شهنام و مجتبی به دنبال تاریخ‌سازی پس از ۶۷ سال

دو شیرجه‌روی اعزامی ایران به بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، طبق گفته‌های خود امید زیادی به بر جای گذاشتن رکورد بی‌سابقه در تاریخ شیرجه ایران دارند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری ایسنا، تیم‌های ملی شنا، شیرجه و واترپلو سه رشته آبی ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هستند که هر سه آن‌ها تحت پوشش یک فدراسیون قرار دارند از همین رو این فدراسیون با مشکلات مالی زیادی رو به رو است.

به این ترتیب نمی‌توان روند آماده سازی این سه رشته را با تیمهای دیگر در یک طراز قرار داد، با این وجود فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در چند سال اخیر برنامه‌های متعددی را تدوین کرد تا هر سه تیم خود را با یک آماده‌سازی نسبتا قابل قبول راهی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ کند که در این امر نیز موفق بود.

شنا:
تیم ملی شنای ایران یکی از رشته‌های اعزامی به هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی است که با توجه به کمبود امکانات سخت افزاری در داخل کشور برای آماده سازی ملی‌پوشان آن، نمی‌توان امید زیادی به مدال آوری‌اش داشت. با این حال تیم ملی شنا از بین ۵ سهمیه‌ای که داشت یک سهمیه را کنار گذاشت و با ۴ شناگر جوان عازم جاکارتا می‌شود. شکستن رکوردهای ملی و در حالت خوشبینانه داشتن فینالیست، می تواند اتفاق خوبی برای شنای ایران باشد.

انصاری، غلامپور، قره‌حسنلو و یاوری شناگران ایران در اندونزی
مهدی انصاری: او با ۲۴ سال سن با تجربه‌ترین شناگر ایران در بازی‌های آسیایی است که در این چند سال توانسته است با تلاش زیاد بارها و بارها رکوردهای ملی را شکسته و به رکورد ورودی المپیک هم نزدیک شود.
سینا غلام‌پور و بنیامین قره‌حسنلو: هر دو ۱۹ ساله هستند و با حضور در لیگ‌برتر شنا و کسب جواز  ورودی اردوهای تیم ملی، در تورنمنت‌های متعددی شرکت کرده‌اند و حالا از شناگران فیکس و جوان تیم ملی به شمار می‌آیند.
علیرضا یاوری: او جوان‌ترین عضو تیم ملی شنا است با ۱۸ سال سن. ابتدا قرار بود آریا نسیمی‌شاد نفر چهارم تیم ملی باشد که به دلیل ادامه تحصیل، در بازی‌های آسیایی شرکت نکرد و به این ترتیب یاوری توانست با درخشش در انتخابی‌ها جواز اعزام به بازیهای آسیایی را کسب کند.

شناگران اعزامی ایران به همراه خشایار حضرتی سرمربی تیم ملی
اسامی شناگران از سمت راست تصویر: مهدی انصاری، سینا غلامپور، علیرضا یاوری و بنیامین قره‌حسنلو

– مهم‌ترین عناوین شنا در ادوار مختلف
شنای ایران تابحال موفق به کسب مدال در بازیهای آسیایی نشده و کسب مقام چهارم در ماده ۲۰۰ متر قورباغه توسط توفیق یوسف‌زاده در ۱۹۵۱ دهلی نو بهترین نتیجه ایران بوده است.

–  نتایج شنای ایران در ادوار بازی‌های آسیایی
۱) نخستین دوره (۱۹۵۱ – دهلی‌نو):
موسی برومند و توفیق یوسف‌زاده نمایندگان ایران بودند.
۲) سومین دوره (۱۹۵۸ – توکیو):
ایران با سه شناگر در این رقابت‌ها حضور داشت که هر سه نفر آن‌ها حذف شدند.
۳) هفتمین دوره (۱۹۷۴ – تهران):
*بخش مردان: شهریار آذرفر، حشمت اوجاق، حیدر شونجانی،‌ قدرت شیرازی، حبیب انصاری، جواد گودرزی، فریدون جلیلی، شهرام آذرفر، بهزاد رحیمیان، افشین حضرتی، طهمورث راستین، فریبرز کشوردوست، حسین نسیم، و محمد مسروری نمایندگان ایران بودند.
*بخش بانوان: زینب مؤید، نسترین حسنی‌زاده، تونیا ولی‌قلی، هاله وفایی، لیلی فیروزآبادیان، شیرین فیروزآبادیان و لیندا فیروزآبادیان شناگران ایران بودند.
۴) دوازدهمین دوره (۱۹۹۴ – هیروشیما):
ایران با سه شناگر در این رقابت‌ها حضور داشت که هر سه نفر آن‌ها حذف شدند.
۵) سیزدهمین دوره (۱۹۹۸ – بانکوک):
فرشید کریمی، حمیدرضا مبارز، حامد رضاخانی، پیروز افتخار و مهدی ایمانی شناگران اعزامی ایران بودند.
۶) پانزدهمین دوره (۲۰۰۶ – دوحه):
حمیدرضا مبارز، پاشا وحدتی، سهیل ملکاآشتیانی، محمد بیداریان، شاهین برادران، محمد علیرضایی، سعید ملکاآشتیانی و امین نوشادی شناگران ایران بودند.
۷) شانزدهمین دوره (۲۰۱۰ – گوآنگ‌ژو):
پاشا وحدتی، محمد بیداریان، سعید ملکاآشتیانی، محمد علیرضایی، جمال چاوشی‌فر و سروش خاجگی شناگران ایران بودند.
۸) هفدهمین دوره (۲۰۱۴ – اینچئون):
احمدرضا جلالی، آرشام میرزائی، جمال چاوشی‌فر، مهدی انصاری و آریا نسیمی‌شاد نمایندگان ایران در این رقابت‌ها بودند.

– رقبای اصلی
قدرت‌های اصلی شنای آسیا به ترتیب، کشورهای چین، ژاپن و کره هستند.

– نکات قابل توجه
۱) ترکیب اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا یکی از جوان‌ترین ترکیب‌های تاریخ شنای ایران در این مسابقات است. یاوری ۱۸ سال دارد، قره‌حسنلو و غلامپور ۱۹ سال و مهدی انصاری ۲۴ سال.
۲) تنها مهدی انصاری سابقه حضور در بازی‌های آسیایی را دارد.

شیرجه:
تیم ملی شیرجه در حال حاضر خود را مهیای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا می‌کند تا برای هفتمین بار، این رویداد مهم ورزشی را تجربه کند. شیرجه‌روهای ایران با وجود امکانات کم سخت افزاری، بیشترین مدال کاروان ایران در بازی‌های داخل سالن را کسب کردند که به همین دلیل به گفته کیومرث هاشمی رئیس سابق کمیته ملی المپیک، نخستین تیم اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی پیش رو معرفی شد.

اردوهای آماده سازی تیم ملی شیرجه ایران برای شرکت در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، با دو ورزشکار شهنام نظرپور( متولد ۶۹)  و مجتبی ولی‌پور ( متولد ۷۰ ) که هر کدام یک بار سابقه حضور در بازی‌های آسیایی را داشته‌اند پیگیری می‌شود.

در جریان بازی‌های آسیایی مسابقات شیرجه در پنج ماده(تخته ۱متر انفرادی، تخته ۳ متر انفرادی، سکوی ۱۰متر انفرادی، تخته ۳متر هماهنگ و سکوی ۱۰متر هماهنگ) برگزار می‌شود اما نمایندگان ایران در ماده‌های زیر حضور خواهند داشت:
*مجتبی‌ولی‌پور: تخته ۱متر و ۳متر انفرادی، تخته ۳متر هماهنگ و سکوی ۱۰متر هماهنگ
*شهنام نظرپور: تخته ۳متر هماهنگ و سکوی ۱۰متر هماهنگ

ولی‌پور و نظرپور دو ملی‌پوش شیرجه ایران

– مهم‌ترین عناوین شیرجه در ادوار مختلف
۱) بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی‌نو(نخستین دوره) – مقام دوم بعد از هند
۲) بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو(سومین دوره) – مقام دوم بعد از ژاپن

– مدال آوران شیرجه در ادوار مختلف بازیهای آسیایی
۱) تقی عسگری: مدال نقره ماده ۱۰متر سکو – مدال برنز ماده تخته ۳متر (۱۹۵۱ – هند)
۲) منوچهر فصیحی: مدال برنز ماده ۳متر تخته (۱۹۵۸ – ژاپن)

– چهار دوره حضوری که بدون مدال بود
۱) یازدهمین دوره (۱۹۹۰ – پکن):
سعید خانلری در ماده سکوی ۱۰متر و غلامرضا خیبری‌نژاد در ماده‌های سکو و تخته ۳متر نمایندگان ایران بودند.
۲) دوازدهمین دوره (۱۹۹۴ – هیروشیما):
غلامرضا خیبری‌نژاد در ماده ۳متر تخته، عادل میرآبیان در ماده‌های ۳متر تخته و ۱۰متر سکو نمایندگان ایران بودند.
۳) سیزدهمین دوره (۱۹۹۸ – بانکوک):
محمدرضا هدایت تنها نماینده ایران در ماده‌های تخته ۳متر و سکوی ۱۰متر بود.
۴) شانزدهمین دوره (۲۰۱۰ – گوآنگ‌ژو):
برای نخستین بار بیش از دو شیرجه‌روی ایران اعزام شدند. قائم میرآبیان در ماده‌های تخته ۱متر و ۳متر، مجتبی ولی‌پور در ماده تخته ۱متر، شهنام نظرپور در ماده‌های تخته ۳متر و سکوی ۱۰متر، قائم میرآبیان و شهنام نظرپور در ماده سینکرو تخته ۳متر و مجتبی ولی‌پور و شهنام نظرپور در ماده سینکرو سکوی ۱۰متر نمایندگان ایران بودند.

– مهم‌ترین رقبا
به طور کلی کشورهای شرق آسیا رقبای اصلی هستند و در این میان چین، مالزی و کره‌شمالی از جمله کشورهایی هستند که حرف‌های زیادی برای گفتن در شیرجه دارند.

– نکات قابل توجه
۱) تیم ملی شیرجه ایران در دوره گذشته بازی‌های آسیایی حضور نداشت.
۲) دو شیرجه روی اعزامی ایران با کسب مدال برنز در رقابت‌های قهرمانی آسیای ژاپن، توانستند بعد از گذشت ۲۵ سال ایران را در شیرجه صاحب مدال کنند.
۳) دو نماینده ایران چندین سال است در کنار هم تمرین می‌کنند و به همین دلیل هدف اصلی خود را کسب مدال در ماده‌های هماهنگ قرار داده‌اند.

– برنامه مسابقات شیرجه
مسابقات بخش مردان به وقت محلی، از ساعت ۲۰:۰۰ روز ۲۸ آگوست(ششم شهریور) آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۱:۴۵ روز ۱ سپتامبر(دهم شهریور) پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب