نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش سوم)

با تلاش کمیته داوران واترپلو، ترجمه جدیدترین نکات داوری این رشته برای داوران، مربیان، بازیکنان و علاقه مندان به صورت هفتگی منتشر می شود که در این خبر بخش سوم آن را می بینیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ قوانین داوری واترپلو دائما درحال بروزرسانی است. از همین رو کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا بر آن شد تا ترجمه جدیدترین نکات مورد توجه داوران را منتشر کند.

این نکات در قالب ترجمه های هفتگی برای مخاطبان قابل دسترسی است.

در این خبر بخش سوم این قوانین را با عنوان “بخش دوم قوانین فینا مربوط به موارد انضباطی در واترپلو” مطالعه می کنیم و به مرور نکات به روز شده در عناوین دیگر در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

 

برای مشاهده دو بخش قبلی روی لینک های زیر کلیک کنید:

نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش نخست)
نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش دوم)

 

نکات داوری واترپلو سال ۱۳۹۵ (بخش سوم)

قوانین مربوط به موارد انضباطی در واترپلو (بخش دوم)

 

بند۵ خطاها و تعرضات دیگر

۱-۵- برای هر تعرضی که توسط هر یک از اعضای تیم ها و یا همراهان تیم بر علیه نماینده ارباب جراید یا صدا و سیما ، تماشاچی ها ، کارکنان استخر و یا هر شخصی که در زمان مسابقه حضور دارد انجام پذیرد ، حداقل مجازات ، محرومیت از شرکت در کلیه مسابقات به مدت یکسال تا ماکزیمم محرومیت از حضور در مسابقات برای مدتی بیشتر از یکسال تا محرومیت مادام العمر می باشد.

۲-۵- برای هر گونه بیانیه یا نظر شفاهی یا کتبی که شامل ادبیات تند یا فحاشی یا مضمونی شبیه این گفتار علیه فینا یا فدراسیون یا برگزارکننده یا هر شخصیت و گماشته و یا هرشخصی که در این بند نباشد ، حداقل مجازات محرومیت شش ماه تا حداکثر محرومیت مادام العمر از فعالیتهای ورزشی می باشد.

۳-۵- حداقل محرومیت برای هر تعرض طبق بند ۵ در صورت تصمیم کمیته اجرایی قابلیت افزایش را دارد .

 

بند۶ تعرضهای انجام شده توسط تیم ها

۱-۶- اگر بیش از ۳ نفر از اعضای یک تیم (این تعداد شامل همراهان تیم نیز می باشد ) تعرض یا خطایی که شامل مجازات هایی در ارتباط با بندهای ۳و۴ و۵ باشد در یک مسابقه انجام دهند ، تیم خاطی با عدم گزینش در مسابقه مذبور مواجه می شود و حداقل مجازات تیم خاطی محرومیت از مسابقه بعدی در تورنمنت مذکور و حداکثر مجازات ، محرومیت از شرکت در هر مسابقه برگزار شده توسط سازمان مربوطه به مدت یکسال می باشد .

۲-۶- محرومیت بند (۱-۶)بدین معناست که بازی یا بازیهایی که تیم خاطی محروم شود ، نتیجه آن بازی بنفع تیم مقابل با احتساب ۵ بر ۰ میباشد .

 

بند ۷ پروسه اجرای مجازاتها

۱-۷- مجازات برای تعرض در بندهای ۱-۳ و ۵-۳ بایستی توسط کمیته اجرائی مسابقات تا ۲۴ ساعت بعد از اتمام مسابقه اجرا شود و این محرومیت بایستی بلافاصله به بازیکن یا بازیکنان ، همراه یا همراهان و یا سایر افراد تعلیق شده اعلام گردد .

۲-۷- کمیته اجرائی حق تعلیق زودتر هر شخص با تیمی که طبق بندهای ۱-۲ ، ۲-۳ ، ۳-۳ ، ۱-۴ ، ۲-۴ ، ۳-۴ ، ۱-۵ و ۲-۵ مرتکب خطایی گردیده را دارد و این تعلیق بایستی بلافاصله به صورت کتبی به هیات رییسه فینا و هیات برگزار کننده مسابقه اطلاع داده شود .

۳-۷- محرومیت ها در بندهای ۱-۲ ، ۲-۲ ، ۲-۳ ،۳-۳ ، ۵-۳ ،۱-۴ ،۲-۴ ،۳-۴ ،۴-۴ ،۱-۵، ۲-۵ ، ۳-۵ و ۱-۶ توسط هیات اجرائی برگزار کننده مسابقه اجرا می شود .

۴-۷-مجازات شامل عدم گزینش و تعلیق یک تیم از یک یا چندین مسابقه در یک تورنمنت ، بایستی توسط کمیته اجرایی مسابقات تا ۲۴ ساعت بعد از اتمام مسابقه اجرا گردد و بلافاصله این تعلیق به همراهان تیم ها ، فدراسیون تیم مربوطه و هیات کمیته برگزار کننده اعلام گردد .

۵-۷- مجازاتها شامل تعلیق یک تیم طبق بند ۱-۶ برای مدت زمانی بیشتر از زمان معین تورنمنت بایستی توسط هیات برگزار کننده مسابقات اجرا گردد .

۶-۷- همانطور که در مقررات مجازات تعلیق برای خطاهای غیر از بند ۱-۳ ، ۲-۳ ، ۵-۳ و ۱-۴ مورد استفاده قرار گرفت ، بدین معنا که ممکن است توسط کمیته اجرائی مسابقه تعریف شده باشد که هر یک از ورزشکاران یا هر شخصیتی که از شرکت در فعالیتهای ورزشی زیر نظر فینا یا هر مسابقه ای دیگری محروم می شود که شامل کنفدراسیون شناخته شده در هر قاره و یا هر فدراسیون ورزشی عضو فینا ، در هر رشته ای از رشته های فینا ، شامل فعالیت به عنوان ورزشکار ، ناظر ، مربی ،سرپرست ، پزشک و یا نماینده فدراسیون می باشد .

این تعلیق از تاریخ ذکر شده توسط عوامل اجرائی مسابقات قابل اجرا است .

۷-۷- اگر یک بازیکن یا همراه تیم از شرکت در یک مسابقه معین منع شده باشد ، تیم مذکور بایستی با تعداد بازیکنان و یا همراهان روی نیمکت با در نظر گرفتن محرومیت اعمال شده حضور یابند و لزوماً بایستی حداقل یک نفر به عنوان همراه روی نیمکت حضور داشته باشد .

 

بند ۸- مسئولیت اثبات ادعا ( که مورد قبول همه نیست )

۱-۸- داوران ، مسئول برگزاری و یا مدیر اجرائی مسابقات بایستی مدارک مورد نیاز که تعرض و خطا عنوان شده در قوانین و این مقررات واترپلو را احراز می نماید تهیه و مهیا کنند و در صورت لزوم اثبات نمایند .

 

بند۹ تامل و بررسی

۱-۹- تحمل وضع هر مجازات ، طبیعت خطای صورت گرفته ، شرایط بوجود امدن این خطا ، خطر و تهدید خطا ، ذات عمل انجام شده و سایر بررسی ها بایستی هماهنگ و همسو با اهداف فینا مد نظر قرار گیرد .

 

بند۱۰ استیناف

۱-۱۰-مجازات انفرادی که توسط هیات اجرائی گرفته میشود ، می توان به هیات برگزارکننده مسابقات تا ۲۱ روز بعد از دریافت تصمیم گرفته شده فرجام خواهی شود.

که این فرجام خواهی شامل محرومیت از حق استیناف طرف درگیر و یا حتی فراتر طبق قوانین مرتبط در نظر گرفته می شود .

 

تغییر قوانین و مقررات فینا مربوط به مسابقات جوانان در سال ۲۰۱۶

  • توپ : توپ مورد استفاده در مسابقات جوانان توپ سایز ۴ ( بانوان ) میباشد .
  • زمان مالکیت : زمان مالکیت توپ از ۳۰ به ۲۵ ثانیه کاهش یافته که علت آن تغییر سریعتر حالت تیم ها از دفاع به حمله می باشد
  • زمان اخراجی : زمان اخراجی از ۲۰ ثانیه به ۱۵ ثانیه کاهش یافته که علت آن سریعتر کردن روند بازی می باشد .
  • لیست بازیکنان تیم : هر تیم مرکب از ۱۳ بازیکن میباشد که ۱۱ بازیکن آن بازیکن میانی و ۲ دروازه بان که برای هر بازی هر تیم ۱۱ بازیکن را معرفی نموده که ۹ بازیکن ، بازیکن میانی و ۲ دروازه بان می باشد .
  • طول زمین مسابقه : طول زمین ۲۵ متر می باشد .

 

تدوین و ویرایش استاد خسرو امینی (نایب رئیس کمیته فنی واترپلو فدراسیون جهانی شنا)

گردآوری: مسعود رضوانی (مسئول کمیته داوران واترپلو فدراسیون شنا)

 

انتهای پیام

 

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.