استارت فدراسیون شنا برای علمی شدن

روانشناس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از تشکیل کمیته‌ روانشناسی در فدراسیون خبر داد و گفت: این کمیته‌ در تمام رشته‌ها و در بلند مدت با فدراسیون همکاری خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ دکتر خسرو حمزه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: با توجه به نگاه ویژه‌ای که رضوانی رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو به مباحث علمی در تیم‌های ملی دارد و معتقد بر این امر است که تنها از طریق علم می‌توان به توسعه و رشد ورزش کمک کرد. بنابراین طی صحبتی که با رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو داشتم، قرار بر این شد تشکیلاتی به صورت کمیته‌ یا کمیسیون روانشناسی در فدراسیون تشکیل و تمام رشته‌های شنا را تحت پوشش قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در این کمیسیون به جز من چند روانشناس دیگر نیز جذب خواهیم کرد تا در آینده به تمام رده‌های سنی تیم‌های ملی در زمینه مهارت‌های ذهنی کمک کنیم.

حمزه گفت: با توجه به این که مسابقات جهانی توسعه واترپلو را خرداد ماه در تهران داریم و تا زمان برگزاری مسابقات فرصت زیادی برای آماده سازی تیم از نظر مهارت‌های ذهنی نداریم. در نتیجه‌ تمام تلاشم بر این است که در این زمان کم روی تمرکز، اعتماد به نفس ، مبارزه طلبی و سایر مهارت‌های ذهنی ورزشکاران کار کنیم تا حدالامکان با ارتقا مهارت‌های فنی از نظر ذهنی نیز به تیم آموزش‌های لازم را بدهیم.

روانشناس فدراسیون اضافه کرد: هر چند باید این مساله را قبول داشته باشید که در کوتاه مدت نمی‌توان معجزه کرد، زیرا آموزش مهارت‌های ذهنی نیاز به زمان زیادی دارد تا نتیجه‌ کار مطلوب و اثر بخش باشد.

وی خاطر نشان کرد: از این که می‌بینیم رضوانی نگرش مثبتی نسبت به علم روانشناسی دارد و به دنبال آن است در کنار بهبود عملکرد ورزشکاران خود از نظر فنی، از نظر ذهنی نیز آنها را آماده کند. بسیار خوشحالم و یقین دارم با چنین نگرشی در آینده شاهد تحول بزرگی در رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو خواهیم بود.

حمزه با بیان این که هدفگذاری اصلی کمیته‌ روانشناسی برای مسابقات انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به این که سال آینده پس از برگزاری مسابقات جهانی توسعه واترپلو، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو رقابت‌های حساس و مهمی را از جمله کسب سهمیه المپیک را پیش‌رو دارد. قدم بعدی آماده سازی ورزشکاران برای این رقابتهاست و در نهایت حضور موفق تیم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ است. قطعا با علاقمندی که رضوانی نسبت به مباحث علمی به ویژه روانشناسی دارد، یقین دارم که روانشناسی در این فدراسیون هر چه سریع‌تر جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و به نتایج بسیار خوبی در این زمینه دست پیدا خواهیم کرد.

روانشناس فدراسیون در پایان تاکید کرد: یک روانشناس زمانی می‌تواند در عملکرد تیمی تاثیرگذار باشد که فرصت کافی در اختیار داشته باشد تا تیم را از نظر مهارت‌های ذهنی به اوج برساند. زیرا آموزش و یادگیری مهارت‌های فنی با ذهنی کاملا تقاوت دارد و ورزشکار تا زمانی که مهارت‌های آموزش دیده را چند بار تکرار نکند، در کارش موفقیتی کسب نخواهد کرد.

انتها‌ی‌ پیام

image_printپرینت مطلب