروپا فهمیده‌اند که بازیکنان ایران چه توانایی‌هایی دارند که این موضوع برای خودشان و واترپلوی ایران بسیار مفید خواهد بود. یک نکته نسبتاً منفی این است که ما بازیکنان خوبی مانند آنها را در لیگ داخلی نداریم و در نهایت سطح لیگ مسابقات داخلی کمی پایین می‌آید. تمام بازیکنان خوب صربستان خارج از این کشور بازی می‌کنند و به همین دلیل لیگ صربستان در حال افت است. ۳۸ بازیکن صربستانی خارج از این کشور بازی می‌کنند که تقریباً می‌توان گفت ۴ تیم از صربستان بیرون از این کشور هستند. همانقدر که این اتفاق مثبت است، همانقدر هم منفی است.

* نیما خوشبخت یکی از ستاره‌هایی بود که در زمان حضور شما از تیم ملی کنار گذاشته شد؛ آیا بهتر نبود برای بازیکنی که بیش از ۱۰ سال برای تیم ملی ایران بازی کرده بود مراسم خداحافظی برگزار می‌شد؟

برای کنار رفتن از تیم ملی دو مدل وجود دارد؛ یکی اینکه خودتان به این نتیجه می‌رسید که دیگر توان ادامه کار ندارید و کنار می‌روید و دیگر اینکه سرمربی تشخیص می‌دهد که یک بازیکن ظرفیت‌های کافی را ندارد. در هر دو حالت باید با خودتان صادق باشید؛ البته اگر بخواهید! برای برگزاری بازی خداحافظی با مراسم‌های خاص هم من نباید وارد عمل شوم. از هرکسی که در تیم بوده باید تشکر و قدردانی شود، اما این کار من نیست. من قطعاً نمی‌توانم به بازیکنی بگویم که «برو و پشت سرت را نگاه نکن»، بلکه من وظیفه دارم در کمال احترام برای همه بازیکنان ارزش قائل شوم. باید قدردان همه باشیم، چون هرکسی در هر جایگاهی که هست قطعاً بخشی از عمرش را صرف واترپلو کرده است. برای حضور در ترکیب تیم ملی همیشه بهترین بودن برایم مهم است. بازیکنی را انتخاب می‌کنم که ظرفیت بالایی داشته باشد، مگر اینکه بازیکنی بگوید به دلیل مسائل شخصی نمی‌توانم در تیم ملی باشد؛ البته من دقیقا متوجه نمی‌شوم که این مسائل شخصی چیست! تیم ملی برای من یا یک شخصی نیست، بلکه تیم ملی برای یک پرچم و یک غرور ملی است  بنابراین بهترین‌های هر رشته باید در تیم ملی باشند. من همیشه سعی کرده‌ام بهترین تصمیم را بگیرم و با هیچ کسی مشکلی ندارم.

* با توجه به شرایط کاری‌تان در ایران از میزان دستمزد خود رضایت دارید؟

بله؛ قطعاً از میزان دستمزدم رضایت دارم که توانستم در ایران بمانم و به کارم با فدراسیون ایران ادامه بدهم.

* اواخر هر سال رسانه‌ها و برنامه‌های مختلف ورزشی برترین‌های سال را انتخاب می‌کنند. امسال با توجه به نتایجی که واترپلوی ایران کسب کرده شما هم یکی از گزینه‌ها هستید؛ نظرتان در این خصوص چیست؟

نمی‌توانم دروغ بگویم و حسم را مخفی کنم. خوشحالم که جز گزینه‌ها هستم، اما این امر می‌تواند خطرناک هم باشد. به طور کلی باید بگویم مقامی که واترپلو کسب کرده تنها حاصل زحمات من نیست؛ بلکه از رئیس فدراسیون تا بازیکنان و سایر اعضای این رشته در رسیدن به این جایگاه سهم دارند. درمورد خطرناک بودن این موضوع باید به یک نکته اشاره کنم. زمانی که در یوگسلاوی بازی می‌کردم این اتفاق افتاد و بعد از هر تورنمنت برترین‌ها را انتخاب می‌کردند. مربیان در آن مقطع هوشمندانه رفتار می‌کردند و اغلب بازیکنان روس را به عنوان بهترین بازیکن انتخاب می‌کردند، چون چند بار که این اتفاق برای یک بازیکن رخ می‌داد غروری او را می‌گرفت و پس از آن در سراشیبی قرار می‌گرفت. در سال ۲۰۱۵ و در مسابقات جوانان مهدی یزدانخواه به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد که من مخالف این موضوع بودم. از غفوری و خسرو امینی خواستم که این اتفاق رخ ندهد، چون از این موضوع می‌ترسیدم و نمی‌خواستم مسیر نزولی برای یزدانخواه آغاز شود. من سعی می‌کنم توجهی به این عناوین نداشته باشم و بهترین نتایج را با ایران کسب کنم.

* از شرایط فوتبال ایران خبر دارید؟ به عنوان یک مربی خارجی نظرتان درمورد عملکرد کی‌روش در فوتبال ایران چیست؟

تخصص من واترپلو است و شاید بهتر باشد درمورد فوتبال حرفی نزنم، چراکه مثل این است که از کی‌روش درمورد واترپلو و چیریچ بپرسید. بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا را دیدم و به نظرم بازیکنان ایرانی با تمام توان جنگیدند  و تا آخرین لحظه دست از تلاش برنداشتند. من در جایگاهی نیستم که بخواهم درمورد تاکتیک و سیستم تیم ملی و فدراسیون فوتبال حرف بزنم.

* حرف پایانی…

خیلی خوشحالم که می‌توانم به همکاری‌ام با ایران ادامه دهم. در این مدت علاقه من به ایران زیاد شد. اینکه ایران در شرایط سخت می‌تواند به خوبی از خودش دفاع کند و مقابل بزرگان ایستاده را می‌پسندم و برایم جذاب و با ارزش است. امیدوارم بتوانیم در سال‌های آینده بازهم پیشرفت کنیم و به قله برسیم.

انتهای پیام/

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.