مسعود موسوی/
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیجه و واترپلو؛ فدراسیون های ورزشی اصولا تابع مقررات و قوانین تصویب شده ای هستند که بر اساس این قوانین، وظائف مختلفی برای آنها تعریف و درنظر گرفته شده است. این قوانین موجب میشود که هر فدراسیون نقش اصلی را در روند توسعه یک ورزش در ابعاد مختلف داشته و در نهایت عملکرد مجموعه ای از فدراسیون ها، کارنامه فعالیتها و امتیارگیریهای ورزشی یک کشور را در سطح منطقه و جهان و در بازیهایی مانند رقابتهای آسیایی و المپیک مشخص و تعیین کند. اگر با نگاهی موشکافانه به بخش های مختلف فعالیت یک فدراسیون ورزشی توجه کنیم قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که دو بخش ورزش قهرمانی و آموزش از مهم ترین بخشهای فعالیت یک فدراسیون بوده و هستند، دو بخشی که در ارتباط تنگاتنگ با هم قرار داشته و هر کدام بدون توجه به بخش دیگر اصولا هویت پیدا نکرده، اجرایی نشده و به بار نمی نشیند.
به این معنا که اگر در یک فدراسیون بخش آموزش درست عمل نکند، قطعا قهرمانی تربیت نخواهد شد که بتواند برای هر کشوری بر سکو های برتر قرار گرفته و افتخار آفرینی کند و ار سوی دیگر اگر انگیزه قهرمان شدن و کسب افتخار در مسابقات آسیایی و جهانی برای ورزشکاران جوان و استعداد های نونهال وجود نداشته باشد استقبال گروههای سنی نوجوان و جوان به عنوان آینده سازان هر رشته ورزشی از تمرینات سخت و مستمر، کم و اندک خواهد بود و خود به خود همانگونه که گفته شد اصولا نیرویی نیست تا تربیت شده و تیم ملی رشته های مختلف ورزشی را تشکیل دهد. این ارتباط مستقیم و تعیین کننده بین بخشهای آموزش و قهرمان پروری در فدراسیونهای ورزشی، در دو رشته شنا و دومیدانی اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که مسئولان این دو رشته ورزشی هستند که به عنوان دو رشته مادر اگر کادر متخصصان آموزشی علمی و پر تلاش داشته باشند موجب میشوند نه تنها بخش های استعداد یابی و کسب مدال برای ورزش های تابعه خود را فعال کنند، بلکه میتوانند زمینه را آماده ساخته تا فدراسیونهای ورزشی دیگر نیز ار نیروهای تربیت شده در این دو ورزش مادربهترین بهره را برده و با جذب آنها روند قهرمان پروری فدراسیون خود را توسعه و کیفیت بیشتر و بهتری بدهند. در این ارتباط با توجه به وضعیت کشورهای جهان، درگیری آنها با ویروس کرونا و دوری اجباری خیلی از قهرمانان از میادین ورزشی و همچنین عدم برگزاری مسابقات مهم در سراسر جهان از جمله بازیهای المپیک تو کیو موجب شده است که بخش آموزش، نقش مهمتری را در این ایام بازی کرده و فدراسیون های ورزشی بالاجبار با توسعه و تاکید بر این بخش، شرایطی را فراهم کنند که مربیان و نیروهای متخصص اموزشی بیکار و بلا تکلیف نمانده و با ارتباط علمی و آموزشی با کادر اموزش و ملی پوشان ورزشهای مختلف در سراسر کشور در ارتقا سطح اگاهی علمی و اجرایی آنها تلاش کرده و بدینوسیله زمینه موفقیت های آینده تیم های ملی تابعه فدراسیون خود را فراهم کنند.
با نگاهی به فعالیت های این روزهای فدراسیون های ورزشی کشورمان در بخش آموزش به نظر می آید که فدراسیون شنای ایران با توجه به سیاستهایی که در بالا گفته شد تاکید بسیار زیادی را بر بخش آموزش داشته و تلاش میکند تا در این شرایط کرونایی که بخش قهرمانی فدراسیون فعالیتهای همیشگی را ندارد با ارتقا سطح اگاهی علمی و کاربردی نیروهایی متخصص خود در سراسر کشور والبته با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، زمینه افتخار آفرینی آینده را در رشته های تابعه خود و از جمله شنا فراهم کند. این فدراسیون فعالیت های آموزشی اخیر خود را ابتدا در بخش همگانی به عنوان بستر سازی جهت توسعه پایه ای و عمومی ورزش شنا فراهم کرده و با اعلام فراخوانی از کارشناسان و متخصصان خواسته تا مقالات علمی و ترویجی خود در حوزه توسعه همگانی ورزشهای آبی را به بخش اموزش فدراسیون ارسال کند تا با بررسی و انتشار این مقالات، گام مهمی جهت توسعه ورزشهای آبی در بین همگان برداشته شود و دقیقا در نقطه مقابل این امر، دوره تربیت مدیران استخرهای شنا از سوی بخش اموزش اجرایی شده چرا که نیروهای جذب شده در بخش همگانی میبایست در استخرها حضور یابند تا استعدادهای نهفته پیدا شود و حال فدر اسیون با برگزاری دوره مزبور بر این مسئله تاکید دارد که فدراسیون میداند که حضور یک مدیر یک مدیر متخصص و اشنا به ورزشهای ابی در یک استخر چگونه میتواند کیفیت بازدهی استخرهای شنا را در بخش اموزش همگانی و همچنین قهرمانی بالا برده و شرایط مطلوب تری را را برای ملی پوشان و همچنین استعدادهای آینده ورزش شنای کشور فراهم کند.
در این بین دوره باز آموزی مجازی مدرسین رسمی شنا هم گام مهم دیگری در تکمیل دو بخش قبلی بوده و به اصلاح یک مثلث اجرایی و کیفی را از مدرسین،مدیران وشناگران فراهم کرده است .به این دوره های فوق بایستی به برگزاری دو ره های مجازی تربیت مربیان شنا در درجات و سطوح یک و دو وسه نیز اشاره کنیم که در جای خود دارای اهمیت بوده و میتواند بخش اموزش فدراسیون را غنای بیشتری ببخشد اما به عنوان مهم ترین فعالیت های اموزشی فدراسیون شنای کشورمان در دوره اپیدمی ویروس کرونا، میتوان به افتتاح کتابخانه دیجیتال و تخصصی در فدراسیون شنا و همچنین برگزاری کلینیک بیومکانیک و تجزیه و تحلیل مهارت های پیشرفته شنا با استفاده از مدرسین درجه یک و سرشناس این امر یعنی دکتر بهزاد خبازیان و خشایار حضرتی اشاره کرد که قطعا از اهمیت بیشتری نسبت به سایر فعالیت های اموزشی فدراسیون شنا برخوردار هستند. با ایجاد کتابخانه دیجیتال در فدراسیون شنا و قرار دادن منابع بسیار تخصصی ، مهم و ترجمه شده در این کتابخانه برای استفاده کارشناسان سراسر کشور، قطعایک گام مهم و اساسی برای آگاهی و آشنایی متخصصان ایرانی با علم روز آموزش ورزش شنا در جهان برداشته میشود و از سوی دیگر برگزاری کلینیک بیو مکانیک و تجزیه و تحلیل مهارت های پیشرفته شنا هم به عنوان شاخص ترین فعالیت اموزشی فعالیتهای این روزهای فدراسیون در زمینه ورزش شنا، میتواند تاثیرات مهم خود رادر ورزش قهرمانی و کسب افتخارات ملی در این رشته ورزشی بگذارد که استقبال علاقمندان به گذراندن این کلینیک ،خود مشخص کننده سطح برگزاری دوره فوق میباشد چرا که در همان روزهای نخست اعلام ثبت نام جهت حضور در این کلینیک ،کلیه ظرفیت ها پر شده و بقیه متقاضیان میبایست منتظر برگزاری مجدد این دوره باشند.
بحش آموزش فدراسیون ،علاوه بر رشته شنا، در دورشته شیرجه و واترپلو هم فعالیتهای خود را به انجام می رساند که برگزاری کلینیک انلاین داوری واترپلو از جمله این فعالیت هاست .امید است که مسئولان رده اول ورزش کشور از این دست فعالیت های اموزشی در کلیه فدراسیونها و از جمله فدر اسیون شنا حمایت بیشتری به عمل آورده و زمینه را برای پرورش کیفی تر نیروهای متخصص و تربیت نسل آینده، بیشتر فراهم کند تا بدینوسیله شاهد افتخار آفرینی گستر ده تر ورزش کشورمان در میادین اسیایی و جهانی باشیم.
انتهای پیام