صابر مهری: در بازی‌های آسیایی جاکارتا اثرات حضور روانشناس را خواهید دید

روانشناس تیم ملی شنا گفت: اثرات حضور روانشناس در کنار تیم ملی شنا را در بازی‌های آسیایی جاکارتا خواهید دید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ صابر مهری در گفت و گو با ایسنا، گفت: طی سه سالی که روانشناسی تیم‌های شنا را در تمام رده‌های سنی برعهده گرفتم، سعی کردم خدمات روانشناسی را در دو بعد مشاوره و آموزش مهارت‌های ذهنی به شناگران ارائه بدهم تا در کنار ارتقای مهارت‌های بدنی از بعد مهارت‌های ذهنی نیز تقویت شوند. حتی بیشتر وقت‌ها مدت زیادی کنار استخر قرار می‌گیرم تا ببینم شناگران در داخل آب در چه بعدی از مهارت‌های ذهنی ضعیف هستند و در کدام مهارت به کارایی بیشتری نیاز دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که تصور می‌کنید حضور روانشناس کنار تیم‌های ملی شنا چقدر می‌تواند در پیشرفت شناگران در بازیهای آسیایی جاکارتا تاثیر مثبتی داشته باشد، گفت: از زمانی که کمیسیون روانشناسی در این فدراسیون تشکیل شده است، شاهد رکوردشکنی زیادی در تیم شنا بودیم به طوری که بعد از ۴ ماه از تشکیل این کمیسیون جمال چاوشی‌فر توانست ورودی مسابقات جهانی را کسب کند و مهدی انصاری در بازیهای قهرمانی آسیا داخل سالن ۱۳ بار رکورد ملی را جابجا کرد. البته این که بخواهم این موفقیت‌ها را به خاطر حضور روانشناس در تیم ملی شنا نسبت دهم تا حدودی اغراق آمیز است، اما معتقدم هر زمان ورزشکار در کنار ارتقای مهارت‌های بدنی از نظر ذهنی نیز غافل نشده بهترین عملکرد را در رویدادهای مختلف داشته است.

مهری همچنین در خصوص جایگاه روانشناسی و این که نسبت به گذشته این جایگاه چقدر پررنگ‌تر شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه تیم ها به حضور روانشناس باور دارند اما این اعتقاد متاسفانه به چند هفته قبل از مسابقات ختم می‌شود و معمولا اکثر تیم‌ها به دنبال جذب مربی روانشناس برای مدت طولانی نیستند و این مساله نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی عملکرد ورزشکاران داشته باشد. مهارت‌های ذهنی همانند بدنی زمانی نتیجه می‌دهد که مربی روانشناس نیز همانند مربی تکنیکی و تاکتیکی مدت زیادی در کنار ورزشکاران قرار بگیرد. وقتی یک مربی ذهنی مدت زیادی در کنار تیمی قرار می‌گیرد قطعا اثربخشی بیشتری خواهد داشت تا زمانی که آن مربی مدت کوتاهی آن هم نزدیک مسابقات به آموزش مهارت‌های ذهنی بپردازد.

وی اضافه کرد: در جهت آماده‌سازی تیم ملی شنا برای حضور در بازیهای آسیایی جاکارتا از ۶ ماه پیش تاکنون اردوهای آماده‌سازی ذهنی برای ورزشکارانی که امکان اعزام آنها به بازیهای آسیایی وجود دارد، هدف گذاری شده است تا با ارائه آموزش‌هایی در خصوص چگونگی بهبود سبک زندگی ورزشکاران بتوانیم آنها را برای بازی‌های آسیایی آماده کنیم.

مربی روانشناس تیم ملی شنا در پایان با اشاره به این که در بازی‌های آسیایی جاکارتا نتایج حضور روانشناس را خواهید دید، گفت: در حال حاضر ۱۲ بعد مهارت ذهنی وجود دارد که روی تک تک شناگران کلیه این مهارت‌ها را کار می‌کنیم تا بتوانیم به نتایج خوبی در بازیهای آسیایی دست پیدا کنیم. این که ادعا کنم در جاکارتا به مدال دست پیدا می‌کنیم، دست ما نیست اما تلاشمان بر این است که بهترین نتیجه ممکن را در جاکارتا رقم بزنیم.

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب