تلاش بیداریان قابل تقدیر است/ باید با کارهای زیربنایی وضعیت شنا را بهبود ببخشیم

مدیر فنی تیم‌های ملی شنا گفت: باید به خاطر زحماتی كه بیداریان در طول یك سال گذشته كشید، به او تبریك بگویم اما از نظر فنی نتیجه بیداریان چندان‌ قابل قبول نیست.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، محسن سمیع زاده مدیر اجرایی فدراسیون شنا در گفتگو با ایسنا گفت: به عنوان عضو كوچكی از خانواده شنا به خاطر زحماتی كه بیداریان در طول یك سال گذشته كشید، از او قدردان هستم. به هر حال شناگران همیشه یك رقیب به نام «ركورد» دارند كه باید با آن دست و پنجه نرم كنند و هر وقت كه موفق نشوند، ركورد بزنند، ناكام خواهند بود. واقعیت این است كه از نظر فنی نتیجه‌ به دست آمده در المپیك قابل قبول نیست.

وی افزود: همان طور كه شاهد بودید، بیداریان در ۵۰ متر اول جزو سه نفر برتر بود، اما مطابق پیش‌بینی ما عمل نكرد و ٢۴ صدم ثانیه دیرتر رسید. در ۵۰ متر دوم همان طور كه آنالیز بازی‌ها نیز نشان می‌دهد قدری بدنش به قول معروف اسیدی شده بود و دیگر نمی توانست سریع‌تر شنا كند و در نهایت نتوانست ركورد ملی خودش را بهبود ببخشد.

مدیر فنی تیم‌های ملی شنا در ارزیابی عملكرد بیداریان در المپیك لندن گفت: باید واقعا بپذیریم كه وی فرصت زیادی برای تمرین نداشت و از نظر علمی ـ تمرینی زمان مناسبی در اختیار او برای آماده سازی برای مسابقات المپیك مهیا نشد. همان طور كه می‌دانید دو دسته شناگر در مسابقات المپیك شركت می‌كنند، یك دسته كسانی كه از دو سال قبل سهمیه حضور را در المپیك می‌گیرند و برنامه تمرینی خود را برای رسیدن به نقطه اوج عملكرد در المپیك تنظیم می‌كنند و دسته دیگر شناگرانی هستند كه تا ماه‌های آخر در تلاش هستند تا سهمیه ورودی را كسب كنند. بیداریان نیز در دسته دوم قرار داشت كه مجبور بودیم برنامه تمریناتش را روی مسابقات انتخابی متمركز كنیم و واقعا از آخرین مسابقه وی در تركیه تا رقابت‌های المپیك زمان زیادی وجود نداشت و كسانی كه با این تمرین آشنا هستند، می دانند كه یك ماه فرصت كافی برای آماده سازی یك قهرمان نیست. به هر حال چاره‌ای دیگری نیز وجود نداشت و تمام كسانی كه در مسابقات انتخابی قاره‌های مختلف شركت كردند، همین شرایط را داشتند.

وی افزود: باید كار كارشناسی صورت بگیرد كه چرا محمد بیداریانی كه در سال، ركورد ۵١ ثانیه و ٣١ صدم ثانیه شنا كرده بود چه شده كه بعد از سه سال نمی‌تواند همین ركورد را به جای بگذارد. البته این اتفاق برای بهترین ورزشكاران جهان هم رخ می‌دهد و آن طور كه شاهد هستیم، مایكل فلپس شناگر اسطوره آمریكا نیز تا اینجا حرفی برای گفتن نداشته است، اما یك شناگر دیگر از كشورش تقریبا توانسته جای او را بگیرد. باید به جایی برسیم كه با كارهای زیربنایی وضعیت شنا خیلی بهتر از این باشد.