میرمحمد کاشف: استخرها بدون تابعیت فعالیت می کنند

رئیس هیئت شنای استان آذربایجان غربی گفت: بسیاری از استخرها بدون تبعیت از هیئت شنا محل آموزشی و تفریحی را راه اندازی می کنند.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ میرمحمد کاشف رئیس هیئت شنای استان آذربایجان غربی درباره طرح تایید صلاحیت مدیران استخرها اظهار کرد: حدود ۳۳ استخر در استان ما فعال است. نظارت چندانی بر عملکرد این استخرها نداریم چون مکانیزم نظارتی آنها بر عهده وزارت ورزش و جوانان و یک مقدار هم بر عهده هیئت نجات غریق در بحث ناجیان غریق استخرها است. ولی هیئت شنای استانی نظارت چندانی ندارد. بهره برداری از استخرها بیشتر تفریحی، بلیط فروشی و آموزشی است و هنگام پروانه گرفتن به هیئت شنا مراجعه نمی کنند. فدراسیون شنا در این راستا نامه ای تدوین کرده است ولی هنوز وزارت ورزش و جوانان ملزم نشده است که پروانه بهره برداری استخرها را با نظارت هیئت شنا صادر کنند و قدرت نظارتی هیئت های شنا را بر استخرها افزایش دهند.
رئیس هیئت شنای استان آذربایجان غربی گفت: یک استخر وقتی می خواهد مجوز بهره برداری بگیرد، از نظر مدیریتی، برنامه ریزی و از نظر بهره برداری هیچ گونه وابستگی به هیئت های شنا ندارد. در بحث نظارت بیشتر وزارت ورزش و جوانان استان ها نظارت دارد.
میرمحمد کاشف درباره پیامدهای عدم نظارت هیئت شنا بر صلاحیت مدیران استخرها بیان کرد: الان هر استخری به دلخواه برای خود برنامه ریزی دارد. کارها و فعالیت های تعیین نرخ شهریه های آموزشی، تشکیل مدرسه های آموزش شنا، تیم داری و بلیط فروشی را با اختیار خودشان انجام می دهند و از جایی اجازه نمی گیرند. اگر مدیران استخرها از یک فیلتری به نام هیئت شنا عبور کنند، موقع گرفتن مجوز و پروانه بهره برداری آن را ملزم به تبعیت از قوانین فدراسیون شنا می کنیم.
او افزود: پایین بودن کیفیت کلاس های آموزشی، صلاحیت نداشتن برخی از مربیان آموزش شنا در استخرها و عدم استعدادیابی از کسانی که در حال آموزش و یادگیری شنا هستند، از دیگر پیامدهای عدم نظارت هیئت شنا است.
وی درباره استانداردهای مورد نظر برای مدیران استخرها بیان کرد: یکی از استانداردها این است که مدیران استخرها تخصص و تجربه شنا داشته باشند، حداقل در کارگاه ها و دوره های آموزشی شرکت کنند، با مدیریت و برنامه ریزی در استخر آشنا شده و تابع ضوابط فدراسیون شنا باشد.
کاشف درباره همکاری استخرداران و بخش خصوصی با هیئت های شنا گفت: همکاری خیلی ضعیف است. به غیر از روابط دوستانه خودشان را متقاعد به تبعیت و ارتباط با هیئت شنا نمی کنند چون استخرداران می گویند که کاری با هیئت شنا نداریم. در صورتی که اگر بدانند هیئت شنا یک نماینده از طرف فدراسیون است و ناظر بر کار فنی و آموزشی و اداری استخرها است، در این صورت ملزم به تبعیت از هیئت می شوند. هیئت شنا نظرات شخصی خود را اعلام نمی کند فقط ضوابط و قوانین فدراسیون شنا را اجرا و ابلاغ می کند و بر آن نظارت دارد.
او درباره طرح توسعه شنای کشور خاطر نشان کرد: طرح توسعه شنای کشور خیلی خوب بود و این یک اصل است. به نظرم ارتباطی با روسای محترم فدراسیون ها و سلیقه هایشان ندارد. ما اگر بخواهیم یک مکان آموزشی و تمرینی و تفریحی را دایر کنیم، باید از یک سازمان که متولی این کار است، مجوز بگیریم. تخم مرغ فروش اگر بخواهد تخم مرغ فروشی دایر کند باید مجوز و پروانه صدور بگیرد. یعنی نوعی نظارت بر آن ها است ولی بسیاری از استخرها تبعیت نمی کنند و محل آموزشی و تفریحی را راه اندازی می کنند، بدون اینکه از نهادی تبعیت کنند.
رئیس هیئت شنای استان آذربایجان غربی درباره پیشنهاد برای جهت دهی استخرداران و بخش خصوصی به سمت قهرمان پروری گفت: پیشنهاد من این است که استخرداران حداقل یک سانس مفید از برنامه های استخر را به تمرینات و تیم های ورزشی اختصاص دهند تا نوجوان و جوانان بتوانند در آن فعالیت کنند. هر استخری در هر جایی ملزم باشد که تیم داشته باشد و در مسابقاتی که هیئت های شنا برگزار می کنند، حداقل در یکی از رشته های شنا شیرجه و واترپلو شرکت کنند.
او در پایان گفت: تاکید می کنم استخرها به عنوان مکان آموزشی مسابقاتی و تفریحی ملزم باشند. برای تایید مدیریت استخر و اخذ پروانه مقید به نظر هیئت شنا باشند و ضوابط هیئت ها را که نشات گرفته از سیاست های کلی فدراسیون است، رعایت کنند و در نهایت تمام استخرها ملزم به تیم داری باشند.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب