مایکل فلپس قبل از یک مسابقه چه می‌کند؟

با برنامه‌های پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک در روز مسابقه آشنا شوید.

علی رفیعانی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ مایکل فلپس شناگر آمریکایی که عنوان پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک را هم با ۲۲ مدال یدک می‌کشد در سال ۲۰۱۲ از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد. او این روزها بار دیگر در مسابقات داخلی آمریکا به آب می‌زند و همه منتظر دیدن او در المپیک ریو ۲۰۱۶ هستند. این ورزشکار موفق برنامه روز مسابقه اش را که منجر به آمادگی ذهنی و بدنی در دوران بلندمدت ورزشی‌ و پرمسابقه‌اش شده بود را بازگو کرد.

 

 

 

روتین روز مسابقه مایکل فلپس:

وعده غذایی:

او روزش را با یک صبحانه ساده آغاز می‌کند. با هدف خوردن یک وعده غذایی سبک غذاهای مانند میوه، اوتمیل (صبحانه رژیمی متشکل از جوی پرک و شیر) و نان شیرینی حلقوی با پنیر خامه ای میل می‌کند. از پروتئین دوری می‌کند و خودش را با کربوهیدرات سیر می کند چراکه به  گفته فلپس راحت تر به انرژی تبدیل می‌شود.

 

آماده سازی ذهنی:

فلپس روشهای متنوعی برای ریلکسیشن در طول تمرینات و روز مسابقه دارد. در المپیک ۲۰۰۴ او برای افزایش هیجان فیلم “معجزه” –فیلمی درباره موفقیت تیم قهرمان المپیک هاکی سال ۱۹۸۰ – را تماشا می‌‍‌کرد. در سال ۲۰۰۸ که هشت مدال طلا هم به نام فلپس ثبت شد او دقیقا پیش از شروع مسابقه در اتاق آماده سازی ورزشکاران مستندی تحت عنوان “سیاره زمین – Planet Earth” را می‌دید و یک تمرین ذهنی آرامش زا انجام می‌داد. او خودش را درحال شنای بدون نقص تصور می‌کرد و در عین حال مشکلات احتمالی را هم تصویرسازی می‌کرد. بدینوسیله به گفته خودش “برای مقابله با هر اتفاقی که پیش آید آمادگی دارم.”

 

در استخر:

در روزهای مسابقه او برای انجام حرکات کششی، به موقع و دو ساعت پیش از شروع رقابت در استخر حاضر می‌شود. او تقریبا به مدت ۳۰ دقیقه روتین حرکات کششی‌اش را انجام می‌دهد و از دست تا مچ پا را به این طریق آماده می‌کند. بعد از آن به مدت ۴۵ دقیقه برای گرم کردن به آب می‌زند. گرم کردن او شامل شنای ۸۰۰، ۶۰۰، ۴۰۰ و ۲۰۰ متر و حرکات شنا–ضربه–کشش می‌شود. سپس چند شنای سرعتی ۲۵ متر انجام می‌دهد. پس از آن پروسه ۲۰ دقیقه ای تعویض لباس شنای تمرین به مسابقه شروع می‌شود.

SAN ANTONIO, TX - AUGUST 08: Michael Phelps stretches before diving in to start the Mens 100 LC Meter Butterfly final during the 2015 Phillips 66 National Championships at the Northside Swim Center on August 8, 2015 in San Antonio, Texas. (Photo by Ronald Martinez/Getty Images)

 

موسیقی:

فلپس تقریبا ۲۰ دقیقه قبل از شروع هر مسابقه به موسیقی رو می‌آورد.  او اذعان کرده است که موسیقی به وی برای تمرکز پیش از شروع مسابقه کمک شایانی می‌کند.

فلپس

 

روتین سکوی استارت:

فلپس در دقایق پایانی پیش از شروع مسابقه یک روتین همیشگی دارد. او چهار دقیقه پیش از شروع در خط مسابقه ای تعیین شده اش می‌ایستد. وقتی نامش خوانده می‌شود به سمت سکوی استارت  خود می‌رود و باز می‌گردد. سه بار شانه اش را می‌چرخاند. بار دیگر بر روی سکو  استارت  می‌رود و حالت شروع مسابقه را می‌گیرد.

phelps_ap2_2298134b

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.