رضوانی: میزبانی جام باشگاه های آسیا فرصت بزرگی است

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با تاکید بر اینکه برای توسعه بیشتر شنا نیاز به همدلی همه اعضای این خانواده داریم، گفت: میزبانی جام باشگاه های آسیا فرصت بزرگی برای این ورزش است. 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ خبرگزاری آنا نوشت: محسن رضوانی درباره مسابقات باشگا‌‌ه‌های آسیا که به میزبانی ایران برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این مسابقات در ایران یک فرصت برای تیم‌های ایرانی است. تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این مسابقات به بهترین نحو و آبرومندانه در تهران برگزار شود.

وی ادامه داد: رئیس فدراسیون شنا عربستان ، مدیر اجرایی کنفدراسیون شنا آسیا ،دبیر کل کمیته ملی المپیک عمان و کمیته فنی واترپلوی آسیا از مهمانان این مسابقات هستند. همچنین تمهیداتی اندیشیده‌ایم که تیم ملی جوانان واترپلو بعد از اتمام مسابقات اردوی مشترکی با تیم‌ آلماتی که متشکل از بازیکنان تیم ملی جوانان قزاقستان است،برگزار کند.

رضوانی در ادامه ضمن ابراز تاسف از اینکه واترپلو ایران، نتوانست به بازی‌های آسیایی اعزام شود، گفت: تیم‌های واترپلو ایران به خصوص تیم جوانان عملکرد خوبی داشت. تیم واترپلوی ایران تیم قدرتمند چین را که از حضور مربی بزرگی مانند مارالا بهره‌مند است، با دو اختلاف گل شکست داد و این نشان می‌دهد که واترپلو چقدر پیشرفت داشته است. این تیم اگر دو تا سه سال برنامه‌ریزی مدون داشته باشد والیبال دوم ایران خواهد شد. تیم بزرگسالان هم در بازی‌های ساحلی پوکت نمایش خوبی داشت.

وی از رایزنی‌های فدراسیون برای به خدمت گرفت یک مربی خوب برای تیم ملی واترپلو خبر داد و گفت: تنها عاملی که باعث شده پروسه انتخاب مربی برای تیم واترپلو کمی طولانی شود این است که ما به دنبال بهترین گزینه هستیم گزینه‌ای که بتواند ۳ سال با ایران همکاری کند.

رئیس فدراسیون شنا در توضیح این مطلب که چه زمانی شناگران ایران علاوه بر رکوردشکنی موفق به کسب مقام خواهند شد،‌ گفت: در تمام دنیا معیار سنجش ورزش کشورها بر اساس این دو رشته پایه یعنی شنا و دوومیدانی ارزیابی می‌شود اما متاسفانه در ایران چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. یک کشور تنها زمانی می‌تواند ادعای قدرت‌مند بودن در ورزش را داشته باشد که در این رشته‌ها قدرت داشته باشد.

وی ادامه داد: هر کسی با سمت رئیس فدراسیون شنا مشغول به کار شود به تنهایی نمی‌تواند شنا را موفق کند. شنا یک تکنولوژی است و نیاز به تجهیزات دارد. در این رشته دهم ثانیه‌ها تاثیرگذار هستند. کشورهایی در شنا موفق هستند که دارای تکنولوژی و اقتصاد برتر باشند.

رضوانی با بیان این که شنا باید در کل مدارس کشور به صورت جدی آغاز شود، گفت: استخرهای سراسر ایران باید ساعاتی از فعالیت خود را به ورزش قهرمانی اختصاص دهند. باید به صراحت اعلام کنم که اگر آموزش و پرورش وارد موضوع شنا نشود ، هیچ پیشرفتی را در این رشته ورزشی شاهد نخواهیم بود. زیرا استعدادهای اصلی شنا از دل مدارس بیرون می‌آیند. شاید بتوان تیمی گلخانه‌ای ترتیب داد و به مسابقات رفت اما این روش‌ها در دراز مدت سودی نخواهد داشت. البته سجادی و گودرزی در وزارت ورزش قول‌هایی داده‌اند و منتظر ایجاد حرکت‌های مثمرثمر در راستای تعامل آموزش پرورش و فدراسیون شنا هستیم.

وی اضافه کرد: رسیدن شنا به جایگاه خوب نیاز به طی کردن پروسه‌ای ۸ ساله دارد. متاسفانه سیستم ورزش در ایران تنها رو به مدال‌آوری داشته است و ورزشکاران را ترغیب می‌کند به سمت رشته‌هایی بروند که به سرعت در آن مدال کسب کنند. اما در ورزش پایه این روش پاسخگو نیست. در راستای بازدهی ورزش‌های پایه نیاز  به برنامه‌ریزی ریشه‌ای و طولانی مدت است.

رئیس فدراسیون شنا با اشاره به تصویب قانون حمایت از بخش خصوصی توسط دولت یازدهم ، اظهار کرد: این جریان اتفاق خوبی در کشور بود ، اما به ورزش لطمه زد به خصوص به رشته شنا. زیرا استخرها را به سمت اجاره دادن‌های خصوصی متمایل کرد. به نحوی که خیلی از هیات‌های شنا در استان‌های مختلف ایران در حال حاضر استخر ندارند. به هر حال در راستای حل این مشکل صحبت‌هایی با وزارت ورزش صورت داده‌ایم و مناف هاشمی هم عنوان مسئول مستقیم این بحث کاملا در جریان است و قول‌هایی داده شده است که این مشکل حل شود.

محسن رضوانی عدم وجود همدلی در خانواده شنا را هم عامل دیگری در عدم پیشرفت این رشته دانست و گفت: انواع و اقسام مصاحبه‌ها و تحلیل‌‌های غلط و مغرضانه که جز ضربه زدن به پیکره شنا سودی ندارد از سوی برخی افراد باید کاهش پیدا کند. شنا زمانی پیشرفت خواهد کرد که همه دست به دست هم با هم‌فکری در راه بهبود شرایط این رشته قدم برداریم.

رضوانی به عدم وجود تجهیزات لازم شنا و شیرجه در ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کل ایران تنها یک سکوی استاندارد پرتاب داریم. تجهیزات شنا فقط استخر نیست. از آن مهم‌تر این است که شناگران در اختیار فدراسیون قرار بگیرند. ما در علم شنا جایگاه خوبی داریم. این مسئله که یکی از مربیان ایران در کنگره جهانی رتبه اول را کسب کرده است گواه این مطلب است که ما از علم شنا دور نیستیم و تنها با کمبود تجهیزات مواجهیم.

رئیس فدراسیون شنا در پایان موفقیت این رشته‌ ورزشی در سطح بین‌المللی را مستلزم یک حرکت ملی و حمایت از سوی دولت و وزارت ورزش دانست  و گفت: اگر در شنا بتوان روی ورزشکاران نونهال و نوجوان سرمایه‌گذاری کنیم به نتایج خوبی خواهیم رسید. زیرا شناگران با استعدادی در ایران داریم.  در تمام کشورهای دنیا در ورزش‌های پایه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که این اتفاق باید در ایران هم بیفتد.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب