شهنام نظرپور: نگاه به شیرجه جوان گرایی است/ استعدادهای زیادی داریم

امیدوارم شیرجه روهای ملی پوش کشور با حضور در اردوها و دیدارهای تدارکاتی مناسب، به شرایط ایده آل رسیده و بتوانند در بازی‌های آسیایی هانگژو به نتایج خوبی دست پیدا کنند.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ شهنام نظرپور از جمله فعالان عرصه ورزش شیرجه کشور است که سوابق طولانی و درخشانی را در زمینه عضویت یا مربیگری تیم ملی شیرجه کشور داشته و دارد.

وی با داشتن مقام قهرمانی کشور در رشته ورزشی ژیمناستیک در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود در رشته ورزشی شیرجه را در سال ۱۳۷۹ زیر نظر فرشید حسینی آغاز کرد.

اولین تجربه بین المللی او  در رقابت‌های شیرجه رده‌های سنی خارج از کشور در سال ۲۰۰۳ و با حضور در کشور ماکائو اتفاق افتاد.

وی در همین سری از مسابقات و سپس با شرکت در مسابقات شیرجه رده‌های سنی در کشورهای تایلند، و اندونزی در سالهای بعد، مجموعا یک مدال  نقره و شش مدال برنز را از آن خود کرد. مقام اولی او در مسابقات کاپ شیرجه رده‌های سنی  درهلند در سال ۲۰۱۶، مقام دومی و سومی کاپ شیرجه در کشور های اتریش و سنگاپور نیز از دیگر مدال های کسب شده توسط وی در رشته شیرجه محسوب میشود و بالاخره در مسابقات شیرجه آسیایی در شهر باکوی آذربایجان، تیم اعزامی کشور متشکل از وی و مجتبی ولی پور با کسب دو مدال طلا و یک مدال برنز به عنوان پر افتخار ترین تیم شیرجه این رقابت‌ها شناخته شد.

دوران مربیگری شهنام نظرپور نیز از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و در این عرصه هم وی موفق شده است با آموزش نوجوانان و جوانان مستعد  در رشته شیرجه،  گامهای موثری  را در راستای پشتوانه  سازی در این رشته ورزشی بردارد .

با این چهره شناخته شده و پر تلاش ورزش شیرجه کشور گفتگوی کوتاهی انجام دادیم تا از نقطه نظرات وی پیرامون وضعیت کنونی ورزش شیرجه در کشور آشنا شویم.

وی در ابتدای گفتگو در رابطه با آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر ورزش شیرجه گفت: شاید در زمان شیوع کرونا این وضعیت وجود داشت که به علت نرفتن شیرجه روهای ملی پوش به مدارس، مربیان دسترسی بیشتربه آنها داشتند، اما پس ازطولانی شدن این شرایط ، همه ملی پوشان به دلیل بسته بودن استخرها و نداشتن تمرینات همه جانبه و مناسب، با اضافه وزن روبرو شده و از نظر کیفی هم افت بسیار زیادی را در وضعیت آمادگی آنها شاهد بودیم که برای بازگشت شیرجه روهای ملی پوش به شرایط قبل از کرونا، حداقل یک سال زمان لازم است تا آنها با تمرینات مستمر بتوانند به شرایط ایده آل قبلی خود نزدیک شوند.

کیفیت رقابت‌های لیگ برتر شیرجه کشور که در اواخر سال ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد سوال بعدی بود که از شهنام نظر پور پرسیده شد که وی در این ارتباط گفت: این رقابت‌ها  از نظر کمی با توجه به تعداد تیم ها و ورزشکاران شرکت کننده،  قابل توجه بود اما از لحاظ کیفی با ارزیابی نتایج بدست آمده،  متوجه می‌شویم که وضعیت ایده آلی را در بین ملی پوشان شاهد نبودیم، امتیازات بدست آمده در این مسابقات در اکثر ماده‌ها ، پائین تر از سیصد بود در حالیکه چهره‌های با سابقه تیم ملی شیرجه مانند  مجتبی ولی پور و حمیدکریمی  بارها ثابت کرده اند که میتوانند امتیازهای خیلی بیشتری را در رقابت‌های مختلف بدست بیاورند و همانگونه که اشاره شد ناکامی شیرجه رو ها در رسیدن به رکورد ها و امتیازات مناسب در این مسابقات، به دلیل شیوع کرونا و دوری شیرجه روها از کوران تمرینات و رقابتها اتفاق افتاد.

مربی تیم ملی شیرجه کشور سپس در رابطه با وضعیت تیم ملی این رشته ورزشی گفت :  نگاه مسئولان فدراسیون شنا به ورزش شیرجه مبتنی بر جوان گرایی و پوست اندازی در این رشته  است، خوشبختانه نوجوانان و جوانان مستعدی در رشته شیرجه  داریم و اگر سرمایه گذاری لازم بر روی آنها انجام شود  میتوان دورنمای خوبی را در این رشته ورزشی برای کشورمان ترسیم کنیم، ویژگی ورزش شیرجه به گونه ای است که حتی وقفه ای یک هفته ای در تمرینات ملی پوشان هم می تواند تاثیرات بسیار منفی را در موفقیت آنان داشته باشد، پس باید شرایطی فراهم شود تا با برگزاری اردوهای بلند مدت، مربیان تیم ملی بتوانند  به شکل تمام وقت آنها را در اختیار داشته و در جهت رشد و آمادگی همه جانبه وآرمانی آنها تلاش کنند .

شهنام نظرپور سپس با مقایسه وضعیت ملی پوشان رشته شیرجه در ادوار مختلف گفت : در گذشته امثال هدایتی ها و میرآبیان ها با مربیان خارجی تمرین میکردند، ما  هم در دوره فعالیت به عنوان عضو تیم ملی شیرجه، با مربیان اوکراینی تمرین کرده و اردوهای بلند مدت و مستمری داشتیم، پس اگر میخواهیم نسل خوبی را در وضعیت کنونی در رشته شیرجه پرورش بدهیم باید شرایط فوق را برای  این ملی پوشان فراهم کنیم.

شهنام نظر پور سپس با تاکید بر لزوم بروز بودن دانش مربیان داخلی شیرجه گفت : ما چون اعزام های زیادی به خارج از کشور نداریم از نظر دانش روز ورزش شیرجه عقب هستیم .حداکثر اتفاقی که در این رشته ورزشی در طی سال می‌افتد این است که ملی پوشان با مربیان خود بتوانند یک اردوی تدارکاتی و یا اعزام به مسابقات خارج از کشور داشته باشند و این اصلا برای آشنایی مربیان و اعضا تیم ملی با علم روز ورزش شیرجه کافی نیست. مربیان صاحب نام  دنیا در ورزش شیرجه علاوه بر حضور متعدد در اردو ها و مسابقات برون مرزی حتی این فرصت را دارند که در نشست های مشترک و سمینارها با هم تبادل نظر کرده و به روش های نوینی دست یابند که برای مربیان تیم ملی شیرجه  ایران چنین چیزی وجود ندارد امیدوارم شرایط حضور در این گونه سمینارها در خارج کشور برای مربیان تیم ملی فراهم شود تا تلنگری جدی به ورزش شیرجه کشورخورده و شاهد موفقیت های ارزنده ای در این رشته ورزشی برای کشورمان در رقابت‌های برون مرزی باشیم .

امضا تفاهم نامه بین فدراسیون های شنا و ژیمناستیک از دیگر در خواست‌های شهنام نظر پور برای کشف بیشتر استعدادها و پرورش آنها برای حضور در رشته  ورزشی شیرجه کشور  بود. وی در این زمینه گفت : اگر این تفاهم نامه بین دو فدراسیون فوق امضا شود به دلیل این که دو رشته ورزشی فوق مشترکات زیادی با هم دارند ما به عنوان مربیان تیم ملی میتوانیم از حضور نفراتی مستعد بیشتری در رده ای سنی پائین ورزش شیرجه بهره ببریم که از جمله این اشتراکات میتوان به ، وضعیت خاص بدنی و از جمله عضلات و سیستم عصبی آنها اشاره کرد.

شهنام نظر پور در پایان این گفتگو تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن بازی‌های همبستگی کشور های اسلامی و همچنین بازی‌های آسیایی هانگژوی چین  در سال جاری، امیدوارم شرایطی فراهم شود که مربیان تیم ملی ،شیرجه رو های ملی پوش را در اوقات بیشتری در اختیار داشته باشند، ملی پوشان صبح و عصر تمرین کنند، به شرایط ایده آل رسیده و با آمادگی کامل برای کسب افتخار در دو رویداد پیش رو برای کشورمان تلاش کنند.

وی افزود: در ضمن دیده شدن شیر جه رو ها توسط داوران بر اساس حضور  آنها در رقابتهای مختلف ، تاثیر زیادی بر نحوه نمره و امتیاز دهی داوران دارد، هر قدر شیرجه روها بیشتر در رقابت های برون مرزی شرکت کنند ، محکی جدی خورده، دیده شده و میتوانند به سطح بالا تری از آمادگی نیز برسند.

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب