گزارش ایسنا از وضعیت شنا در استان مرکزی

‌شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در میان اقشار مختلف مردم است. شناگر نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می‌کند، بلکه در اثر شنا کردن قابلیت‌های جسمانی خود را از قبیل استقامت، دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف‌پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقل از ایسنا؛ شنا ورزشی است که از نوزادی تا کهنسالی می‌توان آن را انجام داد. ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌سازد و باعث می‌شود که فرد انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه کسب کند.
به گفته‌ی شناگران استان مرکزی، ورزش شنا به صورت حرفه‌ای سابقه چندانی در این استان ندارد و بیشتر علاقه‌مندان این رشته به صورت غیرآکادمیک این ورزش را فرا گرفته‌اند.

بخش خصوصی بیشتر به فکر فروش بلیط است
فتحعلی مربی شنای استان مرکزی در اینباره به ایسنا گفت: اوایل، از طریق راهنمایی‌های پدر و برادرم وارد این رشته شدم و فعالیتم را آغاز کردم. در آن زمان کار علمی وجود نداشت و از تجربیات پدرم استفاده می‌کردم.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۱۰ سال است که سابقه مربیگری دارد، بیان کرد: با تجربیاتی که طی این مدت کسب کرده بودم توانستم ورزشکاران زیادی را در این عرصه پرورش دهم و در سال‌های که این ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم، توانستم عناوین مختلفی را در سطح کشوری کسب کنم.
مربی شنا استان مرکزی گفت: امروزه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه‌های مختلف و ماشینی شدن زندگی‌ها توجه به علاقه‌مندی‌ها و فعالیت‌های ورزشی در بین افراد باید بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ورزش شنا مورد استقبال مردم استان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این رشته ورزشی تا حدودی در بین افراد جامعه جای خود را باز کرده و از آنجا که این ورزش نیاز به یکسری پیش نیازها دارد باید شرایط را برای حوزه اقشار مختلف مردم در این رشته ورزشی را فراهم کنیم.
فتحعلی با اشاره به اینکه بیشتر استخرهای استان، دولتی و در اختیار ادارات ورزش و جوانان هستند یادآور شد: در این بخش بهره‌وری پایین بوده و بخش خصوصی هم بیشتر به فکر فروش بلیط است‌ و در نهایت اینگونه شرایط و رویکردها ورزش شنا را در استان ضعیف کرده‌اند.

جای خالی دیدگاه قهرمانی و پرورش ورزشکار در شنای استان
به گزارش ایسنا، مجید شمسی رئیس هیئت شنای استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه دیدگاه قهرمانی و پرورش ورزشکار در رشته شنا در استان مرکزی وجود ندارد، بیان کرد: متولیان استخرها به جای پرورش ورزشکار بیشتر به دنبال کسب منافع خودشان هستند.
وی بی‌ثباتی در مدیریت را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که گریبانگیر این رشته ورزشی است و معضلی است که کار را برای مدیران سخت می‌کند.
شمسی با بیان اینکه بیشترین چیزی که برای خروج شنا از این شرایط و توسعه و ترویج آن در جامعه و همچنین حرکت آن به سوی سطوح قهرمانی لازم است کمک و همکاری مسئولان ورزشی است، هرچند باید از آنها خواست که اگر کمک نمی‌کنند، مانع انجام کارها هم نشوند.
وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر به جای کار کردن در این بخش و رسیدن به نتیجه‌، بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای هستیم که البته این درگیری‌های پرزحمت ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به این رشته ورزشی می‌زند، در صورتی که با تلاش و کوشش، برنامه‌ریزی و اجرای مطلوب برنامه‌ها می‌توان اقدامات مثبت فراوانی را به انجام رساند تا بتوانیم در این رشته ورزشی در سطوح ملی و بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

استان مرکزی فاقد امکانات حداقلی برای شناست
رئیس هیئت شنای استان مرکزی گفت: برای توسعه ورزش شنا به صورت قهرمانی در استان، طرح استعدادیابی را در سال ۹۰ برگزار کردیم ولی متأسفانه به دلیل نبود امکانات حداقلی برای شناگران، در حقیقت استعدادیابی انجام شده بی‌نتیجه مانده و خروجی برای ورزش استان نداشت.
شمسی بیان کرد: متأسفانه در استان مرکزی محلی برای تمرین شناگران وجود ندارد، در این میان استخرهای خصوصی نیز رویکرد قهرمانی ندارند و تفکر صرفاً درآمدی آنها نمی‌تواند دردی از ورشکاران این رشته دوا کند.
وی ادامه داد: شنا از ورزش های دیربازده است که کسب نتیجه مطلوب ورزشی در آن حداقل نیازمند چهار سال تمرین و فعالیت مستمر است و با یکسال فعالیت نمی‌توان در آن به جایی رسید یا به کسب رتبه و قهرمانی اندیشید.
شمسی با بیان این مطلب که استخرهای بخش دولتی نیز علیرغم پیگیری‌های انجام شده تایم‌های مرده را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهند، اضافه کرد: چنین شرایطی کمترین بازدهی را برای ورزشکاران به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۷ استخر در استان مرکزی وجود دارد، بیان کرد: متأسفانه زمان مناسب برای تمرین در اختیار ورزشکاران قرار نمی‌گیرد.
شمسی در خصوص استعفای خود بیان کرد: بنده ۱۲ تیر ماه سال جاری استعفای خود را به فدراسیون اعلام کردم که فدراسیون در ۱۸ تیرماه با استعفای بنده مخالفت کرد. رونوشت مخالفت فدراسیون شنا با استعفای بنده را برای اداره کل ورزش و جوانان هم ارسال کردم.
وی با اشاره به اینکه هیچ یک از استخرهای استان مجهز به رشته شیرجه نیستند و این مسئله ‌انگیزه‌ی برخی ورزشکاران مستعد را برای ادامه راه از بین می‌برد بیان کرد: چطور با این وضعیت انتظار دارند که در این ورزش قهرمان پرورش پیدا کند.

بررسی مشکلات هیئت شنا با حضور مسئولان فدراسیون
به گزارش ایسنا، مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: رئیس هیئت شنا استان برای توسعه ورزش شنا باید با تمام مدیران استخرها تعامل داشته باشد تا با استفاده از قوانین فدراسیون زمان‌های مورد نظر را برای ورزشکاران دریافت کند.
سعید ملکی با اشاره به اینکه شنا رشته‌های همچون واترپلو و شیرجه را هم دارد، بیان کرد: رئیس هیئت استان فقط توجه کمی به رشته شنا داشت و سایر رشته‌های این هیئت تا حدودی فراموش شده است.
وی ادامه داد: هیئت شنا استان رشته شنا را هم بدون مربی، بی‌کیفیت و با ورزشکاران کمی پیگیری می‌کرد و تعاملی با دیگر هیئت‌ها نداشت.

‌انتهای پیام

image_printپرینت مطلب