مروری بر یکی از قدیمی ترین لیگ‌های ایران

بیست و پنجمین دوره لیگ برتر نخستین ورزش گروهی تاریخ المپیک جمعه هفته جاری (14 اسفند 1394) با برگزاری مسابقات رده‌بندی و فینال تمام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ واترپلو در دهه ۱۸۷۰ در بریتانیا اختراع شد و نخستین قواعد آن در اسکاتلند و انگلستان ایجاد شد، اولین بازی بین‌المللی بین تیم‌های ملی این دو کشور در سال ۱۸۹۰ در لندن برگزار و با پیروزی اسکاتلند به پایان رسید.

 ترجمه تحت‌الفظی واترپلو به معنای “چوگان آبی” است. این رشته نخستین ورزش گروهی بود که در سال ۱۹۰۰ وارد المپیک شد که با قهرمانی بریتانیا همراه بود. حاکمیت بریتانیایی‌ها بر این رشته بعدها از میان رفت و کشورهایی چون مجارستان، صربستان، مونتنگرو، کرواسی، روسیه و ایتالیا به قدرت‌های اول این رشته بدل شدند.

اداره این ورزش در سطح بین‌المللی بر عهده فدراسیون بین‌المللی شنا  (فینا)  است.

طول استخر واترپلو در مسابقات بین‌المللی ۳۰ و عرض آن ۲۰ متر است. دروازه‌ها ۳ متر عرض دارند و ۹۰ سانتی‌متر از سطح آب ارتفاع دارند. وزن توپ هم ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم است. البته چند وقتی است زمزمه‌هایی برا کاهش متراژ استخر مسابقه و اندازه توپ برای سرعت بخشی به بازی مطرح شده و چند دوره مسابقه همانند قهرمانی جوانان جهان هم با این سیستم برگزار شده، اما در رده بزرگسالان قوانین قدیمی همچنان پابرجاست.

واترپلو ورزشی آبی و تیمی است. بنابراین از یک طرف باعث بروز آثار ورزش شنا می‌شود و از طرف دیگر اثر مفید ورزش‌های توپی را به همراه دارد.

بازیکنان این رشته باید از قدرت و سرعت بالایی برخوردار باشند. در این ورزش تمام اعضای بدن مانند یک زنجیر عمل می‌کنند. یعنی ورزشکار باید از تمام عضلات خود کمک بگیرید تا بتواند نیروی لازم را به توپ وارد کند. اعضای مختلف بدن مثل دست‌ها، لگن و پاها باید بتوانند حرکات چرخشی خاصی را انجام دهند. بنابراین علاوه بر قدرت، انعطاف پذیری نیز در این ورزش لازم و ضروری است.

لیگ واترپلوی ایران در مقایسه با بسیاری از رشته های ورزشی کشور قدمت دیرینه‌ای دارد. نخستین دوره لیگ این رشته در سال ۱۳۶۲ و در بحبوحه جنگ تحمیلی آغاز شد. مسابقات از آن سال به طور نسبتاً مستمر پیگیری شد و با چند دوره وقفه امسال بیست و پنجمین دوره آن پیگیری می‌شود. تیم‌های صاحب نام زیادی در طول این سال‌ها به لیگ برتر واترپلوی ایران ورود کردند. ذوب آهن، فولاد ماهان سپاهان، فولاد مبارکه سپاهان، صنایع شیشه تبریز، کرمانشاه، سرب و روی زنجان، دانشگاه آزاد ابهر، ایران توسعه کرج، پتروشیمی ماهشهر، پتروشیمی بندر امام، پالایش نفت آبادان، نفت اهواز، استخر آزادی اهواز، نفت امیدیه، نفت و گاز گچساران، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، باشگاه پلی اکریل اصفهان، پیکان تهران، پتروشیمی تهران، شهید شهبازی زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، نیروی اهواز، گیلان، چوکا تالش، داماش گیلان، مس کرمان، یزد، زغال سنگ کرمان، فولاد خوزستان و برق گیلان از جمله این باشگاه‌های تاریخ این لیگ هستند. بسیاری از این تیم‌ها روی سکو رفته‌اند و در آسیا هم برای ایران افتخارآفرینی کرده‌اند.

 در دهه جاری (۱۳۹۰ به بعد)  تیم های سپاهان، نفت امیدیه، زنجان و دانشگاه آزاد اسلامی از مدعیان بوده اند. در سال ۱۳۹۰ بیست و یکمین دوره این لیگ برگزار شد و فولاد ماهان سپاهان عنوان قهرمانی را بدست آورد. پس از این تیم هم دو تیم شهرستانی و پرقدرت دیگر به نام‌های نفت امیدیه و هیئت شنای زنجان دوم و سوم شدند.سال بعد بار دیگر سپاهانی‌ها اینبار تحت عنوان فولاد مبارکه بالاتر از نفت امیدیه و آزادی اهواز ایستادند و قهرمان شدند.  سال  ۱۳۹۲ نوبت به قهرمانی تیم ناکام دوفصل پیش یعنی نفت امیدیه رسید.  امیدیه با غلبه بر شهبازی زنجان عنوان قهرمانی بیست و دومین دوره لیگ برتر را از آن خود کرد. دانشگاه آزاد اسلامی هم با پیروزی بر نفت و گاز گچساران به مقام سوم رسید. سال گذشته (۱۳۹۳) دانشگاه آزاد اسلامی خوش درخشید. دانشگاهی‌ها فینال حساسی با فولاد مبارکه سپاهان برگزار کردند و اجازه ندادند این تیم اصفهانی بار دیگر قهرمان شود. دانشگاه آزاد اسلامی، فولاد مبارکه سپاهان و نفت امیدیه تیم‌های اول تا سوم بیست و چهارمین دوره لیگ برتر واترپلو بودند.

جمعه هفته جاری (۱۴ اسفند ۱۳۹۴) بیست و پنجمین دوره این رقابت‌ها هم تمام می‌شود. قهرمان، یکی از دو تیم دانشگاه آزاد اسلامی و نفت امیدیه خواهد بود. امیدیه که در طول تاریخ لیگ واترپلوی ایران همیشه خوش درخشیده و یکی از سکوها برای این تیم بوده است با وجود شکست در بازی رفت امیدوار است از تکرار قهرمانی حریف جلوگیری کند. دیدار رده بندی این فصل هم بین سپاهان اصفهان و نیروی زمینی ارتش در استخر بین‌المللی ۹دی مجموعه شیرودی برگزار می‌شود.

 

قهرمانان لیگ برتر واترپلو ایران در دهه ۹۰:

۱۳۹۰: فولاد ماهان سپاهان

۱۳۹۱: فولاد مبارکه سپاهان

۱۳۹۲: نفت امیدیه

۱۳۹۳: دانشگاه آزاد اسلامی

۱۳۹۴: ؟

 

انتهای پیام

 

 

image_printپرینت مطلب