نمی‌خواهم کسی را حذف کنم/ بهتر است مجمع را هر چه زودتر برگزار کنیم

برانوش نیک بین سرپرست جدید فدراسیون شنا تعامل و همگرایی همه اعضای این خانواده را در دستور کار خود قرار داده و بر خلاف برخی دیدگاه‌ها، از تغییر با حذف برنامه‌های قبلی سخن نمی‌گوید، بلکه در صدد ایجاد زمینه لازم برای ثبات مدیریت در حوزه‌های گوناگون فدراسیون است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، برانوش نیک بین در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا به تشریح وضعیت موجود فدراسیون و دیدگاه‌های مدیریتی خود در سه رشته شنا، شیرجه وواترپلو پرداخت که ما حصل این گفتگو را می خوانید:

* با توجه به محدودیت‌های سخت ‌افزاری و همچنین فقدان نیروی انسانی در رشته شیرجه، برنامه و چشم انداز شما در راس هرم مدیریتی فدراسیون چیست؟
ـ متاسفانه سخت‌افزار لازم شیرجه را در کشور نداریم، اما خوشبختانه شرکت توسعه و تجهیز پروژه‌های استخر قهرمانی را با توسعه استاندارد برای شنا، شیرجه و واترپلو در دستور کار قرار داده است. در استان‌های فارس، کرمانشاه و تبریز این استخرهای قهرمانی در حال ساخت است. البته برخی از استخرها در استان‌های مختلف به دایو شیرجه تجهیز است، ولی به هر حال برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید روی ساخت، توسعه و تجهیز سخت‌افزار لازم برای شیرجه توان بیشتری بگذاریم. قطعا با حمایت وزارت ورزش و جوانان تا چهار سال آینده تعداد استخرهای استاندارد شیرجه بیشتر از این خواهد شد. همان طور که قبل از سال ١٣٧۰ در مجموع ۴۰ استخر سرپوشیده داشتیم، اما در حال حاضر چیزی حدود ٢١۰۰ مجموعه سرپوشیده ساخته شده است. به همین ترتیب در بحث نرم‌افزاری هم باید از پیشکسوتان این رشته ورزشی استفاده کنیم و کلاس‌های آموزشی برای مربیان شیرجه در سطوح بالا برگزار شود و اگر هم لازم باشد با همکاری کمیته ملی المپیک سعی می‌‌کنیم از مربیان مجرب شیرجه برای بالا بردن سطح آموزش و ارتقای سطح این رشته بهره ببریم. ما درصدد راه‌ندازی و استاندارد سازی مجموعه استخر «٩ دی» هستیم که فکر می‌کنم می‌تواند محیط مناسبی برای توسعه رشته شیرجه باشد.

* در چند ماه گذشته اخبار گوناگونی درباره چگونگی بهره‌برداری از استخر «٩ دی» و کمپ مجاور آن منتشر شده است. برنامه شما برای استفاده از این مجموعه چیست؟
کمپ‌های اطراف استخر متعلق به فدراسیون است. من هم با همکاری وزارت ورزش و جوانان و مدیر عامل شرکت توسعه شرایطی را فراهم می‌کنم که این فضا در اختیار فدراسیون شنا قرار بگیرد، ولی برای انجام کار اداری از این محل استفاده نمی‌کنیم، زیرا فضای مناسب این کار را ندارد. ما سعی می‌‌کنیم تا از این محل به عنوان کمپ و سوئیت مجهز برای تیم‌های ملی و مربیان و بازیکنان بهره‌برداری کنیم.

* با توجه به این که واترپلو سال پرکاری را پیش رو دارد، برنامه شما برای این رشته ورزشی چیست؟

ـ خوشبختانه کمیته‌ فنی واترپلو از قهرمانان سال‌های نه چندان دور واترپلو تشکیل شده است و سعی کردیم تا از تمامی پیشکسوتان این رشته استفاده کنیم. تیم ملی زیر نظر رومن پولاجیک به صورت مستمر تمرینات را در مجموعه «٩ دی» ادامه می‌دهد و ملی‌پوشان در رده بزرگسال و زیر ١٨ سال صبح و بعد از ظهر تمرینات خود را پی‌گیری می‌کنند. در حال حاضر تیم ملی بزرگسال ما مجموعه‌ای از جوانان و بزرگسالان است و باید شرایط خیلی خوبی را ایجاد کنیم تا در رقابت‌های آسیایی نتایج خوبی به دست آوریم. هر چقدر رنگ مدال خوش ‌رنگ تر باشد، ما خوشحال تر می شویم. امسال تلاش می‌‌کنیم که دغدغه‌های مربیان و بازیکنان را برطرف کنیم و بیشتر روی کار فنی متمرکز باشیم. رقبای اصلی واترپلوی ایران در آسیا تیم‌های قزاقستان و چین هستند که در دنیا نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. تلاش می‌‌کنیم که بتوانیم در مسابقات قهرمانی آسیا نتایج قابل قبولی بگیریم. تلاش می‌‌کنیم که واترپلوی ایران در سطح آسیا روی سکو برود. ما پتانسیل بالایی در واترپلو داریم و باید بعد از پوست اندازی که در تیم شده و موج جوانانی که پا به میدان گذاشته اند زمینه موفقیت این تیم را فراهم کنیم. هدفگذاری ما روی مسابقات آسیایی ٢۰١۶ است و امیدواریم در آن مسابقات یک تیم واترپلوی با تجربه و آماده داشته باشیم.

* در چند ماه گذشته شناگران ایران افت و خیز زیادی داشته‌اند با توجه به تنها سهمیه شنای ایران در المپیک ارزیابی شما از عملکرد ملی‌پوشان شنا چیست؟
ـ فاصله رکورد محمد بیداریان با رکورد المپیک قابل توجه است. ما بیداریان را به مسابقات ترکیه اعزام می‌‌کنیم که ان‌شاءالله سعی می‌‌کنیم در آن مسابقات به رکورد ملی نزدیک شود. ما از بیداریان انتظار داریم تا در المپیک رکورد ملی کشور را بهبود ببخشد و هر چقدر این رکورد بهتر باشد به نفع شنای کشور است. مسابقات ترکیه برای شناگران ایران حکم بازی‌های تدارکاتی را دارد و هدف اصلی بازی‌های المپیک است. بعد از المپیک هم مسابقات دوبی را داریم که در سطح قهرمانی آسیا برگزار می‌شود. ما یک تیم جوان را زیر نظر یورگ وویت قرار دادیم تا استارت و جهش خوبی را از این مسابقات تا بازی‌های آسیایی ٢۰١۶ داشته باشیم.

* یورگ وویت دقیقا تحت چه عنوانی به همکاری با فدراسیون ادامه می‌دهد؟
ـ یورگ به عنوان سرمربی یا مدیر فنی شنا در فدراسیون منصوب شد و خشایار حضرتی و چند تن از مربیان خوب بعد از مسابقات ترکیه در کنار یورگ قرار خواهند گرفت تا ضمن همکاری با او از کلاس آموزشی این مربی بزرگ نیز بهره‌مند شوند. امیدوارم که مربیان و شناگران ما از تجربه و دانش یورگ بیشترین بهره و استفاده را ببرند.

* با توجه به حضور یورگ وویت برنامه‌ای برای تشکیل دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های بین‌المللی شنا دارید؟
ـ ما پیشنهادات را به فینا می‌دهیم. علاقمند هستیم تا کلاس‌های آموزش شنا و واترپلو را برگزار کنیم. در تاریخ ١٨ خرداد ماه هم چهار داور را به کلاس‌های بین‌المللی قزاقستان می‌فرستیم. ارتقای سطح علمی رشته‌های زیر مجموعه در دستور کار ما قرار دارد و قطعا در صورت توافق شنا این برنامه را دنبال می‌‌کنیم. یکی از دغدغه‌های مربیان ما کلاس‌های برگزار شده در یکی، دو سال گذشته است که تاکنون گواهینامه مربوط را دریافت نکرده‌اند. به هر حال تغییر ساختار سازمان به وزارت ورزش و جوانان نوع تنفیذ گواهینامه را تغییر داده و از آن جایی که باید این گواهی‌ها با امضای وزیر ورزش به دست افراد برسد، باید توافق‌هایی انجام می‌شد که خوشبختانه رایزنی‌های زیادی انجام دادیم و از ١۰ روز آینده به تدریج این گواهینامه‌ها را صادر می‌‌کنیم. با این حال اگر کسی نیاز به این گواهی‌ها دارد، ما آمادگی داریم گواهینامه‌های موقت سه ماهه صادر کنیم تا به نوبت کارت‌های اصلی صادر شوند و در اختیار جامعه ذینفعان قرار بگیرند.

* شما مسئولیت فدراسیونی را پذیرفتید که بیش از دو میلیارد بدهی دارد، چه برنامه‌ای برای پرداخت تعهدات دوره‌های قبلی فدراسیون دارید؟
ـ با همکاری وزارت ورزش و جوانان سعی می‌‌کنیم تعهداتی که فدراسیون به مربیان داوران یا سایر دست اندرکاران این حوزه داشته را جبران کنیم تا نگاه دوستانی که به فدراسیون کمک می‌کردند به امید خدا مثبت شود و همچنان از همکاری آن‌ها استفاده کنیم و بتوانیم در پیشبرد اهدافمان موفق شویم.

* در دوره سرپرستی و ریاست شما چه تغییراتی را در پست‌های مختلف فدراسیون شاهد خواهیم بود؟
ـ بسیاری از دوستان حاضر در فدراسیون مثل رضوانی و سمیع زاده از همکاران ما در وزارت ورزش و جوانان هستند که سال‌ها در ورزش فعالیت می‌کردند و به قول معروف کلر آب را خورده‌اند. البته ما در نظر داریم از دوستانی که عضو خانواده شنا هستند و برای توسعه شنا اثر گذارند، استفاده کنیم. درب فدراسیون به روی همه باز است و ما از حضور همه دلسوزان این ورزش استفاده می‌‌کنیم و امیدوارم هر کسی که می‌تواند مفید باشد گوشه‌ای از کار را بگیرد و فدراسیون را در رسیدن به اهداف اصلی کمک کند. من نیامده‌ام در فدراسیون کسی را حذف کنم، بلکه می‌‌خواهم در استفاده از خرد جمعی جاذبه داشته باشم و برنامه‌هایی را اجرا کنیم که برای ورزش مفید باشد.

* تاریخ برگزاری مجمع انتخاباتی چه زمانی است؟
شخصا علاقه دارم خیلی سریع این مجمع برگزار شود، زیرا ممکن است از طرف مجمع بین‌المللی زیر سوال برویم، زیرا مدت زیادی است که فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود. البته ما با فدراسیون جهانی و کنفدراسیون هماهنگ هستیم و خیلی انگیزه و علاقه داریم تا مجمع انتخاباتی را برگزار کنیم و هر کس به عنوان رییس انتخاب شد یک ثبات را به فدراسیون بیاورد و محکم در جهت رشد و توسعه این ورزش گام بردارد.

image_printپرینت مطلب