زمان قرعه کشی لیگ برتر واترپلو مشخص شد + دستورالعمل

سازمان لیگ برتر واترپلو، شنبه (24 مرداد 1394) را به عنوان زمان برگزاری مراسم قرعه کشی بیست و پنجمین دوره این رقابت ها اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مراسم قرعه‌کشی بیست و پنجمین دوره لیگ برتر واترپلو کشور روز شنبه (۲۴ مرداد ۱۳۹۴) برگزار می شود. از همین رو کمیته برگزاری مسابقات پس از ارسال دستورالعمل برگزاری رقابت های لیگ برتر امسال از نماینده تام الاختیار تیم های شرکت کننده دعوت کرد تارأس ساعت ۱۵ روز یاد شده در محل فدراسیون شنا حاضر شوند.

نسخه پی دی اف این دستورالعمل در انتهای خبر گنجانده شده است.

 

 

 

دستورالعمل بیست و پنجمین دوره مسابقات واترپلو لیگ برتر باشگاههای کشور (سال ۱۳۹۴):

فصل اول: هدف

به تحقیق تجارب حاصله در ورزش قهرمانی و حرفه ای در جهان امروز مبتنی بر طراحی، برنامه ریزی و اجرای رقابتهای مستمر و با انگیزه در جهت رشد و اعتلای ورزش می باشد.

با این توصیف اجرای مسابقات به طریقه (لیگ سراسری) یکی از رایج ترین و اثرگذارترین و مقرون به صرفه ترین شیوه های برگزاری رقابتهای ورزشی است که در رشته های مختلف مورد توجه و تأکید قرار دارد. فدراسیون شنای جمهوری اسلامی یکی از فدراسیونهای پیشتاز در طراحی و اجرای لیگ برتر باشگاه های کشور در رشته واترپلو محسوب می شود که مفتخر است با اتکال به عنایات خاص باری تعالی و مشارکت، همیاری و تلاش و مساعی کلیه دست اندکاران اعم از مدیران، مربیان، ورزشکاران ، داوران و …. جامعه مسئولین فنی و اجرایی جامعه واترپلو بیست و پنجمین دوره لیگ واترپلو در سال ۱۳۹۴
را برگزار می نماید.

اجرای این فعالیت علاوه بر تحقق و دست یابی به اهداف عالی و ارزشمند فرهنگی و اجتماعی، باعث جذب و جلب نوجوانان و جوانان به سوی فعالیت های ورزشی شده و نتیجتاً تامین و ارتقای سطح سلامت جسمانی آنان را موجب می گردد و نیز زمینه های مناسب رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه ورزشکاران این رشته و هدایت آنان به تیمهای ملی در رده های سنی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان را فراهم می آورد.

بدیهی است یکی از اصلی ترین نتایج حاصله از اجرای این فعالیت، آماده سازی مطلوب ورزشکاران برجسته این رشته به منظور سازماندهی تشکیلات تیمهای ملی و حضور قدرتمند در عرصه مسابقات ملی و بین المللی خواهد بود.

دستورالعمل حاضر شیوه اجرای مسابقات را در حوزه های تشکیلاتی، فنی و اجرائی تبیین نموده است.

 

فصل دوم: تشکیلات

  1. برگزار کننده: برگزاری کلیه مسابقات مندرج در این دستورالعمل بر عهده کمیته برگزاری مسابقات لیگ واترپلو کشور می باشد.
  2. باشگاه: باشگاه (تیم) عبارت است از تشکیلاتی که تحت مدیریت حقوقی و یا حقیقی و بر اساس ضوابط و دستورالعمل  یا دستورالعمل های مربوطه وزارت ورزش و جوانان اجازه مشارکت در فعالیتهای ورزشی را احراز نموده است که برای کلیه اعضاء آن کارت شناسایی صادر خواهد شد.
  3. سرپرست: باشگاه (تیم) به منظور اداره تیم تحت پوشش نسبت به انتخاب فردی واجد شرایط و آگاه به قوانین و مقررات مربوط به دستورالعمل های واترپلو و مبانی مدیریتی و متعهد به اجرای مفاد دستورالعمل منتشره از سوی فدراسیون شنا می باشد.
  4. مربی/ مربیان: باشگاه به منظور اجرای تمرین، آماده سازی و هدایت تیم مربوطه در عرصه مسابقات مربی/ مربیانی که دارای تخصص و تجربه لازم در ورزش واترپلو بوده و از وجاهت اخلاقی کامل برخوردار باشند را انتخاب می نماید (مربیان بایستی دوره بازآموزی را گذرانده باشند ).
  5. ورزشکار: هر تیم می تواند بر اساس مفاد این دستور العمل تعداد تعیین شده ورزشکار واترپلو را به عضویت تیم خود بپذیرد.
  6.  سایر عوامل: هر باشگاه (تیم) می تواند  طبق مفاد این دستور العمل نسبت به انتخاب افراد متخصص از جمله پزشک، فیزیوتراپ، مسئول تدارکات اقدام نمایند.

 

فصل سوم: تعداد تیم ها و  روش برگزاری مسابقات

  1. بر اساس  تایید کمیته فنی واترپلو فدراسیون شنا مقرر گردید، مسابقات لیگ برتر واترپلو باشگاه های کشور  در سال ۱۳۹۴ حداکثر با شرکت ۱۲ تیم و در یک گروه بصورت رفت و برگشت برگزار می شود .
  2. در هر مسابقه: تیم برنده (۲) امتیاز، تیم هایی که به نتیجه مساوی دست می یابند (۱) امتیاز و به تیم بازنده امتیازی تعلق نمی گیرد.
  3. مسابقات به طور معمول در هر هفته و براساس برنامه ابلاغی از طرف کمیته برگزاری مسابقات لیگ برگزار می شود. بدیهی است حسب مورد و در صورت هرگونه تغییر در اجرای برنامه، موضوع به اطلاع باشگاه ها می رسد.
  4. در پایان مسابقات لیگ، ۲ تیم رده های آخر لیگ برتر به دسته اول سقوط می کنند.

تبصره چگونگی افزایش احتمالی تعداد تیمهای لیگ برتر در هرسال براساس پیشنهاد کمیته برگزاری مسابقات لیگ بررسی های کارشناسی و ارزیابی کمیته فنی واترپلو فدراسیون و در خصوص  امکانات مدیریتی، مالی و فنی تیمها انجام و اعلام خواهد شد.

۵.  در پایان مسابقات مرحله اول ( رفت و برگشت ) تیم های اول تا چهارم بصورت پلی آف (۱-۴ ) و (۲-۳) رفت و برگشت مسابقه خواهند داد . تیم های برنده پلی آف بازی فینال و تیم های بازنده بازی رده بندی را برگزار خواهند کرد .دیدار فینال بصورت (رفت و برگشت ) ۲ از ۳ بازی که قطعا بازی برگشت ویا در صورت برگزاری دیدار سوم در تهران برگزار خواهد گردید .دیدار رده بندی نیز فقط یک دیدار و در تهران برگزار خواهد گردید .رده بندی تیم های پنجم به بعد نیز پس از پایان مرحله اول مسابقات ( رفت و برگشت ) بر اساس امتیازات کسب شده تعیین خواهد گردید.

۶. در صورت داشتن هرگونه بدهی از سالهای قبل از قبیل قراردادهای بازیکنان و کلیه عوامل تیم شرکت کننده ، حق المشارکت ، ۳% قدر السهم فدراسیون از مبالغ قراردادها ،اجاره استخر و عوامل اجرایی و حق الزحمه داوران محلی و  …. کمیته فنی واترپلو می تواند در خصوص حضور یا عدم حضور آن تیم حتی در صورت داشتن مجوز حضور در لیگ برتر سال ۹۳ تصمیم گیری نماید . بدیهی است ارائه رسید تسویه حساب نهایی ملاک حضور آن تیم در لیگ برتر سال ۹۴ می باشد .

۷. هیچ تیمی حق حضور با نام و هویت هیأت شنای استان خود در مسابقات لیگ برتر را ندارد و باشگاه هایی که در سال گذشته به عنوان هیات شنا در لیگ برتر ۹۳ شرکت کرده اند باید از طرف هیات شنا استان معرفی نامه دریافت نمایند .

 

 

فصل چهارم: مقررات فنی

  1.  کلیه باشگاههای شرکت کننده در مسابقات لیگ برتر می بایست تا تاریخی که توسط کمیته برگزاری مسابقات لیگ  ابلاغ می گردد ورودیه به لیگ برتر  را پرداخت نمایند و سپس اسامی بازیکنان منتخب خود را به همراه سایر مدارک مندرج در این دستورالعمل (قرارداد- کارت بیمه ورزشی – مدارک نظام وظیفه و …) به فدراسیون شنا تسلیم نمایند. (کارت سلامت ورزشکاران توسط پزشک تیم تأئید گردد) .
  2. هر یک از تیمهای شرکت کننده در مسابقات لیگ برتر باشگاههای کشور میتوانند حداکثر از ۲۲  نفر بازیکن در طول مسابقات استفاده نمایند. جهت حمایت از بازیکنان جوان و با هدف رشد و ارتقاء سطح فنی آنان الزاماً بایستی هر تیم از ۶ بازیکن زیر ۲۰ سال ( به استثنائ بازیکن خارجی ) در ترکیب تیم خود استفاده کند. همچنین در هر مسابقه می بایستی حداقل ۲ نفر بازیکن زیر ۲۰ سال در لیست ۱۳ نفره تیم قرار گیرد.
  3. مسابقات طبق مقررات فدراسیون بین المللی جهانی شنا (فینا) و مقررات جاری فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود.
  4. در هر مسابقه ۱۳ نفر بازیکن (حداقل استفاده از ۲ بازیکن زیر ۲۰ سال الزامی می باشد)  و ۳ نفر همراه رسمی (سرمربی، مربی، سرپرست) جمعاً ۱۶ نفر میتوانند در روی نیمکت ذخیره ها قرار گیرند. که کلیه آنان الزاماً باید با لباس متحدالشکل حضور داشته باشند. در صورت عدم متحدالشکل بودن لباسها فقط سرمربی اجازه حضور در نیمکت ذخیره را داردو بقیه بازیکنان باید محل مسابقات را ترک نمایند .  توضیح آنکه پزشک تیم نیز می تواند در فاصله ۵ متری نیمکت مستقر شود.
  5. کلیه باشگاهها موظف هستند مسابقات را در استخر قانونی (m20× m30) و دارای شرایط محیطی مناسب از قبیل دمای آب (۲۶-۲۸ درجه سانتی گراد )، نور مناسب و غیره… برگزار نمایند و در صورت عدم امکان برگزاری مسابقات در استخر قانونی با شرایط مذکور در شهر میزبان، باشگاه مربوطه موظف خواهد بود در استان یا شهرهای همجوار و با نظر کمیته برگزاری مسابقات لیگ نسبت به تأمین استخر قانونی با شرایط مذکور جهت انجام مسابقه اقدام نماید.
  6. کلیه باشگاهها موظف به تهیه دستگاه زمان سنج الکترونیکی (زمان بازی، ۳۰ ثانیه و ۲۰ ثانیه اخراجی) می باشند. ، که می بایست قبل از شروع لیگ مورد تایید نماینده فدراسیون قرار گیرد .( در غیر اینصورت بعد از تهیه زمان سنج توسط کمیته برگزاری مسابقات لیگ به باشگاه هایی که فاقد آن بوده ، اجاره داده می شود . )
  7. هر تیم موظف است یکدست کلاه آبی، سفید و ۵ عدد توپ همراه خود به مسابقات بیاورد.
  8. جهت بهبود وضعیت واترپلو کشور پیشنهاد میگردد که باشگاه ها  از بازیها فیلمبرداری نمایند ضمنا  میزبان می تواند  یک نسخه از فیلم بازی ها را به فدراسیون شنا تحویل نماید .

تبصره الف:  کلیه تیم های شرکت کننده می توانند حداکثراز ۲ بازیکن خارجی در طول مسابقات استفاده نمایند. لیکن حضور  فیزیکی در ۵۰% از بازیها برای بازیکنان خارجی الزامی است.

تبصره ب: از شرکت بازیکنان بدون ID کارت کمیته برگزاری مسابقات لیگ و کارت بیمه ورزشی در مسابقات بعد از تاریخ اعلام کمیته برگزاری مسابقات لیگ جداً جلوگیری میشود.

 

فصل پنجم: مقررات اجرائی

۱. مسابقات مذکور بر مبنای آخرین قوانین و مقررات بین المللی واترپلو (FINA) برنامه ریزی و اجرا می گردد که کلیه تیمها ملزم به آگاهی از ضوابط مربوطه و پیروی از آن می باشند.

۲. چنانچه تیمی به هر علت و بدون کسب مجوز از فدراسیون شنا در یک مسابقه حاضر نشود و یا تیم میزبان امکانات استاندارد و مورد تائید کمیته برگزاری مسابقات لیگ را جهت برگزاری مسابقه فراهم نکند  طبق مقررات پنج بر صفر بازنده است . ضمناً کسر دو امتیاز از تیم مذکور الزامی است.

* لازم بذکر است مبالغ هزینه های سفر تیم میهمان بعد از بررسی توسط کمیته برگزاری مسابقات لیگ از لحاظ بعد مسافت و … به تیم میزبان اعلام، تا این مبلغ به حساب تیم میهمان واریز گردد. در غیر اینصورت موضوع در کمیته انضباطی مطرح و علاوه بر هزینه های فوق الذکر جریمه مالی نیز توسط کمیته انضباطی مشخص  و به تیم میزبان جهت پرداخت اعلام می شود. (بدیهی است جریمه مالی به حساب فدراسیون شنا واریز می گردد.)

۳. هر نوع اعتراض باید بصورت کتبی و به امضاء سرپرست یا نماینده واجد اختیار تیم بانضمام مبلغ یک میلیون ریال نقدا” حداکثر تا نیم ساعت پس از انجام هر مسابقه به ناظر فنی فدراسیون شنا در محل برگزاری مسابقه تسلیم گردد.

۴. در صورت وجود معذوریت خاص، چنانچه بررسی و اتخاذ تصمیم در محل مسابقات مقدور نباشد مراتب به کمیته برگزاری مسابقات لیگ واترپلو و جهت هماهنگی به کمیته فنی و نهایتاً کمیته انضباطی واترپلو فدراسیون ارجاع میگردد.

۵. در صورتیکه بنا به تشخیص ناظر و داوران مسابقه در آغاز و یا در جریان یک مسابقه شرایط و امکانات استاندارد FINA  ، نامناسب تشخیص داده شود از شروع و یا از ادامه جریان بازی جلوگیری خواهد شد و مسابقه با نتیجه پنج بر صفر به نفع تیم میهمان اعلام می گردد.

۶. کمیته برگزاری مسابقات لیگ مرجع ذیصلاح جهت بررسی و اعلام نتایج و همچنین در خصوص اعتراضات مسابقات نیمه تمام و یا مسائل و مشکلات ایجاد شده و سایر موارد پیش بینی نشده در ارتباط با مسابقات خواهد بود. بدیهی است امور انضباطی طبق مقررات به کمیته انضباطی فدراسیون ارجاع داده می شود.

۷. کمیته برگزاری مسابقات لیگ بعد از انجام مسابقه ای که مورد اعتراض قرار گرفته تشکیل جلسه خواهد داد و نظر نهایی خود را اعلام  و در صورت لزوم موضوع را به کمیته انضباطی ارجاع خواهد نمود.

۸. کلیه مصوبات و تصمیمات کمیته برگزاری مسابقات لیگ (باستثنای امور انضباطی)، پس از امضای بالاترین مقام فدراسیون با رعایت سلسله مراتب اداری جهت اجرا به سازمان لیگ واترپلو ابلاغ خواهد شد.

۹. برنامه کلی مسابقات (مراحل رفت و برگشت) و هر گونه تغییر در آن توسط سازمان لیگ واترپلو تنظیم و پس از تصویب فدراسیون شنا، جهت اجرا اعلام میگردد و باشگاه ها ملزم خواهند بود، طبق برنامه اعلام شده در مسابقات حضور یابند.

۱۰ داوران برای هر دوره از مسابقات توسط کمیته داوران تعیین خواهند شد.

۱۱. سازمان لیگ واترپلو یک نفر را بعنوان ناظر فنی  با شرح وظایف تعیین و به محل مسابقات اعزام خواهد نمود که وظایف آن بشرح زیر است:

کنترل و تأئید صلاحیت اعضاء هر یک از تیمها بر اساس کارت شرکت در مسابقات و کارت بیمه ورزشی (بازیکنان، مربی، سرپرست، … )

کنترل استخر و محوطه بازی دمای آب ( ۲۶- ۲۸ درجه سانتی گراد ) ، نور و ….. و وسایل مورد نیاز حسب استانداردهای مربوطه و امور انتظامی محل مسابقه

تهیه گزارش از هر مسابقه و ارائه به کمیته برگزاری مسابقات لیگ

نظارت و کنترل بر نحوه قضاوت داوران طبق مقررات

هماهنگی در اتخاذ تصمیم در مورد مسائل پیش بینی نشده با توجه به شرایط و در نظر گرفتن شئونات و مصالح اجتماعی و خط مشی و مقررات فدراسیون شنا.

تبصره الف: ناظر موظف است در صورت عدم تمکین هریک از تیمها از ادامه مسابقات به هر دلیلی و بدون هماهنگی لازم از قبیل اعتراض به نحوه قضاوت ، موضوع را به کمیته برگزاری مسابقات لیگ گزارش  و در صورت صلاحدید کمیته برگزاری مسابقات لیگ آن را  به کمیته انضباطی ارجاع نماید .

 

فصل ششم: مقررات انضباطی

  1. رعایت اصول اسلامی و اخلاقی و دارا بودن حسن سلوک و همچنین ملحوظ نظر داشتن مقررات و دستورالعمل های فنی و انضباطی مصوب فدراسیون شنا و وزارت ورزش و جوانان برای کلیه شرکت کنندگان در مسابقات الزامی است.
  2. چنانچه اعمال و رفتار هر یک از اعضاء یک تیم موجب بروز خساراتی به محل برگزاری مسابقه گردد بر اساس گزارش ناظر فنی فدراسیون، موضوع در کمیته برگزاری مسابقات لیگ واترپلو و در صورت لزوم به کمیته انضباطی فدراسیون شنا بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
  3. هر گونه تخلف، نقض مقررات و اعمال مغایر با شئونات اسلامی و اخلاقی از قبیل خالکوبی ( تاتو ) ، پوشش نامناسب و غیره … )  توسط هر یک از اعضاء تیمها موجب تعیین و اجرای مجازات متناسب با خطای انجام شده خواهد بود. لازم بذکر است چنانچه ناظر بازی نسبت به تخلفات اعضای تیم ها گزارش انضباطی تهیه نماید، فرد خاطی یا خاطیان از بازی بعد محروم و بعد از تشکیل جلسه کمیته انضباطی نسبت به محرومیت ها یا جرایم نقدی احتمالی تصمیم گیری خواهد شد. (جهت جلوگیری از هرگونه شائبه و برخوردهای سلیقه ای امضاء هر دو داور و ناظر در گزارش انضباطی الزامی است).
  4. افرادی که حسب ضوابط مربوطه توسط کمیته انضباطی فدراسیون شنا، محروم شده و یا خواهند شد تا پایان مدت محرومیت حق شرکت در مسابقات را نخواهند داشت.
  5. سرپرست تیم مسئول کنترل اعمال و رفتار بازیکنان تیم در قبل، در حین و بعد از مسابقه خواهد بود و می بایست توان و قدرت اداره مطلوب تیم خود را در زمینه مسائل اخلاقی، انضباطی و فنی دارا باشد.
  6. در صورت عدم حضور مدعوین تیم‌های ملی واترپلو در اردوهای داخلی و خارجی مرجع تصمیم گیری پیرامون وضعیت بازیکنان خاطی کمیسیونی مرکب از نائب رئیس، دبیرکل، رئیس کمیته فنی واترپلو و رئیس کمیته انضباطی فدراسیون خواهد بود.
  7. سرپرست تیم مسئولیت کلیه اعمال و رفتار اعضاء تیم اعم از مربیان و بازیکنان، پزشک و … را قبل از مسابقه، در حین مسابقه و بعد از آن بعهده خواهد داشت. نامبرده میتواند در هنگام مسابقه در کنار اعضاء تیم (روی نیمکت بازیکنان ذخیره) قرار گیرد اما حق دخالت در امور مسابقه را نخواهد داشت.

 

فصل هفتم: مقررات مربوط به استخدام بازیکن، مربی، سرپرست و نقل و انتقال آنان

۱. باشگاه ها موظفند که کلیه مفاد قانونی و حقوقی مورد تایید جمهوری اسلامی ایران را در هنگام عقد قرارداد با بازیکنان، مربیان و سرپرست رعایت نمایند .

۲. نقل و انتقال بازیکنان در پایان هر فصل و یا تعطیلات نیم فصل انجام می گردد و در صورت عقد قرارداد بیش از          یک فصل با اخذ رضایتنامه از باشگاه قبلی و اطلاع به کمیته برگزاری مسابقات لیگ و رعایت کلیه مقررات این دستورالعمل امکانپذیر میباشد.

۳. نقل و انتقال در نیم فصل لیگ برترسال ۹۴ در صورت داشتن ظرفیت خالی ( لیست ۲۲ نفرهر تیم ) تا حداکثر ۲ نفر (بازیکن ) امکان پذیر می باشد . بدیهی است اخذ رضایت کتبی از باشگاه قبلی و باشگاه جدید جهت ارائه به کمیته برگزاری مسابقات لیگ در مدت اعلام شده ( نیم فصل ) الزامی می باشد .

تبصره الف : هر گونه  نقل و انتقال در نیم فصل باید با حضور نمایندگان رسمی دو باشگاه و بازیکن در محل فدراسیون شنا و در کمیته برگزاری مسابقات لیگ انجام پذیرد .

۴. نقل و انتقال مربیان و سرپرستان نیز همانند مفاد فصل هفتم ماده ۱ قابل انجام است..

۵. چنانچه باشگاه بدلیلی منحل گردد، بازیکنان آن باشگاه با تأئید کمیته برگزاری مسابقات لیگ واترپلو فدراسیون آزاد شناخته میشوند.

۶. هر تیم می تواند حداکثر از ۲ بازیکن خارجی با رعایت مفاد تبصره الف فصل چهارم (حداقل حضور فیزیکی  در ۵۰% از بازیهای لیگ برتر) استفاده نماید. نقل و انتقال نیم فصل شامل بازیکنان خارجی نمی شود .

۷. هر گونه نقل و انتقال بازیکنان در سطح باشگاههای کشور بر اساس تنظیم قرارداد ممکن و میسر خواهد بود، قرارداد باید در چهار نسخه تنظیم گردیده و پس از تائید هیئت شنای استان بهمراه سایر مدارک از هر یک از اعضای تیم (عکس، فتوکپی، شناسنامه، کارت ملی و کارت بیمه ورزشی- مدارک نظام وظیفه و …) در مهلت اعلام شده توسط کمیته برگزاری مسابقات به فدراسیون شنا ارسال و پس از بررسی، تأئید و ممهور شدن به مهر فدراسیون یک نسخه به بازیکن، یک نسخه به باشگاه و یک نسخه به هیئت عودت داده خواهد شد.

۸. عقد قرارداد برای مدت یک فصل و یا چند فصل متوالی با بازیکنان بلامانع میباشد اما در صورت اعمال محرومیت ناشی از تصمیمات انضباطی فدراسیون شنا و یا وزارت ورزش و جوانان و یا سایر مراجع و یا سایر مراجع ذیصلاح که مورد تائید فدراسیون می باشد ،  به استفاده از بازیکن و یا بازیکنان خاطی مادامی که محرومیت آنان خاتمه نیافته مجاز نخواهد بود .

تبصره ب:در صورتیکه کمیته برگزاری مسابقات لیگ نسبت به مخدوش بودن مبلغ قراردادها تردید نماید موضوع را به کمیته انضباطی جهت اخذ تصمیم نهایی ارجاع می نماید.

۹. در صورت عقد قرارداد متعدد (بیش از یک قرارداد) از سوی بازیکن با چند باشگاه، چنین بازیکنی تا پایان مسابقات لیگ همان فصل از شرکت در کلیه مسابقات محروم خواهد بود. و باشگاه خاطی در کلیه مسابقاتی که از این بازیکن استفاده نموده با نتیجه پنج  بر صفر بازنده اعلام خواهد شد .

تبصره ج :عقد قرارداد با بازیکنان زیر ۱۸ سال الزاماً بایستی با حضور و تائید ولی یا قیم قانونی نامبرده انجام شود.

تبصره د:ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی بازیکنان زیر ۲۰ سال (حداقل ۶  نفر در هر تیم) و سایر مدارک توسط نماینده هر باشگاه تا قبل از شروع مسابقات به فدراسیون شنا الزامی است.

۱۰. بمنظور حمایت از برنامه‌های تیم‌های ملی واترپلو حدالامکان از مربیان و سرپرستان تیم‌های باشگاهی برای تیم ملی نبایستی استفاده گردد درصورت لزوم به مربیان فوق الذکر مراتب در کمیسیونی مرکب از رئیس فدراسیون یا نائب رئیس فدراسیون، دبیرکل فدراسیون و رئیس کمیته فنی واترپلو تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

فصل هشتم: نحوه ثبت نام، حق مشارکت، مدارک

  1. نحوه ثبت نام: کلیه تیمها بایستی درخواست کتبی مدیریت باشگاه مبنی بر اعلام آمادگی و شرکت تیم مربوطه در مسابقات لیگ برتر را با آگاهی کامل از مفاد این آئین نامه به دفتر فدراسیون شنا ارسال دارند.
  2. حق مشارکت: کلیه تیمها بایستی مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۸۰ ریال بعنوان حق مشارکت در لیگ برتر به حساب شماره ۳۴۵۳۴۹۷۰۷۶ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی بنام فدراسیون شنا، واریز و یک نسخه فیش واریزی را همراه با درخواست شرکت در مسابقات به سازمان لیگ واترپلو ارائه نمایند.
  3. تأمین و پرداخت حق قضاوت و هزینه های رفت و آمد داوران و ناظران از محل درآمدهای فدراسیون شنا قابل پرداخت می باشد.
  4. مدارک مورد نیاز:

دو قطعه عکس ۴×۶ هر یک از اعضاء تیم (ورزشکار، مربی، سرپرست و … )

– اصل مدارک مربوط به پایان خدمت موقت یا دائم یا اخذ اجازه واحدهای نظامی مربوطه جهت شرکت در مسابقات

فتوکپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضاء تیم به انضمام کپی کارت بیمه ورزشی

در مورد بازیکنان جوانان زیر ۱۸ سال اصل شناسنامه و کارت ملی و رضایت نامه ولی یا قیم قانونی ضروری است.

قرارداد بازیکن و باشگاه (در ۴ نسخه) تهیه می شود و بدیهی است نسخه های مربوط به باشگاه و بازیکن و هیئت شنای استان پس از رسیدگی و تأئید فدراسیون عودت داده خواهد شد.

۵.  شرکت بازیکن، مربی و سرپرست در هر مسابقه منوط به ارائه کارت شرکت در مسابقات به ناظر خواهد بود و از شرکت بازیکنان بدون کارت در هر یک از مسابقات از آغاز تا پایان مسابقات جداٌ جلوگیری بعمل خواهد آمد. لذا کلیه اعضاء تیم ضمن ارائه کارت شرکت در مسابقات (در هر مسابقه)، می بایست در نگهداری آن دقت لازم بعمل آورند.

۶.  ابهام در وضعیت خدمت نظام وظیفه بازیکنان موجب بر سلب حق شرکت در مسابقات خواهد شد. بدیهی است تبعات ناشی از استفاده این دسته از ورزشکاران بعهده باشگاه ذیربط خواهد بود. در صورت استفاده از چنین بازیکنانی کلیه بازی های انجام شده با نتیجه ۵ بر ۰ بازنده اعلام خواهد شد .

۷.  کلیه باشگاه ها که با بازیکنان قرارداد بیش از یک فصل منعقد می نمایند  در پایان فصل نسبت به تعیین و تکلیف بازیکنانی که قرارداد آنان پایان نپذیرفته، اقدام مقتضی را معمول داشته و به صورت مکتوب کمیته برگزاری مسابقات لیگ را مطلع سازند.

۸. باشگاه تنها از بازیکنانی مجاز به استفاده خواهد بود که دارای رضایت نامه از باشگاه قبلی بوده و یا قرارداد آنها پایان یافته باشد.

۹. پس از بررسی کلیه مدارک بند ۴، کارت ویژه مسابقات توسط سازمان لیگ صادر و حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از شروع اولین بازی به باشگاه مربوطه ارسال خواهد شد.

تبصره الف: جهت افرادی که مدارک آنان ناقص باشد کارت شرکت در مسابقات صادر نخواهد شد و از شرکت آنان در مسابقات جلوگیری بعمل خواهد آمد.

 

فصل نهم: وظایف هیئت شنای استان

مسئولین هیئت شنای استانها می بایست نسبت به موارد زیر اقدام نمایند:

  • هیأت شنای استان پس از ثبت قرارداد و اثر انگشت بازیکنان در حضور مسئولین هیأت نسبت به تائید قراردادها اقدام نماید .
  • هماهنگی در مورد پذیرش داوران و ناظر فنی اعزامی از سوی فدراسیون در فرودگاه و یا ترمینال شهر و انتقال آنان به محل اقامت با بهره گیری از همکاری و امکانات باشگاه میزبان.
  • هماهنگی با صدا و سیمای استان میزبان به منظور انعکاس مطلوب مسابقات حتی المقدور به صورت زنده
  • همکاری در آماده نمودن استخر و محوطه بازی و دروازه طبق مقررات و مهیا نمودن کلیه وسایل مربوط به اداره و انجام بازی (سوت- برگه ثبت نتایج- کرونومتر- توپ و دستگاه ۳۰ ثانیه- جلب و جذب تابلوهای تبلیغاتی، شرکت ها و موسسات و …)
  • تأمین کادر برگزاری مسابقه: منشی ها- وقت نگهداران- داوران دروازه و پرسنل خدماتی مورد نیاز استخر (بجز داوران وسط)
  • هماهنگی در تأمین کادر انتظامی جهت اداره مطلوب محیط مسابقه با توجه به شرایط محلی
  • پیش بینی کادر پزشکی و واحد اورژانس در محل مسابقه
  • انعکاس نتایج مسابقات به روابط عمومی فدراسیون شنا (بلافاصله بعد از انجام مسابقه)
  • تقسیم درآمد حاصله از محل فروش بلیط پس از کسر هزینه های مربوطه، به نسبت مساوی ۶۰% سهم باشگاه میزبان و ۴۰% سهم هیئت شنای استان.

 

فصل دهم: وظایف باشگاه میزبان

کلیه مسئولین باشگاه میزبان می بایست نسبت به موارد زیر اقدام نمایند:

  • در اختیار گذاشتن استخر مناسب جهت تمرین تیم میهمان از طریق همکاری و هماهنگی با هیأت استان
  • تأمین کلیه امکانات و لوازم و وسایل مسابقات از قبیل استخر استاندارد، دروازه، گل شمار، دستگاه ۳۰ ثانیه، کادر داوران محلی (منشی ها، وقت نگهداران، داوران دروازه و داور تایم اوت جمعاً حداقل ۵ نفر- حداکثر ۱۰ نفر) و عوامل خدماتی، پزشکی در محل برگزاری مسابقه با همکاری و هماهنگی هیأت شنای استان یا شهرستان مربوطه، بدیهی است پرداخت هزینه های گروه فوق نیز جزو تعهدات باشگاه می باشد که بلافاصله بعد از اتمام مسابقه توسط باشگاه میزبان پرداخت می گردد. در صورت عدم پرداخت علاوه بر حق الزحمه داوران محلی و کادر اجرایی مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵ ریال بعنوان جریمه عدم تعهد بایستی به حساب فدراسیون شنا واریز گردد تا نسبت به پرداخت حق الزحمه داوران محلی اقدام مقتضی بعمل آید.

* اسامی داوران محلی حاضر در مسابقه و دریافت حق الزحمه ها در گزارش پیوست ناظر مسابقه به کمیته برگزاری مسابقات لیگ ارائه خواهد شد، همچنین دارا بودن کارت داوری برای داوران محلی الزامی بوده و در هر بازی توسط ناظر بازی مورد رویت و بازدید قرار می گیرد.

  • هماهنگی و همکاری با مسئولین هیئت شنای استان در پذیرش و راهنمائی ناظران و داوران اعزامی از فرودگاه و یا سایر مبادی ورودی به محل اسکان  :
  • پیش بینی محل اقامت مناسب (مهمانسرا، هتل، …) جهت اسکان گروه اعزامی با نظر سازمان لیگ.
  • هماهنگی و پیش بینی تمهیدات مقتضی در خصوص تامین انتظامات محل برگزاری مسابقه با همکاری سازمانهای ذیربط.

 

فصل یازدهم: وظیفه باشگاه های میهمان

مسئولین باشگاههای میهمان می بایست نسبت به موارد زیر اقدام نمایند:

  • پرداخت کلیه هزینه های تیم اعم از تدارکات، اعزام، اسکان در طول سفر و طی مدت اقامت در شهر میزبان.
  • هماهنگی و اطلاع رسانی به هیئت شنای استان و باشگاه میزبان از زمان و تاریخ دقیق ورود بوسیله فاکس و یا تلفنگرام حداقل ۴۸ ساعت قبل از زمان مسابقه و ارسال فتوکپی آن بوسیله فاکس به فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران
  • رعایت اصول اخلاق و احترام به قوانین و آداب و رسوم محلی

 

 

فصل دوازدهم: تعهدات باشگاه

  1. باشگاه موظف است تعهد مالی خود نسبت به بازیکنان را در ابتدای هر سال به نسبت کل قرارداد تقسیط و در وجه بازیکن پرداخت نماید.
  2. هر مبلغی که با توافق بازیکن و باشگاه در متن قرارداد قید شده باشد معتبر است.
  3. باشگاه موظف است بازیکنان تیم خود را در برابر فوت، حوادث یا سوانح، صدمات و نقص عضو و هر گونه عارضه ناشی از مسابقات یا تمرینات یا بهنگام مسافرت های داخل و یا خارج از کشور از طریق فدراسیون پزشکی کشور بیمه نموده و یک نسخه از آن را بهمراه قرارداد به فدراسیون ارسال نماید.
  4. باشگاه موظف است کلیه اعضاء تیم را از مفاد این دستورالعمل آگاه نماید.
  5. باشگاه موظف است وسایل و لوازم ورزشی مورد نیاز جهت تمرینات و مسابقات بازیکنان تیم خود را فراهم نماید.
  6. با توجه به ارجحیت و لزوم ساماندهی تیمهای ملی به منظور حضور در عرصه مسابقات رسمی (المپیک، جام جهانی، قهرمانی جهان، بازیهای آسیایی، مسابقات قهرمانی آسیا و . . .) کلیه باشگاه ها موظفند بر اساس اعلام و برنامه ریزی فدراسیون شنا بازیکنان دعوت شده به اردوهای تیم ملی را ملزم به شرکت در اردو نمایند.
  7. با توجه به مبانی تعریف شده در این دستورالعمل، از آنجائیکه یکی از اهداف اصلی از اجرای این فعالیت، آماده سازی ورزشکاران این رشته جهت ساماندهی و آمادگی تیم های ملی محسوب می شود. لذا باشگاه ها موظفند از طریق برنامه ریزی منظم نسبت به انجام تمرینات مرتب تیم خود اهتمام نموده و برنامه و محل تمرینات خود را کتباً به فدراسیون شنا اعلام نمایند. سرمربی و مربیان تیمهای ملی طبق برنامه منظم بر تمرینات تیمها نظارت خواهند نمود و مراحل آمادگی مطلوب بازیکنان را مورد ارزیابی قرار می دهند.

تبصره الف: باشگاه موظف است قرارداد با بازیکنانی که مدت قرارداد آنها پایان نپذیرفته را منوط به ارائه رضایت نامه باشگاه قبلی نماید، در غیر اینصورت مرتکب تخلف گردیده و اجازه استفاده از چنین بازیکنان را در طول مسابقات نخواهد داشت. ضمنا نتایج بازی هایی که بازیکن خاطی در آن حضور داشته با نتیجه پنج بر صفر به نفع حریفان اعلام خواهد شد .

تبصره ب: مسئولیت کوتاهی در این خصوص مستقیماٌ بعهده باشگاه طرف قرارداد خواهد بود.

تبصره ج : باشگاه موظف است ۵% از کل قراردادهای بازیکنان ، کادر فنی و سرپرست  را بحساب هیاتهای استان واریز و رسید پرداخت آن را همراه با مدرک مربوطه به فدراسیون تحویل نماید .

 

فصل سیزدهم: جوائز و مشوق ها

  1. فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران به منظور ارج نهادن به تلاش باشگاههای شرکت کننده و کمک به امر پرورش نخبگان به باشگاههائی که مقام اول تا سوم را در مسابقات لیگ برتر کشور کسب نمایند علاوه بر اهداء جام قهرمانی به کلیه بازیکنان تیم مدال و حکم قهرمانی اهداء خواهد نمود.
  2. تیمهای اول و دوم لیگ برتر مجوز شرکت در مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا را کسب می نمایند.
  3. به مدیران باشگاه ها و همچنین روسای هیئت شنای استانهایی که تیمهای باشگاهی نماینده استان آنان در مسابقات لیگ موفق به کسب عناوین اول تا سوم می شوند لوح تقدیر اهداء خواهد شد.
  4. فدراسیون شنا در صورت درخواست باشگاهها، شرایط لازم جهت حضور تیمهای رده های سوم و چهارم  لیگ برتر به تورنمنت های بین المللی که از تیمهای ایران دعوت نمایند را فراهم خواهد آورد. کلیه هزینه های اعزام به اینگونه تورنمنت ها بعهده باشگاه خواهد بود.
  5. به نفرات برتر مسابقات لیگ ۹۴ ( بهترین بازیکن ، بهترین دروازه بان ، بهترین مربی ، بهترین داور ، بازیکن اخلاق و بهترین بازیکن زیر ۲۰سال ) جوایزی از طرف فدراسیون تعلق خواهد گرفت .

 

این دستورالعمل شامل  ۱۳  فصل، ۷۳ بند و ۱۲  تبصره در ذیل فصول مربوطه توسط کمیته برگزاری مسابقات لیگ برتر واترپلو تهیه و جهت تصویب به کمیته فنی واترپلو پس از تصویب فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران که جهت اجرا به کلیه باشگاهها ابلاغ میگردد.

لازم بذکر است متعاقباً در چهارچوب ضوابط دستورالعمل های اصلاحات اعمال و ابلاغ خواهد شد.

 

جهت دریافت نسخه پی دی اف این دستورالعمل روی لینک زیر کلیک کنید.

دستورالعمل سازمان لیگ واترپلو سال ۱۳۹۴

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.