رضوانی: از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد

رئیس فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو با تاکید بر اینکه از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد گفت: باید شرایط را طوری مدیریت کنیم که ورزشکاران وارد حاشیه نشوند زیرا عمر قهرمانی بسیار کوتاه است.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ خبرگزاری آنا نوشت: فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلوی ایران پس از سپری کردن دوران تعلیق در اسفند ماه سال ۹۱ از تعلیق خارج شد و ورزشکاران این فدراسیون مجوز حضور در میدان های بین‌المللی را به دست آوردند.
محسن رضوانی ریاست فدراسیون شنا در حالی به این سمت منصوب شد که وضعیتی بحرانی بر پیکره شنای ایران حاکم بود.
اکنون پس از گذشت دو سال از روزی که رضوانی بر سرکار آمده است،شنا و واترپلوی ایران توانسته با حضور در میدان های بین‌المللی متعدد و کسب افتخارات مختلف از شرایط بحرانی آن روزها فاصله بگیرد.
حضور موفق تیم ملی شنای ایران در مسابقات داخل سالن اینچوئن، جهاتنی بارسلونا،المپیک آسیایی نانجینگ و کسب سهمیه جهانی از سوی جوانان و نوجوانن شنای ایران گوشه‌ای از اتفاقاتی است که بر عملکرد موفق این فدراسیون در این دو سال صحه می‌گذارد.
درخشش شناگران جوان ایران در رقابت‌های بین‌المللی شنای دوبی وحاشیه هایی که این رقابت ها به همراه داشت،‌ بهانه ای شد گفت‌وگویی با محسن رضوانی ترتیب دهیم که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

**آنا:با توجه به اینکه فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو در حالی به دست شما سپرده شد که اوضاع خوبی نداشت، دلیل موفقیت این فدراسیون در این مدت کوتاه را چه می‌دانید؟
**رضوانی: شنا یک ورزش دیربازده است که احتیاج به برنامه ۶تا ۸ ساله دارد. در واترپلو هم نیاز است یک مجموعه متحد حداقل ۴ سال به صورت مستمر با هم به تمرین بپردازند تا به هماهنگی لازم دست پیدا کنند. اولویت اول فدراسیون شنا از همان روزهای ابتدا نیز برنامه ‌ریزی دراز مدت بود. از طرفی استعدادیابی‌ صورت گرفته سبب شد شناگران خوبی جذاب شوند و با آغاز تمرینات رفته رفته به هماهنگی و انسجام برسند. نتیجه گیری‌ این روزهای شناگران ایران حاصل هماهنگی این افراد در تیم‌ها است که حاصل تمرینات منسجم و متمرکز آنها است.

**آنا:چند درصد برنامه‌های این فدراسیون تا امروز محقق شده است؟
رضوانی:خوشبختانه در دوسال گذشته اتفاقات مثبتی افتاده است.ما نسل خوبی در واترپلو داریم که شامل رده های سنی ۱۳ ،۱۴ تا ۱۷ سال هستند از طرفی تیم ملی بزرگسالان هم به قوت خود حفظ شده‌ و به صورت مستمر تمرین می‌کنند، در شنا هم سرمایه‌گذاری روی جوانان و نوجوانان صورت گرفته اما به طور کل سیاست فدراسیون مبنی بر یک برنامه ۴ ساله است.

**آنا:در بخش شیرجه نگاه فدراسیون چگونه است؟
رضوانی: به دو دلیل نسبت به شیرجه باید نگاه ویژه ای داشت.از طرفی ازنظر سخت‌افزاری امکانات برای شیرجه در ایران بسیار کم است و از سویی دیگر افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند از نظر تعدادنسبت به شنا و اترپلو بسیار کمتر هستند؛ با این وجود رویکرد فدرسیون در این زمینه جوانگرایی است.تا امروز هم جوانانی هستند که در شیرجه فعالیت می‌کنند در المپیک آسیایی نانجینگ هم یک شیرجه رو از ایران اعزام شد. ما اکنون ۵ تا ۶ شیرجه رو مستعد داریم که با ادامه روند استعدادیابی رفته رفته بر تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد.

**آنا: مبنای اصلی فدراسیون برای استعدادیابی چیست؟
رضوانی:طرحی که در این دوسال اجرایی شد طرح صبا بود که به مدت دوسال در تعدادی از مراکز استان‌ها نظیرفارس،خراسان رضوی و اصفهان تهران انجام شد.طرحی که امروز در شاهد بازدهی آن هستیم. در این مراکز استان‌ها استعدادیابی صورت گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.هرچند باید در نظر گرفت این شناگران درصد بسیار محدودی از دنیای استعدادهایی هستند که در ایران حضور دارند و فقط تعداد محدودی از آن‌ها به تمرینات تیم ملی راه پیدا می‌کنند.در استان خراسان رضوی بیش از استان‌های دیگر این اتفاق به صورت مشهود رخ داده است.

**آنا: طرح ایجاد مدارس شنا در استان‌ها به کجا انجامید؟
رضوانی:داشتن مدارس شنا در مراکز استان‌ها یکی از مبناهای اصلی همین استعدادیابی است که سبب خواهد شد این بازدهی و استعدادیابی به صورت حرفه ای‌تر و اصولی‌تر صورت بگیرد.امیدوارم با تدابیری که در نظر گرفته خواهد شد این مدارس شنا هرچه زودتر اجرایی شود.

**آنا:از آنجایی که فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو به طور همزمان سه رشته ورزشی را پوشش می‌دهد نظر شما در خصوص بودجه متعلق به این فدراسیون در سال جاری چیست؟
رضوانی:برای پاسخ به این سوال بایدبرای شما مثالی بزنم. میزان بودجه سالانه فدراسیون “واترپلوی” ایتالیا ۴۰ میلیون دلار است.درحال حاضر در چند کشور اروپایی فدراسیون شنا،شیرجه و وواترپلو را تفکیک کرده اند و برای هر کدام بودجه جداگانه تصویب می‌کنند. اما به دلیل اینکه فدراسیون جهانی شنا،شیرجه،واترپلو و آب‌های آزاد یک فدراسیون مشترک است در ایران هم به همین منوال است و هر سه رشته زیر نظر یک فدراسیون پوشش داده می‌شوند.اما از آنجایی که هر کدام از این رشته ها حجم فعالیت بالایی دارد در برخی کشورهای اروپایی فدراسیون ها از هم جدا شده اند.به هرحال به نظر من بودجه در نظر گرفته شده کافی نسیت.

**آنا:به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
رضوانی: رشته های این فدراسیون هر کدام به تنهایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.برای مثال می‌توان واترپلو را با والیبال ،شنا را با دو و میدانی و شیرجه را با ورزشی مثل ژیمناستیک مقایسه کرد. اگر بخواهیم پهنه یک کشور ۷۰ میلیونی را در نظر بگیریم بودجه ای که برای فدراسیون ما در نظر گرفته شده است بسیار کم است. هرچند بحث جذب اسپانسر و درآمد زایی فدراسیون‌ها مطرح است اما دید دولتی به ورزش‌های پایه همه جای دنیا یک دید حمایتی است.زیرا می‌توان از ورزش‌های پایه در راستای سلامتی جامعه استفاده کرداز طرفی این رشته ها پایه بدنسازی و آماده سازی رشته های دیگر هستند.نتیجه آن هم این می‌شود که یک شناگر در المپیک موفق می‌شود به تنهایی ۸ مدال که معادل مدال دو کاروان ایران از المپیک است کسب می‌کند.این مطلب بیانگر این است که سرمایه گذاری بلند مدت در رشته ‌های پایه به کسب نتیجه حاصل می‌شود

**آنا:حضور افراد جدید در وزارت ورزش و جوانان با روی کار آمدن دولت جدید را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟**
رضوانی:ما تیم های جوانی در رشته ‌های مختلف این فدراسیون داریم که نیاز به حمایت ویژه از سوی وزارت ورزش دارد.چه از نظر مدیریتی و چه از نظر مالی احتیاج داریم دیده شویم تا فدراسیون به اهدافی که دارد دست پیدا کند.باتوجه به این که دو مدیر ارشد وزارت ورزش دکتر گودرزی و دکتر سجادی هر دو از اساتید مدیریت ورزشی هستند بسیار امیدوارم که حمایت‌های لازم صورت گیرد. مدیریت ورزشی همواره نیاز به برنامه استراتژیک دارد برنامه ای که به زمان چند ساله برای بازدهی نیازمند است که خوشبختانه و با وجود این افراددر وزارت ورزش به امید خدا مشکلی وجود نخواهد داشت زیرا این برنامه ‌ها استراتژیک مدون شده است.من هر دیداری که با افراد وزارت ورزش داشتم را بسیار مثبت ارزیابی کرده ام.آن‌ها درک خوبی از وضعیت موجود در شنای ایران دارند.

**آنا:تیم‌های شنا و واترپلوی ایران در سال جاری مسابقات و تورنمنت‌های مهمی پیش رو دارند،پیش‌بینی شما از این رقابت‌ها چیست؟
رضوانی:می‌توانم به جرات بگویم که شنا و واترپلوی ایران اگر روند مستقیم خود را برمبنای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی کند، بهترین نتایج ممکن را کسب خواهد کرد.شک نکنید که این جمله را از این به بعد همیشه از من خواهید شنید زیرا من به استعداد و پشتکار شناگران ایران ایمان دارم.ما تا چند سال آینده در شنا و واترپلو مدعی خواهیم بود.در شیرجه هم با فراهم کردن امکانات سخت افزاری اوضاع بهتر خواهد شد.قطعا پیش بینی من مثبت است.قول می‌دهم پیشرفت محسوس باشد.مثلا در مسابقات مرادا ماه قهرمان جوانان جهان در ترکیه شما پیشرفت جوانان ایران را به وضوح مشاهده خواهید کرد.سال گذشته تیم ملی ایران با ژاپن هم گروه بوده اند امسال هم باز به مصاف این تیم خواهند رفت و درآن دیدار می‌توان دید که چقدر پیشرفت داشته ‌ایم. در همین مسابقات اخیر که در دوبی برگزار شد هم من پیش بینی کسب ۵ سهمیه را نمی‌کردماما خوشبختانه شناگران عملکرد بهتری نسبت به پیش‌بینی ما داشتند.

**آنا:در بخش بانوان چه تدابیری خواهید اندیشید تا انگیزه ها در بین بانوان شناگر به دلیل عدم حضور در میادین بین‌المللی از بین نرود؟
رضوانی:دختران شنا و اترپلوی ایران برای ورزش کردن بیش از هرچیز نیاز به انگیزه دارند.در دولت قبل سیاست چیز دیگری بود و معاونت ورزشی تاکید می‌کرد که باید بحث توسعه ورزش تنها در بعد قهرمانی مطرح باشد.ولی جلساتی که با خانم شهریان داشتم تاکید بر این بود که شناگران بانوی ایران مسابقات متعدد برگزار کنند و رقابت‌های قهرمان کشوری با نظم پیگیری شود.متاسفانه مشکل بزرگ علاوه بر موازین اخلاقی، نداشتن استخر مستقل در مراکز استان ها است.

**آنا:برای ایجاد امکانات در بخش بانوان چه خواهید کرد؟
رضوانی:اخیرا در تلاش هستیم که قسمتی از استخر ۹ دی در برخی روزها به بانوان واگذار شود. به خصوص اکنون که رقابت‌های مهمی در بخش مردان پیش رو داریم و امکانات باید در اختیار مردان قرار بگیرد، نباید بانوان را فراموش کرد. شنا ورزشی است که اگریک شناگر دو هفته تمرین نکند برابری می‌کند با فوتبالیستی که دو ماه تمرین نکرده است.تلاش فدراسیون در درجه اول این است که برگزاری مسابقات را به صورت منظم داشته باشیم و اگر مسائل مالی اجازه بدهد و همچنین حمایت مجزایی از سوی خانم شهریان صورت بگیرد، با دعوت از یک تیم خارجی دیدار دوستانه‌ای برای بانوان برگزار کنیم.تا ماه آینده با وزارت ورزش نامه ‌نگاری خواهیم کرد و این موضوع را بررسی می‌کنیم.

**آنا:درخصوص قضیه رهام پیروانی خیلی‌ها معتقدند که فدراسیون این امکان را داشت که از حضور وی در مسابقات دوبی ممانعت به عمل آورد، اما این کار را نکرد.نظر شما چیست؟
رضوانی:قطعا فدراسیون می‌توانست اجازه این حضور را ندهد. اگر بازهم چنین اتفاقی رخ دهد و زمان به عقب برگردد و ما بتوانیم از حضور رهام جهت حضوردر مسابقات جلوگیری کنیم این کار را نخواهیم کرد.رهام یک شناگر جوان،با استعداد و آینده دار است. نگاه ما به رهام نگاهی پدرانه است و تلاش ما این است که به او را به مسیر درست بازگردانیم.

**آنا: شاید دلیل اظهار نظرهای اخیر، تمرین کردن رهام با یک مربی مجزا و عدم شرکت او در تمرینات تیم ملی باشد؟
رضوانی: ضمن احترام بر عقیده کسانی که ورزشکار دیگری را که با مربی جدا و اختصاصی تمرین می‌کند را مثال زده اند و با پیروانی مقایسه کردند، باید بگویم که تمرین کردن رهام با مربی اختصاصی باعث شده است که موفق شود و این شیوه تمرین برای او جواب داده است. اصلا تلاش فدراسیون از روزهای ابتدایی این بوده است که تمرکززدایی کم شود. ما در سرتاسر ایران می‌توانیم تیم ملی داشته باشم. ولی نظم و تمرکز و انسجام لازمه ورزش قهرمانی است. شناگران باید در کنار هم قرار بگیرند و زیر نظر مربی خود ارزیابی شوند.ما تحت هیچ فشاری از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد.رهام باید با هدایت پدرانه ما به مسیر درست برگردد زیرا یک سرمایه برای شنای ایران است. امیدوارم او وارد حاشیه نشود و ما نیز نباید اجازه دهیم تا این جوان آینده دار دچار این حواشی گردد البته این نکته را در نظر بگیرد که سن قهرمانی بسیار کوتاه است و اگر بخواهد به همین مسیر ادامه دهد از قهرمانی دور شده و بازگشتش به مسیر سخت خواهد شد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب