تقسیم شش مدال طلا در روز نخست رقابت‌های شنا

در پایان دهمین روز از مسابقات قهرمانی جهان فینا (کازان2015) چین با کسب 11 مدال طلا اختلافش را در صدر جدول با دیگر مدعیان عنوان قهرمانی افزایش داد.

به گزارش روابط عمومی فدارسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ دهمین روز از شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان ورزش های آبی (کازان۲۰۱۵) با تقسیم شش مدال خاتمه یافت. روز دهم محل زمان اغاز مسابقات شنای این دوره از مسابقات و روز پایانی رقابت های شیرجه بود. در مسابقات این روز چهار ماده فینال شنا و دو فینال شیرجه برگزار شد.

در شیرجه بار دیگر چینی ها اول شدند. سکوی سه متر میکس تیمی و سکوی ۱۰متر انفرادی مردان ماده فینال های دیروز (یکشنبه) بودند. “ونگ هانگ” و “یانگ هائو” در سکوی سه متر خوش درخشیدندو با اراده نمایشی زیبا و هماهنگ ۳۳۹.۹۰ امتیاز گرفتند و بالاتر از نمایندگان کانادا و ایتالیا بر سکوی نخست ایستادند. سکوی ۱۰متر مردان هم آخرین فینال شیرجه این دوره از مسابقات بود. در این ماده “کیو بو” با کسب ۵۷۸.۰۰ امتیاز دهمین طلای کاروان چین را به ارمغا آورد تا قدرت نمایی چینی ها در شیرجه کامل شود. پس از نماینده چین “دیوید بودیا” و “توماس دیلی” به ترتیب از آمریکا و انگلستان دوم و سوم شدند.

پس از مسابقات شیرجه رقابت هایی که بدون شک بسیاری از طرفدارن ورزش‌های آبی منتظرش بودند آغاز شد. روز یکشنبه (۱۱ مرداد ۱۳۹۴) جهان شنا شاهد چهار فینال و رکوردشکنیهای متعددی در کازان بود.

نخستین فینال برگزار شده ۴۰۰متر آزاد بود. ماده ای که “سان یانگ” چینی رکورددار جهانی آن موفق شد با ثبت زمان ۳دقیقه و ۴۲ثانیه و ۵۸صدم ثانیه نخستین طلای مسابقات شنا را به نام کشورش ثبت کند. هشتمین شناگر برتر جهان روز گذشته به راحتی بالاتر از “جیمز گای” و “رایان کوچرین” ایستاد و به آرزویش که قهرمانی در این مسابقات بود رسید.

دومین طلا به آمریکایی ها رسید. “کیت لدسکی” شناگر صاحب نام آمریکایی در ماده ۴۰۰متر آزاد زنان با اقتدار قهرمان شد. “لدسکی” در مسابقه فینال بیش از ۴ثانیه سریع تر از شناگران هلند و استرالیا دیوار پایانی استخر را لمس کرد. او در این رقابت توانست ۴۰۰متر را در ۳دقیقه و ۵۹ثانیه و ۱۳صدم ثانیه شنا کند. شارون فنرووندال نفر دوم این ماده پیش از این در آب های آزاد و ماده ۱۰کیلومتر آن هم موفق به کسب نشان نقره شده بود.

دو فینال دیگر شنا هم در ماده های تیمی برگزار شد. ۴ در ۱۰۰ متر آزاد تیمی مردان و زنان پایان بخش هیجان در روز نخست بود. مدال طلای ۴ در ۱۰۰متر آزاد مردان در اختیار شناگران فرانسوی قرار گرفت. تیم فرانسه با ثبت زمان ۳دقیقه و ۱۰ثانیه و ۷۴صدم ثانیه زودتر از نمایندگان روسیه و ایتالیا دیوار استخر را لمس کرد. زنان استرالیایی هم در این ماده قهرمان شدند. تیم استرالیا توانست با ثبت زمان ۳دقیقه و ۳۱ثانیه و ۴۸صدم ثانیه بالاتر از هلند و آمریکا قرار بگیرد تا اولین طلای این کشور در این مسابقات بدست آید.

در ماده ۱۰۰متر پروانه زنان هم یک جابجایی رکورد جهان صورت گرفت. “سارا سوستروم” از سوئد در نیمه نهایی این ماده رکورد ۵۵ثانیه و ۷۴صدم ثانیه را برای این ماده به نام خودش ثبت کرد.

سان یانگ
سان یانگ پس از قهرمانی در ۴۰۰متر آزاد- کازان۲۰۱۵

 

 

با ثبت این نتایج در پایان روز نهم، چین با ۱۱ طلا با خیالی آسوده صدرنشین است. روسیه هم به لطف درخشش ورزشکارانش در شنای موزون با هشت طلا در ده دوم قرار دارد. ایالات متحده امریکا هم با چهار طلا در جایگاه سوم قرار دارد.

روز یکشنه(۱۰مرداد ۱۳۹۴) مسابقات شیرجه هم به پایان رسید. پیش از این پرونده رقابت های آب های آزاد و شنای موزون نیز بسته شده بود. در ادامه این مسابقات امروز (دوشنبه) شاهد ادامه مسابقات شنا و واترپلو در بخش زنان خواهیم بود. مسابقات شیرجه از ارتفاع زیاد (High Diving) هم از امروز آغاز می شود.

شانزدهمین دوره مسابقات جهانی فینا با حضور ۱۸۹ کشور از دوم مرداد ۱۳۹۴ آغاز شده است و در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ به پایان می رسد. جمال چاوشی فر و آریا نسیمی شاد دو نماینده شنای ایران در این مسابقات هستند که در چهار روز و در رشته های قورباغه و کرال پشت با رقیبان خود مسابقه می دهند. امروز (دوشنبه) جمال چاوشی فر در نخستین ماده رقابتی خود در ۱۰۰متر کرال پشتبه آب می زند.

 

رکوردهای ثبت شده در فینال مسابقات شنا:

روز نخست- یکشنبه (۱۱ مرداد ۱۳۹۴)

۴۰۰متر آزاد مردان:

  1. سان یانگ از چین- ۳:۴۲.۵۸
  2. جیمز گای از انگلستان- ۳:۴۳.۷۵
  3. رایان کوچرین از کانادا- ۳:۴۴.۵۹

 

۴۰۰متر آزاد زنان:

  1. کیت لدسکی از آمریکا- ۳:۵۹.۱۳
  2. شارون فنرووندال از هلند- ۴:۰۳.۰۲
  3. جسیکا اشوود از استرالیا- ۴:۰۳.۰۲

 

۴در۱۰۰ آزاد تیمی مردان:

  1. فرانسه- ۳:۱۰.۷۴
  2. روسیه- ۳:۱۱.۱۹
  3. ایتالیا- ۳:۱۲.۵۳

 

۴در۱۰۰متر آزاد زنان:

 

  1. استرالیا- ۳:۳۱.۴۸
  2. هلند- ۳:۳۳.۶۷
  3. آمریکا- ۳:۳۴.۶۱

 

جدول رده بندی مدال تا پایان روز دهم:

  1. چین با ۱۱طلا، ۹ نقره و سه برنز
  2. روسیه با هشت طلا، چهار نقره و یک برنز
  3. آمریکا با چهار طلا . سه نقره و دو برنز
  4. ایتالیا با دو طلا و هفت برنز
  5. فرانسه با دو طلا

 

برنامه زمانبندی مسابقات شناگران ایران در کازان:

۱۱ مرداد ۱۳۹۴:

آریا نسیمی شاد- ماده ۱۰۰متر قورباغه

 

۱۲ مرداد ۱۳۹۴:

جمال چاوشی فر- ماده ۱۰۰متر کرال پشت

 

۱۵ مرداد ۱۳۹۴:

آریا نسیمی شاد- ماده ۲۰۰متر قورباغه

 

۱۷ مرداد ۱۳۹۴:

جمال چاوشی فر- ماده ۵۰متر کرال پشت

 

انتهای پیام

 

 

image_printپرینت مطلب