نگاهی به عوامل موفقیت تیم ملی واترپلو در بازی‌های آسیایی/ وقتی طلسم ۴۴ ساله شکست

تیم ملی واترپلو ایران سرانجام بعد از 44 سال نخستین مدال خود را در بازی‌های آسیایی جاکارتا دشت کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و به نقل از خبرآنلاین، شاید در نخستین نگاه کسب یک مدال برنز از مجموع ۶۲ مدال کسب شده کاروان ایران خیلی چشمگیر نباشد. اما با بررسی شرایط رشته ورزشی واترپلو می توان به اعضا و هواداران این رشته حق داد که از آن به عنوان یکی از ارزشمندترین مدال های ایران یاد کنند. نگاهی به عوامل موفقیت این تیم می تواند الگوریم روشنی را از چگونگی پیشرفت واترپلو ایران ارائه دهد.

رایزنی برای اعزام
واترپلو در ایران جزو قدیمی ترین ورزش های تیمی و حرفه ای است. این رشته در بازی های آسیایی تهران صاحب مدال طلا شد اما از آن پس هرگز نتوانست موفقیت خود را تکرار کند. پس از انقلاب اسلامی واترپلو ایران نتوانست در کاروان اعزامی ایران جایی داشته باشد. در چند دوره ای هم که اعزام شد هرگز جزو مدعیان اصلی به شمار نمی رفت. همین موضوع رفته رفته به نادیده انگاشتن واترپلو توسط مسئولان ورزش کشور منجر شد. تیم ملی واترپلو ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ غایب بود تا عملا طی یک دهه گذشته از حضور در ویترین افتخارات ورزشی ایران محروم باشد. اما در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا سرانجام مسئولان فدراسیون موفق شدند تا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را برای اعزام این رشته متقاعد کنند. گفته شده در جلسه هماهنگی برای این بازی ها یکی از مسئولان بلند پایه ورزش کشور ضمن مخالفت صریح با اعزام واترپلو پیش بینی کرده بود این تیم ایران مقابل تیم دوم چین هم شکست خواهد خورد. با این حال پافشاری و حتی پیشنهاد تامین هزینه های اعزام بازیکنان واترپلو توسط فدراسیون (اگرچه در حد تعارف) موجب شد تا تابو نادیده انگاشتن این رشته در ایران بشکند.

پنج مرحله اردوی بین المللی و بیش از یکصد بازی تدارکاتی
تیم ملی واترپلو ایران بی شک یکی از کاملترین برنامه های آماده سازی را در مقایسه با سایر رشته ها قبل از بازی های آسیایی پشت سر گذاشت. پنج مرحله اردوی بین المللی در کشورهای ایتالیا، صربستان، سنگاپور و چین( دوبار به صورت رفت و برگشت) و برگزاری مجموعاً حدود یکصد مسابقه دوستانه طی این اردوها موجب شد تا بازیکنان و کادر فنی به هماهنگی کامل و شناخت کافی از یکدیگر برسند. موضوعی که در محک آمادگی جسمانی بازیکنان ایران در مقایسه با سایر حریفان کاملا مشهود بود.

رویش نسل جدید بازیکنان
تیم ملی واترپلو ایران در بازی های آسیایی با میانگین سنی ۲۱ سال حاضر شد. بازیکنان این تیم اکثراً پیش از این در ترکیب جوانان و نوجوانان ایران بازی می کردند. نسل جدید و جوان واترپلو ایران که در نخستین گام خود به تابو ۴۴ ساله پایان داده، تازه در شروع راه است و قطعا می تواند حداقل دو دوره دیگر در سطح اول آسیا به رقابت با حریفان خود بپردازد. از سویی بسیاری معتقدند علاوه براین نسل، بازیکنان شایسته دیگری نیز وجود دارند که می توانند در آینده به تیم ملی ایران کمک کنند.

استفاده از دانش روز جهان با جذب یک مربی قوی
الکساندر چیریچ مرد نام آشنای واترپلو جهان در دوران حرفه ای بازی خود آوازه ای بسیار بلند در دنیای این رشته داشت. برخی او را با زیدان در فوتبال یا برناردی در والیبال مقایسه می کنند. چیریچ ملقب به چیرو اگر چه با سه مدال المپیک و تحصیلات آکادمیک مرتبط با واترپلو از گزینه های خوب سرمربیگری ایران به شمار می رفت اما بسیاری از کارشناسان معتقد بودند او بدون تجربه مربیگری نمی تواند در ایران موفق باشد. مطبوعات استخدام چیریچ را ریسک بزرگ رضوانی رئیس فدراسیون عنوان کردند. چیریچ اما موفق شد با دستیاران ایرانی به خوبی با بازیکنان گم نام خود از پیچ تاریخی واترپلو با موفقیت عبور کند. اگرچه قرار داد این مربی جوان تا پایان بازی های آسیایی بود اما به نظر می رسد با پرداخت پاداش ۳۰هزار یورویی او همچنان تا انتخابی المپیک هدایت کادر فنی تیم ملی را بر عهدا داشته باشد.

استخدام روان‌شناس با وجود عدم استقبال کمیته ملی المپیک

تیم ملی واترپلو ایران تنها رشته ورزشی ایران در بازی های آسیایی بود که از وجود روانشناس قبل و در جریان بازی ها بهره می برد. دکتر خسرو حمزه که پیش از این با رشته هایی نظیر وزنه برداری و دوومیدانی همکاری داشت طی سال های گذشته با عنوان روانشناس تیم ملی واترپلو ایران معرفی شد. حتی با وجود مخالفت کمیته ملی المپیک برای اعزام یک روانشناس در کادر فنی ایران، فدراسیون شنا با پرداخت هزینه های سفر او تلاش کرد تا به هر ترتیب ممکن با ساختاری کامل در مسابقات حضور پیدا کند. تاثیر روانشناس در تیم ملی واترپلو در آخرین دیدار این تیم و بازی مقابل چین دیده شد. جایی که بازیکنان ایران با روحیه ای بالا و بدون استرس در ضربات پنالتی موفق به شکست حریف شدند.

بهره گیری از تکنولوژی و سیستم آنالیز
در دنیای امروز ورزش حرفه ای استفاده از رایانه یکی از بدیهی ترین ابرازها برای توسعه محسوب می شود. با این حال به غیر از فوتبال و والیبال سایر رشته های ورزشی در ایران خیلی مبتنی بر سیستم های آنالیز پیشرفته کامپیوتری نیستند. تیم ملی واترپلو ایران اما در سال ۱۳۹۷ با خرید مدرن ترین نرم افزار تحلیل آماری واترپلو از کشور ایتالیا و جذب و آموزش و به کارگیری امیرعباس اکبرنژاد به عنوان آنالیزور توانست علاوه بر پیش بینی سیستم بازی حریفان تا حد ممکن نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوتش را بهبود ببخشد.

 حمایت و پشتیبانی مالی از بازیکنان
عدم توجه کافی رسانه ها بویژه صدا و سیما در پخش رویدادهای واترپلو در سال های گذشته و همچنین ضعف در سیستم تبلیغات و معرفی این رشته موجب شده که باشگاه های قدرتمندی از تیم داری در این ورزش استقبال نکنند. از این رو با کاهش سرمایه گذاری در لیگ، عملا درآمد بازیکنان مطرح واترپلو ایران قابل مقایسه با سایر رشته ها نظیر والیبال، بسکتبال و هندبال نیست. به همین دلیل بازیکنان واترپلو حتی در سطح تیم ملی گاهی مجبور هستند شغل دوم یا سوم داشته باشند. فدراسیون شنا اما برای حل این موضوع طی ماه های گذشته و برگزاری اردوهای تیم ملی تلاش کرد تا با پرداخت مبالغی تحت عنوان هزینه ایاب و ذهاب انگیزه مالی بازیکنان را هر چند کم تقویت کنند تا با پشتکار در اردوهای تمرینی حاضر باشند. پرداخت حقوق به بازیکنان، پرداخت هزینه های اردوهای برون مرزی و حقوق و پاداش مربی خارجی اگر چه بار سنگینی را به بدنه اقتصادی فدراسیون وارد کرد اما در نهایت ثمره داد.

مدیریت ورزشی
از معدود افرادی که پنج سال قبل و در جریان تعلیق از سوی مجامع بین المللی و بدهی های سنگین مالی فدراسیون شنا از امکان کسب مدال و صعود به المپیک سخن گفت، شخص محسن رضوانی دبیر اسبق و رئیس فعلی این فدراسیون بود. رضوانی که خود قریب دو دهه ملی پوش واترپلو بوده و از شناخته ترین چهره های تاریخ ورزش واترپلو ایران به شما می رود، بعد از سکان داری در فدراسیون گام های بلندی برای توسعه این رشته برداشت. برگزاری لیگ واترپلو رده های سنی پایه، برگزاری لیگ های واترپلو استانی، برگزاری اردوهای مستمر تیم ملی در ایران و کشورهای مختلف دنیا، جذب مربی خارجی و مدیریت بهینه منبع اقتصادی در کنار توسعه مناسبات بین المللی نظیر تفاهم نامه با ایتالیا و اروپا از جمله اقداماتی بود که زمینه موفقیت تیم ملی واترپلو ایران را فرآهم آورد.

رویای صعود به المپیک
حالا تیم ملی واترپلو ایران پس از کسب مدال برنز بازی های آسیایی کار بسیار دشوار تری پیش روی خود دارد. چرا که انتظارها از این تیم به شدت افزایش یافته و همه منتظر مسابقات انتخابی المپیک سال ۲۰۱۹ هستند. با توجه به میزبانی ژاپن در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، قاره آسیا می تواند نماینده دومی هم داشته باشد. رقابت بین تیم های ایران، قزاقستان و چین بسیار حساس است. با توجه به پیروزی ایران مقابل چین و باخت نزدیک برابر قزاقستان حالا انتظار ها از تیم ملی بسیار بالاست. باید دید نسل جوان تیم ملی ایران می توانند گام بعدی را محکم تر بردارند؟

 

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.