ارشیا الماسی: قراردادهای واترپلو قابل مقایسه با ورزش‌های دیگر نیست/ حضور در المپیک لذت‌بخش است

ملی‌پوش تیم واترپلو گفت: قبل از بازی های آسیایی مردم فکر می‌کردند رشته واترپلو زیاد طرفدار ندارد، رشته ساده‌ای است و زیاد به آن توجه نمی‌شد ولی باتوجه به بازی‌های آسیایی 2018 یک مقدار شرایط فرق کرد و نگاه مردم نسبت به این رشته متفاوت شد.

به گزرش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از خبرگزاری برنا، ارشیا الماسی یکی از مهم‌ترین اعضای تیم ملی واترپلوی ایران است که پس کسب مدال برنز تیم ملی واترپلو کشورمان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، به عنوان لژیونر در لیگ صربستان شروع به فعالیت کرد. او در حال حاضر برای رسیدن به المپیک توکیو تلاش می‌کند اما تا به حال به کسب مدال در این رویداد بزرگ فکر نکرده است. گفتگوی خبرگزاری برنا را با این ملی پوش ایران در زیر می خوانید.

* سال ۱۳۹۸ برای شما چطور گذشت؟

پس از بازی‌های آسیایی که توانستیم مدال برنز بگیریم، من به مدت یک سال در یکی از باشگاه‌های صربستان بازی کردم و تا خرداد ۹۸ در این لیگ حضور داشتم. از خرداد ماه که به ایران برگشتم یک ماه استراحت کردم و به اردوی تیم ملی با هدف حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک برگشتم. مسابقات انتخابی المپیک هم قرار بود در اواخر دی و اوایل بهمن ماه برگزار شود، در این مدت هیچ مسابقه رسمی نداشتیم ولی در کشور سنگاپور و کره جنوبی به دعوت آن‌ها برای برگزاری تمرین مشترک حضور پیدا کردیم و توانستیم یک اردوی تدارکاتی در سنگاپور و کره جنوبی داشته باشیم. به هر حال سال ۹۸ بدون هیچ مسابقه رسمی برای من گذشت.

*تیم ملی واترپلو کشورمان درصدد کسب سهمیه المپیک است، با شیوع ویروس کرونا شرایط  چگونه است؟

طی جلسه‌ای که داشتیم، به ما گفتند هنوز شانسی وجود دارد که مسابقه‌ای بین ایران و قزاقستان برگزار شود تا ما بتوانیم برای سهمیه المپیک تلاش کنیم. رقابت‌های انتخابی المپیک که قرار بود در قزاقستان برگزار شود و کشورهای چین، کره جنوبی، ایران و قزاقستان در آن حضور پیدا کنند، لغو شد. صحبت‌هایی شد مبنی بر این‌که تیم واترپلو زنان چین و تیم آقایان قزاقستان مستقیم به المپیک بروند. اما طبق قانون چنین شرایطی امکان ندارد و باید یک بازی بین تیم ایران و قزاقستان برگزار شود. ژاپن از امتیاز میزبانی استفاده کرد و مستقیما به المپیک رفت، اگر بخواهیم به آخرین مسابقه رسمی که برگزار شد نگاه کنیم، قزاقستان، ژاپن و ایران به ترتیب عنوان‌های اول تا سوم را به دست آورند. ژاپن سهمیه میزبانی دارد، پس حتما باید یک بازی بین ایران و قزاقستان برگزار شود. فدراسیون جهانی اعلام کرد، قزاقستان مستقیم به المپیک می‌رود، ایران و چین باید در مسابقه‌ای به نام TQO میان کشورهایی که از المپیک جا ماندند و هنوز سهمیه نگرفتند، مانند کرواسی، شرکت کنند. ما نسبت به این تصمیم اعتراض کردیم، چون این سهیمه برای آسیا است و ارتباطی به آن مسابقه ندارد. طبق گفته فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش یک وکیل حقوقی به فدراسیون دادند تا بتوانند یک نامه رسمی برای اعتراض بفرستند. در حال حاضر تمرین‌های ما لغو شده است ولی طی جلسه‌ای که ما با فدراسیون داشتیم، به ما گفتند که فعلا اردوها به صورت غیرمتمرکز است. الان هر بازیکن خودش جداگانه تمرین می کند. چند روزی استخر ۹ دی برای ضدعفونی و استریلیزه کردن، تعطیل شد و بعد گفتند استخر فقط برای بچه‌های تیم ملی باز است. ما همچنان منتظر خبر هستیم که ببینیم آیا اعتراض فدراسیون ما به فینا جواب می‌دهد یا نه؟ در حال حاضر ویروس کرونا کل کشورهای دنیا را درگیر خودش کرده و شرایط برای کسب سهمیه قطعی نیست.

*نگاه مردم نسبت به رشته واترپلو چگونه است؟

قبل از بازی های آسیایی مردم فکر می‌کردند رشته واترپلو زیاد طرفدار ندارد، رشته ساده‌ای است و زیاد به آن توجه نمی‌شد ولی باتوجه به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ یک مقدار شرایط فرق کرد و نگاه مردم نسبت به این رشته متفاوت شد. اطلاعات مردم نسبت به این رشته و راجع به این ورزش تا حدودی بالا رفت و یک اسپانسر خوب در لیگ ما شروع به کار کرد. امسال تیم پرسپولیس در لیگ برتر ما بازی می‌کند، این اتفاق بسیار خوبی است که برای این ورزش افتاد. نمی‌شود گفت که الان رشته واترپلو مثل والیبال یا فوتبال دیده می‌شود ولی همه تلاش ما این است که بتوانیم این رشته را بیشتر به مردم نشان بدهیم. واترپلو یکی از ورزش‌های سخت دنیا به حساب می‌آید و هنوز مردم نسبت به این رشته آشنایی پیدا نکردند. همه تلاش ما این است که بتوانیم با مدال‌هایی که به دست می‌آوریم، در مسابقات خودمان را نشان دهیم و سر زبان‌‎ها باشیم. از همه مهم‌تر این که بعضی مسابقات لیگ به صورت زنده پخش مستقیم داشتند و به نظر من با این کارها هر چه رو به جلو برویم، این ورزش بیشتر دیده می‌شود و مردم شناخت بهتری راجع به آن پیدا می‌کنند.

*آیا درآمد خوبی از این رشته دارید؟

قراردادهایی که ما می‌بندیم قابل مقایسه با ورزش‌های دیگر نیست. با قرارداد یک بازیکن فوتبال شما می‌توانید یک تیم واترپلوی دیگر در لیگ برتر ایران بدهید، یعنی این قدر قراردادها نسبت به بقیه رشته‌ها متفاوت است. ولی بعد از بازی‌های آسیایی قرار شد این قراردادها یک مقدار بالاتر برود و بهتر شود. الان شرایط تقریبا در حد متوسط است و قابل مقایسه با بقیه رشته‌ها نیست.

*وقتی ناامید هستید چه چیزی باعث می‌شود که به فعالیت خود ادامه دهید؟

آرزوی هر بازیکن حرفه‌ای این است که یک روزی بتواند در مسابقات المپیک شرکت کند. شما هر چقدر هم که پولدار باشید و وضع مالی خوبی داشته باشید، آخر می‌توانید یک بلیط VIP در جایگاه تماشاچیان مسابقات المپیک بخرید و بازی را تماشا کنید. به نظر من یک ورزشکار حرفه‌ای آرزو دارد در آن زمین باشد و بتواند پرچم کشورش را دستش بگیرد. اصلا راجع به مدال المپیک صحبت نمی‌کنم چون آن جایگاه متفاوتی دارد ولی حضور در المپیک از نظر من چیزی بسیار لذت بخشی است و رویای یک بازیکن حرفه‌ای محسوب می‌شود.

*اگر روزی مدال طلای المپیک داشته باشید آن را به چه کسی تقدیم می‌کنید؟

تا حالا راجع به آن فکر نکرده‌ام چون زندگی حرفه‌ای من همیشه پله پله پیش رفته است، هیچ وقت به آخرین پله نگاه نمی‌کنم و همیشه روی پله بعدی تمرکز دارم. یک پله بازی‌های آسیایی بود، یک پله لژیونر شدن، یک پله حضور در المپیک و انشاالله پله بعدی مدال المپیک خواهد شد. هنوز مدال المپیک برای من قابل توصیف نیست و نمی‌توانم حرفی راجع به آن بزنم، ولی صددرصد آن را تقدیم خانواده‌ام می‌کنم.

*اهل فوتبال هستید؟

اصلا، اما پرسپولیس را تا حدودی دوست دارم ولی کلا اهل فوتبال نیستم.

*سال ۹۹ را چگونه برای خودتان پیش بینی می‌کنید؟

سال ۹۸ برای هیچ کس خوب نبوده ولی امیدوارم که سال ۹۹ سال خیلی خوبی باشد. درس من خرداد ماه تمام می‌شود و می توانم مدرکم را بگیرم، امیدوارم در یک لیگ خارجی دیگر بازی کنم، چون امسال به خاطر دانشگاه نتوانستم در لیگ کشورهای دیگر بازی کنم. انشاالله در تیم بهتری بازی کنم و بتوانم مدال‌های رنگارنگی را برای کشورم کسب کنم. امیدوارم مسابقات انتخابی المپیک برگزار شود و بتوانیم بهترین عملکردمان را نشان بدهیم. امیدوارم هر چقدر که سال ۹۸ بد بوده سال ۹۹ برای ما خیلی بهتر باشد.

*در سال ۹۹ چه آرزویی برای مردم دارید؟

آرزو می‌کنم دل مردم کشورم همیشه شاد باشد و بتوانند سلامت باشند، این ویروس فراموش شود و هیچ صحبتی راجع به آن نشود تا مردم بتوانند با خیال راحت با همدیگر دست بدهند. برای ورزشکاران آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم که جیب همه پر از پول باشد و لب هایشان خندان باشد. آرزوی سلامتی برای کل مردم کشورم دارم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.