تاریخچه بازی های ساحلی و رشته واترپلو

تایلند، بین روزهای 23آبان تا دوم آذر چهارمین میزبان بازی های آسیایی ساحلی و محل گرد هم آمدن 3272 ورزشکار از قاره کهن خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ جمعه (۲۳ آبان) پس از برگزاری مراسم افتتاحیه چهارمین دوره بازی های آسیایی ساحلی به میزبانی “پوکت” تایلند شروع می شود. این رقابت ها از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

شهر بالی اندونزی نخستین میزبان این بازی‌ها در سال ۲۰۰۸ بود. اندونزی در این رقابت ها توانست با کسب ۲۳ مدال طلا، ۸ نقره و ۲۰ برنز در جایگاه اول قرار بگیرد و تایلند و چین در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

دومین دوره بازی‌های ساحلی آسیا به میزبانی مسقط عمان در سال ۲۰۱۰ برگزار شد. در این دوره ۵۲ مدال توزیع شد و کشور تایلند با ۳۶ مدال در جایگاه نخست این رقابت‌ها قرار گرفت و پس از آن چین و عمان در رده دوم و سوم جدول جای گرفتند.
سومین دوره این رقابت ها در سال ۲۰۱۲ به میزبانی هائیانگ چین انجام شد. چینی ها با ۱۴ مدال طلا، قهرمانی این دوره را به خود اختصاص دادند و کشورهای تایلند و کره جنوبی به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

چهارمین دوره این رقابت ها به میزبانی پوکت تایلند دیروز (جمعه- ۲۳ آبان) آغاز شد. این دوره از نظر کمی شلوغ ترین سال این مسابقات است. در این دوره بیش ۳۲۷۲ ورزشکار به همراه مسئولین حضور داردند تا شاهد رقابت هایی جذاب و نزدیک باشیم.

امسال برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی کشتی ساحلی، کبدی، بولینگ، سپک تاکرای ساحلی، جت اسکی، کوراش، جوجیتسو، واترپلوی ساحلی، بادی بیلدینگ، بسکتبال سه نفره، شنای ماراتن، هندبال ساحلی، قایقرانی، والیبال ساحلی، سامبو، وودبال ساحلی، اسکواش، موج‌سواری، تری اتلون، پنت اتلون مدرن ساحلی، اسکی روی آب، پاراگلایدر، فوتبال ساحلی، سنگ‌نوردی و والیبال با پا در شش مجموعه ورزشی ساحلی برنامه ریزی شده است.
واترپلوی ساحلی هم در دو دوره از سه دوره پیش این رقابت ها برگزار شده است.

در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ قزاق ها نشان طلا را کسب کردند. در نخستین دوره این مسابقات و در سال ۲۰۰۸ قزاقستان، کویت و اندونزی مدال آوران این آوردگاه آسیایی بودند. دوره بعدی هم با قهرمانی و نایب قهرمانی قزاقستان و کویت به پایان رسید. البته در آن سال به دلیل مشکلات کمیته المپیک آسیا و کمیته المپیک کشور کویت ورزشکاران این کشور زیر پرچم المپیک بودند و تحت عنوان ورزشکاران کویت به نشان نقره دست یافتند. پس از این دو تیم عربستان صعودی نشان برنز رقابت های واترپلو ساحلی ۲۰۱۰ را کسب کرد.

امسال (۲۰۱۴) پس از وقفه ای دو ساله دوباره رقابت های واترپلو با شور و شوق خاصی دنبال می شود. حضور ایران به عنوان یکی از تیم های صاحب واترپلو آسیا تفکر کسب یک طلای آسوده دیگر را از قزاق ها سلب کرده است. اینبار و با حضور مردان ایرانی رقابت های واترپلو از حساسیت بالایی برخوردار است و نگاه دوستداران این رشته ورزشی به مدت پنج روز به ساحل “کارن” دوخته می شود.

کشورهای اول تا سوم بازی های آسیایی ساحلی سال ۲۰۰۸ (بالی- اندونزی)

  1. اندونزی
  2. تایلند
  3. چین

 

کشورهای اول تا سوم بازی های آسیایی ساحلی سال ۲۰۱۰ (مسقط- عمان)

  1. تایلند
  2. چین
  3. عمان

 

کشورهای اول تا سوم بازی های آسیایی ساحلی سال ۲۰۱۲ (هائیانگ- چین)

  1. چین
  2. تایلند
  3. کره جنوبی

 

تیم های برتر رقابت های واترپلو ساحلی سال ۲۰۰۸ (بالی- اندونزی)

  1.       قزاقستان
  2.       کویت
  3.       اندونزی

 

تیم های برتر رقابت های واترپلو ساحلی سال ۲۰۱۰ (مسقط- عمان)

  1.       قزاقستان
  2. ورزشکاران کویتی
  3. عربستان صعودی

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.