نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش پنجم)

با تلاش کمیته داوران واترپلو، ترجمه جدیدترین نکات داوری این رشته برای داوران، مربیان، بازیکنان و علاقه مندان به صورت هفتگی منتشر می شود که در این خبر، بخش پنجم آن را می‌خوانیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ قوانین داوری واترپلو دائما درحال بروزرسانی است. از همین رو کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا بر آن شد تا ترجمه جدیدترین نکات مورد توجه داوران را منتشر کند.

این نکات در قالب ترجمه های هفتگی برای مخاطبان قابل دسترسی است.

در این خبر بخش پنجم این قوانین را در دو عنوان “ اعتراض و واخواهی” و “ضربات پنالتی ” مطالعه می کنیم و به مرور نکات به روز شده در عناوین دیگر در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

 

برای مشاهده چهار بخش قبلی روی لینک های زیر کلیک کنید:

نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش نخست)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش دوم)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش سوم)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش چهارم)

 

 

نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش پنجم)

اعتراض و واخواهی

 

GR9.2 اعتراض ها

GR9.2.1 شرایط اعتراض ( امکان واخواهی بازی )

الف) اگر و در صورتیکه که قوانین و مقررات اداره و اجرا بازی رعایت نشده باشد .

ب) اگر بعضی شرایط انجام مسابقه یا مسابقات را به خطر بیندازد .

ج) اعتراض بر علیه تصمیم داوران امکان پذیر می باشد اگر چه هیچ اعتراضی بر ضد تصمیمی که بر مبنای واقعیت باشد قابل قبول نیست .

GR9.2.2 نحوه ارائه اعتراض

الف ) به داور مسابقه

ب ) بصورت نوشته

ج ) فقط توسط سرپرست مسئول تیم

د ) اعتراض به همراه ۱۰۰ فرانک سوئیس یا معادل آن بصورت نقدی

ه ) تا ۳۰ دقیقه بعد از اتمام بازی یا مسابقه مربوطه

اگر شرایط به گونه ای باشد که اعتراض بالقوه را قبل از شروع مسابقه مورد توجه قرار دهد اعتراض قبل از اعلام شروع بازی توسط داور بایستی ارائه شود .

GR9.2.3 تمام اعتراضات توسط داور بایستی مد نظر قرار گیرد . اگر داور مسابقه اعتراض را رد کند نامبرده بایستی دلیل مستدلی را برای این تصمیم ارائه نماید .سرپرست تیم امکان استیناف رد اعتراض را به هیات دادخواهی که تصمیم این هیات نهایی است را دارد .

در بازیهای المپیک و بازیهای جهانی نماینده فینا در هر رشته بایستی اعتراض را مد نظر قرار داده و توصیه ها را به هیات دادخواهی ارائه دهد .

GR9.2.4 اگر اعتراض رد شود ودیعه به نفع بدنه مدیریتی مسابقات ضبط میشود و اگر اعتراض پذیرفته شود ودیعه برگردانده میشود .

 

ضربات پنالتی

Wp11.3 هنگامی که نتیجه بازی بعد از اتمام زمان کامل بازی مساوی و همچنین نتیجه قطعی ( برد یا باخت ) مورد نیاز باشد ، با زدن ضربات پنالتی نتیجه بازی مشخص می گردد  .

  • اگر ضربات پنالتی مربوط به دو تیم باشد که تازه بازی را به پایان رسانده باشند زدن ضربات پنالتی بلافاصله آغاز شده و همان داوران مسابقه مورد استفاده قرار میگیرند .
  • در صورت حالت غیر از بند (بالا ) ، ضربات پنالتی ۳۰دقیقه بعد از آخرین بازی گروه یا دور مربوطه و یا در اولین فرصت ممکن انجام می گیرد .داورانی که در آخرین مسابقه آن دوره قضاوت نموده اند مورد استفاده قرار می گیرند و بایستی بی طرف بودن آنها احراز گردد .
  • در این مرحله از مربیان دو تیم درگیر در ضربات پنالتی ، درخواست میگردد که اسامی ۵ بازیکن و یک دروازه بان را برای زدن ضربات پنالتی معرفی نمایند . دروازه بان معرفی شده در هر زمان که تعویض کردن مجاز می باشد قابلیت تعویض با دروازه بانی که در لیست اعضای تیم مربوطه در آن بازی می باشد را دارد .
  • بازیکن های معرفی شده بایستی به ترتیب نوبت در لیست ضربه پنالتی را زده  و به این ترتیب هر بازیکن برروی دروازه تیم مقابل ضربه پنالتی را اجرا می کند . ترتیب نمیتواند بعداً تغییر نماید .
  • بازیکنی که برای تمام مدت بازی اخراج شده نمی تواند در میان بازیکنان معرفی شده برای زدن ضربات پنالتی قرار گیرد .
  • ضربات پنالتی به صورت متناوب در دو طرف محوطه بازی و برروی دروازه تیم حریف انجام میگیرد و از تمام بازیکنان به استثنای بازیکنان و دروازه بان معرفی شده هر تیم خواسته شده تا برروی نیمکت ذخیره ها قرار گیرند و مستقر گردند.
  • اولین زننده پرتاب پنالتی بین تیم ها با انداختن سکه مشخص می گردد .
  • در صورت تساوی تیم ها بعد از اتمام ۵ ضربه اولیه پنالتی ، همان ۵ بازیکن معرفی شده به صورت متناوب زدن ضربات پنالتی را انجام داده و این روند تا زمانیکه یک تیم گل بزند و یک تیم گل نزند ادامه پیدا میکند .
  • اگر ۳ تیم یا بیشتر درگیر ضربات پنالتی باشند ، هر تیم ۵ ضربه پنالتی را ضد تیم های دیگر بصورت متناوب اجرا می نماید ، ترتیب زننده اولین ضربه ها با قرعه کشی مشخص می گردد .

 

تدوین و ویرایش استاد خسرو امینی (نایب رئیس کمیته فنی واترپلو فدراسیون جهانی شنا)

گردآوری: مسعود رضوانی (مسئول کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا)

 

 

انتها پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.