تروفی از فیناترافی!

پنجمین دوره مسابقات فیناترافی خردادماه از تاریخ سوم تا هشتم در استخر 9 دی ورزشگاه شیرودی با حضور 12 تیم به انجام می رسد.

نوید استادرحیمی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، خبرگزاری برنا منتشر کرد:

فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سالیان اخیر شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بود. از تعلیق سال ۲۰۱۳ این فدراسیون که تا مرز نابودی شان پیش رفت تا عوض کردن ۴ سرپرست در مدت زمانی تقریبا یک ساله.

اما همه این حوادث ناگوار بعد از روی کار آمدن محسن رضوانی پایان یافت و ورق کاملا به سود شنا برگشت. رضوانی با برگزاری مسابقات جام باشگاه های آسیای واترپلو در کشورمان همه نگاه ها را نسبت به فدراسیون او جلب کرد. رو کردن پدیده هایی چون آریا نسیمی شاد در بازی های آسیایی اینچئون نشان داد در فدراسیون شنا اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

اما این پایان کار نبود. به دلیل میزبانی قابل توجه ایران در جام باشگاه های آسیا، فینا با درخواست ایران برای برگزاری مسابقات جهانی توسعه واترپلو( فیناترافی) موافقت کند و میزبانی این رویداد بزرگ را به کشورمان بدهد و باعث شود بعد از حدود ۴ دهه، مسابقه ای بزرگ در حوزه آبی به میزبانی کشورمان انجام شود.

 

 

تاریخچه مسابقات توسعه جهانی

مسابقات توسعه جهانی واترپلو یا همان فیناترافی از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرده و هر دو سال یک بار با حضور ۱۲ تیم برتر قاره های مختلف به انجام می رسد. کویت میزبان سه دوره بوده است و سال ۲۰۱۱ هم مسابقات در دمام عربستان به انجام رسید و حالا ایران میزبان پنجمین دوره از این رقابت ها است.

تاکنون کشورهای کلمبیا، کویت، عربستان و ازبکستان قهرمان این مسابقات شده اند و حالا باید ببینیم کدام تیم جام قهرمانی را  در تهران، بالای سر خواهد برد.

بهترین عملکرد ایران در این مسابقات کسب مدال برنز سال ۲۰۰۷ و نقره ۲۰۱۱ است و حالا همه به قهرمانی بچه های ارزنده کشورمان در خاک ایران دل بسته ایم.

اتفاقی که رئیس فدراسیون هم امیدوار است: نسبتا با قرعه خوبی روبرو شده ایم. تیم اتریش از قدرتهای اروپا به شمار می آید که بچه ها باید در روز نخست مقابل آن ها بازی کنند و کار سختی پیش رویشان خواهد بود اما برای رسیدن به هدف بزرگی که دارند و آن هم قهرمانی است باید این تیم باتجربه را از پیش رو بردارند.

 

 

فیناترافی تهران ۲۰۱۵

در برنامه اولیه رقابتها قرار بر این شد پنجمین دوره این مسابقات خردادماه امسال و از تاریخ سوم تا هشتم در استخر ۹ دی ورزشگاه شیرودی با حضور ۱۲ تیم به انجام  برسد ولی با کناره گیری دو تیم اکوادور و ترینیداد و توباگو این مسابقات برای اولین بار با ۱۰ تیم و در دو گروه ۵ تیمی به انجام می رسد.

در ابتدا مطابق معمول ۱۲ تیم سهمیه شرکت در این مسابقات را دریافت کرده بودند، اما در روزهای گذشته تیم‌های گواتمالا و ترینیداد و توباگو با ارسال نامه به فینا و با بهانه‌های غیرورزشی کناره‌گیری خود را از این رقابت‌ها اعلام کردند که این موضوع نیز با اعتراض فدراسیون جهانی مواجه شد.

به دنبال این اتفاق فینا تصمیم گرفت تا برای نخستین بار بازی‌ها را با ۱۰ تیم و در دو گروه ۵ تیمی برگزار کند. با حذف یک تیم از هر گروه، قرعه مسابقات تغییری نکرد، اما برنامه زمان بندی مسابقات دست‌خوش تغییر شد. گروهبندی تیم‌های شرکت کننده در این بازی‌ها به شرح زیر است:

گروه A: مراکش – مالت – اروگوئه – کویت – آذربایجان

گروه B: تونس – اتریش – گواتمالا – ایران – اندونزی

برنامه بازی ها به شرح زیر است:

 یکشنبه ۳ / ۳ / ۹۴ ( آغاز بازی ها )

۱- مراکش ( قرعه استراحت )

۲- اروگوئه – کویت ساعت ۱۴:۳۰ ( گروه A )

۳- مالت – آذربایجان ساعت ۱۵:۴۵ ( گروه B )

۴- اتریش – اندونزی ساعت ۱۷( گروه B )

 ۵- مراسم افتتاحیه ۱۸:۱۵

۶- ایران – گوآتمالا   ساعت ۱۹( گروه B )

۷- تونس ( قرعه استراحت ) ( گروه B )

دوشنبه ۴ / ۳ / ۹۴

۱- ایران ( قرعه استراحت )

۲- اندونزی – گوآتمالا ساعت ۱۵ ( گروه B )

۳- تونس – اتریش ساعت ۱۶:۱۵ ( گروه B )

۴- کویت ( قرعه استراحت ) ( گروه A )

۵- آذربایجان – اروگوئه ساعت ۱۷:۳۰ ( گروه B )

۶- مراکش – مالت ۱۸:۴۵ ( گروه B )

سه شنبه ۵ / ۳ / ۹۴

۱- کویت – آذربایجان ساعت ۱۵ ( گروه A )

۲- مالت ( قرعه استراحت ) ( گروه A )

۳- اروگوئه – مراکش ساعت ۱۶:۱۵ ( گروه A )

۴- اتریش ( قرعه استراحت )

۵- گوآتمالا – تونس ساعت ۱۷:۳۰ ( گروه B )

۶- ایران – اندونزی ساعت ۱۹ ( گروه B )

چهارشنبه ۶ / ۳ / ۹۴

۱- اندونزی ( قرعه استراحت ) ( گروه B )

۲- اتریش – گوآتمالا ساعت ۱۵ ( گروه B )

۳- آذربایجان ( قرعه استراحت )  (گروه A )

۴- مراکش – کویت ساعت ۱۶:۱۵ ( گروه A )

۵- مالت – اروگوئه ساعت ۱۷:۳۰ ( گروه B )

۶- ایران – تونس ساعت ۱۹ ( گروه B )

پنجشنبه ۷ / ۳ / ۹۴

۱- اروگوئه ( قرعه استراحت ) ( گروه A )

۲- کویت – مالت ساعت ۱۵ ( گروه A )

۳- مراکش – آذربایجان ساعت ۱۶:۱۵ ( گروه A )

۴- گوآتمالا (قرعه استراحت) ( گروه B )

۵- تونس – اندونزی ساعت ۱۷:۳۰ ( گروه B )

۶- ایران – اتریش ساعت ۱۹ ( گروه B )

در حالی که پیش از این تیم‌های ایران و اتریش در اولین مسابقه خود باید برابر هم قرار می‌گرفتند، این موضوع کمی کادر فنی و بازیکنان ایران را نگران کرده بود، چراکه ایرانی‌ها شناخت زیادی از تیم حریف خود نداشتند و همین اتفاق ممکن بود منجر به از دست رفتن قهرمانی شود. به هر حال با انصراف دو تیم از حضور در مسابقات فیناترافی برنامه مسابقات تغییر کرد و حالا تیم‌های ایران و اتریش در آخرین مسابقه مرحله مقدماتی برابر هم قرار می‌گیرند و کادر فنی ایران فرصت دارد تا با دیدن بازی‌های تیم اتریش، این تیم را به خوبی آنالیز کند.

 

اهمیت این دیدار ها به حدی است که بهرام رادان سوپر استار سینمای ایران در دیدار با محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا قول همکاری برای پوشش تصویری فینا ترافی را برای تهیه فیلم بلند مسابقات برای کشورهای شرکت کننده را داده است.

 

 

فوک به دنبال یوز

Animal-Rights-Watch-ARW-18041

فدراسیون شنا بعداز قبول میزبانی فیناترافی بدش نمی آید کار فرهنگی هم انجام دهد. بنابراین از پیشنهاد دفتر حفاظت محیط زیست راه اندازی شده در وزارت ورزش برای حمایت فوک دریای خزر هم استقبال کرد.
محسن سمیع زاده دبیر فدراسیون شنا دراین باره می گوید:« بدمان نمی آمد در مسابقات فیناترافی کار فرهنگی هم انجام دهیم. بنابراین از پیشنهاد حک عکس فوک دریای خزر روی لباس تیم ملی استقبال کردیم. هرچند زمان کم داریم  و همین مساله کار را سخت تر می کند.» فعلا عکس فوک دریای خزر روی لباس تیم ملی در مرحله طراحی است و فدراسیونی ها امیدوارند به مسابقات برسد.»
دبیر فدراسیون می گوید:« فعلا  عکس در مرحله طراحی است  و معلوم نیست روی لباس برود. اگر بشود که عالی است و اگر هم به لباس نرسد حداقل نماد ان را در استخر می گذاریم.»

 

کادر فنی

سیروس طاهریان

در حالی که قرار بود هدایت تیم ملی واترپلو به یک مربی خارجی داده شود و حتی صحبت هایی مبنی بر حضور پروویچ، سرمربی تیم ملی مونته نگرو هم به گوش می رسید، با نظر کمیته فنی قرار شد یک مربی داخلی بر روی نیمکت تیم ملی بنشیند و در نهایت سیروس طاهریان اواخر سال گذشته سرمربی تیم ملی واترپلو شد.

کسی که بهترین مقام های تیم ملی در فیناترافی در زمان مربیگری او رقم خورده بود. وحید رضایی به عنوان مربی و علیرضا سفیدی پور به عنوان مربی دروازبان ها طاهریان را همراهی خواهند کرد.

سیروس طاهریان از ملی‌پوشان و سنگربانان پیشین تیم ملی ایران و چهره‌های محبوب و شناخته شده ورزش کشور است. او سابقه مربیگری و سرپرستی در تمام سطوح تیم‌های ملی ایران و همچنین باشگاهی را در کارنامه دارد. عضویت و کاپیتانی تیم ملی ایران، سرمربیگری تیم ملی واترپلو جوانان، مربیگری تیم ملی واترپلو بزرگسالان و حضور در کنار مربیان بزرگی چون نوون کواکوویچ، رومن پولاچیچ و پائولو مالارا در کارنامه افتخارات طاهریان جای دارد.

 

نگاهی به کارنامه سیروس طاهریان:

بازیکن تیم ملی در سال ۱۳۶۳ و کسب مقام سوم مسابقات قهرمانی آسیا

مربی تیم ملی در سال ۲۰۱۱ و کسب نایب قهرمانی مسابقات فیناترافی

مربی تیم ملی در سال ۲۰۰۷ و کسب نشان برنز مسابقات فیناترافی

مربی تیم ملی در سال ۲۰۱۰ و کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقات کاپ آسیا چین

مربی تیم ملی واترپلو جوانان و کسب سهمیه مسابقات جهانی کوبا

سرمربی تیم ملی واترپلو جوانان و کسب سهمیه مسابقات جهانی فرانسه

 

 

آماده سازی

Waterpolo4

تیم ملی ایران از اسفندماه در اردو به سر می برد تا با آمادگی بالا و به منظور قهرمانی، در این مسابقات حاضر شود

ملی پوشان به منظور کسب آمادگی هرچه بیشتر پیش از آغاز این مسابقات دور دوم اردوی تمرینی خود را به صورت فشرده و در دو نوبت صبح و عصر زیر نظر کادر فنی انجام می دهند. این اردوی سه روزه از شنبه تا دوشنبه ( هشتم تا دهم فروردین ۱۳۹۴) برگزارشد.

مرحله سوم اردوی آماده سازی از شنبه (١۵ فروردین ۱۳۹۴) آغاز شده است.

سجاد عبدی – حامد کریمی – میثم جعفری – سیدمحمدسعید میرمهدی – نیما خوشبختحامد ملک خانبانان – امیرحسین خانی – علی پیروز خواه – امیرحسین براییمهدی دایی تقی – سهیل خادم پیرمهدی عماد – علی رضاسلطانی – امید لطف پور – علی هرمزی – شاهد اسماعیلیمسعود احمدی – امین قویدل

 

 

کمیته نظارت

محسن رضوانییییی

بعد از اینکه فینا اعلام کرد ایران میزبان فیناترافی سال ۲۰۱۵ خواهد بود؛ فدراسیون، کمیته ای را تشکیل داد تا ایران را برای میزبانی هر چه بهتر این رویداد مهم مهیا کند.

دراین کمیته افرادی چون احمد یاقوتی، محسن سمیع زاده، امیر داوود کمالی، نادر غفوری، مسعود رضوانی، دکتر آرش شرافت وزیری، علی رفیعانی، محسن برادری، محمد صالحی و الهه همتی حضور دارند و قرار است از این به بعد جلسات خود را از یک جلسه در هفته به دو جلسه برسانند.

مهمترین تصویبات این کمیته تکمیل نواقص موجود در استخر، تعیین تیم متخصصین مترجمین، آماده سازی لباس ورزشکاران و تیم اجرایی، استخدام نیروهای کارآمد، برگزاری کلاس برای مترجمین و داوران، مکاتبه با فدراسیون پزشکی ورزشی، معرفی پزشک  و تشکیل ستاد خبری و زمانبندی حضور اصحاب رسانه در تمرین ملی پوشان است که همگی باید تا قبل از شروع مسابقات حل و فصل شود.

برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد بزرگ بین الملی، نشست هماهنگی برگزاری پنجمین دوره مسابقات جهانی توسعه واترپلو به ریاست دکتر نصرالله سجادی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و صبح یکشنبه (ششم اردیبهشت ۱۳۹۴) برگزار شد.

در این جلسه علاوه بر دکتر سجادی که ریاست هیئت اجرایی مسابقات را بر عهده دارد، سیدمناف هاشمی (معاون توسعه منابع و پشتیبانی)،  مصطفی مدبر (مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی)، کریم کاظمی (مدیریت مجموعه ورزشی شیرودی) و محسن رضوانی (رئیس فدراسیون) حضور داشتند.

طبق برنامه اعضا در این نشست در سه موضوع به بررسی موانع و مشکلات پیش روی برگزاری مسابقات پرداختند تا در فاصله چند روزه باقی مانده، میزبانی شایسته ایران محقق شود.

 

 

کارشناسان

محسن سمیع زاده

مسابقات پیش رو آن قدر مهم است که جامعه واترپلو را تحت تاثیر قرار داده  و هر کدام صحبت هایی را در رابطه با تاثیرات برگزاری فیناترافی، گروه ایران و رقابت بچه های تیم ملی با بزرگترین واترپلوئیست های قاره های مختلف انجام دادند.

محسن سمیع زاده دبیرفدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو: می‌توانیم با برگزاری مناسب این رویداد، فرهنگ غنی خود را به کشورهای مختلف جهان نشان دهیم. شرایط تیم مناسب است و نفرات صبح و عصر در حال تمرین هستند. واقعا ملی‌پوشان واترپلوی کشور سنگ تمام گذاشته‌اند. آنها از کار، زندگی، درس و همه چیز خود گذشته‌اند و فقط و فقط تمرین می‌کنند. به عنوان عضو کوچکی از فدراسیون  دست تک تک آنها را می‌فشارم و روی ماه‌شان را می‌بوسم. آنها بدون هیچ چشم‌داشتی کار می‌کنند که این قابل تقدیر است

محمد هادی بیک مدیر اجرایی تیم واترپلو: حضور در این بازیها ساختار واترپلو ایران را رشد می‌دهد، درجه اهمیت آن چیزی کمتر از مسابقات جهانی نیست.کشورهایی که به تهران می‌آیند بعد از تیم‌های المپیکی جزو مدعیان دنیای واترپلو هستند. علاوه بر این مساله باید بگویم که ما همیشه تلاش می کنیم تا تیم ملی به یک اردوی تدارکاتی اعزام شود تا در پی آن ملی‌پوشان بتوانند عملکردشان را در کنار یک بازیکن خارجی محک بزنند حال که قرار است چند تیم خارجی مطرح به ایران بیاید باید فرصت را غنیمت شمرد و از این رقابت‌ها نهایت بهره برداری را کرد. اگر تن بازیکنان ما به تن خارجی‌ها بخورد ناخواسته سطح کارشان در اجرای تاکتیک‌های مختلف ارتقا پیدا می کند آن‌ها یاد می‌گیرند در مقابل یک غیر ایرانی حمله و دفاع خوب و کم نقص داشته باشند.

رضا جعفری کارشناس واترپلو: مسابقات فیناترافی برای کشورهای تازه توسعه یافته است. از تمام قاره‌ها به ایران خواهند آمد و گروه‌بندی مسابقات هم مشخص شده که بر اساس آن ایران با اتریش، تونس، اندونزی، گواتمالا و اوروگوئه همگروه شده است. فکر می‌کنم بازی سخت ایران با تیم اتریش خواهد بود که نخستین بازی ایران هم هست. با توجه به اینکه تیم‌های اول هر گروه به فینال می‌روند و تیم‌های دوم به رده‌بندی باید خیلی با احتیاط به مصاف حریفان برویم.

علی امیریان کارشناس واترپلو: دوره، دوره خوبی است و ما نسل طلایی واترپلو را داریم. فدراسیون هم بازیکنان را تامین کرده و حمایت خوبی از آن ها داشته است. با این روحیه فکر نمی کنم مشکلی داشته باشیم. سیروس طاهریان هم تجربه مربی گری بالایی دارد و همه این ها می تواند در کنار هم موقعیت مناسبی را برای کسب مقام ایجاد کند.

 

جمع بندی:

MG_1062_edited-Copy-1024x682

به هر حال مسابقات فیناترافی خارج از هر نتیجه ای که برای ما رخ دهد؛ می تواند از هر لحاظ برای پیشرفت واترپلوی کشور ما حائز اهمیت باشد. هم نگاه کشورهای آسیایی و حتی جهانی نسبت به ما تغییر خواهد کرد؛ هم واترپلوئیست های ما رو در روی بهترین های هر قاره قرار می گیرند؛ هم ایران توانایی خود را برای میزبانی رقابت های مختلف می سنجد و خیلی منفعت های دیگر که در دراز مدت خود را نشان خواهد داد.

البته کسب نتیجه مطلوب هم می تواند سرعت پیشرفت واترپلوی ایران در آسیا و جهان را دو چندان کند.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب