چیریچ: دست از تلاش نمی‌کشیم

سرمربی تیم ملی واترپلوی ایران گفت: با وجود مشکلات اقتصادی، تمام تلاش خود را برای کسب سهمیه حضور در المپیک انجام می دهیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ تیم ملی واترپلو ایران روز سه شنبه عازم اردوی تدارکاتی سنگاپور خواهد شد. پیش از اعزام تیم ملی، الکساندر چیریچ در نشست خبری پاسخگوی سؤال خبرنگاران بود. الکساندر چیریچ در نشست خبری ابتدا به زبان فارسی با خبرنگاران خوش و بش کرد و گفت: سلام، به خانه واترپلو خوش آمدید.

وی در ادامه افزود: ما هر روز در اینجا حضور داریم و خوشحالم که پس از مدتها شما را می بینم.

سرمربی تیم ملی واترپلو درباره ملاک انتخابش برای دعوت نفرات ملی پوشان به اردوی تیم ملی گفت: لیستی از بازیکنان توانمند در اختیار داریم و این توانمندی ها مربوط به شرایط فیزیکی، توانمندی های خارج از آب و رفتار آنها می شود. خوش قیافه بودن ملاک انتخاب نیست، علاوه بر این ویژگی ها مربی نیز بینشی دارد که بر اساس آن انتخاب می کند. قطعا نگاه و تاکتیکی که مربی دارد نسبت به انتخاب ها تأثیرگذار است.

چیریچ در ادامه درباره مشکلات اقتصادی نیز گفت: بر اساس ارتباطاتی که با سایر مربی های رشته های ورزشی دارم می دانم که مشکلات اقتصادی سراسری است و تنها برای واترپلو پیش نیامده است. ما تا چند روز دیگر عازم اردوی مشترک سنگاپور و سپس کره هستیم که تمام این هزینه ها را فدراسیون های میزبان پرداخت می کنند و باید با همین مشکلات کار کنیم.

وی در ادامه افزود: راجع به این نکته که با صلابت بازی های آسیایی بتوانیم در مسابقات حضور داشته باشیم باید بگویم کار سختی در پیش داریم، چرا که ما ۵ بازیکن بازی های آسیایی را در اختیار نداریم و بازیکنان جدیدی به ما اضافه شده اند. اینکه به نتیجه برسیم یا نه پس از مسابقات مشخص می شود.

چیریچ در ادامه گفت: ما در بازی های آسیایی پس از پشت سر گذاشتن سه سال متوالی تمرین کردن سخت، توانستیم نتیجه بگیریم. زمانی که یک فرد، یک دندان خود را از دست می دهد، چهره او زشت می شود، حال تصور کنید که ۵ دندان را از دست بدهد، ما با چنین نواقصی می خواهیم در رقابت های انتخابی المپیک شرکت کنیم. ما تلاش خود را خواهیم کرد.

سرمربی تیم واترپلو درباره لیگ واترپلو نیز گفت: به طور کلی هر چه تعداد تیم و بازیکنان بیشتر باشد، کیفیت مسابقات بالا و نتایج بهتری کسب خواهد شد. در هر جای دنیا زمانبندی های لیگ وجود دارد. با شروع تیم ملی بازیکنان در اختیار تیم ملی قرار می گیرند و ما مشکلی در این زمینه نداریم. درباره مدت چهارماهه لیگ نیز باید بگویم کمیته فنی و فدراسیون باید این سؤال را پاسخگو باشند. اگر باشگاه ها شرایط برای برگزاری بیش از چهار ماه را دارند، بهتر است اما باز هم این مسئله ای نیست و ما با همه داشته هایمان کار می کنیم.

وی در ادامه درباره رقابت های انتخابی المپیک و اینکه درهای تیم ملی بر روی خط خورده های واترپلو باز است یا خیر، گفت: از ابتدا که وارد ایران شدم، برنامه چهارساله خود را ارائه دادم و سعی کردم بازیکنان در این مدت چهارساله آماده و به اوج برسند. در حال حاضر ۵ بازیکن خود را به دلیل مشکلات شخصی و زندگی از دست داده ام و حال ۵ موقعیت خالی در تیم ملی وجود دارد، قطعا هر مربی سعی می کند از حداکثر پتانسیل خود استفاده کند. من نیز ۵ بازیکن به تیم ملی اضافه خواهم کرد و این شانس برای بازیکنان جوان و خط خورده ها وجود دارد.

چیریچ درباره رقبای ایران در مسابقات انتخابی المپیک گفت: همانطور که روی تیم بزرگسال کار کرده‌ام، بر روی تیم جوانان نیز تمرکز داشته‌ام تا از آنها در مواقع ضروری استفاده کنیم ولی در مسابقات بزرگ اینکه بازیکنان جوان چگونه جواب بدهند، مهم است. پس از بازی‌های آسیایی، بلافاصله برنامه خود را به فدراسیون ارائه دادم و اعلام کردم که برنامه‌ام چیست اما همان زمان تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شد و نتوانستیم برنامه را اجرایی کنیم. تیم ملی چین تنها مربی بدنساز و کادر آنها ماهیانه درآمدی بالغ بر ۲۳ هزار یورو دریافت می‌کنند و این فقط حقوق ماهیانه سه نفر است.

وی در ادامه تأکید کرد: تا به امروز در مسابقات لیگ اسپانیا، یونان و در حال حاضر نیز مجارستان تمرین می‌کنند اما تیم ایران از دسامبر سال گذشته حتی در یک مسابقه حضور نداشته است. همانطور که از قبل نیز گفته‌ام برای گریه کردن در این نشست حضور ندارم و فقط آمده‌ام تا شرایط را توضیح دهم. تیم ژاپن نیز که میزبان مسابقات المپیک است و میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند. همانطور که می‌دانید سطح واترپلوی ژاپن فراتر از آسیا است و آنها حتی برای تیم‌های سطح بالای جهانی مشکل‌ساز می‌شوند. تیم قزاقستان نیز دو بازیکن صِرب در اختیار دارد و طبق سنت همیشگی، در روسیه بازی می‌کند.

چیریچ درباره بازیکنان لژیونر ایران نیز گفت: در حال حاضر یک لژیونر داریم که در فرانسه بازی می‌کند، بازیکنان دیگر نیز پیشنهادهایی دارند از یونان و صربستان برای فصل جدید اما بنا به مشکلات شخصی و دانشگاه، نپذیرفته‌اند. این را می‌دانم که تمام رقبای ما از سطح بازی بازیکنان ایران سورپرایز شده‌اند و همین عملکرد باعث شده تا از آنها دعوت کنند.

سرمربی تیم ملی واترپلوی ایران افزود: یکی از معضلات ما در تمرینات بزرگسال این است زمانی که بازیکنان جوان به تیم ملحق می‌شوند، می‌خواهند تمرینات سنگین را سپری کنند اما این امر شدنی نیست. من تلاش داشتم که یک مربی خارجی برای رده‌های پایه در اختیار داشته باشیم تا آنها را به شکل پایه‌ای و اساسی آماده کنند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، این امر شدنی نبود. زمانی که بازیکنان جوان وارد اردوهای بزرگسال می‌شوند، نمی‌توانند تمرینات پرفشار بزرگسالان را تحمل کنند و این کار را برای ما سخت می‌کند؛ بنابراین به یک مربی خارجی در رده‌های پایه نیاز داریم تا کار را پایه‌ای آغاز کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش کمیته ملی المپیک و نهادهای بالادستی را برای کمک به واترپلو چگونه ارزیابی می‌کند؟ اظهار داشت: درباره قوانین ایران اطلاعی ندارم اما در صربستان این‌گونه است که رشته‌های مدال‌آور و موفق تفکیک می‌شوند و دولت و نهادهای دولتی موظف هستند به این رشته‌ها کمک بیشتری کنند این بدان معنا نیست که از سایر رشته‌ها غافل شوند ولی باید از رشته‌های مدال‌آور حمایت بیشتری به عمل آورند. نمی‌دانم که این شرایط در ایران رعایت می‌شود یا خیر؛ باید کمک بیشتری شود. قرار نیست با شرایط موجود گریه کنیم، بلکه باید تلاش را بیشتر کرد.

چیریچ در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا با وضع موجود، شانس کمی برای کسب سهمیه المپیک قائل هستید؟ گفت: نمی‌توانم در این زمینه  صحبت کنم باید ببینیم چه پیش خواهد آمد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب