نگاهی به چگونگی حضور شناگران در المپیک جوانان

نگاهی به قانون فدراسیون جهانی شنا درباره چگونگی حضور شناگران در مسابقات المپیک جوانان نشان می دهد که در حال حاضر آریا نسیمی شاد بیشترین شانس را برای شرکت در این مسابقات دارد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ متاسفانه در روز های گذشته به دلیل بی اطلاعی و ساده انگاری و …، مطالب نادرستی درباره چگونگی حضور شناگران در المپیک جوانان مطرح شد. برخی از سایت های خبری به استناد ادعای کذب یکی از ورزشکاران او را تنها حائز شرایط کامل ورود به مسابقات المپیک معرفی کردند. برای اطلاع عموم مردم و همچنین دوستان رسانه ای متن صریح قانون فینا در باره چگونگی انتخاب ورزشکاران به مسابقات المپیک جوانان با ترجمه فارسی در سایت فدراسیون اطلاع رسانی می شود.
بر اساس قانون فینا موفق ترین شناگر ایران در مسابقات بین المللی دبی “آریا نسیمی شاد” است که بیشترین شانس را برای انتخاب از سوی فدراسیون جهانی و شرکت در المپیک جوانان دارد.
فدراسیون جهانی در متن صریح قانون تاکید می کند که فعلا هیچ کس با ثبت هر رکوردی به صورت اتوماتیک نمی تواند به المپیک راه پیدا کند. در بین همه شناگرانی که سهمیه ورودی را گفتند، ۱۴۰ نفر (پسر) را که بیشترین فینا پوینت را دارند توسط فینا انتخاب و معرفی می شوند. (طبق بند ۳)
طبقر جدول منتشر شده در فدراسیون جهانی، فینا پوینت آریا نسیمی شاد ۷۰۵ است. در حال حاضر او نخستین شناگری که از ایران شانس شرکت در المپیک جوانان را دارد.

فیناپوینت یک امتیاز برای ارزش گذاری رشته ها نسبت به هم است. ممکن است یک شناگر کرال از پروانه رو سریع تر برود. پروانه رو هم از قورباغه رو تند تر شنا می کند. فدراسیون جهانی شنا یک فرمولی را بدست آورده است که بر اساس آن و رکورد استاندارد ، یک امتیاز برای هر شناگر بدست می آید. هدف از این کار این است که یک شناگر قورباغه رو با یک شناگر پروانه یا هر ماده دیگر مقایسه شود. بوسیله فینا پوینت می توان تشخصی داد که کدام شناگر ارزش بیشتر و رکورد بهتری ثبت کرده است. در سایت فدراسیون جهانی جدول فینا پوینت برای هر رکورد ثبت شده در ماده های مختلف موجود است.

همانطور که در قانون جدید مشاهده می شود اصلا چیزی تحت عنوان رکورد ورودی A و یا رکورد ورودی B معیار انتخاب و کسب سهمیه قطعی المپیک نیست. این قانون تنها منحصر به تیم هایی است که بیش از یک نفر نماینده در یک ماده داشته باشند. مثلا اگر بخواهیم دو شرکت کننده در ماده ۱۰۰ آزاد داشته باشیم باید هر دو شناگر رکورد A را کسب کنند. در غیر این صورت رکورد B برای حضور یک شناگر از یک تیم در هر ماده اکتفا می کند.
همچنین در این قانون به صراحت اعلام شده که رکوردهای ورودی ثبت شده در مسابقات مختلف انتخابی باید به تائید فدراسیون های ملی و کمیته ملی کشورها برسد. (هیچ کس نمی تواند به تنهایی رکوردی را ثبت و مدعی شود که سهمیه ورود به المپیک را کسب کرده است)

*متن صریح قانون فینا منتشر شده در سایت فدراسیون جهانی به شرح زیر است:
زمان های انتخابی برای شرکت در رقابت های منطقه ¬ای، ملی، بین المللی و بین قاره ¬ای بدست می آید. تمامی رویدادهای انتخابی باید در استخرهای ۵۰ متر و با تآیید فدراسیون جهانی برگزار شوند. سازمان¬ها/فدراسیون¬های کشورها می¬بایست فرم درخواست را حداکثر تا تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۳ به دفتر فدراسیون جهانی ارسال نمایند.
لازم به ذکر است داوران و برگزارکنندگان مسابقات انتخابی باید در لیست به روز شده فدراسیون جهانی حضور داشته باشند.

سیستم انتخابی:
۱-سهمیه تیم هایی که بر اساس فینا پوینت در پانزدهمین رقابت های جهانی شنا در رتبه های اول تا شانزدهم قرار گرفته اند، در صورت احراز زمان استاندارد انتخابی حداکثر ۸ ورزشکار(۴ دختر و ۴ پسر) است.
*درصورتی که هر یک از تیم های اول تا شانزدهم در مسابقات المپیک جوانان حضور نداشته باشد، تیم ها به بهترین زمان( تیم هفدهم، هجدهم و …) می توانند سهمیه ۸ ورزشکار(۴دختر و ۴ پسر ) داشته باشند.

۲- برای سایر تیم ها با شناگرهایی که زمان استاندارد انتخابی را کسب کرده اند ، حداکثر به ۴ ورزشکار(۲ دختر و ۲ پسر) سهمیه تعلق می گیرد.
۳- زمان کسب شده استاندارد انتخابی به خودی خود جواز ورود به رقابت های المپیک جوانان محسوب نمی شود¬. فدراسیون جهانی شنا از بین تمامی کسانی که این این زمان را کسب کرده اند اسامی ۱۴۰ شناگر مرد و ۱۴۰ شناگر زن شرکت کننده بر اساس زمان ورودی استاندارد و جدول فینا پوینت را تا تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۱۴ تائید می کند.

*روند تائید صلاحیت ها برای جایگاه انتخابی (سهمیه ها):
فدراسیون های ملی شنا و کمیته های ملی المپیک باید تعداد ورزشکارانی را که رکورد ورودی آوردند را تائید و برای فدراسیون جهانی تا تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ ارسال کنند. این فرم ها باید به تائید فینا و همچنین کمیته ساماندهی مسابقات المپیک جوانان برسد.
ثبت نام های پذیرفته شده به همره سهمیه هایشان تا تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ اعلام می شود.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.