امیرحسین رهبر: خوشحالم نایب قهرمان آسیا شدیم

بازیکن تیم ملی واترپلو در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: خوشحالم که با همین بضاعت اندک نایب قهرمان آسیا شدیم.

سارا گودرزی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ به نقل از جام جم آنلاین، نایب قهرمانی تیم ملی واترپلو در رقابت های قهرمانی ۲۰۲۳ آسیایی سنگاپور از اتفاقات خوب ورزش کشور در شروع سال جدید بود. تیمی که بعد از ۲۸ سال موفق شد با نسلی جوان و طلایی تاریخ سازی کند. درست مثل پنج سال پیش که در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، مهمترین رویداد قاره، شگفتی ساز شد و بعد از ۴۴ سال به مدل برنز رسید.

امیرحسین رهبر، عضو تیم ملی واترپلوی مردان ایران در گفتگو با جام جم آنلاین از شاهکار خود و هم تیمی هایش می گوید.

نایب قهرمانی در آسیا آن هم بعد از ۲۸ سال همه را غافلگیر کرد.خودتان پیش بینی چنین نتیجه ای را می کردید؟

با توجه به غیبت ژاپن در این دوره از رقابت های قهرمانی آسیا، پیش بینی این را می کردیم که بتوانیم روی سکو برویم. به خصوص این که چهار ماه قبل در مسابقات تایلند هم خیلی خوب ظاهر شدیم و با بدشانسی شانس کسب مدال را از دست دادیم و چهارم شدیم. مسابقات تایلند هم عنوان قهرمانی آسیا را داشت و همه رقبا آمده بودند. کنفدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آسیا برای این که خلا برگزار نشدن رقابت‌ها را در دوران بحرانی کرونا پر کرده باشد در فاصله چهارماه دو دوره پیکارهای قهرمانی آسیا را برگزار کرد. نکته جالب اینجا بود که حضور ما در مسابقات ۲۰۲۳ سنگاپور به دلیل مشکلات مالی اصلا مشخص نبود. متاسفانه تورم بیش از اندازه ارز فدراسیون را در تنگنای شدیدی قرار داده بود. در نهایت اما با تلاش های رییس فدراسیون مشکل مالی حل شد و راهی سنگاپور شدیم.

 

title

 

این طور که مشخص است تدارک مناسبی هم نداشتید؟

بله همین طور است چون اعزاممان مشخص نبود، تنها یک اردوی ۱۰ روزه داشتیم. هر چه بود تمریناتی بود که در قالب مسابقات لیگ در تیم های باشگاهی انجام داده بودیم. طبیعتا با یک اردوی ۱۰ روزه نمی شود کاری از پیش برد. همه ما این مدال را مدیون زحمات چیریچ سرمربی صربستانی هستیم. او در این هشت سالی که در ایران بود، جوانگرایی را به معنای واقعی در حق واترپلوی ایران ادا کرد تا نسل نو و طلایی در این رشته بسازد. خوشحالیم که با همین بضاعت اندک نایب قهرمان آسیا شدیم.
با یک اردوی 10 روزه نایب قهرمان آسیا شدیم

غیبت چیریچ در سنگاپور برایتان سخت نبود؟

چرا اما چه می شود کرد. چیریچ قرار بود تا بازی های آسیایی ۲۰۲۲ در ایران بماند. اما کرونا این بازی ها را هم لغو کرد. با توجه به این موضوع فدراسیون هم به خاطر مشکلات مالی توانایی این را نداشت که به او به طور مستمر حقوق بدهد. برای همین چیریچ با یک تیم باشگاهی یونان قرار داد بست و رفت. هر چند که در تایلند هم کنارمان بود. با این حال از کادر ایرانی هم که در سنگاپور کنارمان بودند و همدلی لازم را بینمان ایجاد کردند تا دست پر برگردیم قدردانیم. ما سه بازیکن لژیونر داشتیم که در این مسابقات در تیم ملی نبودند. اگر آنها را در اختیار داشتیم قطعا بهتر از این هم می توانستیم ظاهر شویم.

فکر می کنید چیریچ دوباره به ایران برگردد؟

چیریچ و دستیار او وحید رضایی در این هشت سال واترپلوی ایران را متحول کردند. مسئولان ورزش کشور نباید بگذارند که زحمات آنها از بین برود. ما اگر نتایجمان را در گذشته بررسی کنیم، می بینیم که با اختلاف ۲۰ گل به چین و قزاقستان می‌باختیم. اما الان به یک زنگ خطر برای آنها تبدیل شده ایم. ما اینجا قزاقستان را شکست دادیم و در بازی با چین هم با اختلاف سه گل باختیم. فاصله ای که ما با رقبای آسیایی مان داریم فقط در بحث امکانات و تدارکات است. ما در شرایطی به رقابت های آسیایی اعزام شدیم که یک اردو یا تورنمنت برون مرزی نداشتیم. اما این در حالی است که چین و قزاقستان مدام در اردوهای خارجی هستند. در مورد ژاپن هم که حرفی باقی نمی ماند و در سطح جهانی بازی می کند.

 

با یک اردوی 10 روزه نایب قهرمان آسیا شدیم

 

بازی های آسیایی قرار است تابستان امسال برگزار شود، فکر می کنید بتوانید از عنوان سومی تان در این رویداد بزرگ دفاع کنید؟

کار واقعا سخت است. بازی های آسیایی مهمترین رویداد قاره است که هر چهار سال یکبار برگزار می شود و تیم ها با تمام قوا می آیند. گرانی ارز همه جوره دست فدراسیون ایران را بسته و ما در جنگ نا برابر با رقبا مسابقه می دهیم. هزینه ها به سختی تامین می شود. برای بازی های آسیایی باید برنامه داشت. باید چهار سال کار کنی تا به مدال برسی. اگر چیریچ به زودی برگردد و مسئولان برنامه های او را عملی کنند می توان امیدوار بود که مدال برنز دوره قبل را تکرار کنیم. اگر نه بعید است با این شرایط کاری از پیش برد. ما این مدال را بعد از ۴۴ سال به دست آوردیم. حیف است که به راحتی آن را از دست دهیم. هیچ یک از کشورهای آسیایی فکرش را نمی کردند که ما در بازی های ۲۰۱۸ جاکارتا مدال بگیریم اما گرفتیم.

اتفاق خوب دیگر نایب قهرمانی ایران در  آسیا، کسب جواز صعود به لیگ جهانی نیز بود. در این باره هم صحبت می کنید؟

لیگ جهانی در دو سطح A و Bبرگزار می شد. سه تیم اول آسیا یعنی چین ایران و قزاقستان به لیگ B راه پیدا کردند. این مسابقات اردیبهشت ماه در برلین برگزار می شود. تیم های اروپایی خوبی هم در آن حضور دارند. در نهایت دو تیم برتر این مرحله به لیگ  A صعود می کنند. امیدوارم بتوانیم عملکرد قابل قبولی در این رقابت ها هم داشته باشیم.

انتها پیام

image_printپرینت مطلب