«واترپلو» را دریابیم!

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ ایرنا نوشت:  رقابت های بین المللی واترپلوی جام توسعه، جمعه هشتم خردادماه با قهرمانی تیم ملی ایران در تهران به پایان رسید. تیم کشورمان در این جام با شکست تیم های گواتمالا، اندونزی، تونس و اتریش به دیدار پایانی راه یافت و در بازی پایانی با نتیجه 13 بر پنج، تیم اروگوئه را شکست داد و قهرمان شد.

اهمیت این قهرمانی زمانی بیشتر به چشم می آید که روزهای پیش از رقابت های جام توسعه ذهن بسیاری از ورزش دوستان و کارشناسان درگیر مسایل و حتی حاشیه های ورزش های پرطرفدار همچون فوتبال و نیز برگزاری لیگ جهانی والیبال بود اما پخش بازی های تیم ملی واترپلو از رسانه ی ملی و استقبال قابل توجه ورزش دوستان موجب شد این تیم با کسب عنوان قهرمانی، مورد توجه قرار گیرد.

قهرمانی این تیم در مسابقه های جام توسعه از 2 جنبه دارای اهمیت است. از یک سو ایران برای اولین بار میزبان مسابقه های مهمی در ورزش های آبی بود و از سوی دیگر اولین قهرمانی تیمی ایران در ورزش های آبی در این دوره رقم خورد.

جام توسعه ی واترپلوی جهان (فیناترافی) از سوی فدراسیون بین المللی شنا با هدف پیشرفت تیم هایی برگزار می شود که امکان شرکت در رقابت هایی مانند المپیک، لیگ جهانی و قهرمانی جهان را ندارند.

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا به این بهانه و برای بررسی مسایل ورزش های آبی به ویژه واترپلو با 2 تن از کارشناسان این رشته به گفت و گو پرداخت.

*** واترپلو و چالش های آن

«رضا جعفری» کارشناس و مربی برجسته ی واترپلو در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با ابراز خوشحالی از موفقیت بین المللی تیم واترپلو گفت: بازیکنان و کادر فنی تیم ملی واترپلوی مردان ایران در راه رسیدن به این قهرمانی سختی های فراوانی متحمل شدند. این تیم سال گذشته و بعد از یک دوره ی تمرین طاقت فرسا در کمال ناباوری به مسابقات آسیایی اعزام نشد و بعد از این اتفاق یک بی انگیزگی و سردرگمی در تیم ایجاد شد تا جایی که این تیم در آستانه ی مسابقات بین المللی جام توسعه تنها با 2 ماه تمرین و ترکیبی از جوانان و باتجربه ها پا به میدان مسابقات گذاشت.

وی با یادآوری اهمیت این رشته در گذشته های دور گفت: نمی خواهم درباره ظرفیت و اهمیت ورزش واترپلو زیاد صحبت کنم زیرا این رشته یکی از قدیمی ترین رشته های موجود در کشور است که در گذشته توانسته است مدال طلای بازی های آسیایی را کسب کند. با این حال و به دلیل گسست مدیریتی که در چند سال گذشته در فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو به وجود آمد این رشته به حاشیه رفت و کمتر به آن توجه شد.

او ادامه داد: مشکلات تیم ملی واترپلو فقط مدیریتی نیست بلکه در بخش نرم افزاری و سخت افزاری ما به شدت دچار مشکل هستیم. در حالی که ما چند روز پیش میزبان تورنمنت مهم جام توسعه بودیم اما مشکلاتی در زمینه ی امکانات استخر 9 دی دیده می شد. سیستم خنک کننده ی این استخر که برای برگزاری مسابقات انتخاب شده بود در طول بازی ها مشکلات فراوانی برای تماشاگران و مهمانان ویژه ایجاد کرد.

این مربی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی درازمدت در موفقیت این رشته ی ورزشی اظهار کرد: ورزش های آبی مانند واترپلو یکی محبوب ترین رشته های ورزشی در دنیا محسوب می شود ولی در ایران این رشته به خاطر مشکلات گوناگون با مشکلات فراوانی درگیر شده است. استعدادیابی و سرمایه گذاری ویژه روی ورزش واترپلو می تواند در آینده ایران را صاحب یکی از سه سکوی قهرمانی آسیا کند.

جعفری تصریح کرد: این قهرمانی پیامی مهم برای مدیران دارد که در صورت توجه به ورزش های آبی می توان شاهد افتخار آفرینی جهانی بود. این تیم در حالی موفق به کسب مقام قهرمانی شد که بعد از تمرین زیاد در کمال ناباوری از حضور در مسابقات آسیایی باز مانده بود و این عامل موجب شد تا انگیزه ی لازم برای جمع کردن بازیکنان تیم ملی کم باشد.

*** استخرهای ایران و مساله ی قهرمان پروری

«دانیال خاکبان» مدرس واترپلو و مربی تیم ملی جوانان، دیگر کارشناسی بود که در مورد مسایل واترپلو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا سخن گفت. در این زمینه تاکید اصلی وی روی استعدادیابی و سرمایه گذاری در ورزش های آبی بود.

خاکبان در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا اظهار کرد: امکاناتی که هم اکنون در کشور وجود دارد به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی نیازهای افراد مستعد در رشته های آبی باشد. قهرمان پروری در استخرهای کشور جای خود را به درآمدزایی داده است زیرا استخرها از سوی نهادهای مختلف به افرادی اجاره داده می شود که تنها به فکر درآمد هستند تا قهرمان پروری.

او در ادامه گفت: ورزش های آبی مانند شنا و واترپلو رشته هایی نیست که در طول چند سال بتوان از دل آن ها قهرمان پرورش داد زیرا استعدادیابی برای شنا باید از سن خیلی پایین شروع شود و این خود نیازمند یک پروسه ی طولانی 15 تا 20 ساله است.

این مدرس واترپلو در ادامه با ارایه ی راهکارهای مختلف برای موفقیت رده های مختلف واترپلو گفت: برای اینکه بتوانیم واترپلو را به پیشرفت مناسب و جایگاه واقعی آن برسانیم نخستین اقدام استعدادیابی در سن های پایین است. از آنجا که مهارت های شنا و فنون واترپلو به چندین سال وقت نیاز دارد نمی توان تنها به یک برنامه ریزی کوتاه مدت بسنده کرد. در کنار استعدادیابی، هزینه کردن یکی دیگر از لازمه های پیشرفت این ورزش است زیرا پرورش یک نخبه در حوزه ی ورزش نیاز به اردوی طولانی مدت و صرف هزینه های فراوان دارد.

خاکبان در پایان گفت: از آنجا که قدیمی ترین لیگ ایران لیگ واترپلو است نیاز است که مسوولان ما نگاه خود را به این ورزش عوض کرده و با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی و رسانه ی ملی بتوانند زمینه های موفقیت این رشته ی ورزشی را فراهم کنند.

قهرمانی تیم ملی واترپلوی مردان در یک جام معتبر بین المللی شاید به اندازه ی صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی یا پیروزی های تیم ملی والیبال در لیگ جهانی برای علاقمندان به ورزش مهم نباشد ولی باید توجه داشت که این قهرمانی ها می توانند سرآغازی برای توجه بیشتر به ورزش های آبی در ایران باشد.

اهمیت این رشته ی ورزشی دیر زمانی است در دنیا مورد توجه اهالی ورزش و کشورهایی قرار گرفته که سرمایه گذاری برای موفقیت در المپک یا بازی های جهانی را مورد توجه قرار داده اند. این ورزش در کنار ماده های مختلف شنا که از پر مدال ترین ورزش های المپیک محسوب می شود، یکی از رشته های پرطرفدار المپیک نیز به حساب می آید.

این در حالی است که ورزش های آبی که حتی پیامبر اسلام بر پرداختن به آن تاکید داشته است در کشور با کمبود امکانات رو به رو است و هزینه های بالا سبب دوری علاقمندان از آن شده است.

از این رو و به طور کلی می توان گفت، سرمایه گذاری بر ورزش های آبی چه در زمینه ی تیمی و چه انفرادی می تواند جایگاه ایران را در ورزش آسیا و جهان بهبود ببخشد.

انتهای پیام