بیداریان، ششمین المپیکی تاریخ شنای ایران

محمد بیداریان تنها نماینده شنای ایران در المپیک مصاف بسیار سختی برابر حریفان خود خواهد داشت و هدف اصلی او ارتقا رکوردهای شخصی‌اش است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا و به نقل از خبرگزاری ایسنا، در المپیک لندن ١۰٢ مدال در رشته شنا توزیع می شود و کشورهای توسعه یافته حساب ویژه‌ای روی مدال آوری در این ورزش پایه باز کرده‌اند. شاید شنا در کنار دو و میدانی و یکی دو رشته ورزشی دیگر از معدود ورزش‌هایی است که یک ورزشکار می‌تواند به تنهایی چند مدال بدست آورد و از این نظر در مقایسه با بسیاری از رشته‌ها دارای اهمیت بیشتری است که البته سهم شنای ایران در لندن تنها یک سهمیه از طریق وایلد کارت در ماده ١۰۰ متر آزاد است.

١۴ طلای مایکل فلپس در دو دوره المپیک
مایکل فلپس شناگر و قهرمان آمریکایی رکورددار کسب بیشترین مدال در یک دوره المپیک است. او در بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۰۴ یونان، در حالی که تنها ۱۹ سال داشت هشت مدال المپیک را به دست آورد که از این تعداد شش طلا را برای کشورش به ارمغان آورد. فلپس در المپیک ٢۰۰٨ پکن موفق شد در هشت رشته مدال طلا بگیرد و با ١۴ مدال طلای المپیک به عنوان “بزرگترین قهرمان تاریخ المپیک” معرفی شود.
شنا یکی از قدیمی ‌ترین رشته‌های المپیکی است که از نخستین دوره این رقابت‌ها یعنی سال ١٨٩۶ مسابقاتش برگزار شده است. البته مواد و بخش‌هایی در آن دوره در زیر گروه ورزش شنا قرار داشت که طی سال‌های بعد تفاوت زیادی پیدا کرد. در حال حاضر شنا در ماده‌های مختلفی از جمله ١۰۰ متر آزاد، ١۰۰ متر قورباغه و… برگزار می‌شود و هزاران تن از بهترین ورزشکاران جهان برای حضور در معتبرترین رقابت جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شنای ایران در المپیک ها
حیدر شنجانی نخستین نماینده شنای ایران در المپیک بود که در ماده ١۰۰ متر قورباغه در رقابت‌های ١٩۶۴ توکیو شرکت کرد. در المپیک ١٩٩۶ آتلانتا حامد رضاخانی در ماده ١۵۰۰ متر، در المپیک ٢۰۰۰ سیدنی حمیدرضا مبرز در ماده ١۰۰ کرال سینه، ٢۰۰۴ آتن بابک فرهودی در ١۰۰ متر کرال سینه و ٢۰۰٨ پکن محمد علیرضایی در ١۰۰ متر قورباغه به عنوان نمایندگان ایران در المپیک شرکت کرده‌اند. البته به جز محمد علیرضایی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده است سایر نمایندگان شنای ایران به کمک وایلد کارت به المپیک راه یافته‌اند.

علیرضایی و المپیک پکن
محمد علیرضایی در سال ٢۰۰٨ موفق شد تا برای نخستین بار برای شنای ایران در المپیک سهمیه بگیرد. علیرضایی موفق شد در ماده ١۰۰ متر قورباغه با ثبت زمان یک دقیقه و سه ثانیه و سه صدم ثانیه ضمن کسب رکورد ورودی المپیک ٨٩ صدم ثانیه رکورد ملی این ماده که در اختیار خودش بود را بهبود بخشد. در حالی که بسیاری به موفقیت محمد علیرضایی در المپیک امیدوار بودند اما بر اساس قرعه مسابقات و جدول مرحله مقدماتی ماده ١۰۰ متر قورباغه، نماینده شنای ایران باید در کنار نماینده رژیم غاصب صهیونیست به آب می‌زد. با این شرایط علیرضایی از شرکت در مسابقه انصراف داد.

محمد بیداریان، ششمین المپیکی شنای ایران
محمد بیداریان پدیده شنای ایران در سال‌های پایانی دهه ٩۰ شمسی معرفی شد. در حالی که وضعیت شنای ایران چندان مطلوب نبود، بیداریان با شیب ملایمی به سوی پیشرفت حرکت می‌کرد. او سرانجام در فاصله زمانی یکسال مانده تا المپیک به عنوان امید اول کشور برای کسب سهمیه مطرح شد و زیر نظر خشایار حضرتی تمرینات خود را آغاز کرد. او در رقابت‌های جایزه بزرگ دبی با درخشش فوق العاده‌ای که داشت نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. بیداریان در ماده ١۰۰ متر آزاد با زمان ۵١ ثانیه و ۴٧ صدم ثانیه به عنوان نخست و مدال طلای این مسابقات دست یافت. اما آسیب دیدگی وی از ناحیه زانو موجب شد تا سیر صعودی پیشرفت وی در آغاز سال ٩١ متوقف شود و بهترین شناگر ایران نتواند در مسابقات انتخابی المپیک در مالزی و ترکیه کارنامه خوبی داشته باشد و سهمیه المپیک را بگیرد. بدین ترتیب بر اساس رای کمیته فنی شنا در فدراسیون و بر اساس ضوابط فدراسیون جهانی تنها وایلد کارت اعطایی به ایران در اختیار بیداریان قرار گرفت تا سرانجام وی به عنوان نماینده شنای ایران در مسابقات المپیک لندن شرکت کند.

*بیوگرافی محمد بیداریان
تاریخ تولد: ٢٧ شهریور ١٣۶٧
محل تولد: تهران
تحصیلات: دیپلم
قد: ١٨۵
شروع حرفه‌ای ورزش شنا: از ٧ سالگی
مربی فعلی: یورگ وویت، خشایار حضرتی
عناوین قهرمانی بیداریان:
١- مدال نقره در ماده ۴ در ٢۰۰ متر تیمی مسابقات بین المللی غرب آسیا سال ٢۰۰۵
٢- مدال نقره و برنز مسابقات رده‌های سنی آسیا – اندونزی سال ٢۰۰۶
٣- مدال نقره و برنز مسابقات داخل سالن آسیا – ویتنام ٢۰۰٩
۴- مدال طلا در مسابقات جایزه بزرگ دبی – امارات سال ٢۰١١

بیداریان: می‌خواهم در لندن رکورد ملی را جا به جا کنم
بیداریان پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت خود بار دیگر به شرایط حضور حرفه‌ای در مسابقات رسیده است. او در فاصله ده روز مانده به آغاز مسابقات می‌گوید: “بدون تردید المپیک مهمترین رویداد ورزشی است که یک ورزشکار می‌تواند در آن شرکت کند. متاسفانه در دوره‌های گذشته نمایندگان شنای ایران در المپیک نتوانستند رکورد ملی خود را بهبود دهند. من می‌خواهم حضور موفقی در المپیک داشته باشم و رکورد خود را ارتقا دهم. من یکسال است که به صورت فشرده برای موفقیت در المپیک تلاش کرده‌ام و تمرینات سختی را پشت سر گذاشته‌ام. امیدوارم پس از بازی‌های المپیک وارد رده‌بندی شناگران ١۰۰ متر آزاد شوم. من برای موفقیت نیاز به آمادگی روحی دارم و سعی می‌کنم با روحیه بالا و بدون استرس به لندن بروم.”

برنامه مسابقات بیداریان در لندن:
سه شنبه ١۰ مرداد (٣١ جولای): شنا ١۰۰ متر آزاد: ساعت ١۰ صبح
محل برگزاری مسابقه: aquatics centre

آیا می‌دانید؟
– استخر شنای المپیک ١٩۰٨ لندن داخل استادیوم دوومیدانی وایت سیتی ساخته شد و مسابقات آن در فضای باز انجام می‌شد.

– در المپیک ١٩٨۴ لس آنجلس و در ماده ١۰۰ متر آزاد برای اولین بار دو شناگر آمریکایی دقیقا زمان مشابهی را ثبت می‌کنند و هر دو مدال طلای المپیک می‌گیرند.

– جانی وایس مولر اولین مردی بود که ١۰۰ متر را زیر یک دقیقه شنا کرد اما این مرد بیرون استخر فرد مشهورتری بود چرا که ١٢ بار با نقش تارزان روی پرده‌های سینما و تصویر تلویزیون رفته بود. وایس مولر پنج طلای المپیک را در کارنامه داشته و در سال ١٩٨۴ در سن ٨۰ سالگی درگذشت.

– مسابقات زیر آبی رفتن در المپیک ١٩۰۰ پاریس برگزار شد و هر ورزشکاری که بیشتر زیر آب می ماند و مسافت بیشتری طی می‌کرد برنده می‌شد.

image_printپرینت مطلب