سمیع‌زاده: ماده ۸۸ سرطان ورزش است/ دکتر گودرزی حامی ورزش های پایه است

محسن سمیع‌زاده گفت: دکترگودرزی تنها حامی ورزش شناست و لازم است هیات‌دولت و مجلس به کمک وزارت ورزش بیایند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛  دبیرکل فدراسیون شنای ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درخصوص معضلات این رشته ورزشی در ایران نکات جالبی را بیان کرد. محسن سمیع‌زاده که خودش از مربیان خوب شنای ایران به شمار می‌رود در حاشیه مسابقات قهرمانی ۱۵تا۱۷ ساله های ایران به ارزیابی ورزش ایران و به خصوص رشته شنا پرداخت.

*آقای سمیع‌زاده، برگزاری مسابقات قهرمانی کشور و سطح کیفی آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که آگاهی دارید، سیاست های کلان وزارت ورزش بر این است که مسابقات قهرمانی کشور احیا و توجه ویژه ای به آن شود. در همین راستا فدراسیون شنا در رشته های تحت پوشش خود یعنی شنا، شیرجه و واترپلو، مسابقات قهرمانی کشور را به صورت جدی در حال پیگیری می‌کند و اولین تورنمنت، همانطور که مشاهده فرمودید با حضور۲۵استان در مجموعه ورزشی آزادی برگزارشد. خوشبختانه در این رقابت ها دو رکورد ملی جا به جا شد اما متاسفانه یکی از آنها به علت فرسودگی تاچ پد، ثبت نشد. با توجه به اینکه شنای کشور از واگذاری استخرها به بخش خصوصی رنج می برد و خیلی از استان ها هفته ای سه جلسه بیشتر نمی توانند در آب تمرین کنند در این مسابقات نتایج قابل قبولی به دست آمد. اعتقاد شخص خودم به عنوان یک معلم و مربی این است که  استعدادهای بسیارخوبی را در شنای کشور داریم. در این مسابقات شناگر نوجوان نیشابوری، رکورد ملی را جا به جا کرد در حالی که این شهر اصلا استخر استاندارد ندارد! نه تنها نیشابور بلکه اکثر استان ها این وضعیت را دارند از داشتن اولین نیاز این ورزش محرومند. یک برنامه ریزی، یک عزمِ جزم و یک همیت می‌خواهد که استخر را در اختیار هیات‌ها قرار بدهیم و از آن‌ها بخواهیم که کار قهرمان پروری را به صورت جدی پیگیری کنند.

*شنای ما در این دوره نتوانست ورودی المپیک را کسب کند و تنها شناگرمان با دعوت فدراسیون جهانی به این مسابقات رفت. به نظر شما علت اصلی این مساله چیست؟

همانطور که اشاره کردم، مشکل اصلی ما نبود سخت افزار است. نمی گویم استخر نداریم. استخر خیلی زیاد داریم. شما وارد هر شهر و شهرستانی بشوید استخر شنا وجود دارد اما وقتی یک نگاه اجمالی داشته باشیم این استخرها واقعا دست شناگرها نیست. شناگرهای ما معمولا در ساعات پایانی شب مثلا ۱۰تا۱۲شب به تمرین می پردازند. ما اول به سخت افزار نیاز داریم. نه برای درآمد زایی چون با سیاست قهرمان پروری همخوانی ندارد. شما نمی‌توانید ورزش را گران کنید و از آن توسعه بخواهید. اینها با هم منافات دارند. برای توسعه ورزش شنا باید در ابتدا استخرهای استاندارد در اختیار بدنه فنی شنای کشور قرار گیرد و بعد از آن برنامه ریزی و پروسه ۴ساله داشته باشیم. مطمئن باشید شنای ایران می تواند سهمیه های زیادی را برای المپیک به دست بیاورد به شرط آنکه این اتفاقات بیفتد.

*در این زمینه چه ارگانی یا چه شخصی باید پیش‌قدم شود؟

در پاسخ به این سوال شما ابتدا لازم می‌دانم از دکتر گودرزی تشکر کنم چرا که تنها حامی ورزش شنا و هیات‌های شنا در این کشور شخص وزیر ورزش هستند. ایشان  در سه سال اخیر یک بخشنامه بسیارمحکمی را به ادارات کل زدند مبنی بر اینکه هرهیات شنایی یک استخر در اختیار داشته باشد اما متاسفانه مجلس گذشته ماده۸۸ را تصویب کرد. باید بگویم این ماده سرطان ورزش است چرا که ورزش را برای جامعه گران کرده است. ماده۸۸ بلایی شده برای ادارات کل و مدیران کل. برای مثال آن ها از ترس دیوان محاسبات نمی توانند استخرها را در اختیار هیات‌های شنا قرار دهند بلکه استخرها رابه مزایده می‌گذارند. مزایده یعنی اینکه این فضا به گرانترین قیمت به شخص دیگری واگذار شود و حالا این گرانی را چه کسی باید تقبل کند؟ مسلم است که جامعه ورزش و جامعه شنا. این معضلی است که با آن دست به گریبانیم. خیلی از استان های ما استخر ندارند. شاید باور این موضوع سخت باشد که  بسیاری از قهرمانان شنای ما در سانس بلیط فروشی تمرین می کنند! به این ترتیب تا مادامی که این مسائل حل نشود نه من بلکه هیچ فرد دیگری هم نمی‌تواند این قول را بدهد که در شنا اتفاق خاصی صورت بگیرد.

*یعنی شما می فرمایید که مجلس باید تعامل خوبی با بدنه ورزش و مخصوصا شنا داشته باشد؟

کاملا. عاجزانه از مجلس جدید که انصافا نیروهای خوبی و دلسوزی داخل آن هستند تقاضا می‌کنم،به داد نسل جوان برسند. اصلا صحبت من در مورد ورزش قهرمانی نیست. سلامت جامعه را دریابید. سلامت جامعه در این است که اماکن ورزشی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرا بگیرد. این اتفاق نمی افتد. ما الان استخرهایی داریم در تهرن که بلیط آنها ۱۵۰تا۲۰۰هزار تومان است. آیا یک کارمند یا فردی از قشر متوسط جامعه توانایی این را دارد که برای دوساعت شنا کردن فرزندش این مبلغ را پرداخت کند؟ این امر باعث شده که شنای ما عقب بماند. اکنون ایالات متحده و شناگر این کشور مایکل فلپس را که ۲۳مدال گرفته مثال می‌زنند اما باید بدانیم درآمریکا استخرها با قیمت بسیاربسیارناچیز دراختیارشناست. نه در بعد قهرمانی بلکه جهت استفاده عمومی و به خاطر سلامت جامعه. شنا میتواند عاملی باشد برای سلامت جامعه. من خواهش میکنم در ادامه طرح سلامت، هیات‌دولت و نمایندگان محترم مجلس به کمک وزارت ورزش بیایند و برای تکمیل طرح سلامت طرح پیشگیری از امراض را در دستور کار قرار دهند. چقدر ما الان برای ناهنجازی های جسمی و روحی هزینه می کنیم؟ اگر بتوانیم این زمینه را ایجاد کنیم یعنی مکمل طرح سلامت را پیاده کنیم، هم جامعه سلامتی را خواهیم داشت و هم جوانان ما می توانند در میادین جهانی مقام بیاورند. واقعا این موضوع دور از دسترس نیست.

*برنامه ها و اهداف فدراسیون شنا برای پیشرفت این ورزش چیست؟

برنامه ای را در راستای تشکیل ستاد توسعه ورزش های  پایه و پرمدال، در وزارت ورزش و جوانان مطرح کردیم و با حمایت همه جانبه وزارت همراه شد. اگر دقت کنید تمام تمرکزمان روی قشر جوان است. هم در شنا و هم در شیرجه و هم در واترپلو. ما مسابقات قهرمانی را پیش رو داریم و به همین خاطر جلسات متعدد فنی را از هفته آینده در فدراسیون برگزار خواهیم کرد تا پیرامون چگونگی اعزام کاروان شنای ایران به مسابقات توکیو ژاپن تصمیم گیری کنیم. هم‌چنین پروپوزالی را جهت توسعه ورزش شنا تقدیم وزارت ورزش کردیم. جالب است بدانید در بخشی از پروپزال تنظیم شده، آریا نسیمی شاد که قهرمان شنای قورباغه ماست با آقای وندرویگ قهرمان آفریقای جنوبی و رکورد دار اسبق (این رکورد الان در اختیار یک شناگر انگلیسی است) ۱۰۰متر و ۵۰متر قورباغه جهان مقایسه شده است. آریا نسیمی شاد درسن۱۶سالگی خودش با سن ۱۶سالگی آقای وندرویگ قیاس شده و درمواد  ۱۰۰متر و ۵۰متر قورباغه، به مراتب جلوتر از وندرویگ است. یعنی رکوردهای بهتری را نسبت به ۱۶سالگی ایشان دارد. این موضوع نشان دهنده این است که شناگران ایرانی واقعا پتانسیل بالایی دارند. اگر ضعفی هست از من مسئول است. باید این را صادقانه گفت. به طور خلاصه باید استخراستاندارد مهیا باشد، مربیانمان آسودگی خاطر داشته باشند و همچنین بودجه‌ای باشد برای اجرای برنامه ها. اگر این سه فاکتور مهیا باشند، مطمئن باشید شنای ما در مسابقات برون مرزی و المپیک مدال خواهد گرفت.

*ممنونم از صحبت های صادقانه و جامع شما. در پایان اگر مورد خاصی مد نظرتان هست که بنده فراموش کردم، بفرمایید.

واقعا تشکر می کنم از گروه ورزشی رسانه برنا که همیشه حتی با نقدهایشان باعث شدند شنا پررنگ تر باشد و دیده بشود. معتقدم مقالاتی که در سایتتان قرار می دهید باعث می شود مسئولین نگاهشان به رشته شنا باشد. حتی خود ما نیز با دقت و وسواس بیشتری کار می‌کنیم و به امور می‌پردازیم تا شرمنده مردم و جوان ها نباشیم.

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.