نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش چهارم)

با تلاش کمیته داوران واترپلو، ترجمه جدیدترین نکات داوری این رشته برای داوران، مربیان، بازیکنان و علاقه مندان به صورت هفتگی منتشر می شود که در این خبر بخش چهارم آن را می‌خوانیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ قوانین داوری واترپلو دائما درحال بروزرسانی است. از همین رو کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا بر آن شد تا ترجمه جدیدترین نکات مورد توجه داوران را منتشر کند.

این نکات در قالب ترجمه های هفتگی برای مخاطبان قابل دسترسی است.

در این خبر بخش چهارم این قوانین را با عنوان “ رده‌بندی و تساوی تیم‌ها ” مطالعه می کنیم و به مرور نکات به روز شده در عناوین دیگر در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

 

برای مشاهده سه بخش قبلی روی لینک های زیر کلیک کنید:

نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش نخست)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش دوم)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش سوم)
 

 

نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش چهارم)

رده بندی و تساوی تیم ها

 

بند BL9.6 رده بندی

 

بند BL9.6.1 رده بندی تیم ها

رده بندی تیمها در مرحله مقدماتی بر مبنای امتیاز میباشد که ۲ امتیاز برای هر برد ، ۱ امتیاز برای هر تساوی و ۰ امتیاز برای هر باخت در نظر گرفته می شود .

در مورد لیگ جهانی امتیاز بندی به صورت ۳ امتیاز برای هر برد ، ۲امتیاز برای هر برد در ضربات پنالتی و ۱ امتیاز برای هر باخت در ضربات پنالتی در نظر گرفته میشود و ۰ امتیاز برای هر باخت یا محرومیت از هر بازی می باشد .

 

بند BL9.6.2 محرومیت از بازیها

اگر یک تیم از یک یا چند بازی محروم یا سلب صلاحیت گردد در اینصورت نتیجه این بازی ۵ بر ۰ به نفع تیم حریف در نظر گرفته میشود .

 

بند BL9.6.3 تساوی بین تیم ها

BL9.6.3.1 اگر دو تیم از نظر امتیاز مساوی باشند رده بندی این دو تیم به صورت زیر در نظر گرفته میشود .

BL9.6.3.1.1 رده بندی تیمی که در بازی رودررو برنده شده باشد بالاتر قرار میگیرد .

BL9.6.3.1.2 اگرنتیجه دو تیم در بازی رودررو مساوی باشد ، سپس نتیجه بازی در برابر بهترین تیم در گروه مد نظر قرار میگیرد .

BL9.6.3.1.3 اولین مقایسه بایستی بر مبنای تفاضل گل باشد و اگر هنوز مساوی باشند تعداد گل های زده مد نظر قرار گرفته می شود .

BL9.6.3.1.4 مقایسه بایستی در ابتدا با بهترین تیم هر گروه ( یا بهترین تیم های هرگروه در صورت مساوی بودن دو تیم برتر ) صورت گیرد .

BL9.6.3.1.5 در صورت تساوی نتایج با تیم برتر ، نتیجه با دومین تیم برتر ( یا دومین تیمهای برتر در صورت مساوی بودن ) مد نظر قرار میگیرد و این روند مقایسه در صورت تساوی نتایج با تمام تیم به ترتیب رده بندی در گروه انجام می پذیرد تا رده بندی دو تیم مشخص گردد .

BL9.6.3.1.6 اگر هنوز دو تیم مساوی باشند ، تیم ها با زدن ضربات پنالتی مشخص میکنند که کدام تیم از نظر رده بندی در موقعیت بالاتر قرار میگیرند . هر تیم ۵ نفر بازیکن و ۱ دروازه بان را برای شرکت در ضربات پنالتی معرفی می نماید هر تیم ۵ شوت پنالتی را بر روی دروازه تیم مقابل انجام داده که این ضربات بصورت متناوب انجام میشود .

اگر هنوز نتیجه بعد از زدن ۵ ضربه پنالتی مساوی باشد در این صورت تیم ها بایستی با زدن ضربات پنالتی به صورت متناوب و ادامه این روند تا زمانی که یک تیم ضربه پنالتی را گل زده و دیگر گل نزد نتیجه بازی را مشخص کنند این پروسه بعد از اتمام آخرین بازی گروه و در اولین فرصت ممکن انجام می پذیرد .

BL9.6.3.1.7 اگر بیشتر از یک تساوی در نتایج یک گروه اتفاق بیفتد ، تساوی بهترین تیم آن گروه در ابتدا مد نظر قرار می گیرد .

BL9.6.3.1.8 اگر موقعیتی پیش بیاید که بیشتر از یک تساوی در نتایج یک گروه اتفاق بیفتد و مشخص کردن بهترین تیم گروه امکان پذیر نباشد در این صورت تمام نتایج در آن گروه برای مشخص نمودن بهترین تیم گروه مورد استفاده قرار میگیرد .

BL9.6.3.2 اگر ۳ تیم یا بیشتر امتیاز برابر داشته باشند رده بندی تیم ها به صورت زیر مقرر میگردد .

BL9.6.3.2.1 نتایج بازی رودرروی تیمهای مساوی برای مشخص نمودن تیم برتر مد نظر قرار میگیرد .

BL9.6.3.2.2 اگر در هر زمان حین اجرای پروسه وضع شده در BL9.6.3.2 ، تعداد تیمهای مساوی به عدد ۲ کاهش یابد ، سپس BL9.6.3.1 جهت مشخص نمودن اینکه کدامیک از ۲ تیم باقیمانده در موقعیت بالاتری در رده بندی قرار میگیرد مورد استفاده واقع میشود .

BL9.6.3.2.3 مقایسه بایستی در ابتدا بر مبنای امتیاز تیم ها در بازی های بین تیم های مساوی ، سپس تفاضل گل و در آخر بر اساس گل های زده انجام گیرد .

BL9.6.3.2.4 اگر هنوز نتایج مساوی باشد ، بازیهای مقابل بهترین تیم گروه ( یا بهترین تیمهای گروه در صورت تساوی ) در نظر گرفته میشود .

BL9.6.3.2.5 اولین مقایسه بر مبنای تفاضل گل و اگر هنوز مساوی باشند بر مبنای گل زده صورت میگیرد .

BL9.6.3.2.6 اگر هنوز مساوی باشند ، نتیجه در مقابل تیم برتر بعدی در گروه ( یا تیمهای برتر بعدی در صورت تساوی ) مد نظر قرار میگیرد و این روند مقایسه در صورت تساوی نتایج با تمام تیم ها به ترتیب رده بندی نهایی تیم ها مشخص گردد .

BL9.6.3.2.7  در صورتیکه تیم ها هنوز در موقعیت مساوی قرار گیرند ، زدن ضربات پنالتی رده بندی تیمها را مشخص میکند هر تیم ۵ نفر بازیکن و ۱ دروازه بان را برای شرکت در ضربات پنالتی معرفی می نمایند هر تیم ۵ ضربه پنالتی را بر روی دروازه بان تیم مقابل انجام داده که این ضربات بصورت متناوب انجام میشود و تیم اول بایستی اولین پنالتی را زده سپس بقیه تیمها اولین ضربات پنالتی را انجام میدهند و…

اگر تیم ها بعد از این پروسه ضربات پنالتی مساوی باشند ، تیم ها زدن ضربات متناوب پنالتی را ادامه داده تا یک تیم گل نزده و تیمهای دیگر گل بزنند . این پروسه بایستی بعد از اتمام بازی آخر و در اولین فرصت ممکن انجام پذیرد .

BL9.6.3.2.8 اگر بیشتر از یک تساوی در گروه اتفاق بیفتد ، تساوی بهترین تیم گروه در ابتدا مد نظر قرار میگیرد .

BL9.6.3.3 در صورت محاسبه تفاضل گل یا گلهای زده ، تعداد گلهای زده شده در ضربات پنالتی مد نظر قرار نمیگیرد .

 

تدوین و ویرایش استاد خسرو امینی (نایب رئیس کمیته فنی واترپلو فدراسیون جهانی شنا)

گردآوری: مسعود رضوانی (مسئول کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا)

 

انتهای پیام

 

 

image_printپرینت مطلب