تحلیل روزنامه کیهان از اتفاقات اخیر

روزنامه کیهان با انتشار گزارشی تحلیل خود را از اتفاقات اخیر در حاشیه مسابقات بین المللی دبی ارائه داد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو این گزارش به شرح زیر است:

رهام پیروانی، شناگر جوان ایران که از اعزام به رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۴جوانان بازمانده بود با هماهنگی‌هایی که با مسئولان کنفدراسیون شنای آسیا و فدراسیون شنای امارات انجام گرفت به صورت انفرادی و با هزینه شخصی به این رقابت‌ها اعزام و موفق شد با کسب رکورد در ٢٠٠ متر کرال پشت ضمن کسب رکورد ورودی A المپیک جوانان ۲۰۱۴ به عنوان نفر اول راهی فینال این رقابت‌ها شود. رهام پیروانی، قهرمان شنای ایران پس از کسب موفقیت در کسب ورودی A المپیک جوانان ۲۰۱۴ و کسب مدال طلا در هنگام حضور بر روی سکو پرچم پرافتخار ایران را بر دوش گرفت.
در شرایطی که اهالی شنا از کسب این موفقیت خوشحال بودند، فدراسیون شنا با صدور اطلاعیه ای ابهاماتی را در خصوص این موفقیت مطرح کرد. در بخشی از اطلاعیه فدراسیون شنا آمده بود: «یکی از وظایف اصلی فدراسیون های ورزشی بسترسازی برای حضور قهرمانان در مسابقات مختلف و زمینه سازی برای ارتقای سطح کیفی آن هاست. در این راستا فدراسیون شنای ایران هم همواره در صدد زمینه سازی برای حضور موثر شناگران مستعد و ارتقای سطح این رشته ورزشی است. اما درباره موضوع رهام پیروانی، دلیل حضور نداشتن او در اردوی تیم ملی و چگونگی شرکت در مسابقات بین المللی دبی ذکر چند نکته مهم است.
رهام پیروانی بلافاصله پس از مسابقات لیگ برتر در تاریخ ۶بهمن۱۳۹۲ به اردوی تیم ملی دعوت شد اما از حضور در اردو امتناع کرد. پس از این اتفاق سرمربی تیم ملی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ در نامه ای به رئیس فدراسیون غیبت رهام پیروانی را در اردوهای تیم ملی اعلام کرد و خواستار رسیدگی شد.
چند روز بعد در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ رای کمیته انضباطی درباره رهام پیروانی صادر شد و بر این اساس با استماع اظهارات پدر شناگر و محرز نبودن تخلف او اعلام شد که از آن تاریخ به بعد رهام پیروانی مکلف به حضور در اردوی تیم ملی تحت تایید سرمربی تیم ملی بوده و چنان چه از این امر تخلف کند از شرکت در مسابقات بین المللی محروم خواهد بود.
با وجود رایزنی های ریش سفیدان و بزرگان شنا، رهام پیروانی در نهایت حاضر به حضور در برنامه های تیم ملی ایران نشد. رهام پیروانی بدون مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش ایران و با اسم یک باشگاه در مسابقات دبی شرکت کرد و برای تیم ملی شنا جوانان ایران به آب نپرید.»

**واکنش خانواده پیروانی

صدور این بیانیه اعتراض خانواده پیروانی را به دنبال داشت تا جایی که پدر این ورزشکار در گفت و گویی اظهار داشت: از رهام برای حضور در تیم ملی دعوت کردند، اما پسرم سه سال است که زیر نظر یک مربی خارجی فعالیت می‌کند و فکر نمی‌کنم منطقی باشد که آن شرایط را رها کرده و پسرم را به اردوی تیم ملی بفرستم. والری اوکراینی سرمربی پسرم است و در شرایطی که فدراسیون در چند سال اخیر پنج رئیس و سیستم تغییر داده است صلاح نبود که رهام را به اردوی تیم ملی بفرستم. هزینه این مربی را شخصاً پرداخت می‌کنم و ماهی یک تا ۲ هزار دلار به وی می‌دهم؛ والری از راه دور شرایط رهام را زیر نظر دارد و به وی برنامه می‌دهد.
پیمان پیروانی درمورد اینکه گفته می‌شود رهام برای کشور امارات شنا کرده است، خاطرنشان کرد: در فهرست ابتدایی مسابقات نام رهام از ایران را ثبت کرده‌اند. اگر قرار باشد ورزشکار تحت پرچم به مسابقاتی اعزام شود باید مجوز بگیرد، من پسرم را به مسابقاتی آوردم که ورودی‌‌اش باز بود؛ این پیکارها زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می‌شود و اگر غیر از این بود پسرم نمی‌توانست حضور پیدا کند. پیروانی در پاسخ به این سوال که با این شرایط معتقدید که مربیان تیم ملی دانشی در حد تیم ملی ندارند، تصریح کرد: آنها اندازه خودشان دانش دارند. من نگفتم سطح پسرم بالا است یا سطح مربیان تیم ملی پایین است؛ کاری به این مسائل ندارم و می‌گویم که سیستم کاری آنها متناسب با پسرم نیست. اگر پسرم به مسابقات برود و نتایج خوب کسب نکند، خوب است؟ با موفقیتی که پسرم کسب کرد به همه ثابت شد که کارش درست بوده است.

**نگاه فدراسیون پدرانه است

محسن سمیع زاده دبیر فدراسیون شنا در خصوص این اتفاقات به کیهان گفت: فدراسیون شنا برای رهام پیروانی به عنوان یکی از استعدادهای ناب ایران زمین، احترام زیادی قایل است اما اعتقاد داریم که نباید تحت هیچ شرایطی نظم فدراسیون و تیم‌ملی به‌هم بریزد.
وی ادامه داد: ما چند مرحله پیروانی را به تیم ملی دعوت کردیم اما او از حضور سر باز زد. اگر همین اتفاق در فوتبال رخ می داد، آیا کی روش یا هر مربی دیگری اجازه می داد چنین بازیکنی در تیم ملی به میدان برود؟!
سمیع زاده در پایان تصریح کرد:نگاه فدراسیون نسبت به رهام پدرانه است و درهای تیم ملی به روی او باز است .ما این مسئله را دنبال می کنیم و ان شا الله بهترین تصمیم در خصوص این ورزشکارارزنده اتخاذ می شود.

**نقش پررنگ مدیر سابق

دراین ماجرا هر دو طرف حق را به خود می دهند اما برای حل شدن این مشکل، باید نگاه ملی داشت. از یک سو لازم است فدراسیون شنا، موفقیت رهام پیروانی را موفقیت شنای ایران بداند و از سوی دیگر این ورزشکار جوان نیز به نظم و قوانین موجود در اردوها احترام بگذارد و در قالب تیم ملی به مسابقات بین المللی اعزام شود. اگر قرار باشد رویه ای که این شناگر جوان در پیش گرفته ادامه داشته باشد، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود!
اما نکته آخر اینکه یکی از مدیران سابق فدراسیون شنا در بوجود آمدن این شرایط نقش پررنگی داشته است. این مدیر که اتفاقا از مدیران ناموفق و پرحاشیه ورزش نیز بوده، طی چند روز گذشته با استفاده از ارتباطات رسانه ای خود، چنین موضوعی را در فضای مجازی مطرح کرد تا یک ورزشکار جوان و فدراسیون شنا رودر روی هم قرار گیرند!

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب