خشایار حضرتی: همیشه ۴=۲*۲ نمی شود!

مربی تیم ملی شنا ایران با اشاره به جابجایی چند رکورد ملی در بازی های آسیایی گفت: همیشه در ورزش دو، دو تا چهار تا نمی شود و گاهی بیشتر و گاهی کمتر می شود.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ خشایار حضرتی در حاشیه تمرینات تیم ملی جهت اعزام به بازی های آسیایی اظهار کرد: با توجه به زمان باقی مانده برای اعزام به بازی های آسیایی یک مقدار روی تمرینات مسابقه ای تمرکز داریم و دو سه دوره تمرین رکورد گیری گذاشتیم که اولین مرحله آن پنچ شنبه همین هفته انجام خواهد شد. تمرینات سرعت هم داریم به
نوعی آخرین برنامه ها را برای بستن استراتژی بازی ها انجام می دهیم تا به هدفی که می خواهیم برسیم. در دو سه هفته آخر هم یک مقدار تمرینات کاهش پیدا می کند تا بازیکنان با آماده ترین حالت در بازی های آسیایی شرکت کنند.
مربی تیم ملی شنای ایران درباره برنامه های تمرینی لازم جهت جلوگیری از آسیب دیدگی شناگران تیم ملی عنوان کرد: الان در کنار تیم، ماساژور است که به تیم کمک می کند. یک سری حرکت های درمانی که با کش انجام می شود، هرچند تحت بعضی شرایط هم ممکن است شناگران آسیب ببینند. کادر پزشکی نیز همیشه همراه تیم است تا در صورت بروز مشکل کوچک، سریع برطرف شود.
خشایار حضرتی درباره برنامه های تمرینی کادر فنی برای حفظ روحیه شناگران بیان کرد: یک مقدار همین بازی هایی که در پیش داریم باعث می شود که بازیکنان با روحیه بالایی تلاش کنند و همچنین بازیکنان را چند بار به فدراسیون پزشکی ورزشی بردیم که چند جلسه مشاوره روانپزشکی انجام شده تا مشکلات روحی و روانی شناگران رفع شود. یک مقدار هم برنامه و تفریح های درون گروهی را در نظر گرفتیم. به علاوه اردوی تدارکاتی مجارستان و عوض شدن مکان تمرینی بازیکنان باعث شد که شرایط روحی و روانی تیم بهتر شود.
او ادامه داد: اصلی ترین هدف ما این است که در یکی دو تا از رشته ها به فینال بازی های آسیایی راه پیدا کنیم چون شناگران آسیایی سطح بالاتری دارند و چند تا از شناگران آسیایی در سطح جهان و المپیک رکورد دار هستند. به نوعی می توان گفت که مدال گرفتن در سطح آسیا به خصوص در رشته های قورباغه و استقامت مساوی با مدال گرفتن در سطح جهان است. انتظار داریم در بازی های آسیایی در چند رشته رکوردهای ملی خود را جابجا کنیم. نمی توان گفت که در چه رشته هایی به فینال راه می یابیم ولی به نظرم در رشته تیمی و یک رشته انفرادی فینالیست هستیم.
وی درباره این سوال که چند شناگر در بازی های آسیایی شرکت می کنند، گفت: نمی دانم که چند شناگر اعزام می شوند و این موضوع هنوز در ابهام است. فکر نمی کنم که در شنا بتوان کار خارق العاده ای کرد. قطعا وقتی تمرینات جلو می رود و با رکوردگیری در تمرینات می توان پیش بینی کرد که شناگران در چه وضعی هستند و به چه نتیجه ای می رسند ولی در بازی های آسیایی چند رکورد ملی جابجا می شود که باعث تعجب خیلی ها خواهد شد. نمی توانم بگویم که چه کسانی رکورد خواهند زد چون ورزش قابل پیش بینی نیست. همیشه در ورزش دو دو تا چهار تا نمی شود. گاهی بیشتر و گاهی کمتر می شود. در حین مسابقه ممکن است یک استارت نادرست، دیر خوابیدن و استرس باعث شود که همه برنامه ها به هم بریزد. در شرایط نرمال نتیجه همان چیزی است که در تمرین اتقاق افتاده است.
مربی تیم ملی شنا افزود: الان سکوهای استارت در دنیا عوض شده ولی متاسفانه هنوز ما از سکوهای ۳۰ سال پیش استفاده می کنیم. این سکوها به درد استارت های جدید نمی خورد. وقتی در ایران تمرین می کنیم یک جور استارت می زنیم ولی در قهرمانی جهان یک مدل دیگر استارت می زنند. البته این سکوهای جدید توسط فدراسیون تهیه شده و چند وقت است که در گمرک هستند ولی کمیته ملی المپیک برای گرفتن آن ها کار خاصی را انجام نداده است.
حضرتی درباره رکوردهای حریفان تیم ملی ایران گفت: ما رکوردها و مسابقاتی را که در سایت فینا زده می شود را چک می کنیم ولی به همه اطلاعات دسترسی نداریم. رکوردها در بازی های آسیایی بیشتر معلوم نمی شود چون فصل تمرینی بعضی در بازی های آسیایی است و نمی توانند در بازی های آسیایی نتیجه دلخواه را به دست بیاورند. بازی های آسیایی جای شناگران نوظهور برای رکوردزنی است چون شناگران بین المللی، سابقه دار، قهرمان جهان و المپیک بیشتر در این حد شرکت می کنند که مدال بگیرند و برنامه تمرینی آن ها طوری است که بتوانند در قهرمانی جهان و المپیک خوش بدرخشند.
او در ادامه خاطرنشان کرد: ما برنامه های تمرینی خود را به طور جدی از بهمن پارسال شروع کردیم و یک سری برنامه را تدارک دیدیم. ولی شنا این طور نیست که در عرض سه چهار ماه جهش بزرگ داشته باشیم. معمولا برای این کار به چندین سال زمان نیاز داریم. فکر می کنم ما این زمان را از بازی های آسیایی ۲۰۱۰ از دست دادیم و فدراسیون هم ثبات خوبی نداشته و چند بار رئیس فدراسیون عوض شد. تمرینات ما در یک مقطع زمانی آغاز شد ولی دوباره متوقف شد که این شرایط یک مقدار برای ما مشکل ساز شده است چون در شنا قاعدتا باید همیشه تمرین کرد. در طول سال حداکثر چهارهفته تعطیلی باشد ولی وقفه های اتفاق افتاده در چند سال گذشته به تیم لطمه زد. در سال ۲۰۰۲ تیم ایران به بازی ها اعزام نشد. بعد از آن چون تمرینات مداوم بود توانستیم در سال ۲۰۰۶ با هشت شناگر در بازی ها شرکت کنیم و بازیکنان به فینال راه پیدا کردند و چند رکورد ملی زده شد. در سال ۲۰۰۸ محمد علیرضایی ورودی المپیک را کسب کرد و در سال ۲۰۱۰ توانست چهارم بازی های آسیایی شود. این نشان می دهد که برای به دست آوردن رکورد خوب چندین سال زمان نیاز است و با یک یا دو سال کار، برنامه خاصی پیش نمی رود. تیم هایی مثل سنگاپور، تایوان و ویتنام که تمرینات خودر را با تیم ملی ایران شروع کردند ولی تیم ملی در وسط کار تمرینات را رها کرد. اما آن کشورها ادامه دادند که نتیجه آن را در بازی های آسیایی خواهند گرفت.
مربی تیم ملی شنا درباره حمایت های صورت گرفته از طرف فدراسیون گفت: فدراسیون از نظر مالی، اردویی و تمرینی تیم را حمایت کرده است. ما یک اردوی داخلی در شیراز داشتیم و یک اردوی خارجی در مجارستان برگزار شد و در کل حمایت های خوبی صورت گرفته است. قاعدتا ما باید بتوانیم در این فصل های تمرینی که در آن هستیم، بازیکنان را بیشتردر مسابقات شرکت بدهیم و می توانیم به راحتی در مسابقات کشورهای دیگر شرکت کنیم. هر چند هزینه های سفر نسبت به قبل خیلی سنگین شده است. مثلا هزینه ای که برای اردوی مجارستان صرف شد قبلا می توانستیم با آن هزینه چند اردوی تدارکاتی برگزار کنیم. یک مشکل دیگر هم برای اردوهای تدارکاتی داریم. بعد مسافت است چون اکثر مسابقات در کشورهای اروپایی برگزار می شود. اکثر تیم های معتبر در فصل تمرینی خود در چند مسابقه شرکت می کنند که هم از لحاظ آمادگی و شرایط روحی و هم از جهت کاهش استرس برای شناگران خیلی خوب است. موجب می شود که شناگران دیگر در مسابقات رسمی استرس نداشته باشند. علاوه بر آن برای شناخت بدن شناگران هم خیلی موثر است.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب