مدالی که نباید در آب بیفتد

واترپلوی ایران به رغم سال‌ها فعالیت و حضور در میادین مختلف بین‌المللی اما هنوز نتوانسته جایگاه مطلوبی را برای خود دست و پا کند. این در حالی است که به نظر کارشناسان و اهالی فن، این رشته توانایی و پتانسیل خوبی برای رشد و رسیدن به موفقیت را دارا است.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مسوولان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو عزم خود را جزم کرده‌اند تا این رشته را به سمت موفقیت سوق دهند و بستر را برای رسیدن به این هدف فراهم کنند. حال در میان ابزارهای لازم برای تحقق این اهداف شاید بتوان وجود مربی زبده و حرفه‌ای را مهم‌ترین عامل در نظر گرفت.
مربی که بتواند توانایی واترپلوییست‌های ایران را شناسایی و با علم روز از آنها در رسیدن به مقصود مد نظر استفاده کند. با توجه به کمبود و نیاز این ورزش به مربی سطح بالا، مسوولان فدراسیون بر آن شدند تا از وجود یک مربی خارجی بهره مند شوند. مربی که با شرایط ایران همخوانی داشته باشد. بر همین اساس مسوولان فدراسیون در کنکاش خود برای جذب مربی خارجی به توماس مولر آلمانی رسیدند. مربی که سابقه فعالیت در تیم‌های پایه آلمان و یکی از باشگاه‌های این کشور را هم دارد و مربی که به قول رییس فدراسیون واترپلوی کشورمان با تایید و مشورت بزرگان این رشته دعوت به همکاری شده است.
مولر مربی است که در کارهای تکنیکی جزو مربیان سطح بالایی است. او از دانش خوبی بهره‌مند است و در کارنامه خود سرمربیگری تیم‌های جوانان آلمان و مربیگری بزرگسالان را هم دارد. در حالی مولر را برای هدایت تیم ملی واترپلوی کشورمان جذب خواهیم کرد که در انتخاب او از افرادی همچون نیکلاس روی، سرمربی مجارستان و چند نفر از بزرگان و کارشناسان این رشته مشورت گرفتیم که همه او را تایید کردند. توماس مولر در شرایطی قرار است از ۱۵ فروردین ماه سال ۹۳ کار خود را در کنار ملی‌پوشان کشورمان آغاز کند که پیش از او یکی از معتبرترین مربیان جهان هدایت ملی‌پوشان را برعهده داشت.
مربی که نیامده، قصد سفر به کشور دیگر را کرد. مالارا در حالی که تیم ملی کشورمان را به کاپ آسیا برد و این تیم را به قهرمانی رساند با چینی‌ها قرارداد بست و تیم ملی ایران را رها کرد. در این شرایط فدراسیون برای محکم کاری و جلوگیری از شرایط اینچنینی قرارداد خود را با مولر آلمانی محتاطانه‌تر بسته است. محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در این باره می‌گوید: «یک گپ دو ماهه در نظر گرفته‌ایم پس از این زمان قراردادمان نهایی خواهد شد. پس از شرایطی که با مالارا داشتیم این بار سعی کردیم که منطقی‌تر جلو برویم.» رضوانی اشاره‌ای هم به قرارداد مالارا می‌کند: «او با فدراسیون قرارداد نجومی بسته بود البته این قرارداد زمان مدیریت‌های قبلی بود، در زمانی که دوباره خواستیم قرارداد ببندیم این رقم را به حداقل رساندیم به طوری که از ۱۲ هزار یورو به ۴ هزار یورو توافق کردیم، اما چینی‌ها رقم بیشتری پیشنهاد کردند که او هم پذیرفت. البته قرارداد ما پس از کاپ آسیا به اتمام رسید.» اما این بار هم مشکلی بابت هزینه‌های پرداختی و دستمزد سرمربی خارجی تیم ملی واترپلو وجود ندارد. چرا که یک شرکت آلمانی به عنوان اسپانسر بخشی از هزینه‌ها را تقبل کرده است. اتفاقی که باعث می‌شود فدراسیون با فراغ بال و با حداقل نگرانی بابت دستمزد مربی خارجی‌اش با او سر انعقاد قرارداد بنشیند اما اینجا یک سوال وجود دارد که این شرکت آلمانی به چه دلیل این هزینه‌ها را قبول کرده است؟
آنها چه سودی در این میان می‌برند، رضوانی می‌گوید: «ما مذاکراتی با این شرکت آلمانی که در کار انتشارات است داشتیم، قرار شده است این شرکت حامی مالی تیم ملی واترپلو باشد، از آنجا که ارتباط خوبی میان این شرکت و توماس مولر وجود دارد بخشی از هزینه‌های این مربی را این شرکت پرداخت می کند البته بهتر است بگوییم بخش اعظم هزینه‌ها را آنها می‌پردازند.»
رضوانی صحبتی از مبلغ قرارداد نمی‌کند اما از فرمول محاسباتی می‌گوید که قرار است در قبال موفقیت‌های مولر به او پرداخت شود: «فعلا نمی‌توانیم درباره مبلغ قرارداد چیزی بگوییم چرا که هنوز قراردادمان مکتوب هم نشده است اما ما قول داده‌ایم که در صورت موفقیت این مربی در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های برون‌مرزی برای کسب هر مدال طلا، نقره و برنز مبلغ جداگانه‌ای به او پرداخت شود. این بندی از قراردادمان است که در صورت عملی شدن اهداف ما صد در صد آن را اجرا خواهیم کرد.»
رضوانی در حالی از موفقیت‌ و مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی اینچئون سخن به میان می‌آورد که با اعتماد به نفس بالایی مطمئن است این تیم در کره می‌تواند جزو سه تیم اول باشد: «من هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی قول مدال نمی‌دهم اما مطمئن هستم واترپلوی ایران جزو سه، چهار تیم نخست این بازی‌ها است. واترپلوی ایران پیش از این هم می‌توانست مدال‌آور این بازی‌ها باشد اما متاسفانه این رشته چوب بی‌تدبیری برخی مدیران خود را می‌خورد.»
رضوانی صحبت‌های خود را با اشاره به بازی‌های آسیایی چند دوره قبل ادامه می‌دهد: «در بازی‌های آسیایی بانکوک و بوسان ما مدال را به راحتی در آب رها کردیم اما دیگر نمی‌خواهیم این اتفاق برایمان رخ بدهد. واترپلوی ما این توانایی را دارد و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که این بار موفق باشیم.»
در حالی رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو روی توانایی واترپلو و ملی‌پوشان کشورمان تاکید می‌کند که این روزها صحبت از اعزام کاروان با کیفیت به بازی‌های اینچئون است. کاروانی که در آن تنها مدال‌آوران جای دارند و اعزام دیگر رشته‌ها و ورزشکارانی که در این جرگه نیستند فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد: «شدیدا با این موضوع مخالف هستم قبول دارم که شرایط بودجه در ورزش مناسب نیست و باید مدیریت بحران کرد اما اینکه تنها اعزام بر مبنای کسب مدال باشد هم خیلی خوشایند نخواهد بود. به هر حال باید این فرصت در اختیار همه قرار بگیرد تا این آزمون بزرگ قاره‌ای را تجربه کنند. اگر بخواهیم باز هم مقطعی و تنها به کسب نتیجه در یک برهه زمانی فکر کنیم وضعیت ورزش ما رو به جلو حرکت نخواهد کرد.»

image_printپرینت مطلب