لیگ شنای ایران محل درخشش تیم‌های شهرستانی

سیزدهمین دوره مسابقات شنای قهرمانی باشگاه‌های کشور (جام خلیج فارس) درحالی به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که در دوازده دوره قبلی همواره تیم‌های شهرستانی عملکرد درخشانی داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قدمت شنا و شنا کردن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌های آشور و یونان و روم باستان باز می‌گردد. مسابقات سازمان یافته شنا در قرن ۱۹ میلادی قبل از ورود ژاپن به دنیای غرب شکل گرفت. از قرار معلوم مردم ساحل نشین اقیانوس آرام، به کودکان هنگامی که به راه می‌افتادند یا حتی پیش تر شنا می‌آموختند. نشانه‌هایی از مسابقات گاه و بی گاه میان مردم یونان باستان هم وجود دارد. از طرفی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در سواحل بریتانیا در اواخر قرن ۱۷ میلادی از شنا در آب به عنوان وسیله‌ای برای درمان استفاده می‌شد. البته تا پیش از قرن نوزدهم شنا به عنوان تفریح و ورزش در میان مردم جایگاهی پیدا نکرد. زمانی که نخستین سازمان شنا در سال ۱۸۳۷ در لندن تأسیس شد ، ۶ استخر سر پوشیده وجود داشت. فدراسیون‌های ملی شنا در چندین کشور اروپایی در سال ۱۸۸۲ تا ۱۸۸۹ شکل گرفتند.

تاریخچه شنا به عنوان یک ورزش، در ایران، کوتاه است. در قدیم، مکان‌هایی شبیه استخر سرپوشیده در حمام‌ها می‌ساختند، به نام چال حوض. این چال حوض‌ها، که حداکثر از ۱۰ متر تجاوز نمی‌کرد، برای شنا کردن و آب بازی بود. تا سال ۱۳۱۴ در سراسر ایران حتی یک استخر شنا هم نبود و فقط در اردوگاه نظامی اقدسیه تهران یک استخر برای آموزش شنا به دانشجویان دانشکده افسری ساخته بودند. در سال ۱۳۱۴، استخر دیگری در باغ فردوس شمیران احداث شد که به وزارت فرهنگ تعلق داشت. نخستین استخری که برای استفاده ورزشکاران و تعلیم اصول جدید شنا به آنها به وجود آمد، در سال ۱۳۱۴در منظریه تهران بود که یک مربی ورزش خارجی به نام «گیبسون» بر آن نظارت می‌کرد.

پایه‌های ورزش شنای نوین در ایران از همان استخر منظریه گذاشته شد.

لیگ شنای حرفه‌ای ایران به صورتی که اکنون هم درحال برگزاری است، از سال ۱۳۸۲ به ریاست مجید مشتاق عشق با حضور ۵ تیم آغاز شد. ‌تیم های شهرستانی از همان ابتدا شروع به درخشش کردند و استخر انقلاب شیراز به عنوان نخستین قهرمان لیگ شنای باشگاه‌های کشور شناخته شد.

دوره بعدی با حضور سید محمدعلی سادات منصوری در سمت ریاست سازمان لیگ برگزار شد. در آن سال هشت تیم باهم به رقابت پرداختند که بیش از ۶۰ رکوردشکنی در رده‌های سنی مختلف ثبت شد. از سال ۱۳۹۰ نام این رقابت‌ها به مسابقات قهرمانی باشگاههای کشور جام خلیج فارس تغییر کرد و تاکنون هم شناگران ایران تحت همین عنوان به آب می‌زنند. مسابقات شنای کشور، در چهار مرحله متمرکز برگزار می‌شود.

چند سالی، نفت امیدیه تیم دست نیافتنی لیگ شنای ایران بود. در سال ۱۳۹۱ نفت امیدیه برای چهارمین سال متوالی و آخرین بار عنوان قهرمانی لیگ شنای ایران را از آن خود کرد. از سال به بعد یعنی ۱۳۹۲ نوبت به درخشش سرزمین موجهای آبی مشهد رسید. مشهدی‌ها دو سال پیاپی قهرمان لیگ شنای ایران شدند و امسال هم به دنبال کسب سومین قهرمانی متوالی خود هستند.

آخر هفته جاری (۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۳۹۴) سیزدهمین دوره لیگ شنای کشور به پایان می‌رسد. لیگی که با حضور ۱۱ تیم پرقدرت یکی از جذابترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد. امسال و تا پایان مرحله سوم، سرزمین موج های آبی مشهد  با مجموع ۳۱۳۵ امتیاز به صدرنشینی خود ادامه داد و پاس قوامین و مقاومت هم همچنان به ترتیب با ۲۹۹۸ و ۲۶۵۴ امتیاز در تعقیب این تیم  هستند.

مرحله چهارم و پایانی لیگ امسال همانند سه مرحله قبلی به میزبانی استخر قهرمانی آزادی تهران برگزار می‌شود. امسال، باز هم یک تیم شهرستانی شانس زیادی برای قهرمانی در لیگ دارد. سرزمین موج‌های آبی که با بهره بردن از ملی پوشانی نظیر مهدی انصاری، آریا نسیمی شاد، آرشام میرزایی، محسن مهمان‌نواز، آرین علیایی، سر.ش قندچی، بنیامین قره‌حسنلو و سجاد فرشچی توانسته ۳۱۳۵ امتیاز جمع کند با ادامه همین روند بار دیگر بر سکوی قهرمانی خواهد ایستاد. البته امسال مشهدی‌ها رقیب سرسختی چون پاس قوامین را در یک قدمی خود می‌بینند. پاس، با در اختیار گرفتن افشین عسگری، امیرحسین عباسیان، امیرمحمد شجاعی فر، امید وکیلی، سید نیما عبداللهی، امیررضا خراسانی،  سینا رجبی مقدم و چند شناگر مستعد دیگر امیدوار است فاصله ۱۰۰ امتیازی را جبران کند و به یکه‌تازی سرزمین موجهای آبی در شنای ایران پایان دهد.

 

قهرمانان لیگ شنای ایران در دهه ۹۰:

۱۳۹۰: نفت امیدیه

۱۳۹۱: نفت امیدیه

۱۳۹۲: سرزمین موج‌های آبی مشهد

۱۳۹۳: سرزمین موج‌های آبی مشهد

۱۳۹۴: ؟

image_printپرینت مطلب