امینی: باید اردوی تیم ملی برای هانگژو چین شروع شود/ من نویسنده قانون هستم

نایب رییس اسبق فدراسیون جهانی شنا گفت: هر چند قانون با ما است اما فینا قزاقستان را به عنوان نماینده آسیا برای المپیک انتخاب کرده است و بعید است نظرش را عوض کند.

خسرو امینی در گفت و گوهای جداگانه با خبرگزاری ایسنا و شبکه اطلاع رسانی راه دانا به تشریح وضعیت واترپلو ایران پرداخت و پیشنهادهایش را برای آماده سازی تیم ملی جهت موفقیت در بازی های آسیایی عنوان کرد. 

رئیس اسبق واترپلو کنفدراسیون آسیا در خصوص مسابقات انتخابی المپیک واترپلو در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در کتاب فینا در بخش قوانین جانبی در مورد مسابقات انتخابی المپیک زنان و مردان توضیح داده است. در صفحه ۱۸۳ فینا در خصوص انتخابی المپیک واترپلو مردان می‌گوید ۱۲ تیم به المپیک راه‌ می‌یابند که ۵ تیم به عنوان نمایندگان ۵ قاره (آسیا، اروپا، آمریکا، استرالیا و … ) توسط مسابقات انتخابی قاره‌ای انتخاب می‌شوند. پس باید انتخابی برگزار شود.

وی گفت: بعد از اینکه شیوع کرونا آغاز شد و دیگر نمی‌شد انتخابی برگزار شود فدراسیون شنای آسیا تصمیم گرفت قزاقستان نماینده آسیا در المپیک باشد. در بازی‌های آسیایی در رشته واترپلو قزاقستان اول، ژاپن دوم و ایران سوم شدند. ژاپن به جهت اینکه میزبان است در تمامی رشته‌ها بدون انتخابی شرکت می‌کند و آسیا تصمیم گرفت قزاقستان را بدون انتخابی به المپیک بفرستد. ایران این موضوع را قبول نکرد و حق خود دانست که انتخابی برگزار شود اما این مسابقه در ایران و قزاقستان که ذی‌نفع هستند، نمی‌توانست انجام شود و باید یک میزبان انتخاب می‌شد.

نایب رییس اسبق فدراسیون جهانی شنا گفت: به هر صورت ایران همه فشار را به فینا آورد تا این قضیه جا بیفتد. محسن رضوانی دو ماه قبل در کنگره سالیانه فدراسیون آسیا در این زمینه با چهار نفر از اعضای هیات رییسه فینا صحبت کرد. آنها معتقد بودند که به سبب کرونا نمی‌توان مسابقه برگزار کرد، قزاقستان هم که در بازی‌های آسیایی اول و همین گونه در بخش زنان چین برای المپیک انتخاب شده اند.

وی در ادامه گفت: در هفته اخیر در سایت فینا دیدیم که ۹ تیم راه یافته به المپیک مشخص شده‌اند که یکی از این تیم‌ها قزاقستان بود، یعنی عملا فینا تصمیم خود را گرفته است اما رضوانی هنوز این موضوع را قبول ندارد و این موضوع را دنبال می‌کند.

امینی در ادامه گفت: هر چند قانون با ما است اما به نظر من دیگر بعید است که فینا قبول کند. از طرفی کدام کشور در این شرایط قبول خواهد کرد که این انتخابی را برگزار کند. از طرفی چون دو تیم است باید ۲ برد از سه مسابقه باشد. در نتیجه شرایط این است.

پیشکسوت شنای ایران در ادامه با گلایه گفت: برخی از آقایان اگر مشکل شخصی با فدراسیون دارند به مسائل قانونی تسری ندهند چون این حرف‌های بی منطق در روحیه بازیکنان تاثیر بد خواهد گذاشت. من ۲۹ سال این قانون را نوشته‌ام و می‌دانم که باید چطور این تیم‌ها انتخاب شوند. درست نیست به جای اینکه این افراد بیایند و دوستانه کار جلو رود و به ورزش خدمت کنند، چنین حرف‌هایی را می‌زنند.

وی گفت: در حال حاضر فینا قزاقستان را انتخاب کرده است، هر چند که رضوانی پیگیر است اما دیگر بعید است فینا نظرش را عوض کند. در حال حاضر رضوانی و آن عزیزانی که اکنون کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند باید به تیم ایران برای حضور در بازی‌های آسیایی کمک کنند. یک سال و نیم بیشتر تا بازی‌های آسیایی زمان نداریم باید در این فرصت چیریچ(سرمربی تیم ملی) برگردد و تیم آماده شود.

امینی در خصوص چیریچ سرمربی تیم ملی واترپلوی ایران گفت: چیریچ از استثنایی ترین مربیان دنیا حداقل برای ایران است. او به شدت به تیم مسلط است. تمام بازیکنان کاملا او را قبول دارند. اکنون باید او بیاید و در این ۱۸ ماه باقی مانده به شدت برای بازی‌های آسیایی تمرین کنند. به عنوان یک پدر می‌خواهم این حرف‌هایی هم که به دلیل درگیری‌های شخصی زده می‌شود را کنار بگذارند و هماهنگ شوند تا کار جلو رود.

وی گفت: برخی نگویند ما قانون را نمی‌دانیم، من نویسنده قانون هستم. آنها بهتر است به کتاب فینا یا به سایت فینا سر بزنند تا حرف‌هایشان مستند باشد و ایجاد شبهه نشود. من نگران بازیکنان و جوانان واترپلو که آرزوها دارند، هستم. این‌ حرف‌ها باعث شک و شبهه برای آن‌ها خواهد شد و این خیلی مخرب است. من با موی سپیدم خواهش می‌کنم تا براساس رفاقت پیش روند. البته خودم همیشه ایرادهای فدراسیون را به شخص رضوانی می‌گویم و نظراتم را صراحتا عنوان می کنم. باید اکنون انرژی را برای آمادگی تیم بگذارند. آنچه که من گفتم براساس نص صریح قانون فدراسیون جهانی است.

خسرو امینی، پیشکسوت رشته واترپلو و نایب‌رئیس پیشین فدراسیون جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا پیرامون حذف واترپلوی ایران از مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهار داشت: فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ایران تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این موضوع انجام داد و من شاهد این بودم که محسن رضوانی از ارتباطات شخصی خودش برای برگزاری مسابقات انتخابی المپیک به‌صورت مکتوب و حضوری در اجلاس آسیایی استفاده کرد، اما این مسابقه برگزار نشد. بنا به تجربه من هم در ابعاد جهانی بعید می‌دانم این رای وتو شود.

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: شرایط کرونا هم یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که از برگزاری یک مسابقه آبی جلوگیری می‌کرد. فینا هم دوست داشت تا سروته قضیه را به‌گونه‌ای هم بیاورد و از آن‌جا که تیم چین از حضور در مسابقات صرف‌نطر کرده بود و درکنار ژاپن میزبان، قزاقستان هم به‌عنوان قهرمان واترپلوی آسیا حضور داشت، فدراسیون جهانی این تصمیم را گرفت.

امینی درباره دیگر مسابقات انتخابی واترپلوی المپیک توضیح داد: برای ۳ تیم دیگر هم در روتردام هلند مسابقه‌ای برگزار خواهد شد که برای ما تفاوتی نخواهد داشت. ۹ تیم در آن مسابقات شرکت می‌کنند که اکثراً از تیم‌های صاحب‌نام و قدرت‌مند جهان هستند.

پیشکسوت رشته واترپلوی کشور درباره عملکرد الکساندر چیریچ در تیم ملی ایران عنوان کرد: اگر رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلوی ما نتواند چیریچ را در ایران نگاه دارد، باید فاتحه این رشته را خواند! با این مشکلی که پیش آمده و این‌که دیگر شانسی برای حضور در المپیک نداریم، باید هدف‌گذاری اصلی فدراسیون و تیم ملی حضوری موفق در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو و بهبود جایگاه ایران بر سکو باشد.

وی همچنین افزود: چیریچ یک مربی استثنایی برای واترپلوی ایران است و با تسلط، اتحاد و اعتمادی که بین او و شاگردانش به‌وجود آمده، عملکردی عالی داشته. بارها در زمان تمرین تیم ملی دیده‌ام که جواب هیچ‌کس را نمی‌دهد و بعضی اوقات هم خودش درون استخر با بچه‌ها تمرین می‌کند که نشان از تعهد بالای او و همچنین شرایط بدنی خوب دارد.

امینی در مورد پیشینه الکساندر چیریچ تصریح کرد: او قهرمان جهان و المپیک بوده و از یکی از قدرت‌های بزرگ واترپلوی دنیا به ایران آمده. سال ۲۰۰۵ چیریچ بهترین بازیکن واترپلوی جهان شد و واقعاً در این رشته تبحر خاصی دارد. الکساندر با من ارتباط خوبی دارد و می‌دانم که برای بازگشت به ایران و تمرین کنار بچه‌ها لحظه‌شماری می‌کند.

نایب‌رئیس پیشین فینا اذعان داشت: در شرایطی که احتمال وتوی رأی حتی ۱۰ درصد هم نیست، بهتر است که مقدمات برگزاری اردوهای ملی و تمرینات فراهم شود تا الکساندر چیریچ کارش را برای موفقیت در مسابقات آسیایی هانگژو شروع کند. رشته ما دیگر از کشتی و سایر رشته‌ها که پربرخوردتر نیست، می‌توان با رعایت پروتکل‌ها و مراعات کردن به کار خود ادامه داد. باید با کرونا کنار بیائیم و این نیست که همه‌چیز تا تزریق واکسن و اتمام شیوع این بیماری مختل شود.

خسرو امینی درنهایت راجع به اردوهای مشترک گفت: با ارتباطات و اعتباری که چیریچ دارد، می‌توانیم روی برگزاری اردو حتی در بلگراد که مهد واترپلوی دنیاست حساب کنیم. باید مقدمات بازگشت او فراهم شود و برای هدف جدیدمان آماده شویم.

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب