زمان قرعه کشی لیگ برتر واترپلو مشخص شد + دستورالعمل

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مراسم قرعه‌کشی بیست و پنجمین دوره لیگ برتر واترپلو کشور روز شنبه (24 مرداد 1394) برگزار می شود. از همین رو کمیته برگزاری مسابقات پس از ارسال دستورالعمل برگزاری رقابت های لیگ برتر امسال از نماینده تام الاختیار تیم های شرکت کننده دعوت کرد تارأس ساعت 15 روز یاد شده در محل فدراسیون شنا حاضر شوند.

نسخه پی دی اف این دستورالعمل در انتهای خبر گنجانده شده است.

 

 

 

دستورالعمل بیست و پنجمین دوره مسابقات واترپلو ليگ برتر باشگاههاي كشور (سال 1394):

فصل اول: هدف

به تحقیق تجارب حاصله در ورزش قهرمانی و حرفه ای در جهان امروز مبتني بر طراحی، برنامه ریزی و اجرای رقابتهای مستمر و با انگیزه در جهت رشد و اعتلای ورزش می باشد.

با این توصيف اجرای مسابقات به طریقه (لیگ سراسری) یکی از رایج ترین و اثرگذارترین و مقرون به صرفه ترين شیوه های برگزاری رقابتهای ورزشی است كه در رشته های مختلف مورد توجه و تأکید قرار دارد. فدراسیون شنای جمهوری اسلامی یکی از فدراسیونهاي پیشتاز در طراحی و اجرای لیگ برتر باشگاه های کشور در رشته واترپلو محسوب می شود که مفتخر است با اتکال به عنایات خاص باری تعالی و مشارکت، همیاری و تلاش و مساعي كليه دست اندكاران اعم از مدیران، مربیان، ورزشکاران ، داوران و …. جامعه مسئولین فنی و اجرایی جامعه واترپلو بيست و پنجمین دوره لیگ واترپلو در سال 1394
را برگزار می نماید.

اجرای این فعالیت علاوه بر تحقق و دست یابی به اهداف عالي و ارزشمند فرهنگی و اجتماعی، باعث جذب و جلب نوجوانان و جوانان به سوی فعالیت های ورزشی شده و نتيجتاً تامین و ارتقای سطح سلامت جسمانی آنان را موجب می گردد و نيز زمینه های مناسب رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه ورزشکاران این رشته و هدایت آنان به تیمهای ملی در رده های سنی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان را فراهم می آورد.

بدیهی است یکی از اصلی ترین نتایج حاصله از اجرای این فعالیت، آماده سازی مطلوب ورزشکاران برجسته این رشته به منظور سازماندهی تشکیلات تیمهای ملی و حضور قدرتمند در عرصه مسابقات ملي و بين المللي خواهد بود.

دستورالعمل حاضر شیوه اجرای مسابقات را در حوزه های تشکیلاتی، فنی و اجرائی تبیین نموده است.

 

فصل دوم: تشکیلات

  1. برگزار كننده: برگزاري كليه مسابقات مندرج در اين دستورالعمل بر عهده كميته برگزاري مسابقات ليگ واترپلو كشور مي باشد.
  2. باشگاه: باشگاه (تیم) عبارت است از تشکیلاتی که تحت مدیریت حقوقی و یا حقیقی و بر اساس ضوابط و دستورالعمل  يا دستورالعمل هاي مربوطه وزارت ورزش و جوانان اجازه مشارکت در فعالیتهای ورزشی را احراز نموده است كه براي كليه اعضاء آن كارت شناسايي صادر خواهد شد.
  3. سرپرست: باشگاه (تیم) به منظور اداره تیم تحت پوشش نسبت به انتخاب فردی واجد شرایط و آگاه به قوانين و مقررات مربوط به دستورالعمل هاي واترپلو و مباني مديريتي و متعهد به اجراي مفاد دستورالعمل منتشره از سوي فدراسيون شنا مي باشد.
  4. مربی/ مربیان: باشگاه به منظور اجرای تمرین، آماده سازی و هدایت تیم مربوطه در عرصه مسابقات مربی/ مربیانی که دارای تخصص و تجربه لازم در ورزش واترپلو بوده و از وجاهت اخلاقی کامل برخوردار باشند را انتخاب می نماید (مربيان بايستي دوره بازآموزي را گذرانده باشند ).
  5. ورزشکار: هر تیم می تواند بر اساس مفاد این دستور العمل تعداد تعیین شده ورزشکار واترپلو را به عضویت تیم خود بپذیرد.
  6.  سایر عوامل: هر باشگاه (تیم) مي تواند  طبق مفاد این دستور العمل نسبت به انتخاب افراد متخصص از جمله پزشک، فیزیوتراپ، مسئول تدارکات اقدام نمایند.

 

فصل سوم: تعداد تیم ها و  روش برگزاری مسابقات

  1. بر اساس  تاييد كميته فني واترپلو فدراسيون شنا مقرر گرديد، مسابقات ليگ برتر واترپلو باشگاه هاي كشور  در سال 1394 حداكثر با شركت 12 تيم و در یک گروه بصورت رفت و برگشت برگزار می شود .
  2. در هر مسابقه: تیم برنده (2) امتیاز، تیم هایی که به نتیجه مساوی دست می یابند (1) امتیاز و به تیم بازنده امتیازي تعلق نمی گیرد.
  3. مسابقات به طور معمول در هر هفته و براساس برنامه ابلاغي از طرف كميته برگزاري مسابقات ليگ برگزار می شود. بدیهی است حسب مورد و در صورت هرگونه تغییر در اجرای برنامه، موضوع به اطلاع باشگاه ها می رسد.
  4. در پايان مسابقات ليگ، 2 تيم رده هاي آخر ليگ برتر به دسته اول سقوط می کنند.

تبصره چگونگي افزايش احتمالي تعداد تيمهاي ليگ برتر در هرسال براساس پيشنهاد كميته برگزاري مسابقات ليگ بررسي هاي كارشناسي و ارزيابي كميته فني واترپلو فدراسيون و در خصوص  امكانات مديريتي، مالي و فني تيمها انجام و اعلام خواهد شد.

5.  در پایان مسابقات مرحله اول ( رفت و برگشت ) تیم های اول تا چهارم بصورت پلی آف (1-4 ) و (2-3) رفت و برگشت مسابقه خواهند داد . تیم های برنده پلی آف بازی فینال و تیم های بازنده بازی رده بندی را برگزار خواهند کرد .دیدار فینال بصورت (رفت و برگشت ) 2 از 3 بازی که قطعا بازی برگشت ویا در صورت برگزاری دیدار سوم در تهران برگزار خواهد گردید .دیدار رده بندی نیز فقط یک دیدار و در تهران برگزار خواهد گردید .رده بندی تیم های پنجم به بعد نیز پس از پایان مرحله اول مسابقات ( رفت و برگشت ) بر اساس امتیازات کسب شده تعیین خواهد گردید.

6. در صورت داشتن هرگونه بدهي از سالهاي قبل از قبيل قراردادهاي بازيكنان و كليه عوامل تيم شركت كننده ، حق المشاركت ، 3% قدر السهم فدراسيون از مبالغ قراردادها ،اجاره استخر و عوامل اجرايي و حق الزحمه داوران محلي و  …. كميته فني واترپلو مي تواند در خصوص حضور يا عدم حضور آن تيم حتي در صورت داشتن مجوز حضور در ليگ برتر سال 93 تصميم گيري نمايد . بديهي است ارائه رسيد تسويه حساب نهايي ملاك حضور آن تيم در ليگ برتر سال 94 مي باشد .

7. هيچ تيمي حق حضور با نام و هويت هيأت شناي استان خود در مسابقات ليگ برتر را ندارد و باشگاه هايي كه در سال گذشته به عنوان هيات شنا در ليگ برتر 93 شركت كرده اند بايد از طرف هيات شنا استان معرفي نامه دريافت نمايند .

 

 

فصل چهارم: مقررات فني

  1.  كليه باشگاههاي شركت كننده در مسابقات لیگ برتر مي بايست تا تاریخي كه توسط كميته برگزاري مسابقات ليگ  ابلاغ مي گردد ورودیه به لیگ برتر  را پرداخت نمايند و سپس اسامی بازیکنان منتخب خود را به همراه ساير مدارك مندرج در اين دستورالعمل (قرارداد- کارت بیمه ورزشی – مدارك نظام وظيفه و …) به فدراسيون شنا تسليم نمايند. (کارت سلامت ورزشکاران توسط پزشک تیم تأئید گردد) .
  2. هر يك از تيمهاي شركت كننده در مسابقات لیگ برتر باشگاههاي كشور ميتوانند حداکثر از 22  نفر بازيكن در طول مسابقات استفاده نمايند. جهت حمایت از بازیکنان جوان و با هدف رشد و ارتقاء سطح فني آنان الزاماً بايستي هر تيم از 6 بازیکن زیر 20 سال ( به استثنائ بازیکن خارجی ) در تركيب تيم خود استفاده كند. همچنين در هر مسابقه مي بايستي حداقل 2 نفر بازيكن زير 20 سال در ليست 13 نفره تيم قرار گيرد.
  3. مسابقات طبق مقررات فدراسیون بين المللي جهانی شنا (فینا) و مقررات جاري فدراسيون شناي جمهوري اسلامي ايران برگزار میشود.
  4. در هر مسابقه 13 نفر بازيكن (حداقل استفاده از 2 بازيكن زير 20 سال الزامي مي باشد)  و 3 نفر همراه رسمي (سرمربي، مربی، سرپرست) جمعاً 16 نفر ميتوانند در روي نيمكت ذخيره ها قرار گيرند. که کلیه آنان الزاماً بايد با لباس متحدالشکل حضور داشته باشند. در صورت عدم متحدالشكل بودن لباسها فقط سرمربي اجازه حضور در نيمكت ذخيره را داردو بقيه بازيكنان بايد محل مسابقات را ترك نمايند .  توضیح آنکه پزشک تیم نیز می تواند در فاصله 5 متری نیمکت مستقر شود.
  5. کلیه باشگاهها موظف هستند مسابقات را در استخر قانونی (m20× m30) و داراي شرايط محيطي مناسب از قبيل دماي آب (26-28 درجه سانتي گراد )، نور مناسب و غيره… برگزار نمایند و در صورت عدم امكان برگزاری مسابقات در استخر قانوني با شرايط مذكور در شهر میزبان، باشگاه مربوطه موظف خواهد بود در استان یا شهرهای همجوار و با نظر كميته برگزاري مسابقات ليگ نسبت به تأمين استخر قانوني با شرايط مذكور جهت انجام مسابقه اقدام نمايد.
  6. كليه باشگاهها موظف به تهيه دستگاه زمان سنج الكترونيكي (زمان بازي، 30 ثانيه و 20 ثانيه اخراجي) مي باشند. ، كه مي بايست قبل از شروع ليگ مورد تاييد نماينده فدراسيون قرار گيرد .( در غير اينصورت بعد از تهيه زمان سنج توسط كميته برگزاري مسابقات ليگ به باشگاه هايي كه فاقد آن بوده ، اجاره داده مي شود . )
  7. هر تیم موظف است یکدست کلاه آبی، سفید و 5 عدد توپ همراه خود به مسابقات بیاورد.
  8. جهت بهبود وضعيت واترپلو كشور پيشنهاد ميگردد كه باشگاه ها  از بازيها فيلمبرداري نمايند ضمنا  ميزبان مي تواند  يك نسخه از فيلم بازي ها را به فدراسيون شنا تحويل نمايد .

تبصره الف:  كليه تيم هاي شركت كننده مي توانند حداكثراز 2 بازيكن خارجي در طول مسابقات استفاده نمايند. ليكن حضور  فيزيكي در 50% از بازيها براي بازيكنان خارجي الزامي است.

تبصره ب: از شرکت بازیکنان بدون ID کارت كميته برگزاري مسابقات ليگ و کارت بیمه ورزشی در مسابقات بعد از تاريخ اعلام كميته برگزاري مسابقات ليگ جداً جلوگیری میشود.

 

فصل پنجم: مقررات اجرائي

1. مسابقات مذكور بر مبناي آخرين قوانين و مقررات بين المللي واترپلو (FINA) برنامه ريزي و اجرا مي گردد كه كليه تيمها ملزم به آگاهي از ضوابط مربوطه و پيروي از آن مي باشند.

2. چنانچه تيمي به هر علت و بدون كسب مجوز از فدراسيون شنا در يك مسابقه حاضر نشود و يا تيم ميزبان امكانات استاندارد و مورد تائيد كميته برگزاري مسابقات ليگ را جهت برگزاري مسابقه فراهم نكند  طبق مقررات پنج بر صفر بازنده است . ضمناً كسر دو امتياز از تيم مذكور الزامي است.

* لازم بذكر است مبالغ هزينه هاي سفر تيم ميهمان بعد از بررسي توسط كميته برگزاري مسابقات ليگ از لحاظ بعد مسافت و … به تيم ميزبان اعلام، تا اين مبلغ به حساب تيم ميهمان واريز گردد. در غير اينصورت موضوع در كميته انضباطي مطرح و علاوه بر هزينه هاي فوق الذكر جريمه مالي نيز توسط كميته انضباطي مشخص  و به تيم ميزبان جهت پرداخت اعلام مي شود. (بديهي است جريمه مالي به حساب فدراسيون شنا واريز مي گردد.)

3. هر نوع اعتراض بايد بصورت كتبي و به امضاء سرپرست يا نماينده واجد اختيار تيم بانضمام مبلغ يك ميليون ريال نقدا” حداكثر تا نيم ساعت پس از انجام هر مسابقه به ناظر فنی فدراسيون شنا در محل برگزاري مسابقه تسليم گردد.

4. در صورت وجود معذوريت خاص، چنانچه بررسي و اتخاذ تصميم در محل مسابقات مقدور نباشد مراتب به كميته برگزاري مسابقات ليگ واترپلو و جهت هماهنگي به كميته فني و نهايتاً كميته انضباطي واترپلو فدراسيون ارجاع ميگردد.

5. در صورتيكه بنا به تشخيص ناظر و داوران مسابقه در آغاز و يا در جريان يك مسابقه شرایط و امکانات استاندارد FINA  ، نامناسب تشخيص داده شود از شروع و يا از ادامه جريان بازي جلوگيري خواهد شد و مسابقه با نتيجه پنج بر صفر به نفع تيم ميهمان اعلام مي گردد.

6. كميته برگزاري مسابقات ليگ مرجع ذیصلاح جهت بررسي و اعلام نتايج و همچنين در خصوص اعتراضات مسابقات نيمه تمام و يا مسائل و مشكلات ايجاد شده و ساير موارد پيش بيني نشده در ارتباط با مسابقات خواهد بود. بديهي است امور انضباطي طبق مقررات به كميته انضباطي فدراسيون ارجاع داده مي شود.

7. كميته برگزاري مسابقات ليگ بعد از انجام مسابقه اي كه مورد اعتراض قرار گرفته تشكيل جلسه خواهد داد و نظر نهايي خود را اعلام  و در صورت لزوم موضوع را به كميته انضباطي ارجاع خواهد نمود.

8. كليه مصوبات و تصميمات كميته برگزاري مسابقات ليگ (باستثناي امور انضباطي)، پس از امضاي بالاترين مقام فدراسيون با رعايت سلسله مراتب اداري جهت اجرا به سازمان لیگ واترپلو ابلاغ خواهد شد.

9. برنامه كلي مسابقات (مراحل رفت و برگشت) و هر گونه تغيير در آن توسط سازمان لیگ واترپلو تنظيم و پس از تصویب فدراسیون شنا، جهت اجرا اعلام ميگردد و باشگاه ها ملزم خواهند بود، طبق برنامه اعلام شده در مسابقات حضور يابند.

10 داوران براي هر دوره از مسابقات توسط كميته داوران تعيين خواهند شد.

11. سازمان لیگ واترپلو يك نفر را بعنوان ناظر فني  با شرح وظايف تعيين و به محل مسابقات اعزام خواهد نمود كه وظايف آن بشرح زير است:

كنترل و تأئيد صلاحيت اعضاء هر يك از تيمها بر اساس كارت شركت در مسابقات و کارت بیمه ورزشی (بازيكنان، مربي، سرپرست، … )

كنترل استخر و محوطه بازي دماي آب ( 26- 28 درجه سانتي گراد ) ، نور و ….. و وسايل مورد نياز حسب استانداردهاي مربوطه و امور انتظامي محل مسابقه

تهيه گزارش از هر مسابقه و ارائه به كميته برگزاري مسابقات ليگ

نظارت و كنترل بر نحوه قضاوت داوران طبق مقررات

هماهنگي در اتخاذ تصميم در مورد مسائل پيش بيني نشده با توجه به شرايط و در نظر گرفتن شئونات و مصالح اجتماعي و خط مشي و مقررات فدراسيون شنا.

تبصره الف: ناظر موظف است در صورت عدم تمكين هريك از تيمها از ادامه مسابقات به هر دليلي و بدون هماهنگي لازم از قبيل اعتراض به نحوه قضاوت ، موضوع را به كميته برگزاري مسابقات ليگ گزارش  و در صورت صلاحديد كميته برگزاري مسابقات ليگ آن را  به كميته انضباطي ارجاع نمايد .

 

فصل ششم: مقررات انضباطي

  1. رعايت اصول اسلامي و اخلاقي و دارا بودن حسن سلوك و همچنين ملحوظ نظر داشتن مقررات و دستورالعمل هاي فني و انضباطي مصوب فدراسيون شنا و وزارت ورزش و جوانان براي كليه شركت كنندگان در مسابقات الزامي است.
  2. چنانچه اعمال و رفتار هر يك از اعضاء يك تيم موجب بروز خساراتي به محل برگزاري مسابقه گردد بر اساس گزارش ناظر فنی فدراسيون، موضوع در كميته برگزاري مسابقات ليگ واترپلو و در صورت لزوم به كميته انضباطي فدراسيون شنا بررسي و تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد.
  3. هر گونه تخلف، نقض مقررات و اعمال مغاير با شئونات اسلامي و اخلاقي از قبيل خالكوبي ( تاتو ) ، پوشش نامناسب و غيره … )  توسط هر يك از اعضاء تيمها موجب تعيين و اجراي مجازات متناسب با خطاي انجام شده خواهد بود. لازم بذكر است چنانچه ناظر بازي نسبت به تخلفات اعضاي تيم ها گزارش انضباطي تهيه نمايد، فرد خاطي يا خاطيان از بازي بعد محروم و بعد از تشكيل جلسه كميته انضباطي نسبت به محروميت ها يا جرايم نقدي احتمالي تصميم گيري خواهد شد. (جهت جلوگيري از هرگونه شائبه و برخوردهاي سليقه اي امضاء هر دو داور و ناظر در گزارش انضباطي الزامي است).
  4. افرادي كه حسب ضوابط مربوطه توسط كميته انضباطي فدراسيون شنا، محروم شده و يا خواهند شد تا پايان مدت محروميت حق شركت در مسابقات را نخواهند داشت.
  5. سرپرست تيم مسئول كنترل اعمال و رفتار بازيكنان تيم در قبل، در حين و بعد از مسابقه خواهد بود و مي بايست توان و قدرت اداره مطلوب تيم خود را در زمينه مسائل اخلاقي، انضباطي و فني دارا باشد.
  6. در صورت عدم حضور مدعوین تیم‌های ملی واترپلو در اردوهای داخلی و خارجی مرجع تصمیم گیری پیرامون وضعیت بازیکنان خاطی کمیسیونی مرکب از نائب رئیس، دبیرکل، رئیس کمیته فنی واترپلو و رئیس کمیته انضباطی فدراسیون خواهد بود.
  7. سرپرست تيم مسئوليت كليه اعمال و رفتار اعضاء تيم اعم از مربيان و بازيكنان، پزشك و … را قبل از مسابقه، در حين مسابقه و بعد از آن بعهده خواهد داشت. نامبرده میتواند در هنگام مسابقه در كنار اعضاء تيم (روي نيمكت بازيكنان ذخيره) قرار گيرد اما حق دخالت در امور مسابقه را نخواهد داشت.

 

فصل هفتم: مقررات مربوط به استخدام بازيكن، مربي، سرپرست و نقل و انتقال آنان

1. باشگاه ها موظفند كه كليه مفاد قانوني و حقوقي مورد تاييد جمهوري اسلامي ايران را در هنگام عقد قرارداد با بازيكنان، مربيان و سرپرست رعايت نمايند .

2. نقل و انتقال بازیکنان در پایان هر فصل و يا تعطيلات نيم فصل انجام مي گردد و در صورت عقد قرارداد بيش از          يك فصل با اخذ رضایتنامه از باشگاه قبلی و اطلاع به كميته برگزاري مسابقات ليگ و رعایت كليه مقررات اين دستورالعمل امکانپذیر میباشد.

3. نقل و انتقال در نيم فصل ليگ برترسال 94 در صورت داشتن ظرفيت خالي ( ليست 22 نفرهر تيم ) تا حداكثر 2 نفر (بازيكن ) امكان پذير مي باشد . بديهي است اخذ رضايت كتبي از باشگاه قبلي و باشگاه جديد جهت ارائه به كميته برگزاري مسابقات ليگ در مدت اعلام شده ( نيم فصل ) الزامي مي باشد .

تبصره الف : هر گونه  نقل و انتقال در نيم فصل بايد با حضور نمايندگان رسمي دو باشگاه و بازيكن در محل فدراسيون شنا و در كميته برگزاري مسابقات ليگ انجام پذيرد .

4. نقل و انتقال مربیان و سرپرستان نيز همانند مفاد فصل هفتم ماده 1 قابل انجام است..

5. چنانچه باشگاه بدليلي منحل گردد، بازيكنان آن باشگاه با تأئيد كميته برگزاري مسابقات ليگ واترپلو فدراسيون آزاد شناخته ميشوند.

6. هر تيم مي تواند حداكثر از 2 بازيكن خارجي با رعايت مفاد تبصره الف فصل چهارم (حداقل حضور فيزيكي  در 50% از بازيهاي ليگ برتر) استفاده نمايد. نقل و انتقال نيم فصل شامل بازيكنان خارجي نمي شود .

7. هر گونه نقل و انتقال بازيكنان در سطح باشگاههاي كشور بر اساس تنظيم قرارداد ممكن و ميسر خواهد بود، قرارداد باید در چهار نسخه تنظيم گرديده و پس از تائيد هيئت شناي استان بهمراه ساير مدارك از هر يك از اعضاي تيم (عكس، فتوكپي، شناسنامه، كارت ملي و كارت بيمه ورزشي- مدارك نظام وظيفه و …) در مهلت اعلام شده توسط كميته برگزاري مسابقات به فدراسيون شنا ارسال و پس از بررسي، تأئيد و ممهور شدن به مهر فدراسيون يك نسخه به بازيكن، يك نسخه به باشگاه و يك نسخه به هيئت عودت داده خواهد شد.

8. عقد قرارداد براي مدت يك فصل و يا چند فصل متوالي با بازيكنان بلامانع ميباشد اما در صورت اعمال محروميت ناشي از تصميمات انضباطی فدراسيون شنا و يا وزارت ورزش و جوانان و يا ساير مراجع و یا سایر مراجع ذیصلاح که مورد تائید فدراسیون می باشد ،  به استفاده از بازيكن و يا بازيكنان خاطي مادامي كه محروميت آنان خاتمه نيافته مجاز نخواهد بود .

تبصره ب:در صورتيكه كميته برگزاري مسابقات ليگ نسبت به مخدوش بودن مبلغ قراردادها ترديد نمايد موضوع را به كميته انضباطي جهت اخذ تصميم نهايي ارجاع مي نمايد.

9. در صورت عقد قرارداد متعدد (بيش از يك قرارداد) از سوي بازيكن با چند باشگاه، چنين بازيكني تا پايان مسابقات ليگ همان فصل از شركت در كليه مسابقات محروم خواهد بود. و باشگاه خاطي در كليه مسابقاتي كه از اين بازيكن استفاده نموده با نتيجه پنج  بر صفر بازنده اعلام خواهد شد .

تبصره ج :عقد قرارداد با بازیکنان زیر 18 سال الزاماً بايستي با حضور و تائيد ولی یا قیم قانونی نامبرده انجام شود.

تبصره د:ارائه اصل شناسنامه و كارت ملي بازيكنان زیر 20 سال (حداقل 6  نفر در هر تيم) و ساير مدارك توسط نماينده هر باشگاه تا قبل از شروع مسابقات به فدراسيون شنا الزامي است.

10. بمنظور حمایت از برنامه‌های تیم‌های ملی واترپلو حدالامکان از مربیان و سرپرستان تیم‌های باشگاهی برای تیم ملی نبایستی استفاده گردد درصورت لزوم به مربیان فوق الذکر مراتب در کمیسیونی مرکب از رئیس فدراسیون یا نائب رئیس فدراسیون، دبیرکل فدراسیون و رئیس کمیته فنی واترپلو تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

فصل هشتم: نحوه ثبت نام، حق مشارکت، مدارک

  1. نحوه ثبت نام: کلیه تیمها بایستی درخواست کتبی مدیریت باشگاه مبنی بر اعلام آمادگی و شرکت تیم مربوطه در مسابقات لیگ برتر را با آگاهی کامل از مفاد این آئین نامه به دفتر فدراسیون شنا ارسال دارند.
  2. حق مشارکت: کلیه تیمها بایستی مبلغ 000/000/180 ریال بعنوان حق مشارکت در لیگ برتر به حساب شماره 3453497076 بانك ملت شعبه مستقل مركزي بنام فدراسيون شنا، واریز و یک نسخه فیش واریزی را همراه با درخواست شرکت در مسابقات به سازمان لیگ واترپلو ارائه نمایند.
  3. تأمین و پرداخت حق قضاوت و هزينه هاي رفت و آمد داوران و ناظران از محل درآمدهاي فدراسيون شنا قابل پرداخت مي باشد.
  4. مدارك مورد نياز:

دو قطعه عكس 4×6 هر یک از اعضاء تیم (ورزشکار، مربی، سرپرست و … )

– اصل مدارك مربوط به پايان خدمت موقت يا دائم يا اخذ اجازه واحدهاي نظامي مربوطه جهت شركت در مسابقات

فتوكپي شناسنامه و كارت ملي کلیه اعضاء تیم به انضمام كپي کارت بیمه ورزشی

در مورد بازیکنان جوانان زیر 18 سال اصل شناسنامه و كارت ملي و رضايت نامه ولي يا قيم قانوني ضروری است.

قرارداد بازیکن و باشگاه (در 4 نسخه) تهيه مي شود و بدیهی است نسخه های مربوط به باشگاه و بازیکن و هيئت شناي استان پس از رسیدگی و تأئید فدراسیون عودت داده خواهد شد.

5.  شركت بازيكن، مربي و سرپرست در هر مسابقه منوط به ارائه كارت شركت در مسابقات به ناظر خواهد بود و از شركت بازيكنان بدون كارت در هر يك از مسابقات از آغاز تا پايان مسابقات جداٌ جلوگيري بعمل خواهد آمد. لذا كليه اعضاء تيم ضمن ارائه كارت شركت در مسابقات (در هر مسابقه)، مي بايست در نگهداري آن دقت لازم بعمل آورند.

6.  ابهام در وضعيت خدمت نظام وظيفه بازيكنان موجب بر سلب حق شركت در مسابقات خواهد شد. بدیهی است تبعات ناشی از استفاده اين دسته از ورزشكاران بعهده باشگاه ذیربط خواهد بود. در صورت استفاده از چنين بازيكناني كليه بازي هاي انجام شده با نتيجه 5 بر 0 بازنده اعلام خواهد شد .

7.  كليه باشگاه ها كه با بازيكنان قرارداد بيش از يك فصل منعقد مي نمايند  در پايان فصل نسبت به تعيين و تكليف بازيكناني كه قرارداد آنان پايان نپذيرفته، اقدام مقتضي را معمول داشته و به صورت مكتوب كميته برگزاري مسابقات ليگ را مطلع سازند.

8. باشگاه تنها از بازيكنانی مجاز به استفاده خواهد بود كه داراي رضايت نامه از باشگاه قبلي بوده و یا قرارداد آنها پایان یافته باشد.

9. پس از بررسي كليه مدارک بند 4، کارت ویژه مسابقات توسط سازمان لیگ صادر و حداكثر تا 48 ساعت قبل از شروع اولين بازي به باشگاه مربوطه ارسال خواهد شد.

تبصره الف: جهت افرادي كه مدارك آنان ناقص باشد كارت شركت در مسابقات صادر نخواهد شد و از شرکت آنان در مسابقات جلوگیری بعمل خواهد آمد.

 

فصل نهم: وظايف هيئت شناي استان

مسئولين هيئت شناي استانها مي بايست نسبت به موارد زير اقدام نمايند:

  • هيأت شناي استان پس از ثبت قرارداد و اثر انگشت بازیکنان در حضور مسئولين هيأت نسبت به تائيد قراردادها اقدام نمايد .
  • هماهنگی در مورد پذیرش داوران و ناظر فنی اعزامي از سوي فدراسيون در فرودگاه و يا ترمينال شهر و انتقال آنان به محل اقامت با بهره گيري از همكاري و امكانات باشگاه ميزبان.
  • هماهنگی با صدا و سیمای استان میزبان به منظور انعکاس مطلوب مسابقات حتی المقدور به صورت زنده
  • همكاري در آماده نمودن استخر و محوطه بازي و دروازه طبق مقررات و مهيا نمودن كليه وسايل مربوط به اداره و انجام بازي (سوت- برگه ثبت نتايج- كرونومتر- توپ و دستگاه 30 ثانیه- جلب و جذب تابلوهای تبلیغاتی، شرکت ها و موسسات و …)
  • تأمين كادر برگزاري مسابقه: منشي ها- وقت نگهداران- داوران دروازه و پرسنل خدماتي مورد نياز استخر (بجز داوران وسط)
  • هماهنگي در تأمين كادر انتظامي جهت اداره مطلوب محیط مسابقه با توجه به شرايط محلي
  • پيش بيني كادر پزشكي و واحد اورژانس در محل مسابقه
  • انعكاس نتايج مسابقات به روابط عمومي فدراسيون شنا (بلافاصله بعد از انجام مسابقه)
  • تقسيم درآمد حاصله از محل فروش بليط پس از كسر هزينه هاي مربوطه، به نسبت مساوي 60% سهم باشگاه ميزبان و 40% سهم هيئت شناي استان.

 

فصل دهم: وظايف باشگاه ميزبان

كليه مسئولين باشگاه ميزبان مي بايست نسبت به موارد زير اقدام نمايند:

  • در اختیار گذاشتن استخر مناسب جهت تمرین تیم میهمان از طریق همکاری و هماهنگی با هیأت استان
  • تأمین کلیه امکانات و لوازم و وسایل مسابقات از قبیل استخر استاندارد، دروازه، گل شمار، دستگاه 30 ثانیه، کادر داوران محلی (منشی ها، وقت نگهداران، داوران دروازه و داور تايم اوت جمعاً حداقل 5 نفر- حداكثر 10 نفر) و عوامل خدماتی، پزشکی در محل برگزاری مسابقه با همكاري و هماهنگی هیأت شنای استان يا شهرستان مربوطه، بدیهی است پرداخت هزینه های گروه فوق نیز جزو تعهدات باشگاه می باشد كه بلافاصله بعد از اتمام مسابقه توسط باشگاه ميزبان پرداخت مي گردد. در صورت عدم پرداخت علاوه بر حق الزحمه داوران محلي و كادر اجرايي مبلغ 000/000/5 ريال بعنوان جريمه عدم تعهد بايستي به حساب فدراسيون شنا واريز گردد تا نسبت به پرداخت حق الزحمه داوران محلي اقدام مقتضي بعمل آيد.

* اسامي داوران محلي حاضر در مسابقه و دريافت حق الزحمه ها در گزارش پيوست ناظر مسابقه به كميته برگزاري مسابقات ليگ ارائه خواهد شد، همچنين دارا بودن كارت داوري براي داوران محلي الزامي بوده و در هر بازي توسط ناظر بازي مورد رويت و بازديد قرار مي گيرد.

  • هماهنگي و همكاري با مسئولين هيئت شناي استان در پذیرش و راهنمائی ناظران و داوران اعزامی از فرودگاه و یا سایر مبادی ورودی به محل اسکان  :
  • پیش بینی محل اقامت مناسب (مهمانسرا، هتل، …) جهت اسکان گروه اعزامی با نظر سازمان لیگ.
  • هماهنگي و پيش بيني تمهيدات مقتضي در خصوص تامين انتظامات محل برگزاري مسابقه با همكاري سازمانهاي ذيربط.

 

فصل یازدهم: وظيفه باشگاه هاي ميهمان

مسئولين باشگاههاي ميهمان مي بايست نسبت به موارد زير اقدام نمايند:

  • پرداخت كليه هزينه هاي تيم اعم از تداركات، اعزام، اسكان در طول سفر و طي مدت اقامت در شهر ميزبان.
  • هماهنگي و اطلاع رساني به هيئت شناي استان و باشگاه ميزبان از زمان و تاریخ دقیق ورود بوسيله فاكس و يا تلفنگرام حداقل 48 ساعت قبل از زمان مسابقه و ارسال فتوكپي آن بوسيله فاكس به فدراسيون شناي جمهوري اسلامي ايران
  • رعايت اصول اخلاق و احترام به قوانين و آداب و رسوم محلي

 

 

فصل دوازدهم: تعهدات باشگاه

  1. باشگاه موظف است تعهد مالي خود نسبت به بازيكنان را در ابتداي هر سال به نسبت كل قرارداد تقسيط و در وجه بازيكن پرداخت نمايد.
  2. هر مبلغي كه با توافق بازيكن و باشگاه در متن قرارداد قيد شده باشد معتبر است.
  3. باشگاه موظف است بازيكنان تيم خود را در برابر فوت، حوادث يا سوانح، صدمات و نقص عضو و هر گونه عارضه ناشي از مسابقات يا تمرينات يا بهنگام مسافرت هاي داخل و يا خارج از كشور از طريق فدراسيون پزشكي كشور بيمه نموده و يك نسخه از آن را بهمراه قرارداد به فدراسيون ارسال نمايد.
  4. باشگاه موظف است کلیه اعضاء تيم را از مفاد این دستورالعمل آگاه نماید.
  5. باشگاه موظف است وسايل و لوازم ورزشي مورد نياز جهت تمرينات و مسابقات بازيكنان تيم خود را فراهم نمايد.
  6. با توجه به ارجحيت و لزوم ساماندهی تیمهای ملی به منظور حضور در عرصه مسابقات رسمی (المپیک، جام جهانی، قهرمانی جهان، بازیهای آسیایی، مسابقات قهرمانی آسیا و . . .) کلیه باشگاه ها موظفند بر اساس اعلام و برنامه ریزی فدراسیون شنا بازیکنان دعوت شده به اردوهای تیم ملی را ملزم به شرکت در اردو نمایند.
  7. با توجه به مبانی تعریف شده در این دستورالعمل، از آنجائیکه یکی از اهداف اصلی از اجرای این فعالیت، آماده سازی ورزشکاران این رشته جهت ساماندهی و آمادگی تیم های ملی محسوب می شود. لذا باشگاه ها موظفند از طریق برنامه ریزی منظم نسبت به انجام تمرینات مرتب تیم خود اهتمام نموده و برنامه و محل تمرینات خود را کتباً به فدراسیون شنا اعلام نمایند. سرمربی و مربیان تیمهای ملی طبق برنامه منظم بر تمرینات تیمها نظارت خواهند نمود و مراحل آمادگی مطلوب بازیکنان را مورد ارزیابی قرار می دهند.

تبصره الف: باشگاه موظف است قرارداد با بازيكناني كه مدت قرارداد آنها پايان نپذيرفته را منوط به ارائه رضايت نامه باشگاه قبلي نمايد، در غير اينصورت مرتكب تخلف گرديده و اجازه استفاده از چنین بازيكنان را در طول مسابقات نخواهد داشت. ضمنا نتايج بازي هايي كه بازيكن خاطي در آن حضور داشته با نتيجه پنج بر صفر به نفع حريفان اعلام خواهد شد .

تبصره ب: مسئوليت كوتاهي در اين خصوص مستقيماٌ بعهده باشگاه طرف قرارداد خواهد بود.

تبصره ج : باشگاه موظف است 5% از کل قراردادهای بازیکنان ، کادر فنی و سرپرست  را بحساب هیاتهای استان واریز و رسید پرداخت آن را همراه با مدرک مربوطه به فدراسیون تحویل نماید .

 

فصل سيزدهم: جوائز و مشوق ها

  1. فدراسيون شناي جمهوري اسلامي ايران به منظور ارج نهادن به تلاش باشگاههاي شركت كننده و كمك به امر پرورش نخبگان به باشگاههائي كه مقام اول تا سوم را در مسابقات ليگ برتر كشور كسب نمايند علاوه بر اهداء جام قهرماني به كليه بازيكنان تيم مدال و حكم قهرماني اهداء خواهد نمود.
  2. تیمهای اول و دوم لیگ برتر مجوز شرکت در مسابقات قهرماني باشگاههاي آسيا را کسب می نمایند.
  3. به مدیران باشگاه ها و همچنین روسای هيئت شناي استانهايي كه تيمهاي باشگاهي نماينده استان آنان در مسابقات ليگ موفق به كسب عناوين اول تا سوم مي شوند لوح تقدير اهداء خواهد شد.
  4. فدراسیون شنا در صورت درخواست باشگاهها، شرایط لازم جهت حضور تیمهای رده های سوم و چهارم  ليگ برتر به تورنمنت های بین المللی که از تیمهای ایران دعوت نمایند را فراهم خواهد آورد. کلیه هزینه های اعزام به اینگونه تورنمنت ها بعهده باشگاه خواهد بود.
  5. به نفرات برتر مسابقات لیگ 94 ( بهترین بازیکن ، بهترین دروازه بان ، بهترین مربی ، بهترین داور ، بازیکن اخلاق و بهترین بازیکن زیر 20سال ) جوایزی از طرف فدراسیون تعلق خواهد گرفت .

 

این دستورالعمل شامل  13  فصل، 73 بند و 12  تبصره در ذيل فصول مربوطه توسط كميته برگزاري مسابقات ليگ برتر واترپلو تهيه و جهت تصويب به كميته فني واترپلو پس از تصویب فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران که جهت اجرا به کلیه باشگاهها ابلاغ میگردد.

لازم بذكر است متعاقباً در چهارچوب ضوابط دستورالعمل هاي اصلاحات اعمال و ابلاغ خواهد شد.

 

جهت دریافت نسخه پی دی اف این دستورالعمل روی لینک زیر کلیک کنید.

دستورالعمل سازمان ليگ واترپلو سال 1394

 

انتهای پیام