عباسعلی کشتکار: در شنا “میان‌بر” نداریم

سرمربی تیم ملی شنای ایران در حاشیه اردوهای تمرینی گفت: اگر آسیب دیدگی خاصی پیش نیاید و حدنصاب های خودمان را در قورباغه و پروانه بزنیم می توانیم به فینال مسابقات انفرادی بازی های آسیایی راه پیدا کنیم.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ عباسعلی کشتکار سرمربی تیم ملی شنای ایران در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره شرایط آمادگی تیم ملی شنا برای اعزام به بازی های آسیایی اظهار کرد: ما یک اردو در مجارستان داشتیم که منتهی به مسابقات مهم دپرسن مجارستان شد. بعد از بازگشت به ایران از روز شنبه دوباره به طور متمرکز تمریناتمان را شروع کردیم. ما یک غربالگری انجام دادیم و بهترین ها را انتخاب کردیم. بنا بر صلاحدید کمیته فنی، وزارت ورزش و در نهایت فدراسیون مجبور بودیم که نفرات کمتری را به مسابقات بفرستیم. امیدوارم که این غربالگری دیگر اتفاق نیفتد و این بازیکنانی که الان شش ماه است که تمرین می کنند همگی با شایستگی در مسابقات شرکت کنند.
وی افزود: برنامه تمرینی تیم ملی شنا تا اعزام به مسابقات در دو بخش متفاوت انجام می شود. همچنین کمبود بازی های تدارکاتی را با برگزاری مسابقات داخلی خودمان که در اصطلاح به آن مسابقات درون گروهی می گویند، جبران می کنیم. در این مسابقات شناگرانی که از شهرستان های مختلف به درد تیم ملی می خورند را هم دعوت می کنیم تا نقاط منفی و ضعف های خود را کاهش بدهیم. هدف کلی ما این است که برنامه آمادگی خود را پیش ببریم تا مشکل خاصی هم از نظر آسیب دیدگی و هم سایر موارد پیش نیاید. در کنار این موارد ما بحث زیرساخت ها را فراموش نکردیم تا نوجوانان و جوانان که آینده های این ورزش هستند، تمرین و مسابقه داشته باشند. فدراسیون سال پرکاری را در پیش داشته که این کار باز هم ادامه خواهد داشت چون مسابقات اینچئون و دوحه را در پیش داریم. امیدوارم با حمایت اسپانسرهایمان بتوانیم شناگران بیشتری را به مسابقات دوحه اعزام کنیم.
وی ادامه داد: همچنین با پیگیری های خوب هیئت شنای زنجان قرار است یک اردوی خوب برای بهترین شناگران نوجوان ایران با همکاری دانشگاه زنجان برگزار شود که نامه آن به فدراسیون داده شده است. امیدواریم این اردو هم از هفته آینده به مدت شش روز برگزار شود. در این اردو ۳۰ نفر از مربیان شرکت می کنند که علاوه بر تمرین، شناگران نوجوان اصول شرکت در اردو را هم یاد می گیرند.
سرمربی تیم ملی تکید کرد: در این اردو هم برای مربیان و هم برای شناگران کارگاه های تمرینی و کسب مهارت برگزار می شود. امیدوارم مشکلی که برای لیگ قهرمان کشوری اتفاق افتاده حل بشود چون تمام تیم ها با جدیت تمام در حال تمرین برای شرکت در لیگ هستند و منابع مالی رغبت و انگیزه ها را در شهرستان ها مضاعف کند و مسابقات خوبی برای قهرمانی کشور در مسافت بلند داشته باشیم.
سرمربی تیم ملی شنای ایران درباره برنامه کادر فنی برای جلوگیری از آسیب دیدگی ملی پوشان گفت: امیدوارم که بتوانیم آسیب دیدگی ها را کنترل کنیم. می توان گفت شنا تنها رشته ی ورزشی است که در تمرینات آسیب خاصی ندارد ولی با فشردگی کار و تمریناتی که داریم مثلا تعداد جلسات تمرینی ما از ۹ جلسه با ۱۱ جلسه افزایش می یابد. یک سری کشیدگی ها در پاها، مچ دست و… پیش می آید و سعی می کنیم در کنار تمرینات با مصرف مکمل های مجازی که از طریق پزشکان متخصص درفدراسیون تایید می شوند، بازیکنان به راحتی ریکاوری کنند. ریکاوری در دنیا به عنوان یک رشته خاص تدریس می شود و ریکاوری با تمرینات خاص باعث می شود که بازیکنان کمتر آسیب بینند. با برنامه هایی که در پیش گرفتیم و چند جلسه خاص که به ریکاوری اختصاص می دهیم، قطعا با این راهکار می توانیم از آسیب دیدگی های احتمالی جلوگیری کنیم.
عباسعلی کشتکار درباره برنامه های کادر فنی برای حفظ روحیه شناگران بیان کرد: یکی از کارهای مهم بالا نگه داشتن روحیه و فعالیت انگیزشی است. ما در تمام کارهایی که انجام می دهیم یک بخش مهم آن بالا نگه داشتن انگیزه روحی و روانی بازیکنان است. حتما شناگران ملی پوش باید از لحاظ روحی و روانی نیز تقویت شوند. ما در دو فصل تمرینی که گذشت و فصل آمادگی عمومی بود با تمرینات عمومی و کم شدت بازیکنان را طوری آماده کردیم که تا بازی های آسیایی به اوج آمادگی و کارایی برسند که باید برای این کار شناگران را از لحاظ سیستم عصبی نیز برای مسابقات آماده کنیم. آمادگی سیستم عصبی ابتدا با تمریناتی که به صورت هوازی و … در نظر گرفته شده بود، انجام شد. با همکاری فدراسیون و مسئول محترم کمیته پزشکی طیف های مختلفی را که به بازیکنان آموزش دادند، شناگران خیلی ارتقا پیدا کردند. قطعا در این زمینه باز متخصصان روان شناس در کنار تیم داریم و با همکاری کمیته پزشکی این کار ادامه خواهد داشت تا بازیکنان هم به لحاظ فیزیکی و هم روانی در بهترین شرایط باشند.
او در مورد تعداد شناگران اعزامی به بازی های اینچئون گفت: فدراسیون در این زمینه که همه شناگران به بازی ها اعزام شوند خیلی تلاش کرد. اما مجبوریم تعداد کمتری را به اردوها بفرستیم. جا دارد که از همه کسانی که از بهمن ماه سال گذشته تمرینات را شروع کردند و الان در تیم ملی نیستند، تشکر کنم که خیلی زحمت کشیدند. ما از بهمن ماه با ۴۰ نفر اردوی تیم ملی را شروع کردیم که الان با چهار نفر تمرینات تیم ملی را ادامه می دهیم. سیاست ها و راهبردهای کلان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بر این است که کسانی را اعزام کنیم که در شرایط خیلی خاص و فوق العاده آماده ای قرار دارند و رکوردهایشان نزدیک به رکوردهای ملی باشد. ما باید بدانیم که از این رکوردها یک مقدار دور هستیم و نباید انتظار خاصی نه تنها از ما بلکه از رشته های پایه داشته باشند. این رشته بعد از دو سال رکود تازه در حال احیا است. تا کنون براساس سهمیه ای که برای ما در نظر گرفته اند اگر شرایط تغییر کند می توانیم پنج نفر را به بازی های کره اعزام کنیم که امیدواریم که دیگر سهمیه ما از این کمتر نباشد.
کشتکار ادامه داد: در شنای پروانه که به تازگی رکورد ملی تغییر کرده است. آرمان های ما با واقعیت ها زیاد مطابقت ندارد هر چند آرمان های ما زیاد دور از دسترس هم نیست. فقط ما یک مشکل زمان داریم. ما از بهمن ماه سال گذشته در حال آمادگی برای بازی ها هستیم. این زمان، زمان کافی برای آمادگی نیست چون بسیاری از کشورها یک برنامه بلندمدت چهار ساله برای این بازی ها داشته اند. علاوه بر آن باید افتخار کنیم که در قاره ای هستیم که بسیاری از قهرمانان المپیک و جهان در آن حضور دارند. در رشته های مختلط، کرال سینه، رشته قورباغه و انشالله در رشته های تیمی مختلط و آزاد هم شرکت خواهیم کرد.
وی در ادامه افزود: آرمان های ما دور از دسترس نیست. اگر شناگرانمان را به اوج آمادگی برسانیم و اگرحدنصاب های خودمان را در قورباغه و پروانه بزنیم می توانیم حتی به فینال مسابقات انفرادی هم راه پیدا کنیم. اگر از زمان باقی مانده به خوبی استفاده کنیم، آسیب دیدگی خاصی پیش نیاید ما می توانیم در رشته های پروانه، کرال سینه و قورباغه هم موفقیت های خوبی را کسب کنیم. همچنین در مسابقه تیمی هم می‌توانیم باز به فینال راه پیدا کنیم و رکوردهای خوبی را بزنیم.
سرمربی تیم ملی شنای ایران در ارزیابی خود از برنامه های حریفان جهت شرکت در بازی های آسیایی گفت: ما اصلا نمی توانیم خود را با برنامه های حریفان مقایسه کنیم چون ما چند ماه است که برنامه تمرینی خود را شروع کردیم ولی آن ها از چهار سال پیش برای این مسابقات برنامه ریزی کرده اند و تمرینات خود را شروع کرده اند. برنامه بلند مدت و بی وقفه تمرین کردن اساس موفقیت در ورزش است. ما متاسفانه یک سری نوسانات و رکودهایی را در فدراسیون های گذشته داشتیم. این پیوستگی لازم را نداشتیم. ما برای بازی های آسیایی اهداف خود را مشخص کردیم. در دوره های نه چندان دور که فدراسیون مانند الان ثبات داشته است، قهرمانان خوب کشورمان توانسته اند رکوردهای ملی را ارتقا ببخشند و ما هم هدفمان در این بازی ها این است که بتوانیم رکوردهای ملی خودمان را بزنیم چون با این شرایطی که ما داریم، جزو تیم های خوب آسیا هستیم. فقط در بازی های آسیایی ۴۰ تا تیم شرکت می کنند و اگر رنکینگ بگیریم ما جزو ۱۵ تیم خوب آسیا هستیم. باید سعی کنیم پله به پله این مراحل را طی کنیم تا شرایط خود را بهتر از آنچه است، کنیم. کشورهایی که درسطح اول دنیا قرار دارند سرمایه گذاری مالی عظیم و برنامه های بلندمدت و تحقیقات زیادی را در این عرصه انجام دادند تا برای همه رده های سنی در رشته های ورزشی خودشان موفقیت کسب کنند. در ورزش باید یاد بگیریم که “میان بر ” نزنیم چون مثلا اگر در عرض دو سال رکورد یک ورزشکار را از ۵۵ ثانیه به ۴۹ ثانیه برسانیم این نشان دهنده این است که با علم ورزش پیش نرفتیم بلکه این کار باید با تلاش و تدوام تمرین به دست آید. در صورت ثبات فدراسیون و تداوم برنامه ریزی متمرکز برای تمام رده های پایه می توانیم به این مهم دست یابیم.
کشتکار تاکید کرد: اگر کشوری در رشته شنا صاحب نام است به این معنی است که بخش خصوصی در آن واردشده و علاقه مندان بسیاری را جذب کرده است. باشگاه ها و هیئت ها نقش تعیین کننده ای در همه رشته ها دارند که همه این عوامل باعث موفقیت یک تیم در مسابقات آسیایی و برون مرزی و … می شود. در نهایت تمام تلاش ما این است که اتفاقات خوبی برای شنای کشورمان رخ دهد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب