چیریچ: هدفم بزرگ است

الکساندر چیریچ سرمربی تیم ملی واترپلو ایران در نشست خبری پس از کسب مقام سوم جوانان آسیا گفت: اهداف بزرگی دارم و به آینده امیدوارم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ الکساندر چیریچ سرمربی صربستانی تیم ملی واترپلوی ایران در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: مسابقات واترپلوی قهرمانی جوانان آسیا سطح بالایی داشت و همه تیم‌ها در یک سطح فنی بودند. با وجود خستگی ورزشکاران از سفر طولانی مقابل قزاقستان تا آخرین دقایق خوب کار کریم، اما می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم. به هر حال اولین رقابت هر تورنمنت سخت‌ترین است و ما هم برای آن شرایط خاصی داشتیم.

وی ادامه داد: تغییر قوانین مسابقات هم در بازی نخست مزید بر علت شد. به طور مثال مدت زمان مالکیت توپ از ۳۰ ثانیه به ۲۵ ثانیه تغییر کرده بود و ما باید در بازی نخست با این شرایط کنار می‌آمدیم.

سرمربی تیم ملی واترپلو جوانان ایران  یادآور شد: برای حضور در این بازی‌ها رقابت تدارکاتی خاصی نداشتیم و همین امر موجب شد شرایط تیم از مسابقه به دور باشد. ما مقابل قزاق‌ها تا دقایق پایانی مساوی بودیم و به خاطر یک اشتباه تاکتیکی نتیجه را واگذار کردیم و در مقابل ژاپن نتیجه خوبی گرفتیم چرا که در آن دیدار بازیکنان ما با حداکثر توان خود جنگیدند. پس از بازی با ژاپن فکر می‌کنم که بازیکنان از نظر روحی ارضا شدند، البته نتایج مسابقات نشان می‌دهد که ما بعد از ژاپن کمترین میزان گل خورده را داشتیم. باید بگویم به عنوان مربی از نتایج رضایت ندارم اما شاگردانم توان خودشان را به نمایش گذاشتند.

چیریچ گفت: در مسابقات قهرمانی آسیا قطعا برنامه‌های خوبی داریم و تمام آنها را با جزئیات به فدراسیون ارائه کردیم و منتظر چراغ‌ سبز آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کنار تیم بزرگسالان، جوانان هم حضور دارند، بیش از ۵۰ درصد بازیکنان تیم ملی جوانان در کنار بزرگسالان حضور خواهند داشت و این تیم تشکیل‌دهنده تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا است. وقتی جوانان در کنار بزرگسالان تمرین می‌کنند از نظر روحی و تاکتیکی پیشرفت زیادی می‌کند، ضمن اینکه این را باید بگویم ما به بازی‌های لیگ و بازیکنان شاغل در لیگ هم نگاه می‌کنیم و تمامی مسائل را به جزئیات زیر نظر داریم.

سرمربی تیم ملی واترپلو یادآور شد: ورزش یک علم ریاضی نیست شما یک روزی می‌برید و یک روز می‌بازید و چیزی در آن قابل پیش‌بینی نیست. در ۳ دوره بازی‌های المپیک شرکت کردم اما هیچ وقت مدال طلا را به دست نیاوردم. برای  به دست آوردن یک نتیجه مناسب و مدال طلا فاکتورهای مختلفی وجود دارد که یکی از این فاکتورها داوری است. اگر از من سوال کنید که چگونه می‌توان قهرمان شد به شما می‌گویم که باید تمرین کرد، آن هم خیلی.

چیریچ ادامه داد: یک نکته وجود دارد که باید بر روی آن خیلی کار شود. جوانان ایران در رشته‌ واترپلو باید پرتلاش‌تر و جنگنده‌تر باشند. همه بازیکنان دوست دارند قهرمان شوند اما وقتی که زمان کار می‌رسد خیلی تمرین نکرده‌اند. این واترپلو نیاز به جنگندگی زیادی دارد بازیکنان باید فداکاری‌های زیادی انجام دهند و از خیلی از مسائل چشم‌پوشی کنند. همیشه گام اول سخت است اما وقتی گام اول برداشته شود گام‌های بعدی به آسانی طی می‌شود.

وی گفت: من نمی‌توانم ذهنیت، فرهنگ و تمدن بزرگ ایران را عوض کنم اما سعی می‌کنم خودم را به آنها نزدیک کرده و ورزشکاران را به خودم نزدیک کنم. یعنی با یک شیب ملایم به سمت اهداف مدنظر برویم، تفاوت واترپلوی ایران و ژاپن در جایی است که آنها طی یک سال گذشته بیش از ۴۰ مسابقه رسمی انجام داده‌اند اما ما چنین شرایطی نداریم.

سرمربی تیم ملی واترپلو با اشاره به مسابقات واترپلو بزرگسالان قهرمانی آسیا افزود: آبان‌ ماه باید در رویداد بزرگی شرکت کنیم. ما برنامه‌های خود را به فدراسیون ارائه دادیم و باید دید که چگونه عملیاتی می‌شود. ما برنامه‌های خود را پیشنهاد دادیم و منتظر نظر فدراسیون در این راستا هستیم، البته به جز مکاتبات رسمی ارتباطات غیررسمی هم بین مربیان وجود دارد که می‌توانند در راستای برگزاری بازی‌های تدارکاتی به یکدیگر کمک کنند که ما از آنها هم استفاده خواهیم کرد، حالا دیگر عملیاتی شدن این برنامه‌ها به فدراسیون و مسائل بودجه و شورای برون‌مرزی ارتباط دارد.

چیریچ گفت: ما در برنامه‌های خود برگزاری دیدار تدارکاتی با چین و اردوی تدارکاتی در اسپانیا و گرجستان را مدنظر داریم. عملیاتی شدن این موضوع از دست ما خارج است و به فدراسیون ارتباط دارد.

وی یادآور شد: همیشه در هر ورزشی به امکانات نیاز است و امکانات هرچه بیشتر باشد بهتر خواهد بود. دقیقا برای پیشرفت امکانات لازم است، امکانات پایه‌ای واترپلو خوب است و در حالت سخت‌افزاری در حد رضایت‌بخشی است اما مهم‌ترین موضوع برای ما سفرهای برون‌مرزی و البته کمبود مسابقه است که کار را دشوار می‌کند.

سرمربی تیم ملی واترپلو جوانان ایران تاکید کرد: هدف‌گذاری اصلی من بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتای اندونزی است اما برای این کار نیاز به تدارکات مناسبی داریم البته این را هم بگویم که اگر برنامه‌های ما عملیاتی نشد دست روی دست نمی‌گذاریم و منتظر نمی‌شویم. ما کارهای خود را انجام می‌دهیم و به تلاشمان ادامه خواهیم داد.

چیریچ یادآور شد: همیشه یک مربی و بازیکن باید شهامت داشته باشند و بگویند ما اشتباه کردیم و نتوانستیم خوب نتیجه بگیریم، اما ما هر روز تلاش می‌کنیم که بهتر و بهتر شویم. اگر به شما بگویم ما سال آینده ژاپن را می‌بریم، یک دروغ بزرگ شیرین را به شما گفته‌ام. ما نمی‌توانیم در حال حاضر ژاپن را شکست دهیم این یک حقیقت است اما باید تلاش کنیم و طی یک برنامه‌ریزی مدون با هدف به آنها برسیم و سپس برنده شویم.

سرمربی تیم ملی واترپلو بزرگسالان ایران ادامه داد: فرهنگ کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. هیچگاه ما را به خاطر مدال‌های نقره و برنزی که کسب کردیم تشویق نکردند و  فقط با کسب ندال طلای المپیک راضی می‌شدند. من به عنوان بازیکن نتوانستم به طلای المیک برسم اما امروز هدفم بزرگ است و می‌خواهم به عنوان یک مربی طلای المپیک را کسب کنم. شاید این موضوع با ایران اتفاق بیفتد کسی نمی‌داند اما تا انتهایش هستم و به کمتر از این موضوع راضی نمی‌شوم.

چیریچ در خصوص اینکه او چگونه به صورت همزمان سرمربی دو تیم جوانان و بزرگسالان است، گفت: طی یک سال گذشته من و وحید رضایی مربی تیم جوانان همواره با یکدیگر کار کرده‌ایم و در کنار یکدیگر هستیم. برای کسب نتایج بهتر هدایت تیم جوانان را در این تورنومنت هم برعهده گرفتم. من و رضایی در کنار هم کار می‌کنیم. حدود ۷۰ درصد بازیکنان جوانان بیش از ۹ ماه در ترکیب بزرگسالان تمرین کردند، به همین دلیل ساختار دو تیم تقریبا یکسان است و به همین دلیل مشکل خاصی در تمرین وجود ندارد، ضمن اینکه سیستم بازی این دو تیم هم یکسان است. در نتیجه موضوع عجیبی نبود که هدایت بزرگسالان و جوانان را به طور همزمان بپذیریم. در حال حاضر تعامل خوبی بین هر دو تیم وجود دارد.

وی در پایان گفت: اگر به جوانان فکر نکنیم یعنی کار خود را جدی نگرفته‌ایم. ما بازیکنان را فقط برای یک سال آماده نمی‌کنیم. از زمانی که به اینجا آمدم اهداف بلندمدتی داشتم و هیچگاه به نفراتی که هم‌اکنون هستند اکتفا نمی‌کنم و همیشه به دنبال تزریق نیروهای جدید هستم.  همیشه به جوانگرایی و استفاده از چند نسل فکر کرده‌ام.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب