بازگشایی تدریجی و محدود استخرها پادزهری برای نجات ورزش های آبی در فصل کرونا

تداوم تعطیلی پایگاه های قهرمانی شنا در اکثر استان های کشور در حالی است که رقابت‌های انتخابی المپیک و مسابقات قهرمانی آسیا در پیش است. قطعا کسب سهمیه‌ در هر کدام از رشته های آبی میتواند به عنوان نقطه عطفی برای ورزش کشور تلقی شود.

مسعود موسوی/

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو؛ “چاره ای جز بازگشایی تدریجی استخرها نداریم البته به شرطی که تمامی پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به صورت کامل رعایت شده و به اصطلاح شرایط برای فعالیت ملی پوشان رشته های آبی در استخرها فراهم شود” مطلب فوق بخشی از مصاحبه و اظهار نظر دکتر فرهاد مرادی شهپر رییس کمیته پزشکی فدراسیون شنا و دبیر ستاد مبارزه با کرونا در ورزش است که در جلسه این ستاد عنوان شد . در رابطه با اظهار نظر فوق، بایذ این نکته را  یاد آور شد که تاکید وی بر بازگشایی استخرها قطعا با ارزیابی تمام و کمال از شرایط حاکم بر ورزش در رابطه با شیوع ویروس کرونا، صورت گرفته و اظهار نظری کارشناسانه و قابل استناد است.

این تاکید و همچنین اظهار نظرهای مشابه آن از سوی متخصصان برای بازگشایی تدریجی استخرهای کشور بعد از تعطیلی حدود یکساله، امیدهای بسیاری را در دل ورزشکاران ملی پوش رشته های آبی ایجاد کرد چرا که در هر کدام از رشته های سه گانه تحت پوشش فدراسیون شنا، رقابتهای انتخابی المپیک توکیو در پیش است و باید شکل تمرینی ملی پوشان تیم‌های شنا ،شیرجه و واترپلو به گونه‌ای پیش برود که هم زمان از دست رفته برای آماده سازی آنان جبران شود و هم امادگی‌های فنی، روانی و روحی ملی پوشان تا جایی ارتقا یابد که بتوانند در مبارزه با سایر رقبا از کشورهای دیگر اسیا و جهان، به سهمیه المپیک توکیو به عنوان یک فعالیت شاخص، مهم و ارزنده فدراسیون شنا دست پیدا کنند .

در این ارتباط، بر اساس برگزاری جلسه ستاد مبارزه با کرونا و همچنین در تداوم جلسات متعدد کارشناسانه‌ای که در فدراسیون شنا با جمع بندی نظریات تخصصی تمامی صاحب نظران و پیشکسوتان ورزشهای آبی شکل گرفت، حمید اسکندریون دبیر فدراسیون شنا در اخرین گفتگوی مطبوعاتی خود اعلام کرد که مجوزهای لازم از دستگاها و نهادهای ذیربط گرفته شده و انشالله لیگ های واترپلو، شنا و شیرجه مردان و همچنین لیگ شنای بانوان در اسفند ماه سال جاری کلید خواهد خورد. وی در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: هم فکری‌های لازم  جهت باز شدن استخر ها و برگزاری لیگ‌ها با مسئولان ورزشی و بهداشتی صورت گرفته، اما در صورت بروز مشکلی در رابطه با صدور مجوز برای بازگشایی بیشتر استخرها و میزبانی هیات‌های شنای استان‌ها از رقابت‌های لیگ، با حمایت‌های ریاست فدراسیون شنا در نظر داریم تا این مسابقات را به صورت متمرکز در دو شهر تهران و اصفهان برگزار کنیم.

در رابطه با اعلام خبر فوق که در راستای تلاشی همه جانبه برای ارتقا جایگاه ورزش‌های آبی کشور در سطح آسیا و حضور در بازیهای المپیک الیته باتوجه به محدو دیت های کرونایی صورت گرفته، لازم است به نکاتی اشاره شود. اصولا با آغاز اپیدمی کرونا که  از حدود یک سال پیش ورزش کشورمان در گیر آن شده، مشخص هم نیست چه موقع پایان یافته و به اصطلاح روند زندگی تمام مردم و از جمله ورزشکاران به شرایط عادی باز گردد، دو راه در پیش روی مسئولان ورزشی کشورهای مختلف جهان و از جمله ایران قرار داشت، نخست آنکه به انتظار پایان یافتن کامل اپیدمی کرونا حتی در طی دو و یا سه سال آتی نشسته و تمامی فعالیت‌های ورزشی خود را متوقف کنند و دوم اینکه پس از مدتی که نحوه مقابله با این ویروس منحوس بر همگان مشخص شد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های ورزشی خود اعم از تدارکاتی و یا رقابتی را آغاز کنند.

این راهکار، روشی بود که به عنوان مثال از سوی کمیته بین المللی المپیک هم مورد استفاده قرار گرفت. این کمیته با توجه به شرایط آغازین شیوع کرونا و همچنین در زمانی که هنوز واکسن کرونا کشف و ساخته نشده بود بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به تاخیر انداخت و با کشف این واکسن شاهد هستیم که زمان یرگزاری این رقابت مهم بین المللی مشخص شده و مسئولان امر اعلام کرده‌اند با رعایت تمامی نکات و منشور‌های بهداشتی المپیک فوق را برگزار خواهند کرد.

با توجه به استدلال فوق و در زمانی که فدراسیون شنای کشور رایزنی‌های خود را جهت بازگشایی بیشتر استخرها و همچنین برگزاری لیگ‌های سه گانه آغاز کرده است، اظهار نظر سه تن از کارشناسان و ملی پوشان شناخته شده رشته‌های ورزشی شنا شیرجه و واترپلو در مصاحبه با رسانه‌های ورزشی شنیدنی است. خشایار حضرتی مربی تیم ملی شنا در این ارتباط می‌گوید: خیلی از استعدادهای ورزش شنا به دلیل تعطیلی یک ساله استخرها به رشته‌های ورزشی دیگر روی آورده‌اند و این امر صدمه‌ای جدی را متوجه مسیر قهرمانی و همچنین استعدیابی ورزش شنا کرده است. محمد جواد عباسی ملی پوش واترپلو ایران هم با توجه به تعطیلی طولانی مدت استخرها و تمرینات تیم ملی می‌گوید: بیش از پنج سال است که برای این  تیم ملی واترپلو زحمت کشیده شده است، این تیم ملی بعد از چهل و چهار سال موفق شده مقام سومی قاره آسیا را از آن خود کند و حال حیف است که این استعداد ها به حال خود رها شوند و امیدوارم با حمایت ویژه مسئولان ورزش کشور، استخرها  مجددا باز شوند. همچنین محمد رضا شکول عضو کمیته فنی این رشته در فدراسیون شنا در رابطه با ورزش شیرجه نیز اینگونه اظهار نظر می‌کند: تا استخرهای بیشتری باز نشوند شیرجه روهای ملی پوش نمی‌توانند به آمادگی کامل برسند و مجتبی ولی‌پور که از امیدهای ما برای کسب سهمیه المپیک هست بیشتر تمرینات خود را در خشکی انجام می‌دهد.

اظهار نظرهای فوق گوشه‌ای از وضعیت کنونی ملی پوشان فعال در سه رشته آبی را نشان می‌دهد و این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که در هر سه رشته فوق رقابت‌های انتخابی المپیک در پیش است. قطعا کسب سهمیه‌ در هر کدام از رشته های آبی میتواند به عنوان نقطه عطفی برای ورزش کشور تلقی شود.

نکته پایانی اینکه لیگ‌های رقابتی اکثر کشورهای صاحب نام در سه رشته ورزشهای آبی در حال برگزاری و یا آغاز شدن است، فعالیت ملی پوشان این کشورها مدت بسیار کوتاهی بخاطر کرونا متوقف شده و همگی آنها تلاش می‌کنند تا با حداکثر آمادگی برای افتخار آفرینی در بازیهای انتخابی المپیک و یا لیگ کشورشان به عنوان تغذیه کننده تیم های ملی، حضور یابند.

جمع بندی تمامی اظهار نظرهای تخصصی فوق از سوی مربیان و ورزشکاران و مسئولان فنی سه رشته شنا و شیرجه و واترپلو قطعا بیانگر این امر می‌تواند باشد که فعالیت مسئولان فدراسیون شنا در جهت باز گشایی بیشتر استخرها و آغاز لیگ‌های سه گانه در اسفند ماه کاملا کارشناسانه بوده و با  این روند از نابودی کامل تیم های ملی شنا ،شیرجه و واترپلو و استعدادهای نهفته در این تیم ها بر اساس شیوع کرونا جلوگیری شده و انشالله انگیزه لازم برای  ملی پوشان این رشته ها ایجاد میشود تا با تلاشی روز افزون بتوانند افتخارات بین المللی تازه ای را برای مردم ورزش دوست و قهرمان پرور کشور به ارمغان بیاورند .

 

 

انتهای پیام

image_printپرینت مطلب

آغاز سال نو مبارک باد

آغاز بهار طبیعت و تقارن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم، فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو آغاز سال ۱۴۰۳را به تمامی مردم ایران تبریک می‌گوید.

اسکندریون: با جان اونسوی به توافق رسیدیم/ یک حامی مالی برای جذب این مربی ما را کمک خواهد کرد

رئیس کمیته فنی شنا گفت؛ طی جلسه ای که با جان اونسوی داشتیم، به توافق رسیدیم که به عنوان مدیر فنی تیم ملی شنا با فدراسیون همکاری کند. خوشبختانه یک شرکت خوشنام بهداشتی و دارویی هم به عنوان اسپانسر در جذب و حمایت مالی این مربی به ما کمک خواهد کرد.

جان اونسوی: ایران شناگران خوبی دارد و با تعامل بیشتر مربیان می‌توانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم

جان اونسوی مربی و مدرس بین المللی شنا که برای مشاهده مرحله پایانی لیگ برتر شنا کشور و همکاری با فدراسیون آمده بود در خصوص شرایط شناگران ایران گفت: من سه نوبت از مرحله پایانی لیگ را از نزدیک دیدم و شناگران خوبی در آن شنا کردند و برای بهتر شدن نیاز به تغییرات تکنیکی در شنا دارند.