تقدیر از اسطوره‌ای که تمام نمی‌شود

در جشن سالیانه فدراسیون جهانی شنا (فینا) بهترین ورزشکاران رشته‌های آبی مشخص شدند و مایکل فلپس جایزه ارزشمندی به پاس سالها فعالیت حرفه ای و تاریخ سازی اش دریافت کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ پنجم دسامبر ۲۰۱۶ (دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵) بهترین ورزشکاران رشته‌های ورزشی آبی توسط فدراسیون جهانی شنا (فینا) معرفی شدند. این مراسم در یکی از هتل‌های شهر ویندزدور کانادا در حاشیه سیزدهمین دوره مسابقات شنای مسافت کوتاه قهرمانی جهان برگزار شد. المپیک ریو سال جاری تا حد بسیار زیادی در تعیین این نامداران ورزش دنیا تاثیرگذار بود. در جریان مراسم به ورزشکاران برجسته هر رشته به تفکیک زنان و مردان تندیس اهدا شد.

در شنا مایکل فلپس آمریکایی اسطوره شنای جهان و صاحب پنج طلای المپیک ریو به عنوان بهترین شناگر در بخش مردان لقب گرفت. فلپس در المپیک ریو هم به لطف مدال آوری های متعدد ارزشمندترین ورزشکار شده بود. هم‌چنین کاتینکا هوسزو این عنوان را در بخش زنان کسب کرد. او در المپیک تابستانی ریو رکورد ۴۰۰ متر مختلط انفرادی جهانی را شکست و به مدال طلا دست پیدا کرد. در ادامه رکورد شکنی‌هایش ۲۰۰ متر مختلط المپیک را فتح کرد و برنده یک مدال زرین دیگر شد. او سومین طلای خودش را در ۱۰۰ متر کرال پشت کسب کرد. در دست‌یابی به چهارمین مدال طلا، مایا دیرادو آمریکایی او را ناکام گذاشت و هوسزو به نقره ۲۰۰ متر کرال پشت بسنده کرد. او بیش از هر شناگر دیگر در المپیک ریو ۲۰۱۶ به صورت انفرادی مدال به دست آورد.

جایزه بهترین عملکرد شنا در بخش مردان به آدام پیتی قورباغه‌رو از بریتانیا و در بخش زنان به کیتی لدکی شناگر جوان اهدا شد. پیتی بریتانیایی طلسم رکورد شنا قورباغه را در المپیک ریو شکست. او اولین مدال طلا بریتانیا را در این دوره کسب کرد.

adam-peaty-hero

از طرف دیگر لدکی، دختر ۱۹ساله پرافتخار آمریکایی هم در المپیک ریو خوش درخشید. او موفق به کسب به مدال نقره ۴ در ۱۰۰ متر آزاد و طلای دو ماده ۲۰۰ و ۴ در ۲۰۰ متر آزاد شد. دختر جوان و با تجربه دو رکورد المپیک را در ماده‌های ۴۰۰ و ۸۰۰ متر آزاد را جا به جا کرد که در پی آن با مجموع چهار طلا و یک نقره فلپس دوم آمریکا باشد.

در واترپلو، تیم صربستان قهرمان المپیک و لیگ جهانی در بخش مردان و ایالات متحده آمریکا در بخش زنان طبیعتا باید به عنوان بهترین‌ها برگزیده می‌شدند که این اتفاق هم افتاد.

در شیرجه، ورزشکاران چینی به‌ نام‌‌های، چن آیسن (دارنده دو مدال طلا در ریو) و شی تینگمائو (قهرمان المپیک در تخته سه متر فردی و هماهنگ) بهترین‌های سال ۲۰۱۶ شدند.

دارند‌گان مدال طلای المپیک فری ورتمان و شارون روندال (هر دو از هلند) برنده جایزه شنای آب‌های آزاد شدند.

در شنای موزون بازهم روسیه پیشتاز بود. اسوتلانا روماشینا و ناتالیا ایشچنکو(برندگان تیم دونفری مسابقات ریو) مزد نظم و انضباط خود را گرفتند.

پس از آن پرچم‌داران پرش‌‌ از ارتفاع مشخص شدند. برنده جام جهانی گری هانت از بریتانیا و لیسان ریچارد کانادایی عنوان فراشیجه‌رو برتر را تصاحب کردند.

P-20150718-00115_HiRes JPEG 24bit RGB

در پایان مراسم جایزه ویژه فینا با عنوان “افسانه ورزش‌های آبی، بزرگترین در تمام تاریخ” به فلپس رویایی رسید. او فردی است که در المپیک  ۲۰۱۶ از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کرد و این جایزه ادای احترام عادلانه به فردی بود که بیشتر از هر ورزشکار در المپیک مدال و رتبه دارد. او مجموعا ۲۸ مدال در تمامی ادوار المپیک کسب کرده است.

همچنین در ادامه مراسم مطابق سال‌های قبل بهترین مربیان و خبرنگار معرفی شدند.

 

 

برترین ورزشکاران:

شنا:

مرد: مایکل فلپس (آمریکا)

زن: کاتینکا هوسزو (مجارستان)

 

بهترین عملکرد شنا:

مرد: آدام پتی (انگلستان)

زن: کیت لدکی (آمریکا)

 

واترپلو:

مردان: (تیم ملی صربستان)

زنان: (تیم ملی آمریکا)

 

شیرجه:

مرد: چن آیسن (چین)

زن: شی تینگمائو (چین)

 

شنای موزون:

اسوتلانا روماشینا و ناتالیا ایشچنکو (روسیه)

 

آب های آزاد:

مرد: فری ورتمان ( هلند)

زن: شارون روندال ( هلند)

 

فراشیرجه:

مرد: گری هانت (بریتانیا)

زن: لیسان ریچارد (کانادا)

 

مربیان برتر:

  • باب بومن (مربی مایکل فلپس)
  • شین تاسوپ (مربی کاتینکا هوسزو)
  • آدام کریکوریان (مربی تیم واترپلو آمریکا)
  • مارسل وودا ( مربی فری ورتمان)
  • فیلیپ لوکاس (مربی شارون روندال)
  • تاتیانا دنچنکو (مربی سوتلانا روماشینا و ناتالیا ایشچنکو)
  • لیو بن (مربی چن آیسن و شیه تینگموا)
  • الکس روچاس (مربی گری هانت)
  • کریس هوبر (مربی لیسان ریچارد)

در نهایت، جایزه رسانه ۲۰۱۶ به کلمانتین بلاند از روزنامه ورزشی اکیپ فرانسه اهدا شد.

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب