آبی که برای شناگران خراسان جنوبی نمی‌جوشد

خالی نبودن ساعات استخرهای خراسان جنوبی برای هیئت شنا و کمبود اعتبار موجب ایجاد اختلال در شیفت‌های تمرینی تیم شنا و همچنین تعطیلی تمامی دوره‌های استعدادهای یابی و مسابقات شنا در سطح استان شده‌است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقل از خبرگزاری مهر؛ شنا ورزشی است که نه تنها دین اسلام بلکه متخصصان پوست و روان‌شناسان سرشناس انجام روزانه آن را توصیه کرده و این ورزش را مبدا تحول جسمی و روحی آدمی می‌دانند و اهیمت این ورزش به حدی زیاد است که پیامبر اسلام صحابه و یاران خود را توصیه می‌کنند که از کودکی شنا را به فرزندان خود بیاموزند.
در دنیای امروز هم شنا به عنوان یک ورزش و هم به عنوان یک وسیله و روش درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است به گونه ای که ساخت مجتمع های آبی ورزشی در ساخت سازهای شهری امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
اما متاسفانه در کشور ما نبود استخر، کمبود اعتبار و استاندارد نبودن استخرها موجب شده که جان هزاران نفر در اثر عدم آشنایی با شنا و یا شنا کردن در رودخانه‌ها به دلیل نبود استخر در معرض آْسیب‌های جدی یا خطر مرگ قرار گیرد.
همین عوامل در مبحث قهرمانی رشته شنا هم تاثیر داشته و موجب شده توفقیات ایران نسبت به سایر کشورها در حوزه قهرمانی شنا و رشته‌های مرتبط با آن کمتر شود و این مسئله نه تنها در تهران بلکه در شهرستان‌ها هم به شکل افزون تری خود را نشان می‌هد و نبود استخر و مدیریت استخرها به وسیله بخش خصوصی مشکلات ورزشکاران حرفه ای و نیمه حرفه ای را با مشکل روبه رو کرده است.
در این میان خراسان جنوبی هم از جمله استان‌هایی است که تیم‌های آن با وجود استعداد و توانایی‌هایی بسیار خوبی که در زمینه شنا دارند به دلیل نبود استخر و همچنین مدیریت تنها استخرهای شهر به دست بخش خصوصی ناگزیر مجبور به کم کردن شیفت‌های تمرین خود از سه بار در روز به سه بار در هفته شده‌اند و به دلیل این که بیشتر اعضای این تیم‌ها را افراد۶ تا ۱۷ سال تشکیل می‌دهند علاوه‌بر نبود استخر، به دلیل عدم هماهنگی شیفت‌های تمرینیبا ساعت‌های خالی ورزشکاران، عده‌ای از شناگران به کلی از تمرین محروم
شده و عده‌ای دیگر هم نمی‌توانند به طور مرتب سرتمرین حاضر شوند و این عامل تیم های استان را به اندازه دوسال از سایر تیم‌های سطح کشور عقب مانده کرده است.
همچنین برگزاری دوره‌های استعدادیابی و مسابقات شنا را هم در استان غیرممکن کرده که این موضوع برای وضعیت قهرمانی استان در سطح کشور بسیار زیان بار بوده و همین امر علاوه بر مربیان داد خانواده ها را درآورده وموجب شده خانواده ها با تجمع روزانه و گذاشتن جلسات متعدد با مسئول هیئت شنا خواهان واگذری یک استخر مستقل و تمام وقت به هیئت شنا شوند.
اما به دلیل تغییر مدیریت و وعده‌های برزمین‌مانده و تعلل در واگذاری استخر شناگران و خانواده‌های آنها همچنان سرگردان هستند و نامه‌های فدراسیون شنا به دلیل عدم همکاری مسئولان استانی همچنان بی پاسخ مانده است.
داشتن استخر مستقل حق شنا گران حرفه ای هر استان است یکی از والدین شناگران نوجوان خراسان جنوبی در این زمینه در گفتگو با مهر، با اشاره به این که داشتن استخر مستقل حق شناگران هر استانی است، گفت: طبق بخش نامه و آیین نامه های فدراسیون شنا اداره تربیت بدنی موظف است در واگذاری استخرهای دولتی به هیئت شنا برای شناگران اولویت قایل بوده و در انجام مزایده ها هیئت شنا را در اولویت قرار دهد.
علیزاده با بیان این که در سال های گذشته که استخرهای اداره تربیت بدنی در اختیار هیئت شنا بوده است علاوه بر تامین اعتبار برای خرید تجهیزات لازم ورزشی، شیفت های تمرینی دختران و پسران به موقع و مرتب انجام می شد ادامه داد: در یک سال گذشته که استخر از هیئت شنا گرفته شده تعداد تیم ها از چهار تیم در بخش دختران و پسران به دو تیم در بخش دختران و پسران کاهش یافته است.
وی گفت: از آن جایی که هیئت شنا به دلیل نداشتن استخر درآمد مستقلی ندارد و همچنین در سال جاری پرداخت اعتبار از طریق فدراسیون هم با مشکل مواجه شده است برگزاری دوره های استعداد یابی در استان با مشکل روبه رو شده است.
میری یکی دیگر از والدین نوجوان شناگر خراسان جنوبی هم با اشاره به این که بیشتر فرزندان تیم شنای استان دانش آموزان دبستان تا دبیرستان هستند، گفت: حضور فرزندان آنها در ساعت هایی که بخش خصوصی برای تیم ها مشخص می کند به دلیل فشردگی درسی ممکن نیست و زمانی هم که دانش آموزان خود را با شیفت های بخش خصوصی منطبق می کنند با خستگی سر تمرین ها حاضر شوند.
محمدی پدر یکی دیگر از اعضای تیم شنای استان، دادن یک استخر مستقل به هیئت شنا را مهم ترین خواسته خود از مسئولان استانی عنوان کرد و گفت: آینده شنای استان به وضعیت کنونی استخر بستگی دارد و با همکاری مسئولان استانی و سر پرست اداره کل ورزش و جوانان حقوق شناگران استان احقاق خواهد شد.
کاهش شیفت های تمرینی به دلیل نبود استخر مدیر تیم‌های شنا پسران خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با اشاره به این که نبود استخر موجب کاهش شیفت‌های تمرینی و محرومیت نیمی از شناگران عضو تیم‌ها برای حضور در جلسات تمرینی شده است، گفت: به دلیل این که بیشتر اعضای تیم ها را گروه خردسال تا نوجوانان و جوان تشکیل می‌دهند هماهنگی با ساعت‌های تعیین شده از سوی بخش خصوصی که مدیریت استخر را بر عهده دارند برای آنها دشوار است.
محمد علیزاده با اشاره به این که در سال های قبل به دلیل داشتن استخر هیچکدام از این مشکلات گریبانگیر تیم های شنای استان نبوده گفت: ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی سرمایه های انسانی نظام محسوب می شوند بنابراین در اختیار قرار دادن یک استخر مستقل برای آنها نه تنها موجب هدر رفت سرمایه نمی شود بلکه سرمایه اولیه را چندین برابر می کند.
وی با اشاره به این که تعداد اعضای بعضی از تیم ها از ۳۰ نفر به ۱۷ نفر کاهش یافته است گفت: باتوجه به توانایی های شناگران استان این وضعیت برای شنای خراسان جنوبی اسف بار است.
مدیر تیم های شنای پسران خراسان جنوبی کمبود اعتبار را دلیل تعطیلی فعالیت ورزشی در رشته شنا در سایر شهرستان های عنوان کرد.
همچنین فرخ مالکی مدیر تیم های شنای دختران خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با اشاره به کاهش تیم های دختران از ۴ تیم در هرشیفت به دوتیم گفت: نبود ساعت خالی در استخرهایی که به دست بخش خصوصی اداره می شود انجام شیفت های تمرینی را به خصوص برای شناگران دختران کاهش داده است.
وی ادامه داد: بدن های شناگران به دلیل عدم تمرین در مقایسه با سال های قبل و ابتدای سال جاری دچار افت بسیار شدیدی شده است.
مدیر تیم های شنای دختران خراسان جنوبی گفت: با توجه به نبود استخر ، برای شناگران استان آینده روشنی پیش بینی نمی شود.
وی با بیان این که داشتن استخر مستقل کلید حل مشکلات شنای استان است یادآور شد: داشتن یک استخر مستقل طبق قوانین و شرع مقدس اسلام حق هر کدام از ورزشکاران استان است.
بی توجهی مسئولان به نامه های فدراسیون شنا/دوره های استعدادیابی و مسابقات شنا تعطیل شد.
سید عباس موسوی رییس هیئت شنای خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با اشاره به این که تاکنون رایزنی های زیادی با مدیریت خصوصی استخر و اداره تربیت بدنی برای واگذاری شیفت یا استخر انجام شده است ولی تاکنون هیچ کدام از این تلاش ها به نتیجه مطلوبی نرسیده است.
رییس هیئت شنای خراسان جنوبی با بیان این که داشتن یک استخر مستقل نه تنها مشکل شناگران مرکز استان راحل می کند بلکه پشتوانه خوبی برای ورزشکاران سایر شهرستان هم هست، ادامه داد: در سال جاری نبود استخر تمامی دوره های استعدادهای یابی و مسابقات شنا را در سطح استان تعطیل کرده است.
موسوی با اشاره به این که تا کنون فدراسیون نامه های زیادی برای مسئولان استانی نوشته است، گفت: تاکنون پاسخ مناسبی به این نامه ها از سوی مسئولان داده نشده است.
وی یادآورشد: مساعدت استاندار و مسئولان اداره تربیت بدنی کلید حل مشکلات شنای استان است.
پیگیری مطالبات خانواده های شنا گران استان هستیم/مدیریت خصوصی استخر به هیئت شنا مساعدت مالی داشته است حسن رضا عیمدیان سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با اشاره به مراجعه خانواده شناگران گفت: اختلاف پیش آمده میان خانواده های شناگران و مدیریت بخش خصوصی استخر یک ربع بود که به دلیل وجود زمان استراحت این مشکل پیش آمده بود که با پا در میانی اداره کل این مشکل حل شد. وی با بیان اینکه به خانواده شنا گران قول داده می شود که اتفاق مشابه دیگری به وجود نیاید، گفت: مطالبات هیئت شنا از مجرای قانونی در حال پیگیری است و مدیر یت خصوصی استخر هم به هیئت شنا مساعدت مالی خوبی داشته است.
سرپرست اداره کل ورزش وجواناان خراسان جنوبی با بیان این که بر اساس ارزیابی های اداره بازرسی استان مردم از خدمات و نظافت مدیریت خصوصی استخر راضی هستند، یادآورشد: هیئت شنا باید مطالبات خود را از مجاری قانونی پیگیری کند.
موسوی: کمک مالی نداشته‌ایمرییس هیئت شنای خراسان جنوبی در پاسخ به اظهارات عمیدیان در گفتگو بامهر، با بیان این که اداره کل تربیت بدنی همواره حامی حقوق ورزشکاران است، گفت: در خصوص اختلاف یک ربع شیفت ها با مدیریت خصوصی استخر تفاهم شده است ولی تا کنون هیچ کمک مالی توسط بخش خصوصی به هیئت شنا انجام نشده است.موسوی بیان داشت: آنچه تحت عنوان کمک مالی از آن یاد می شود این است که استخر زمانی که در اختیار هیئت شنا بوده و هیئت شنا به دلیل محرومیت استان و همگانی کردن ورزش شنا بلیط ها را به صورت نیم بها در اختیارات دستگاها ی اجرایی استان قرار داده بود که با مدیریت بخش خصوصی استخر تفاهم شد که آنها مابه تفاوت نیم بهای بلیط را در قبال واگذری بلیط به بخش خصوصی نپردازند زیرا اگر این تفاهم صورت نمی گرفت هیئت شنا مجبور به پرداخت پولی می شد که هرگز دریافت نکرده بود.
وی با بیان این که فدراسیون پیگیر مطالبات هیئت شنا است، یادآورشد: با همکاری و مساعدت سرپرست اداره کل تربیت بدنی در استان امیدواریم حق به حق دار برسد.
انتهای پیام/

image_printپرینت مطلب