جهان واترپلو در سالی که گذشت

سال ۱۳۹۲ خورشیدی در واترپلوی جهان با نمایش قدرت کشورهای مجارستان، صربستان، ازبکستان و ایتالیا در رقابت های مختلف جهانی به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ سال ۱۳۹۲ خورشیدی در رقابت های جهانی واترپلو شاهد مسابقات مختلفی در سطح بزرگسالان و جوانان بود. از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا به امروز (۲۱ مارچ ۲۰۱۳ الی ۱۷ مارچ ۲۰۱۴) رویدادهای مهمی در جهان واترپلو برگزار شد و تیم های صاحب نام این رشته ورزشی جایگاه خود را در رنکینگ های بین المللی ارتقا بخشیدند.

از ابتدای سال ۹۲ تا به امروز بیش از چهار رویداد مهم جهانی زیر نظر فدراسیون جهانی شنا برگزار شد. رقابت های لیگ جهانی واترپلو، مسابقات جهانی فینا، مسابقات توسعه واترپلو فینا و رقابت های جوانان جهان از این دست هستند. در این رقابت ها و در مسابقات بخش مردان کشورهای مجارستان، صربستان، ازبکستان و ایتالیا موفق به کسب عناوین نخست شدند که در ادامه به بررسی هر یک از این مسابقات می پردازیم.

مسابقات لیگ جهانی واترپلو همه ساله در تقویم ورزشی فینا برنامه ریزی شده است. سوپر فینال این رقابت ها در سال گذشته در ماه خرداد برگزار شد. مسابقات سال ۲۰۱۳ با قهرمانی تیم صربستان در بخش مردان پایان یافت. تیم پرقدرت صربستان پس از دوبار قهرمانی تحت نام صربستان و مونتنگرو در این رقابت ها پنج عنوان قهرمانی دیگر را پس از جدایی از مونتنگرو در کارنامه دارد. پس از این تیم مجارستان و مونتنگرو عناوین دوم و سوم بخش مردان را از آن خود کردند. در بخش زنان نیز به ترتیب چین، روسیه و امریکا اول تا سوم شدند.

رقابت های جهانی فینا که هر دو سال یک بار برگزار می شود به عنوان مهم ترین رویداد ورزش های آبی پس از المپیک شناخته می شود. سال گذشته اسپانیه میزبان سیزدهمین دوره این رویداد حساس بود. مسابقات واترپلو این تورنومنت با قهرمانی مجارستان و اسپانیا در دو بخش مردان و زنان به پایان رسید. فینال این بازی ها بین دو تیم مونتنگرو و مجارستان انجام شد. تیم مجارستان با قهرمانی در بخش مردان این مسابقات و مقام سومی در بخش زنان عملکرد درخور توجهی داشت و توانست امتیاز خوبی برای کشورش به ارمغان بیاورد. مجارستان به لطف مدال طلا و برنز واترپلوئیست های خود و سایر مدال های کسب شده با مجموع هفت مدال عنوان پنجمی رقابت های جهانی فینا را در سال ۲۰۱۳ از آن خود کرد.

دیگر رویداد مهم سال گذشته واترپلو، رقابت های قهرمانی جوانان جهان بود. فدراسیون جهانی شنا (فینا) رقابت های واترپلوی جوانان جهان را در هر سال برای دو رده ی سنی کمتر از ١٨سال و کمتر از ٢۰ سال برگزار می کند. مسابقات سال ٢۰١٣ نیز از ۲۱ الی ٢٧مرداد ١٣٩٢در زومباتلی- مجارستان برگزار شد. مسابقات جوانان جهان در سال گذشته با قهرمانی ایتالیا به اتمام رسید. تکرار فینال المپیک ۲۰۱۲ اینبار در بخش جوانان نکته ی جالب این مسابقات بود. واترپلوئیست های ایتالیایی که شانس گرفتن انتقام شکست سال ۲۰۱۲ را داشتند از این فرصت نهایت بهره را بردند و با حساب ۱۰ بر ۷ کرواسی را مغلوب کردند و عنوان نخست را به دست آوردند. صربستان نیز با غلبه بر مجارستان در دیدار رده بندی به مقام سوم این دوره از مسابقات دست یافت. در بخش زنان هم امریکا، اسپانیا و یونان عناوین اول تا سوم را کسب کردند.

دیگر رویداد جهانی انجام شده زیر نظر فینا در سال ۹۲ مسابقات توسعه واترپلو فینا بود. این مسابقات که بین کشورهای در حال پیشرفت در واترپلو از قاره های امریکا، افریقا و آسیا برگزار می شود سال گذشته چهارمین دوره خود را در شهر دوبی (امارات) به پایان رساند. در این مسابقات ۱۱ کشور حضور داشتند که ازبکستان، مصر و عربستان اول تا سوم شدند.

در روز های نخستین سال ۲۰۱۴ نیز فدراسیون جهانی شنا (فینا) نام ۱۱ ورزشکار را در شش ماده ی مختف رقابتی به عنوان “ورزشکار سال ۲۰۱۳” اعلام کرد. در این گزارش “دنیس وارگا” مجارستانی عنوان بهترین واترپلوئیست مرد را از آن خود کرد و “جنیفر پارجا” واترپلوئیست اسپانیایی بهترین ورزشکار زن این رشته شد. هر دوی این ورزشکاران توانسته بودند به همراه تیم های خود قهرمان جهان در رقابت های بارسلونا ۲۰۱۳ شوند. “وارگا” عنوان نایب قهرمان لیگ جهانی واترپلو را نیز در کارنامه دارد.

**رویدادهای مهم واترپلو جهان در سال ۱۳۹۲:
*رقابت های جهانی فینا:
بخش مردان:
۱. مجارستان

۲. مونتنگرو

۳. کرواسی

بخش زنان:
۱. اسپانیا

۲. استرالیا

۳. مجارستان

*لیگ جهانی واترپلو:
بخش مردان:
۱. صربستان

۲. مجارستان

۳. مونتنگرو

بخش زنان:
۱. چین

۲. روسیه

۳. امریکا

*رقابت های واترپلوی جوانان جهان:
بخش مردان:
۱. ایتالیا

۲. کرواسی

۳. صربستان

بخش زنان:
۱. امریکا

۲. اسپانیا

۳. یونان

*مسابقات توسعه واترپلو فینا:
۱. ازبکستان

۲. مصر

۳. عربستان

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب