نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش ششم)

با تلاش کمیته داوران واترپلو، ترجمه جدیدترین نکات داوری این رشته برای داوران، مربیان، بازیکنان و علاقه مندان به صورت هفتگی منتشر می شود که در این خبر، بخش ششم آن را می‌خوانیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ قوانین داوری واترپلو دائما درحال بروزرسانی است. از همین رو کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا بر آن شد تا ترجمه جدیدترین نکات مورد توجه داوران را منتشر کند.

این نکات در قالب ترجمه های هفتگی برای مخاطبان قابل دسترسی است.

در این خبر، بخش ششم این قوانین را تحت عنوان “ نکات بسیارمهم قوانین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ مطالعه می کنیم و به مرور نکات به روز شده در عناوین دیگر در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

 

برای مشاهده پنج بخش قبلی روی لینک های زیر کلیک کنید:

نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش نخست)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش دوم)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش سوم)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش چهارم)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش پنجم)

 

 

 

نکات بسیارمهم (بخش ششم)

(قوانین واترپلو ۲۰۱۷-۲۰۱۵)

 

  • تمام بازیکنان که داخل محوطه بازی نیستند به همراه مربیان و همراهان تیم به استثنای سرمربی بایستی روی نیمکت تیم نشسته و اجازه حرکت به سمت محوطه بازی و دور شدن از روی نیمکت را ندارند ( به استثنای زمان استراحت بین کوارترهاو زمان تایم اوت ). سرمربی تیم مهاجم اجازه حرکت تا خط ۵ متر را در زمان حمله دارد .
  • کاپیتانهای تیم ها باید بازیکنان تیمهای مربوط به خودرا اداره نموده و هر کاپیتان مسئولیت نظم و حسن کردار تیم مربوط به خودرا به عهده دارد .
  • بازیکن جانشین می تواند بدون درنگ از هر جای محوطه بازی طبق شرایط ذیل جایگزین گردد :

*  در زمان استراحت تیمها بین کوارترها

*  بعد از اینکه گل به ثمر برسد .

*  زمان تایم اوت

*  جایگزین بازیکنی که خونریزی داشته یا آسیب دیده باشد .

  • بازیکن جانشین بایستی در محل ورود مجدد بدون وقفه در حین بازی جایگزین گردد . در صورتیکه بازیکن جایگزین حاضر نباشد ، بازی بدون بازیکن جایگزین ادامه می یابد ، هر زمانیکه بازیکن حاضر شود می تواند از محل ورود مجدد روی خط دروازه تیم مربوط به خود وارد محوطه بازی گردد .
  • دروازه بانی که با دروازه بان ذخیره جایگزین شده ، اجازه بازی در پست دیگر بجز دروازه بانی را ندارد .
  • اگر دروازه بان بخاطر مسائل پزشکی مجبور به تعویض شود ، داور اجازه ورود دروازه بان جایگزین را بلافاصله می دهد .
  • داور مسابقه قدرت ترک بازی را در هر زمان بازی دارا می باشد ، به شرطی که طبق عقیده داور ، رفتار بازیکنان یا تماشاچی ها و یا شرایط دیگر ، از گرفتن تصمیم صحیح داور ممانعت بعمل آورد . در صوورتیکه داور مسابقه بازی را ترک نماید ؛ داور بایستی گزارش مربوط به تصمیم ختم بازی را به عوامل اجرائی مسابقه ارسال نماید .
  • اگر یک بازی ( یا قسمتی از یک بازی ) بایستی تکرار شود ، گل ها ، خطاهای شخصی ، و تایم اوت ها مربوط به بازی که بایستی تکرار شود ، از صفحه مربوط به نتیجه بازی پاک میشود اگرچه خطای وحشیگری ، بی احترامی و هر کارت قرمز قابل پاک شدن از برگه نتیجه بازی نیست و ثبت میگردد .
  • شروع بازی بعد از گرفتن تایم اوت توسط تیم مهاجم در هنگام زدن ضربه کرنر ، از همان محل کرنر می باشد ، دقت شود بعد از گرفتن ضربه پنالتی توسط داوران ، تیم دارای مالکیت توپ اجازه گرفتن تایم اوت را ندارد .
  • در مورد خطای اخراجی دقت گردد که تیم مربوطه مستحق اعطای این خطا در زمان مربوطه باشد . گرفتن خطای اخراجی در زمانیکه تیم مربوطه در موقعیت زدن گل باشد صحیح نمی باشد و این عمل باعث گرفتن موقعیتی برتر از تیم مهاجم می باشد .
  • د رهنگام زدن ضربه پنالتی شرایط زیر باید رعایت شود ، تمام بازیکنان دو تیم بایستی بیرون محوطه ۵ متر قرار گیرند و بازیکنان بایستی ۲ متر از زننده پنالتی فاصله داشته باشد . در هر طرف زننده پنالتی ، یک بازیکن مدافع اولویت یا حق جاگیری را دارد . دروازه بان تیم مدافع درون دروازه بین دو تیر قرار گرفته و هیچ کدام از اعضای بدن دروازه بان نباید از خط دروازه در سطح آب جلوتر قرار گیرد . اگر دروازه بان اخراج شده باشد و و در آب نباشد بازیکن میانی می تواند به جای دروازه بان قرار گیرد ولی هیچ یک از امتیازات و یا محدودیتهای دروازه را ندارد .

نکته : مسئولیت مربی تیم زننده پنالتی است که با نشان دادن علامت واضح بدون وقفه نشان بدهد که تیم مربوطه به جای زدن ضربه پنالتی قصد حفظ توپ را طبق قوانین دارد .

  • اگر بطور همزمان دو خطای ساده توسط دو داور به یک تیم اعطا گردد ، خطای ساده ای که توسط داور مهاجم اعلام شده در نظر گرفته می شود .
  • اگر به نظر داور مسابقه بازیکنی به بازی غیر ورزشی و یا تمارض کردن ادامه بدهد ، داور مسابقه کارت زرد را به بازیکن خاطی نشان میدهد ، اگر بازیکن مورد نظر به این روند بازی ادامه دهد داور مسابقه با دادن کارت قرمز بصورت واضح در برابر بازیکنان و میز داوری ، بازیکن خاطی را بعلت رفتار نادرست از بازی اخراج می نماید ، سپس داور شماره بازیکن اخراجی را به میز منشی اعلام می نماید .
  • اگر دو خطای ساده توسط دو داور مسابقه برای دو تیم مختلف اعلام گردد تصمیم داوران پرتاب یکسان ( Jump Ball) می باشد که این پرتاب یکسان توسط داور حمله اجرا میگردد .

 

 

تدوین و ویرایش استاد خسرو امینی (نایب رئیس کمیته فنی واترپلو فدراسیون جهانی شنا)

گردآوری: مسعود رضوانی (مسئول کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا)

 

 

انتهای پیام

 

 

 

image_printپرینت مطلب